Journalistisen videon eri muodotLaajuus (5 op)
Tunnus: KU00CU51
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- listata erilaisia lyhyen uutisvideon käyttötarkoituksia sekä internetissä, tv-lähetyksessä että sosiaalisessa mediassa
- toteuttaa lyhyitä videoita uutistuotantoon ja sosiaaliseen mediaan
- esiintyä, spiikata ja haastatella luontevasti kameran edessä
- noudattaa journalismin eettisiä ja kestävän kehityksen periaatteita
- arvioida omaa ja muiden osaamista ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
Sisältö
Analysoidaan erilaisia lyhyitä journalistisia videoita ja eritellään niiden ominaisuuksia ja eroja. Toteutetaan useita lyhyitä journalistisia videoita, joiden käyttötarkoitus on tv-lähetys, nettijulkaisu tai sosiaalinen media. Harjoitellaan luontevaa kameran edessä esiintymistä ja hyvän spiikkitekstin tuottamista.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 11.04.2025
Ajoitus
11.04.2025 - 06.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media-ala
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
- Johanna Vaaherkumpu
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Ryhmät
-
PMEDIS24jourPMEDIS24 Journalismi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- listata erilaisia lyhyen uutisvideon käyttötarkoituksia sekä internetissä, tv-lähetyksessä että sosiaalisessa mediassa
- toteuttaa lyhyitä videoita uutistuotantoon ja sosiaaliseen mediaan
- esiintyä, spiikata ja haastatella luontevasti kameran edessä
- noudattaa journalismin eettisiä ja kestävän kehityksen periaatteita
- arvioida omaa ja muiden osaamista ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
Sisältö
Analysoidaan erilaisia lyhyitä journalistisia videoita ja eritellään niiden ominaisuuksia ja eroja. Toteutetaan useita lyhyitä journalistisia videoita, joiden käyttötarkoitus on tv-lähetys, nettijulkaisu tai sosiaalinen media. Harjoitellaan luontevaa kameran edessä esiintymistä ja hyvän spiikkitekstin tuottamista.
Oppimateriaalit
Turkuamk.itslearning.com: Videojournalismi, kevät 2025
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla harjoitellaan toimittajan työelämätaitoja. Opintojakson tehtävät edellyttävät itsenäistä ja luovaa työskentelyä sekä vastuun ottamista oman ja ryhmän työskentelystä sekä palautteen annossa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso edellyttää omatoimisuutta ja opiskelutaitojen harjoittelemista. Sen tuotokset noudattavat journalistin ohjeita ja toteuttavat ammattialan eettisyyttä. Kestävä kehitys näyttäytyy käytännön toiminnassa ja mahdollisesti myös juttuaiheissa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely: opiskelija toimittaa Johanna Ailiolle 90 sekunnin haastatteluperustaisen sosiaalisessa mediassa julkaistun videon ja siihen liittyvän työraportin, joka sisältää seuraavat asiat:
- Haastattelujutun julkaisukonteksti, kenelle ja missä se on tehty ja julkaistu?
- Oman toiminnan esittely jutun teossa
- Arvio omasta työskentelystä: mihin on tyytyväinen, mitä haluaisi parantaa ja miksi, mitä oppi prosessissa?
- Arvio lopputuotteesta: minkä arvosanan antaisi itselleen ja miksi?
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Johdantoluennot haastattelumetodeista ja siihen liittyvä harjoitukset
- Johdantoluento käsikirjoituksen laatimisesta
- Esiintymiskoulutus ja siihen liittyvät harjoitukset
- Ryhmäesityksen valmistaminen ja pitäminen ennalta annetusta haastatteluohjelmasta
- Haastattelujutun käsikirjoitus: haastateltavan valinta, kuvauspaikka, kuvakerronta ja haastattelukysymykset.
- Haastattelujutun kuvaus ja editointi sekä editalaverit
- Palautteen anto muiden haastattelujutuista
- Oppimispäiväkirja haastatteluesitelmistä
- Analyyttinen työraportti omasta toiminnasta
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla keskitytään journalismin perusasiohin, haastatteluun ja luonnolliseen esiintymiseen. Opiskelija harjoittelee esiintymistä kameralle sekä syventää aikaisempaa osaamistaan haastattelukysymysten laatimisessa, kykenee valitsemaan haastateltavat tarpeellisiin rooleihin jutun kokonaisuudessa ja toteuttamaan haastattelun kameran edessä. Opintojaksolla analysoidaan television haastatteluperusteisia ohjelmia kevään 2024 tarjonnasta vastaamalla ennalta annettuihin kysymyksiin. Kukin opiskelija käsikirjoittaa ja toteuttaa oman haastattelujutun, joka julkaistaan Tutkan Instagram-tilin reels-osiossa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla arvioidaan harjoitukset, tuotanto ja työraportti.
Hylätty (0)
Tehtäviä puuttuu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toteuttaa vaaditut harjoitukset. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä täyttää tehtävänannon vaatimukset. Opiskelija suunnittelee, käsikirjoittaa synopsiksen ja käsikirjoituksen sekä toteuttaa julkaisukelpoisen haastattelujutun. Opiskelijan toiminta prosessin aikana on eettisesti kestävää ja hän suoriutuu tehtävistä kelvollisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti palautteeseen. Opiskelijan työraportti on kieleltään sujuvia ja sisällöltään asiallinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa haastatteluharjoituksissa kehittyvänsä ja oppivansa. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä osoittaa perehtyneisyyttä aiheeseen. Opiskelijan haastattelujuttu on synopsiksen, käsikirjoituksen ja toteutuksen osalta mielenkiintoinen, visuaalisesti onnistunut ja äänellisesti siisti. Jutun sisältö kertoo asiasta mielenkiintoisesti. Jutun kuvakerronta on sujuvaa. Opiskelija osoittaa työskentelyssään ammattimaisuutta. Opiskelijan toiminta on prosessin aikana eettistä, ammattimaista ja omatoimista. Opiskelija osallistuu palautteeseen rakentavasti ja kriittisesti. Opiskelijan työraportti on analyyttinen ja se osoittaa sujuvaa kirjoittamisen taitoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa haastatteluharjoituksissa suvereenia välineiden ja ilmaisun hallintaa. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä on oivaltava ja uusia näkökulmia esittelevä. Opiskelijan haastattelujuttu koskettaa katsojaa ja herättää erityistä mielenkiintoa käsiteltyä aihetta kohtaan. Sen synopsis herättää lukijan mielenkiinnon ja esittelee haastateltavan ja näkökulman elävästi. Käsikirjoitus on tarkkaan suunniteltu ja toteutuskelpoinen. Jutun aihepiiri, henkilö tai kuvaustapa erityisen haastava ja osoittaa opiskelijalta tavanomaista suurempaa paneutumista. Jutun tekninen ja toteutus on vaikuttava ja työskentelyote on ammattimainen. Opiskelija antaa erinomaista palautetta muiden jutuista. Opiskelijan työraportti on oivaltava ja ilmaisultaan erinomainen. Korkeimman arvosanan voi saada vaikka kaikki kohdat eivät edellyttäisi sitä.