Journalistinen kirjoittaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: KU00CU47
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa keskeiset journalistiset uutiskriteerit
- ideoida journalistisia juttuja
- laatia toimivat haastattelukysymykset ja toteuttaa teknisesti onnistuneen haastattelun sekä purkaa sen tekstiksi
- kirjoittaa uutisen
- nimetä erilaiset journalistiset juttutyypit
- toimia vastuullisesti uutistuotannollisessa tiimissä ja ymmärtää toimituksen roolituksen
- arvioida omaa ja muiden osaamista ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- noudattaa ammattieettisiä periaatteita ja Journalistin ohjeita työssään
Sisältö
Otetaan haltuun uutiskriteerit, kirjoitetun uutisen kielen erityispiirteet ja rakenne sekä perehdytään myös muihin journalistisiin tekstityyppeihin. Ideoidaan ja tehdään uutisjuttuja ja annetaan palautetta näistä. Harjoitellaan työskentelyä toimituksessa ja tiimissä. Noudatetaan Journalistin ohjeita juttuprosessissa.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 11.09.2024
Ajoitus
04.09.2024 - 11.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 26
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Anna Kuusela
Vastuuopettaja
Anna Kuusela
Ryhmät
-
PMEDIS24jourPMEDIS24 Journalismi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa keskeiset journalistiset uutiskriteerit
- ideoida journalistisia juttuja
- laatia toimivat haastattelukysymykset ja toteuttaa teknisesti onnistuneen haastattelun sekä purkaa sen tekstiksi
- kirjoittaa uutisen
- nimetä erilaiset journalistiset juttutyypit
- toimia vastuullisesti uutistuotannollisessa tiimissä ja ymmärtää toimituksen roolituksen
- arvioida omaa ja muiden osaamista ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- noudattaa ammattieettisiä periaatteita ja Journalistin ohjeita työssään
Sisältö
Otetaan haltuun uutiskriteerit, kirjoitetun uutisen kielen erityispiirteet ja rakenne sekä perehdytään myös muihin journalistisiin tekstityyppeihin. Ideoidaan ja tehdään uutisjuttuja ja annetaan palautetta näistä. Harjoitellaan työskentelyä toimituksessa ja tiimissä. Noudatetaan Journalistin ohjeita juttuprosessissa.
Oppimateriaalit
Luentodiat ja muu opetukseen liittyvä aineisto, Itslearning-kurssialusta, itse hankittu materiaali.
Opetusmenetelmät
Johdantoluennot ja vuorovaikutteiset ja itsenäiset oppimistehtävät, sekä toimitustyön kaltainen työskentely itsenäisesti ja ryhmässä: juttujen ideointi, toteuttaminen ja loppuun vieminen, palautteen antaminen ja saaminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei erillisiä tenttejä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Oppiminen sekä luennoilla että yhdessä toimien ja itsenäisesti työskennellen Journalistin ohjeiden ja ammattietiikan mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely: opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt toimittamalla portfolion, jossa on vaaditut tehtävät ja niihin liittyvä reflektointi. Missä ja miten jutut on julkaistu tai mihin kontekstiin ne on kirjoitettu? Mitä osaamista erilaiset jutut osoittavat?
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla perehdytään uutistyön perusteisiin ja Journalistin ohjeisiin sekä harjoitellaan journalististen tekstien kirjoittamisen alkeita. Uutistyön prosessi käydään läpi yhdessä jutun ideoinnista, sisällöstä ja rakenteesta kielenhuoltoon ja editointiin asti.
Opiskelijat ideoivat, toteuttavat ja julkaisevat omia uutisjuttujaan Tutka-verkkojulkaisuun. Opiskelija hoitaa jutun teon ja tiedonhankinnan kuten haastattelut, tiedotustilaisuudet tms omalla ajalla ja sovittuja aikatauluja noudattaen. Opiskelija myös kirjoittaa jutun omalla ajallaan.
Opintojaksolla hiotaan yhdessä aiheita, jutun toteutusta ja haastattelukysymyksiä. Opintojaksolla sparrataan, editoidaan ja arvioidaan kokonaisuutta yhdessä. Jutuista annetaan ja saadaan palautetta.
Opintojaksolla kirjoitettavat jutut kuvitetaan Kuvajournalismi-opintojaksolla.
Opiskelija kirjoittaa Journalistinen kirjoittaminen -kurssista itsereflektion, jossa erittelee omaa oppimistaan.
Sisällön jaksotus
(Alustava suunnitelma, sisällöt voivat muuttua ja tarkentua)
ke 4.9.24 13-16 Journalistin ammatillinen asema, uutistoimituksen arki ja toimittajan tehtävät
ke 11.9.24 13-16 Journalistiset uutiskriteerit ja uutiskynnys, eri juttutyypit ja niiden ominaispiirteet
ke 18.9.24 13-16 Toimittajavierailu/Yle. Paikallisjournalismi. Journalistin ohjeet, haastattelun pelisäännöt.
ke 25.9.24 kl 13-16 Uutiskirjoittamisen perusteet: uutisen rakenne, kielenhuolto. kl 14: Kuinka haastatella pelastustoimen edustajaa/asiantuntijaa? Asiantuntijavierailu/Petri Loikkanen, Metsähallitus.
ke 2.10.24 10-12 ja 13-15 Uutistuotanto: ideointi ja näkökulma (ryhmä A aamupäivä, ryhmä B iltapäivä)
ke 9.10.24 kl 9-12 Uutistuotanto: haastatteluun valmistautuminen ja kysymysten laadinta, juttukeikasta sopiminen. Tutkan julkaisujärjestelmä.
ke 23.10. 13-16 Uutistuotanto ryhmä A: jutun editointia ja palautetta
ke 30.10 13-16 Uutistuotanto ryhmä B: jutun editointia ja palautetta
ma 4.11. 13-16 Uutistuotanto: Jutun myyminen lukijalle: Kärki, otsikointi, sosiaalinen media
ke 13.11. 13-16 Ryhmä A: juttujen julkaisu Tutkassa
ke 20.11. 13-16 Ryhmä B: juttujen julkaisu Tutkassa
ke 27.11. 13-16 Saako toimittajan mielipide näkyä? Palautteen antaminen ja saaminen, oikaisu ja vastine. Kolumniharjoitus.
ma 2.12. 13-16: Kolumnien työstöä. Juttujen julkaisua Tutkassa.
ke 11.12. 12-16: Loppupurku ja palautteet.
pe 13.12. 9-16: Opettajalta varattavissa henkilökohtaisia ohjausaikoja Zoomissa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opettajaan Anna Kuuselaan saa parhaiten yhteyden sähköpostitse (anna.kuusela@turkuamk.fi) tai Itslearningin viesti-työkalulla lukukauden mukaisina työaikoina.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttavat:
Omalla ajalla suoritettavien tehtävien ja harjoitusjuttujen laatu, itsenäisen työskentelyn sujuvuus ja aikatauluissa pysyminen. Tuntiaktiivisuus ja tunnilla suoritettaviin tehtäviin osallistuminen sekä ryhmässä työskentely. Oman oppimisen reflektointi.
Hylätty (0)
Opiskelijalta puuttuu kurssisuoritukseen vaadittavia tehtäviä tai tehtävät eivät täytä tehtävänannon mukaisia kriteerejä tai poissaoloja ei ole korvattu sovitulla tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti. Tehtävien sisältö sopii kontekstiin ja niiden kieli on asiallista. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti ja laadukkaasti. Harjoitusjuttujen aiheet ovat mielenkiintoisia, julkaisukelpoisia ja niissä käytetty kieli on sujuvaa. Opiskelija osaa hyödyntää harjoituksissaan erilaisia journalistisia tyylilajeja. Hän kykenee rakentamaan selkeän ja informatiivisen otsikko- ja ingressikokonaisuuden. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa harjoitusjutuissaan erityistä luovuutta tai kunnianhimoa, esimerkiksi aiheen tai asiaan perehtymisen osalta. Opiskelijan tekemiä harjoitusjuttuja voi tarjota median julkaistavaksi. Opiskelijan käyttämä kieli on rikasta, sujuvaa ja oikeakielistä. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja ryhmätyöskentelyyn erittäin aktiivisesti ja rakentavasti.