Siirry suoraan sisältöön

MainosvideoLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00CL98

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Ideoida ja käsikirjoittaa mainosvideon
- Videotuotannon perusteet
- Totetuttaa kevyen videotuotannon ryhmätyönä
- Toimia projektissa, jossa tilaajana on ulkopuolinen yritys

Sisältö

Opintojaksolla syvennytään videon tuottamiseen, ideointiin ja käsikirjoittamiseen yrityksen markkinointinäkökulmasta. Läpi käydään lyhyesti myös videon perusteet, jotta liikkeelle lähdetään samalta viivalta. Opintojaksolla tehdään liikkuvan kuvan sisältöjä.

Esitietovaatimukset

Suoritettu Audiovisuaalisen ilmaisun opintojakso (media-alan koulutuksen oppimissuunnitelmasta) tai kyseistä opintojaksoa vastaavien sisältöjen ja osaamisen hallinta.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 24

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Milja Päivärinta
  • Pia Oförsagd
Ryhmät
  • PMEDIS21jour
    PMEDIS21 journalismi
  • PMEDIS21elok
    PMEDIS21 elokuva
  • PMEDIS20jour
    PMEDIS20 journalismi
  • PMEDIS20elok
    PMEDIS20 elokuva
  • PMEDIS20tupr
    PMEDIS20tupr
  • PMEDIS21tupr
    PMEDIS21 Tuotannon ja projektinhallinnan
  • PMEDIS20masn
    PMEDIS20masu
  • PMEDIS21masn
    PMEDIS21 Mainonnan suunnittelu

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Ideoida ja käsikirjoittaa mainosvideon
- Videotuotannon perusteet
- Totetuttaa kevyen videotuotannon ryhmätyönä
- Toimia projektissa, jossa tilaajana on ulkopuolinen yritys

Sisältö

Opintojaksolla syvennytään videon tuottamiseen, ideointiin ja käsikirjoittamiseen yrityksen markkinointinäkökulmasta. Läpi käydään lyhyesti myös videon perusteet, jotta liikkeelle lähdetään samalta viivalta. Opintojaksolla tehdään liikkuvan kuvan sisältöjä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on kaikille yhteiset neljä lähipetuskertaa Lemminkäisenkadun kampuksella. Sparraustapaamiset ovat pienryhmien toiveiden mukaisesti etä- tai läsnätapaamisia. Toimeksianto suoritetaan pienryhmissä itsenäisesti työskennellen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tärkein oppimistehtävä on ryhmätyö, jossa tuotetaan toimeksiantajalle video. Opintojakson aikana työryhmät tuottavat seuraavat materiaalit:

- treatment
- käsikirjoitus
- kuvaussuunnitelma
- videon offline-versio
- valmis video

Ryhmätyön lisäksi jokainen opiskelija tekee yksilötehtävän (oppimispäiväkirja) sekä antaa palautetta (oman sekä muiden ryhmäläisten työn reflektointi).

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan 14.2 - 3.4.2024.
Opintojaksolla on yhteensä neljä länsäopetuspäivää pääosin keskiviikkoisin. Kurssilla saatava toimeksianto työstetään pienryhmissä itsenäisesti.

Opintojaksolla syvennytään videon tuottamiseen, ideointiin ja käsikirjoittamiseen yrityksen markkinointinäkökulmasta. Läpi käydään lyhyesti myös videon perusteet, jotta liikkeelle lähdetään samalta viivalta. Opintojaksolla tehdään pienryhmissä liikkuvan kuvan sisältöjä ulkopuoliselle toimeksiantajalle.

Kurssin sisältö ja aikataulu rakentuu seuraavasti:

14.2. klo 10.00 - 15.00
Lemppari, B146 (läsnä)
Mainosvideon perusteet ja videokuvauksen kertaus
- Mainosvideoiden tyylilajit ja niiden tarkoitus
- Kohderyhmien huomioiminen ideoinnissa ja tuotannossa
- Ideointi ja käsikirjoittaminen
- Draaman kaari
- Kaupallisen videon rakenne

28.2. klo 13.00 - 15.00
Rautatehtaankatu 4, 20200 Turku (läsnä)
Vierailu videotoimisto Mama Creativen studiolla
https://mamacreative.fi/studio/
- Yrityksen luova johtaja Iiro Romppanen avaa omaa urapolkuaan alalla

6.3. klo 10.00 - 15.00
Lemppari, B146 (läsnä)
Briiffi
- Pienryhmiin jakautuminen
- Videotoimeksianto, joka käsikirjoitetaan, kuvataan ja editoidaan opintojakson aikana

6.3. - 12.3. (itsenäinen työskentely)
Ryhmät ideoivat itsenäisesti briiffin pohjalta treatmentin

13.3. klo 10.00 - 15.00 (45 min / ryhmä) (Teams tai läsnä)
Ryhmäkohtaiset tapaamiset ja sparrausta, jossa käydään läpi treatmentit

18.3. 10.00 - 15.00 (45 min / ryhmä) (Teams)
Treatmentin ja käsikirjoituksen esittely toimeksiantajalle ryhmittäin

18.3. - 24.3. (itsenäinen työskentely)
Ryhmät kuvaavat ja editoivat itsenäisesti käsikirjoituksen ja saadun palautteen pohjalta videot

25.3. 10.00 - 15.00 (45 min / ryhmä) (Teams tai läsnä)
Ryhmäkohtaiset tapaamiset ja sparrausta, jossa katsotaan offline-versiot

3.4. 10.00 - 15.00
Lemppari, B146 (läsnä)
Valmiiden tuotosten esittely koko ryhmälle ja toimeksiantajalle
- Palaute
- Voittajatiimin valinta

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso toteutetaan 14.2 - 3.4.2024.
Opintojaksolla on yhteensä neljä länsäopetuspäivää pääosin keskiviikkoisin. Kurssilla saatava toimeksianto työstetään pienryhmissä itsenäisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttaa tuotosten palauttaminen ajallaan sekä aktiivisuus lähiopetuksessa. Opiskelijan aktiivisuus lähiopetuksessa saattaa nostaa kurssiarvosanaa, passiivisuus vastaavasti laskea. Ei vain arvosanan, vaan myös oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää. Opintojakso arvioidaan sen päätyttyä.

Hylätty (0)

Töiden palautus myöhässä. Tuotokset eivät noudata toimeksiantoa lainkaan tai käy ilmi, että työryhmä ei ole tuottanut materiaalia itse, vaan kopioinut luvattomasti tai lähteitä mainitsematta. Yhteydenpitoa toimeksiantajaan ei ole ollut lainkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Vain joitain tuotoksia toimitetaan määräaikaan mennessä. Tuotettu video vastaa vain osittain toimeksiantoa. Yhteydenpito toimeksiantajaan on ollut hyvin vähäistä tai sitä ei ole ollut lainkaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotokset vastaavat suurimmalta osalta toimeksiantoa. Videon kohdeyleisöön on perehdytty huolellisesti ja se näkyy myös käsikirjoituksessa. Visuaalisuus on hyvällä tasolla ja liikkuvan kuvan potentiaalia on käytetty hyvin. Dokumentaatio on asiallista ja kattavaa. Yhteydenpito toimeksiantajaan on toiminut hyvin ja toimeksiantajan toiveita on kuultu. Ryhmä toimii katselmoinneissa aktiivisesti ja selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Video on omaperäinen, visuaalisesti näyttävä ja mielenkiintoa herättävä. Videon kohdeyleisöön on perehdytty huolellisesti ja se on huomioitu läpi koko projektin. Muut materiaalit ovat asianmukaiset sekä kattavat, suunnitelmallisuus ja huolellisuus näkyy. Yhteydenpito toimeksiantajaan on ollut erinomaista, toimeksiantajan toiveita on kuultu ja ideointi on tapahtunut osin myös yhdessä toimeksiantajan kanssa. Ryhmä on aktiivinen ja selkeä katselmointitilaisuuksissa. Tuotokset osoittavat ryhmän saavuttaneen opintojakson ryhmätehtävälle asettamat tavoitteet.

Esitietovaatimukset

Suoritettu Audiovisuaalisen ilmaisun opintojakso (media-alan koulutuksen oppimissuunnitelmasta) tai kyseistä opintojaksoa vastaavien sisältöjen ja osaamisen hallinta.

Ilmoittautumisaika

31.08.2022 - 24.01.2023

Ajoitus

03.10.2022 - 24.01.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 24

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Timo Närä
Vastuuopettaja

Timo Närä

Ryhmät
  • PMEDIS19masu
    PMEDIS19 mainonnan suunnittelu
  • PMEDIS20jour
    PMEDIS20 journalismi
  • PMEDIS19jour
    PMEDIS19 journalismi
  • PMEDIS20tupr
    PMEDIS20tupr
  • PMEDIS20masn
    PMEDIS20masu

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Ideoida ja käsikirjoittaa mainosvideon
- Videotuotannon perusteet
- Totetuttaa kevyen videotuotannon ryhmätyönä
- Toimia projektissa, jossa tilaajana on ulkopuolinen yritys

Sisältö

Opintojaksolla syvennytään videon tuottamiseen, ideointiin ja käsikirjoittamiseen yrityksen markkinointinäkökulmasta. Läpi käydään lyhyesti myös videon perusteet, jotta liikkeelle lähdetään samalta viivalta. Opintojaksolla tehdään liikkuvan kuvan sisältöjä.

Opetusmenetelmät

Opintojakson kolme lähikertaa järjestetään läsnäopetuksena Lemminkäisenkadun kampuksella, sekä muut osat etänä .

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tärkein oppimistehtävä on ryhmätyö, jossa sosiaalisen tuotetaan toimeksiantajalle video. Opintojakson aikana työryhmät tuottavat seuraavat materiaalit:
- briiffidokumentti toimeksiannosta
- konseptikuvaus
- käsikirjoitus
- kuvaussuunnitelma
- raakaleikattu videomateriaali (katselmointia varten)
- valmis video
Ryhmätyön lisäksi jokainen opiskelija tekee yksilötehtävän (oppimispäiväkirja) sekä antaa palautetta (oman sekä muiden ryhmäläisten työn reflektointi).

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan loka-marraskuussa 2022. Tarkempi aikataulu täsmentyy syyskuun puoliväliin mennessä.

Opintojaksolla syvennytään videon tuottamiseen, ideointiin ja käsikirjoittamiseen yrityksen markkinointinäkökulmasta. Läpi käydään lyhyesti myös videon perusteet, jotta liikkeelle lähdetään samalta viivalta. Opintojaksolla tehdään tiimeissä liikkuvan kuvan sisältöjä, mahdollisesti ja toivottavasti ulkopuolisille tilaajille.

Opiskelu nojautuu yleisen videotuotantoprosessin jaksotukseen:
- ensimmäisellä lähikerralla polkaistaan projekti liikkeelle yleisten asioiden tietopaketeilla sekä asiakastoimeksiantoon perehtymisellä
- toisella kerralla pääpaino on konseptoinnissa: suunnitellaan toimeksiannon mukaisesti videotuotannon täsmäkonsepti sekä käsikirjoitetaan video. Lisäksi käydään läpi audiovisuaalisen sisällöntuottamisen ja tuotannon suunnittelun teorian lisäksi kuvaussuunnitelman tekemistä.
- tämän jälkeen suoritetaan kuvaukset itsenäisesti, videot editoidaan ja tehdään mahdollisimman valmiiksi
- viimeisellä lähikerralla lopulliset tuotokset esitellään koko ryhmälle sekä mahdollisille toimeksiantajan edustajalle ja annetaan palautetta puolin ja toisin

Kaksi ensimmäistä ja viimeinen kerta on lähiopetusta. Välissä pidämme etänä sparrausvartteja tai –tunteja tarpeen mukaan. Sparraushetket ovat käytännön kysymysten ja haasteiden ratkomiseen tarkoitettuja opetustuokioita etänä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso toteutetaan loka-marraskuussa 2022. Tarkempi aikataulu täsmentyy syyskuun puoliväliin mennessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttaa myös tuotosten palauttaminen ajallaan sekä aktiivisuus lähiopetuksessa. Opiskelijan aktiivisuus lähiopetuksessa saattaa nostaa kurssiarvosanaa, passiivisuus vastaavasti laskea. Ei vain arvosanan, vaan myös oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää. Opintojakso arvioidaan sen päätyttyä ja jokainen opiskelija saa arvioinnin yhteydessä kirjallisen palautteen opettajalta.

Hylätty (0)

Töiden palautus myöhässä. Tuotokset eivät noudata toimeksiantoa lainkaan tai käy ilmi, että työryhmä ei ole tuottanut materiaalia itse, vaan kopioinut luvattomasti tai lähteitä mainitsematta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Vain joitain tuotoksia toimitetaan määräaikaan mennessä. Tuotettu video vastaa vain osittain toimeksiantoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotokset vastaavat suurimmalta osalta toimeksiantoa. Valmis video on kohdeyleisö huomioon ottaen asianmukainen ja huolellisesti tehty. Visuaalisuus on hyvällä tasolla ja liikkuvan kuvan potentiaalia on käytetty hyvin. Dokumentaatio on asiallista ja kattavaa. Ryhmä toimii katselmoinneissa aktiivisesti ja selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Valmis video on omaperäinen, visuaalisesti näyttävä ja mielenkiintoa herättävä. Video on myös muilta osin toimeksiannon mukainen. Muut materiaalit ovat samoin asianmukaiset sekä kattavat, suunnitelmallisuus ja huolellisuus näkyy. Ryhmä on aktiivinen ja selkeä katselmointitilaisuuksissa. Tuotokset osoittavat ryhmän saavuttaneen opintojakson ryhmätehtävälle asettamat tavoitteet.

Esitietovaatimukset

Suoritettu Audiovisuaalisen ilmaisun opintojakso (media-alan koulutuksen oppimissuunnitelmasta) tai kyseistä opintojaksoa vastaavien sisältöjen ja osaamisen hallinta.