Palvelumuotoilun menetelmät ja työvälineetLaajuus (5 op)
Tunnus: KU00CU57
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun menetelmiä ja työvälineitä ideoiden ja konseptien kehityksessä sekä palveluideoiden luomisessa
- mallintaa, testata, analysoida ja esitellä palveluideoita prototyyppien avulla
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita palvelun kehittämisessä.
- kehittää tavoitteellisesti omaa palvelumuotoilun osaamistaan.
Sisältö
Opiskelijat toteuttavat kehitysprojektin, jossa hyödynnetään palvelumuotoilun sekä muiden yhteistoiminnallisia keinoja käyttävien menetelmien keinoja. Opintojaksolla tutkitaan ja raportoidaan kehitystyön havaintoja ja tuloksia.
Opintojakso voidaan toteuttaa kokonaan tai osana TKI-työssä tai monialaisessa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 02.04.2025
Ajoitus
01.04.2025 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media-ala
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Antti Alanko
Vastuuopettaja
Antti Alanko
Ryhmät
-
PMEDIS24masuPMEDIS24 Mainonnan suunnittelu
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun menetelmiä ja työvälineitä ideoiden ja konseptien kehityksessä sekä palveluideoiden luomisessa
- mallintaa, testata, analysoida ja esitellä palveluideoita prototyyppien avulla
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita palvelun kehittämisessä.
- kehittää tavoitteellisesti omaa palvelumuotoilun osaamistaan.
Sisältö
Opiskelijat toteuttavat kehitysprojektin, jossa hyödynnetään palvelumuotoilun sekä muiden yhteistoiminnallisia keinoja käyttävien menetelmien keinoja. Opintojaksolla tutkitaan ja raportoidaan kehitystyön havaintoja ja tuloksia.
Opintojakso voidaan toteuttaa kokonaan tai osana TKI-työssä tai monialaisessa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa.
Sisällön jaksotus
Opiskelijat toteuttavat kehitysprojektin, jossa hyödynnetään palvelumuotoilun sekä muiden yhteistoiminnallisia keinoja käyttävien menetelmien keinoja. Opetuksessa tutkitaan ja raportoidaan visuaalisesti ja kirjallisesti kehitystyön havaintoja ja tuloksia.
Opintojaksolla on lähiopetusta, työpajaopetusta, purku- ja palautekeskusteluja sekä pienryhmien itsenäistä työtä.
Jakson työmäärä ja opetus ajoittuu keväälle 2025.
Lähiopetuspäivät täsmentyvät kehitystehtävän määrittämisen jälkeen tammi-helmikuussa 2025.
Opintojakso toteutetaan osana Revive-hanketta ja tuotokset jaetaan hankkeen kehitystyössä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen verkko- ja lähiopetukseen. Oppimistehtävät, visuaaliset ja kirjalliset osa-alueet. Yksilö- ja ryhmätyöt. Palautteen antaminen ja saaminen, vuorovaikutus ryhmässä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on työskennellyt aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä opintojakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.