Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalisen median uutisjournalismiLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00CX98

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- hahmottaa, mitä on journalismi sosiaalisessa mediassa
- kertoa hyvän sosiaalisen median uutisvideon ominaisuuksia
- toteuttaa Instagramiin ja Tiktokiin lyhyitä uutisvideoita
- reflektoida omaa tekemistään

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään uutismedioiden sosiaalisen median journalistista sisältöä. Opintojakson aikana kukin opiskelija toteuttaa haluamassaan aikataulussa sopivaksi katsomansa määrän minuutin mittaisia uutisvideoita Instagramiin ja/tai Tiktokiin Tutka.pro -tileille. Opintosuorituksen saadakseen opiskelija kirjoittaa itsereflektiivisen raportin työprosessistaan.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

1 - 5

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Johanna Ailio
Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- hahmottaa, mitä on journalismi sosiaalisessa mediassa
- kertoa hyvän sosiaalisen median uutisvideon ominaisuuksia
- toteuttaa Instagramiin ja Tiktokiin lyhyitä uutisvideoita
- reflektoida omaa tekemistään

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään uutismedioiden sosiaalisen median journalistista sisältöä. Opintojakson aikana kukin opiskelija toteuttaa haluamassaan aikataulussa sopivaksi katsomansa määrän minuutin mittaisia uutisvideoita Instagramiin ja/tai Tiktokiin Tutka.pro -tileille. Opintosuorituksen saadakseen opiskelija kirjoittaa itsereflektiivisen raportin työprosessistaan.

Oppimateriaalit

turkuamk.itslearning.com: Sosiaalisen median uutisjournalismi, kevät 2024

Opetusmenetelmät

Opiskelija esittelee toimituspalaverissa juttuideansa ja toteuttaa sen itsenäisesti. Opettaja tuutoroi tarpeen mukaan ja hyväksyy jutun julkaistavaksi, jonka jälkeen opiskelija julkaisee uutisen omatoimisesti valitsemalleen Tutkan sometilille.

Loppuraportissa hän reflektoi omaa oppimistaan ja arvioi suorituksensa itsissä olevan ohjeistuksen mukaan. Loppuraporttiin liitetään kaikki julkaistut jutut arvioinnin kohteiksi.

Opiskelija päättää itse, montako juttua hän tekee lukukauden aikana ja palauttaa loppuraportin haluamanaan aikana.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kestävän kehityksen periaatteita noudatetaan journalistin ohjeiden kautta, koska juttujen tulee lähtökohtaisesti vähentää eriarvoisuutta, lisätä sukupuolten välistä tasa-arvoa ja tukea rauhaa, oikeudenmukaisuutta ja hyvää hallintoa eli demokratian perusperiaatteita.

Opintojaksolla opiskelija harjoituttaa Arenen kompetensseista edellisen lisäksi erityisesti työelämässä toimimisen ja eettisyyden tavoitteita. Myös ennakoiva kehittäminen on mahdollista, koska pyrkimyksenä on kokeilla uusia journalismin muotoja ja toteutustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokainen julkaistu juttu on yhden opintopisteen arvoinen yhdessä loppuraportin kanssa.

Sisällön jaksotus

Opintojakson tarkoituksena on nostaa Tutkan Instagram- ja TikTok-tili toimintaan niin, että niihin tuotetaan jatkuvasti journalistista videosisältöä. Se on uutislähtöistä ja voi olla joko ns. selitysvideoita nuoria aikuisia kiinnostavista aheista tai uutisjuttuja videolla. Jokaisesta Tutkan somessa julkaistusta jutusta opiskelija saa 1 op loppuraportin perusteella.

Toimituspalaverit ovat aina tiistaisin klo 14-16 ja ne toteutetaan hybiridnä sekä luokassa Lem_B156 ja samaan aikaan Zoomissa: https://turkuamk.zoom.us/j/69548616715

Toimituspalaverit toteutetaan 14.1.-13.5.2025 välissä 18 kertaa. (Viikolla 8 ei ole toimintaa.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan loppuraportti ja siihen linkitetyt sosiaalisen median uutisjulkaisut ovat arvioinnin kohteena.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole toteuttanut yhtään julkaisukelpoista juttua tai loppuraportti puuttuu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan uutisvideot ovat julkaisukelpoisia mutta varsin pinnallisia ja/tai tekniseltä toteutukseltaan keskinkertaisia. Opiskelijan esiintyminen videolla on kohtuullista. Opiskelijan loppuraportti on pinnallinen listaus tehdystä työstä eikä se osoita itsereflektiivisyyttä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan julkaisemat videojutut ovat suunnitellulle kohderyhmälle kiinnostavia. Ne ovat teknisesti ja ilmaisullisesti ammattimaisia. Opiskelijan esiintyminen videolla on ammattimaista ja katsojalle miellyttävää seurattavaa. Opiskelija kokeilee ja etsii itselleen sopivaa tyylilajia. Loppuraportissa opiskelija pohdiskelee omaa oppimisprosessiaan ja analysoi omia uutisjuttujaan hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan videot ovat erityisen kiinnostavia ja ne tavoittavat suuren kohdeyleisön. Niissä on ilmaisullista voimaa ja/tai ne osoittavat suvereenia videon hallintaa. Opiskelija osoittaa esiintymisellään vahvaa tilanteen hallintaa ja katsojan mukaan ottamista. Opiskelija kehittää somevideoiden tyyliä ja osoittaa niissä luovuuttaan. Loppuraportti osoittaa syvällistä pohdintaa omasta oppimiskehityksestä ja siinä opiskelija analysoi myös omia puutteitaan rehellisesti ja oivaltavasti.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

1 - 5

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 20

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Johanna Ailio
Ryhmät
  • PMEDIS23jour
    PMEDIS23 journalismi
  • PMEDIS21jour
    PMEDIS21 journalismi
  • PMEDIS22jour
    PMEDIS22 journalismi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- hahmottaa, mitä on journalismi sosiaalisessa mediassa
- kertoa hyvän sosiaalisen median uutisvideon ominaisuuksia
- toteuttaa Instagramiin ja Tiktokiin lyhyitä uutisvideoita
- reflektoida omaa tekemistään

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään uutismedioiden sosiaalisen median journalistista sisältöä. Opintojakson aikana kukin opiskelija toteuttaa haluamassaan aikataulussa sopivaksi katsomansa määrän minuutin mittaisia uutisvideoita Instagramiin ja/tai Tiktokiin Tutka.pro -tileille. Opintosuorituksen saadakseen opiskelija kirjoittaa itsereflektiivisen raportin työprosessistaan.

Oppimateriaalit

turkuamk.itslearning.com: Tutkan somejournalismi syksy 2024

Opetusmenetelmät

Opiskelija esittelee toimituspalaverissa juttuideansa ja toteuttaa sen itsenäisesti. Opettaja tuutoroi tarpeen mukaan ja hyväksyy jutun julkaistavaksi, jonka jälkeen opiskelija julkaisee uutisen omatoimisesti valitsemalleen Tutkan sometilille.

Loppuraportissa hän reflektoi omaa oppimistaan ja arvioi suorituksensa itsissä olevan ohjeistuksen mukaan. Loppuraporttiin liitetään kaikki julkaistut jutut arvioinnin kohteiksi.

Opiskelija päättää itse, montako juttua hän tekee lukukauden aikana ja palauttaa loppuraportin haluamanaan aikana.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kestävän kehityksen periaatteita noudatetaan journalistin ohjeiden kautta, koska juttujen tulee lähtökohtaisesti vähentää eriarvoisuutta, lisätä sukupuolten välistä tasa-arvoa ja tukea rauhaa, oikeudenmukaisuutta ja hyvää hallintoa eli demokratian perusperiaatteita.

Opintojaksolla opiskelija harjoituttaa Arenen kompetensseista edellisen lisäksi erityisesti työelämässä toimimisen ja eettisyyden tavoitteita. Myös ennakoiva kehittäminen on mahdollista, koska pyrkimyksenä on kokeilla uusia journalismin muotoja ja toteutustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokainen julkaistu juttu on yhden opintopisteen arvoinen yhdessä loppuraportin kanssa.

Sisällön jaksotus

Opintojakson tarkoituksena on nostaa Tutkan Instagram- ja TikTok-tili toimintaan niin, että niihin tuotetaan jatkuvasti journalistista videosisältöä. Se on uutislähtöistä ja voi olla joko ns. selitysvideoita nuoria aikuisia kiinnostavista aheista tai uutisjuttuja videolla. Jokaisesta Tutkan somessa julkaistusta jutusta opiskelija saa 1 op loppuraportin perusteella.

Toimituspalaverit ovat aina tiistaisin klo 9-11 ja ne toteutetaan hybiridnä sekä luokassa Lem_B156 ja samaan aikaan Zoomissa: https://turkuamk.zoom.us/j/69548616715

Toimituspalaverit toteutetaan 17.9. - 10.12. välissä 12 kertaa. (Viikolla 42 ei ole toimintaa.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan loppuraportti ja siihen linkitetyt sosiaalisen median uutisjulkaisut ovat arvioinnin kohteena.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole toteuttanut yhtään julkaisukelpoista juttua tai loppuraportti puuttuu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan uutisvideot ovat julkaisukelpoisia mutta varsin pinnallisia ja/tai tekniseltä toteutukseltaan keskinkertaisia. Opiskelijan esiintyminen videolla on kohtuullista. Opiskelijan loppuraportti on pinnallinen listaus tehdystä työstä eikä se osoita itsereflektiivisyyttä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan julkaisemat videojutut ovat suunnitellulle kohderyhmälle kiinnostavia. Ne ovat teknisesti ja ilmaisullisesti ammattimaisia. Opiskelijan esiintyminen videolla on ammattimaista ja katsojalle miellyttävää seurattavaa. Opiskelija kokeilee ja etsii itselleen sopivaa tyylilajia. Loppuraportissa opiskelija pohdiskelee omaa oppimisprosessiaan ja analysoi omia uutisjuttujaan hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan videot ovat erityisen kiinnostavia ja ne tavoittavat suuren kohdeyleisön. Niissä on ilmaisullista voimaa ja/tai ne osoittavat suvereenia videon hallintaa. Opiskelija osoittaa esiintymisellään vahvaa tilanteen hallintaa ja katsojan mukaan ottamista. Opiskelija kehittää somevideoiden tyyliä ja osoittaa niissä luovuuttaan. Loppuraportti osoittaa syvällistä pohdintaa omasta oppimiskehityksestä ja siinä opiskelija analysoi myös omia puutteitaan rehellisesti ja oivaltavasti.