Media eriarvoisuuden purkajana, työpajaLaajuus (3 op)
Tunnus: KU00CX91
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- käyttää keinoja tehdä hyvää journalismia, joka käsittelee ja/tai purkaa eriarvoisuutta ja lisää erilaisten ihmisryhmien osallisuutta
- antaa ja saa palautetta kirjoittamisprosessin aikana
- kehittää kriittisen ajattelun ja tiedonhankinnan kykyään
- syventää aloitekykyään ja verkostoitumistaitojaan
Sisältö
Opintokokonaisuus käsittelee globaalia eriarvoisuutta kestävän kehityksen kysymyksenä. Opintojakson työpajan aikana kukin opiskelija tekee journalistisen jutun opintojakson teemasta. Parhaat jutut on mahdollista julkaista Maailma.net -verkkomediassa.
Esitietovaatimukset
Perustaidot ja ymmärrys journalismista.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 20.09.2024
Ajoitus
14.10.2024 - 30.11.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 16
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
Ryhmät
-
PMEDIS21jourPMEDIS21 journalismi
-
PMEDIS22jourPMEDIS22 journalismi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- käyttää keinoja tehdä hyvää journalismia, joka käsittelee ja/tai purkaa eriarvoisuutta ja lisää erilaisten ihmisryhmien osallisuutta
- antaa ja saa palautetta kirjoittamisprosessin aikana
- kehittää kriittisen ajattelun ja tiedonhankinnan kykyään
- syventää aloitekykyään ja verkostoitumistaitojaan
Sisältö
Opintokokonaisuus käsittelee globaalia eriarvoisuutta kestävän kehityksen kysymyksenä. Opintojakson työpajan aikana kukin opiskelija tekee journalistisen jutun opintojakson teemasta. Parhaat jutut on mahdollista julkaista Maailma.net -verkkomediassa.
Oppimateriaalit
turkuamk.itslearning.com: Media eriarvoisuuden purkajana, työpaja 2024
Opetusmenetelmät
Opiskelija toteuttaa omatoimisesti reportaasin opintojakson kattoteemasta.
Parhaat jutut voidaan julkaista Maailma.net -verkkojulkaisussa, jossa niistä maksetaan juttupalkkio.
Työpaja edellyttää journalismin perusosaamista: JSN:n ohjeden ja journalistisen etiikan ymmärrystä, kykyä kirjoittaa reportaasi sekä haastattelukykyä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla tutkitaan eriarvoisuuden purkamista, joka on eräs kestävän kehityksen tavoitteista Agenda 2030-ohjelmassa. Lisäksi opintojakso harjoituttaa kriittistä ajattelua, aloitekykyä ja lisää verkostoitumista sekä Arenen asettamien työelämäkompenssien mainitsemia eettisyyttä ja työelämässä toimimista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toimituspalaverit ja artikkelin kirjoittaminen vastaavat 3 op:n työmäärää.
Sisällön jaksotus
Tämä opintojakso on HANKE-TAI TILAUSPROJEKTI
Työpaja toteutetaan keskiviikkoisin klo 13-16 hybridinä: Luokka EDU_3075 ja Zoom https://turkuamk.zoom.us/j/62608979669
Kullekin tapaamiskerralle nimetään erityinen teema, ne päivittyvät.
23.10.2024
30.10.2024
6.11.2024
13.11.2024
20.11.2024
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan kirjoittama artikkeli on arvioinnin kohteena. Myös aikataulun noudattaminen arvioidaan.
Hylätty (0)
Tehtäviä on suorittamatta tai opiskelijan toteuttama juttu ei ole julkaisukelpoinen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan juttu on julkaisukelpoinen sisällön ja ilmaisun puolesta. Sen faktat on tarkistettu ja se noudattaa tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan juttu on luova, ilmaisultaan hyvä ja vastaanottajalle kiinnostava.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan juttu on erinomainen sisällön ja ilmaisun puolesta. Sen aihepiiri tai käsittelytapa osoittaa paneutumista ja itsensä ylittämistä.
Esitietovaatimukset
Perustaidot ja ymmärrys journalismista.