Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilun menetelmät ja työvälineetLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00CU57

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- käyttää palvelumuotoilun menetelmiä ja työvälineitä ideoiden ja konseptien kehityksessä sekä palveluideoiden luomisessa
- mallintaa, testata, analysoida ja esitellä palveluideoita prototyyppien avulla
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita palvelun kehittämisessä.
- kehittää tavoitteellisesti omaa palvelumuotoilun osaamistaan.

Sisältö

Opiskelijat toteuttavat kehitysprojektin, jossa hyödynnetään palvelumuotoilun sekä muiden yhteistoiminnallisia keinoja käyttävien menetelmien keinoja. Opintojaksolla tutkitaan ja raportoidaan kehitystyön havaintoja ja tuloksia.

Opintojakso voidaan toteuttaa kokonaan tai osana TKI-työssä tai monialaisessa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 02.04.2025

Ajoitus

01.04.2025 - 23.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media-ala

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Antti Alanko
Vastuuopettaja

Antti Alanko

Ryhmät
  • PMEDIS24masu
    PMEDIS24 Mainonnan suunnittelu

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- käyttää palvelumuotoilun menetelmiä ja työvälineitä ideoiden ja konseptien kehityksessä sekä palveluideoiden luomisessa
- mallintaa, testata, analysoida ja esitellä palveluideoita prototyyppien avulla
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita palvelun kehittämisessä.
- kehittää tavoitteellisesti omaa palvelumuotoilun osaamistaan.

Sisältö

Opiskelijat toteuttavat kehitysprojektin, jossa hyödynnetään palvelumuotoilun sekä muiden yhteistoiminnallisia keinoja käyttävien menetelmien keinoja. Opintojaksolla tutkitaan ja raportoidaan kehitystyön havaintoja ja tuloksia.

Opintojakso voidaan toteuttaa kokonaan tai osana TKI-työssä tai monialaisessa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa.

Sisällön jaksotus

Opiskelijat toteuttavat kehitysprojektin, jossa hyödynnetään palvelumuotoilun sekä muiden yhteistoiminnallisia keinoja käyttävien menetelmien keinoja. Opetuksessa tutkitaan ja raportoidaan visuaalisesti ja kirjallisesti kehitystyön havaintoja ja tuloksia.

Opintojaksolla on lähiopetusta, työpajaopetusta, purku- ja palautekeskusteluja sekä pienryhmien itsenäistä työtä.

Jakson työmäärä ja opetus ajoittuu keväälle 2025.
Lähiopetuspäivät täsmentyvät kehitystehtävän määrittämisen jälkeen tammi-helmikuussa 2025.

Opintojakso toteutetaan osana Revive-hanketta ja tuotokset jaetaan hankkeen kehitystyössä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen verkko- ja lähiopetukseen. Oppimistehtävät, visuaaliset ja kirjalliset osa-alueet. Yksilö- ja ryhmätyöt. Palautteen antaminen ja saaminen, vuorovaikutus ryhmässä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on työskennellyt aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä opintojakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.