Sosiaalisen median uutisjournalismiLaajuus (5 op)
Tunnus: KU00CX98
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa, mitä on journalismi sosiaalisessa mediassa
- kertoa hyvän sosiaalisen median uutisvideon ominaisuuksia
- toteuttaa Instagramiin ja Tiktokiin lyhyitä uutisvideoita
- reflektoida omaa tekemistään
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään uutismedioiden sosiaalisen median journalistista sisältöä. Opintojakson aikana kukin opiskelija toteuttaa haluamassaan aikataulussa sopivaksi katsomansa määrän minuutin mittaisia uutisvideoita Instagramiin ja/tai Tiktokiin Tutka.pro -tileille. Opintosuorituksen saadakseen opiskelija kirjoittaa itsereflektiivisen raportin työprosessistaan.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
1 - 5
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa, mitä on journalismi sosiaalisessa mediassa
- kertoa hyvän sosiaalisen median uutisvideon ominaisuuksia
- toteuttaa Instagramiin ja Tiktokiin lyhyitä uutisvideoita
- reflektoida omaa tekemistään
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään uutismedioiden sosiaalisen median journalistista sisältöä. Opintojakson aikana kukin opiskelija toteuttaa haluamassaan aikataulussa sopivaksi katsomansa määrän minuutin mittaisia uutisvideoita Instagramiin ja/tai Tiktokiin Tutka.pro -tileille. Opintosuorituksen saadakseen opiskelija kirjoittaa itsereflektiivisen raportin työprosessistaan.
Oppimateriaalit
turkuamk.itslearning.com: Sosiaalisen median uutisjournalismi, kevät 2024
Opetusmenetelmät
Opiskelija esittelee toimituspalaverissa juttuideansa ja toteuttaa sen itsenäisesti. Opettaja tuutoroi tarpeen mukaan ja hyväksyy jutun julkaistavaksi, jonka jälkeen opiskelija julkaisee uutisen omatoimisesti valitsemalleen Tutkan sometilille.
Loppuraportissa hän reflektoi omaa oppimistaan ja arvioi suorituksensa itsissä olevan ohjeistuksen mukaan. Loppuraporttiin liitetään kaikki julkaistut jutut arvioinnin kohteiksi.
Opiskelija päättää itse, montako juttua hän tekee lukukauden aikana ja palauttaa loppuraportin haluamanaan aikana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kestävän kehityksen periaatteita noudatetaan journalistin ohjeiden kautta, koska juttujen tulee lähtökohtaisesti vähentää eriarvoisuutta, lisätä sukupuolten välistä tasa-arvoa ja tukea rauhaa, oikeudenmukaisuutta ja hyvää hallintoa eli demokratian perusperiaatteita.
Opintojaksolla opiskelija harjoituttaa Arenen kompetensseista edellisen lisäksi erityisesti työelämässä toimimisen ja eettisyyden tavoitteita. Myös ennakoiva kehittäminen on mahdollista, koska pyrkimyksenä on kokeilla uusia journalismin muotoja ja toteutustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jokainen julkaistu juttu on yhden opintopisteen arvoinen yhdessä loppuraportin kanssa.
Sisällön jaksotus
Opintojakson tarkoituksena on nostaa Tutkan Instagram- ja TikTok-tili toimintaan niin, että niihin tuotetaan jatkuvasti journalistista videosisältöä. Se on uutislähtöistä ja voi olla joko ns. selitysvideoita nuoria aikuisia kiinnostavista aheista tai uutisjuttuja videolla. Jokaisesta Tutkan somessa julkaistusta jutusta opiskelija saa 1 op loppuraportin perusteella.
Toimituspalaverit ovat aina tiistaisin klo 14-16 ja ne toteutetaan hybiridnä sekä luokassa Lem_B156 ja samaan aikaan Zoomissa: https://turkuamk.zoom.us/j/69548616715
Toimituspalaverit toteutetaan 14.1.-13.5.2025 välissä 18 kertaa. (Viikolla 8 ei ole toimintaa.)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan loppuraportti ja siihen linkitetyt sosiaalisen median uutisjulkaisut ovat arvioinnin kohteena.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole toteuttanut yhtään julkaisukelpoista juttua tai loppuraportti puuttuu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan uutisvideot ovat julkaisukelpoisia mutta varsin pinnallisia ja/tai tekniseltä toteutukseltaan keskinkertaisia. Opiskelijan esiintyminen videolla on kohtuullista. Opiskelijan loppuraportti on pinnallinen listaus tehdystä työstä eikä se osoita itsereflektiivisyyttä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan julkaisemat videojutut ovat suunnitellulle kohderyhmälle kiinnostavia. Ne ovat teknisesti ja ilmaisullisesti ammattimaisia. Opiskelijan esiintyminen videolla on ammattimaista ja katsojalle miellyttävää seurattavaa. Opiskelija kokeilee ja etsii itselleen sopivaa tyylilajia. Loppuraportissa opiskelija pohdiskelee omaa oppimisprosessiaan ja analysoi omia uutisjuttujaan hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan videot ovat erityisen kiinnostavia ja ne tavoittavat suuren kohdeyleisön. Niissä on ilmaisullista voimaa ja/tai ne osoittavat suvereenia videon hallintaa. Opiskelija osoittaa esiintymisellään vahvaa tilanteen hallintaa ja katsojan mukaan ottamista. Opiskelija kehittää somevideoiden tyyliä ja osoittaa niissä luovuuttaan. Loppuraportti osoittaa syvällistä pohdintaa omasta oppimiskehityksestä ja siinä opiskelija analysoi myös omia puutteitaan rehellisesti ja oivaltavasti.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
1 - 5
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 20
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
Ryhmät
-
PMEDIS23jourPMEDIS23 journalismi
-
PMEDIS21jourPMEDIS21 journalismi
-
PMEDIS22jourPMEDIS22 journalismi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa, mitä on journalismi sosiaalisessa mediassa
- kertoa hyvän sosiaalisen median uutisvideon ominaisuuksia
- toteuttaa Instagramiin ja Tiktokiin lyhyitä uutisvideoita
- reflektoida omaa tekemistään
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään uutismedioiden sosiaalisen median journalistista sisältöä. Opintojakson aikana kukin opiskelija toteuttaa haluamassaan aikataulussa sopivaksi katsomansa määrän minuutin mittaisia uutisvideoita Instagramiin ja/tai Tiktokiin Tutka.pro -tileille. Opintosuorituksen saadakseen opiskelija kirjoittaa itsereflektiivisen raportin työprosessistaan.
Oppimateriaalit
turkuamk.itslearning.com: Tutkan somejournalismi syksy 2024
Opetusmenetelmät
Opiskelija esittelee toimituspalaverissa juttuideansa ja toteuttaa sen itsenäisesti. Opettaja tuutoroi tarpeen mukaan ja hyväksyy jutun julkaistavaksi, jonka jälkeen opiskelija julkaisee uutisen omatoimisesti valitsemalleen Tutkan sometilille.
Loppuraportissa hän reflektoi omaa oppimistaan ja arvioi suorituksensa itsissä olevan ohjeistuksen mukaan. Loppuraporttiin liitetään kaikki julkaistut jutut arvioinnin kohteiksi.
Opiskelija päättää itse, montako juttua hän tekee lukukauden aikana ja palauttaa loppuraportin haluamanaan aikana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kestävän kehityksen periaatteita noudatetaan journalistin ohjeiden kautta, koska juttujen tulee lähtökohtaisesti vähentää eriarvoisuutta, lisätä sukupuolten välistä tasa-arvoa ja tukea rauhaa, oikeudenmukaisuutta ja hyvää hallintoa eli demokratian perusperiaatteita.
Opintojaksolla opiskelija harjoituttaa Arenen kompetensseista edellisen lisäksi erityisesti työelämässä toimimisen ja eettisyyden tavoitteita. Myös ennakoiva kehittäminen on mahdollista, koska pyrkimyksenä on kokeilla uusia journalismin muotoja ja toteutustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jokainen julkaistu juttu on yhden opintopisteen arvoinen yhdessä loppuraportin kanssa.
Sisällön jaksotus
Opintojakson tarkoituksena on nostaa Tutkan Instagram- ja TikTok-tili toimintaan niin, että niihin tuotetaan jatkuvasti journalistista videosisältöä. Se on uutislähtöistä ja voi olla joko ns. selitysvideoita nuoria aikuisia kiinnostavista aheista tai uutisjuttuja videolla. Jokaisesta Tutkan somessa julkaistusta jutusta opiskelija saa 1 op loppuraportin perusteella.
Toimituspalaverit ovat aina tiistaisin klo 9-11 ja ne toteutetaan hybiridnä sekä luokassa Lem_B156 ja samaan aikaan Zoomissa: https://turkuamk.zoom.us/j/69548616715
Toimituspalaverit toteutetaan 17.9. - 10.12. välissä 12 kertaa. (Viikolla 42 ei ole toimintaa.)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan loppuraportti ja siihen linkitetyt sosiaalisen median uutisjulkaisut ovat arvioinnin kohteena.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole toteuttanut yhtään julkaisukelpoista juttua tai loppuraportti puuttuu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan uutisvideot ovat julkaisukelpoisia mutta varsin pinnallisia ja/tai tekniseltä toteutukseltaan keskinkertaisia. Opiskelijan esiintyminen videolla on kohtuullista. Opiskelijan loppuraportti on pinnallinen listaus tehdystä työstä eikä se osoita itsereflektiivisyyttä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan julkaisemat videojutut ovat suunnitellulle kohderyhmälle kiinnostavia. Ne ovat teknisesti ja ilmaisullisesti ammattimaisia. Opiskelijan esiintyminen videolla on ammattimaista ja katsojalle miellyttävää seurattavaa. Opiskelija kokeilee ja etsii itselleen sopivaa tyylilajia. Loppuraportissa opiskelija pohdiskelee omaa oppimisprosessiaan ja analysoi omia uutisjuttujaan hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan videot ovat erityisen kiinnostavia ja ne tavoittavat suuren kohdeyleisön. Niissä on ilmaisullista voimaa ja/tai ne osoittavat suvereenia videon hallintaa. Opiskelija osoittaa esiintymisellään vahvaa tilanteen hallintaa ja katsojan mukaan ottamista. Opiskelija kehittää somevideoiden tyyliä ja osoittaa niissä luovuuttaan. Loppuraportti osoittaa syvällistä pohdintaa omasta oppimiskehityksestä ja siinä opiskelija analysoi myös omia puutteitaan rehellisesti ja oivaltavasti.