Nykytanssin opettaminenLaajuus (3 op)
Tunnus: 2011372
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.
Sisältö
Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 29.02.2024
Ajoitus
18.01.2024 - 10.06.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS22Tanssinopettaja syksy 22
Tavoitteet
Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.
Sisältö
Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.
Oppimateriaalit
Annetaan kurssin aikana.
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, oppimistehtävät, keskustelut, vertaisoppiminen, ryhmätyö.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, tehtäväperusteisuus, keskustelut.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Nykytanssin opettamisen opinto-osa on laajuudeltaan 3 op. Kontaktiopetus 13 x 90min, opetuslaboratoriotunnit 10 x 90min ja palautteet 5h. Loput työajasta on varattu opetuslaboratoriotuntien suunnitteluun ja valmisteluun, oppimistehtävien tekemiseen ja oman työn reflektointiin.
Oppimistehtävinä lukutehtävät ja aineistopohjaisen esseen kirjoittaminen. Esseen laajuus 3-5 sivua.
Opetuslaboratoriotunnit (90min) ja palautteiden kirjaaminen:
Koko opiskelijaryhmä seuraa opetusharjoittelua ja jokainen seuraaja laatii kirjallisen n. 2 sivun mittaisen palautteen tunnin opettaneelle opiskelijalle. Tunnin opettanut opiskelija kirjoittaa 300 sanan pituisen reflektion opetuksestaan ja saamastaan palautteesta ja antaa itselleen perustellun arvosanan tunnista asteikolla 1-5.
Sisällön jaksotus
Nykytanssin opettamisen opinto-osa toteutetaan opintojen toisen vuoden kevätlukukaudella. Kurssi koostuu keskustelevista luennoista, oppimistehtävistä ja opetuslaboratoriotunneista. Opiskelija perehtyy nykytanssin käsitteistöön ja analysoi eri lähestymistapoja nykytanssin opettamiseen. Opiskelija rakentaa I vsk:n tanssinopettajaopiskelijoille tai omalle vuosikurssilleen soveltuvia nykytanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä. Opiskelija opettaa tanssinopettajaopiskelijoille suunnittelemansa tunnin käyttäen kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa opetustunneilla. Erityistä huomiota kiinnitetään työskentelyyn muusikon kanssa sekä kykyyn jäsentää ja rytmittää liikettä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin työtilana toimii Itslearning.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, oppimistehtävien ja harjoitusten hyväksytty suorittaminen. Annettujen tehtävien suorittaminen määräajassa ja vaaditussa laajuudessa. Opetuksen toteuttaminen vastuullisella asenteella ja aktiivinen osallistuminen palautekeskusteluihin.
Opettajan tekemä arviointi, itsearviointi.
Hylätty (0)
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija:
• toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
• tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
• käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
• osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
• ideoi toimintaa tavoitteelliseen suuntaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit arvosanalle 3.
Opiskelija:
• yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
• tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
• osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
• etsii alan tietoa eri lähteistä
• laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
• tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit arvosanalle 5.
Opiskelija:
• toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
• arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
• kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
• perustelee persoonallisen taidenäkemyksen selkeästi
• etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
• on ideoinnissa innovatiivinen ja luova
• seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
• toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 28.02.2023
Ajoitus
17.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 6
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS21Tanssinopettaja syksy 21
Tavoitteet
Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.
Sisältö
Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.
Oppimateriaalit
Annetaan kurssin aikana.
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, oppimistehtävät, keskustelut, vertaisoppiminen, ryhmätyö.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, tehtäväperusteisuus, keskustelut.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Nykytanssin opettamisen opinto-osa on laajuudeltaan 3 op. Kontaktiopetus 22h (11 x 90min), opetuslaboratoriotunnit 10h (5 x 90min) ja palautteet 5h. Loput työajasta on varattu opetuslaboratoriotuntien suunnitteluun ja valmisteluun, oppimistehtävien tekemiseen ja oman työn reflektointiin.
Oppimistehtävinä lukutehtävät ja aineistopohjaisen esseen kirjoittaminen. Esseen laajuus 3-5 sivua.
Opetuslaboratoriotunnit (90min) ja palautteiden kirjaaminen:
Koko opiskelijaryhmä seuraa opetusharjoittelua ja jokainen seuraaja laatii kirjallisen n. 2 sivun mittaisen palautteen tunnin opettaneelle opiskelijalle. Tunnin opettanut opiskelija kirjoittaa 300 sanan pituisen reflektion opetuksestaan ja saamastaan palautteesta ja antaa itselleen perustellun arvosanan tunnista asteikolla 1-5.
Sisällön jaksotus
Nykytanssin opettamisen opinto-osa toteutetaan opintojen toisen vuoden kevätlukukaudella. Kurssi koostuu keskustelevista luennoista, oppimistehtävistä ja opetuslaboratoriotunneista. Opiskelija perehtyy nykytanssin käsitteistöön ja analysoi eri lähestymistapoja nykytanssin opettamiseen. Opiskelija rakentaa I vsk:n tanssinopettajaopiskelijoille soveltuvia nykytanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä. Opiskelija opettaa tanssinopettajaopiskelijoille suunnittelemansa tunnin käyttäen kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa opetustunneilla. Erityistä huomiota kiinnitetään työskentelyyn muusikon kanssa sekä kykyyn jäsentää ja rytmittää liikettä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, oppimistehtävien ja harjoitusten hyväksytty suorittaminen. Annettujen tehtävien suorittaminen määräajassa ja vaaditussa laajuudessa. Opetuksen toteuttaminen vastuullisella asenteella ja aktiivinen osallistuminen palautekeskusteluihin.
Opettajan tekemä arviointi, itsearviointi.
Hylätty (0)
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija:
• toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
• tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
• käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
• osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
• ideoi toimintaa tavoitteelliseen suuntaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit arvosanalle 3.
Opiskelija:
• yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
• tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
• osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
• etsii alan tietoa eri lähteistä
• laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
• tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit arvosanalle 5.
Opiskelija:
• toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
• arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
• kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
• perustelee persoonallisen taidenäkemyksen selkeästi
• etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
• on ideoinnissa innovatiivinen ja luova
• seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
• toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 28.02.2022
Ajoitus
24.01.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 7
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS20Tanssinopettaja syksy 20
Tavoitteet
Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.
Sisältö
Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.
Oppimateriaalit
Annetaan kurssin aikana.
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, oppimistehtävät, keskustelut, vertaisoppiminen, ryhmätyö.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, tehtäväperusteisuus, keskustelut.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Nykytanssin opettamisen opinto-osa on laajuudeltaan 3 op. Kontaktiopetus 22h (11 x 90min), opetuslaboratoriotunnit 12h (6 x 90min) ja palautteet 6h. Loput työajasta on varattu opetuslaboratoriotuntien suunnitteluun ja valmisteluun, oppimistehtävien tekemiseen ja oman työn reflektointiin.
Oppimistehtävinä lukutehtävät ja aineistopohjaisen esseen kirjoittaminen. Esseen laajuus 3-4 sivua.
Opetuslaboratoriotunnit (90min) ja palautteiden kirjaaminen:
Koko opiskelijaryhmä seuraa opetusharjoittelua ja jokainen seuraaja laatii kirjallisen n. 2 sivun mittaisen palautteen tunnin opettaneelle opiskelijalle. Tunnin opettanut opiskelija kirjoittaa 300 sanan pituisen reflektion opetuksestaan, saamastaan palautteesta ja antaa itselleen perustellun arvosanan tunnista asteikolla 1-5.
Sisällön jaksotus
Nykytanssin opettamisen opinto-osa toteutetaan opintojen toisen vuoden kevätlukukaudella. Kurssi koostuu keskustelevista luennoista, oppimistehtävistä ja opetuslaboratoriotunneista. Opiskelija perehtyy nykytanssin käsitteistöön ja analysoi eri lähestymistapoja nykytanssin opettamiseen. Opiskelija rakentaa I vsk:n tanssinopettajaopiskelijoille soveltuvia nykytanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä. Opiskelija opettaa tanssinopettajaopiskelijoille suunnittelemansa tunnin käyttäen kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa opetustunneilla. Erityistä huomiota kiinnitetään työskentelyyn muusikon kanssa sekä kykyyn jäsentää ja rytmittää liikettä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, oppimistehtävien ja harjoitusten hyväksytty suorittaminen. Annettujen tehtävien suorittaminen määräajassa ja vaaditussa laajuudessa. Opetuksen toteuttaminen vastuullisella asenteella ja aktiivinen osallistuminen palautekeskusteluihin.
Opettajan tekemä arviointi, itsearviointi.
Hylätty (0)
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija:
• toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
• tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
• käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
• osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
• ideoi toimintaa tavoitteelliseen suuntaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit arvosanalle 3.
Opiskelija:
• yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
• tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
• osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
• etsii alan tietoa eri lähteistä
• laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
• tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit arvosanalle 5.
Opiskelija:
• toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
• arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
• kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
• perustelee persoonallisen taidenäkemyksen selkeästi
• etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
• on ideoinnissa innovatiivinen ja luova
• seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
• toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää