Tanssi, historia ja yhteiskunta 1Laajuus (2 op)
Tunnus: 2011507
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa länsimaisen taidetanssin kulttuurihistorian keskeisistä kysymyksistä tanssinopettajan työssä.
Opiskelija osaa keskustella tanssihistoriasta ja tanssitaiteen yhteiskunnallisesta asemasta ammattimaisesti. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida omaa tanssitaiteellista ja taidepedagogista toimintaansa suhteessa historiaan ja yhteiskuntaan. Opiskelija tunnistaa tanssikentän toimintatapoja ja ilmiöitä. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan tanssin historiasta ja tanssin asemasta yhteiskunnassa.
Sisältö
Tanssihistoria esiromanttisesta klassiseen balettiin ja 1900-luvun alusta nykypäivään.
Tanssitaiteen ja yhteiskunnan väliset suhteet.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.11.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 12.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 14
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS24Tanssinopettaja syksy 24
Tavoitteet
Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa länsimaisen taidetanssin kulttuurihistorian keskeisistä kysymyksistä tanssinopettajan työssä.
Opiskelija osaa keskustella tanssihistoriasta ja tanssitaiteen yhteiskunnallisesta asemasta ammattimaisesti. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida omaa tanssitaiteellista ja taidepedagogista toimintaansa suhteessa historiaan ja yhteiskuntaan. Opiskelija tunnistaa tanssikentän toimintatapoja ja ilmiöitä. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan tanssin historiasta ja tanssin asemasta yhteiskunnassa.
Sisältö
Tanssihistoria esiromanttisesta klassiseen balettiin ja 1900-luvun alusta nykypäivään.
Tanssitaiteen ja yhteiskunnan väliset suhteet.
Oppimateriaalit
https://disco.teak.fi/tanssin-historia/
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, keskustelut, oppimistehtävät. Opiskelija oppii kuuntelemalla, katselemalla, keskustelemalla sekä tekemällä muistiinpanoja ja tiedonhakua.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, keskustelevat luennot, tehtäväperustaisuus. Kansainvälisyysoppiminen toteutuu osittain englanninkielisellä oppimateriaalilla. Digioppiminen toteutuu tiedonhakuna. Tehtäviä tehdään ryhmätyönä ja yksin verkossa olevien aineistoja etsien ja käyttäen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työn mitoitus:
54h opiskelijan työtä, josta lähiopetusta 18 x 90min. Loput ajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen ja oman työskentelyn reflektointiin.
Oppimistehtävät annetaan jakson aikana.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.
Sisällön jaksotus
Baletin historia.
Lähiopetus annetun työohjelman mukaan syksyllä 2024.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Muu kirjallisuus:
Makkonen, A. 1996. Länsimaisen taidetanssin historiaa. Teatterikorkeakoulu. Helsinki.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Tehtävät käydään läpi luentojen aikana. Arviointi toteutetaan itse- ja vertaisarviointina opettajan kanssa keskustellen.
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 05.11.2023
Ajoitus
07.09.2023 - 19.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS23Tanssinopettaja syksy 23
Tavoitteet
Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa länsimaisen taidetanssin kulttuurihistorian keskeisistä kysymyksistä tanssinopettajan työssä.
Opiskelija osaa keskustella tanssihistoriasta ja tanssitaiteen yhteiskunnallisesta asemasta ammattimaisesti. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida omaa tanssitaiteellista ja taidepedagogista toimintaansa suhteessa historiaan ja yhteiskuntaan. Opiskelija tunnistaa tanssikentän toimintatapoja ja ilmiöitä. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan tanssin historiasta ja tanssin asemasta yhteiskunnassa.
Sisältö
Tanssihistoria esiromanttisesta klassiseen balettiin ja 1900-luvun alusta nykypäivään.
Tanssitaiteen ja yhteiskunnan väliset suhteet.
Oppimateriaalit
https://disco.teak.fi/tanssin-historia/
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, keskustelut, oppimistehtävät. Opiskelija oppii kuuntelemalla, katselemalla, keskustelemalla sekä tekemällä muistiinpanoja ja tietojenhakua.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, keskustelevat luennot, tehtäväperustaisuus. Kansainvälisyysoppiminen toteutuu osittain englanninkielisellä oppimateriaalilla. Digioppiminen toteutuu tiedonhakuna. Tehtäviä tehdään ryhmätyönä ja yksin verkossa olevien aineistoja etsien ja käyttäen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työn mitoitus:
54h opiskelijan työtä, josta lähiopetusta 18 x 90min. Loput ajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen ja oman työskentelyn reflektointiin.
Oppimistehtävät annetaan jakson aikana.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.
Sisällön jaksotus
Modernin tanssin ja nykytanssin historia.
Lähiopetus annetun työohjelman mukaan syksyllä 2023.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Muu kirjallisuus:
Makkonen, A. 1996. Länsimaisen taidetanssin historiaa. Teatterikorkeakoulu. Helsinki.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Tehtävät käydään läpi luentojen aikana. Arviointi toteutetaan itse- ja vertaisarviointina opettajan kanssa keskustellen.
Ilmoittautumisaika
29.08.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
08.09.2022 - 22.12.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS22Tanssinopettaja syksy 22
Tavoitteet
Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa länsimaisen taidetanssin kulttuurihistorian keskeisistä kysymyksistä tanssinopettajan työssä.
Opiskelija osaa keskustella tanssihistoriasta ja tanssitaiteen yhteiskunnallisesta asemasta ammattimaisesti. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida omaa tanssitaiteellista ja taidepedagogista toimintaansa suhteessa historiaan ja yhteiskuntaan. Opiskelija tunnistaa tanssikentän toimintatapoja ja ilmiöitä. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan tanssin historiasta ja tanssin asemasta yhteiskunnassa.
Sisältö
Tanssihistoria esiromanttisesta klassiseen balettiin ja 1900-luvun alusta nykypäivään.
Tanssitaiteen ja yhteiskunnan väliset suhteet.
Oppimateriaalit
https://disco.teak.fi/tanssin-historia/
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, keskustelut, oppimistehtävät. Opiskelija oppii kuuntelemalla, katselemalla, keskustelemalla sekä tekemällä muistiinpanoja ja tietojenhakua.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, keskustelevat luennot, tehtäväperustaisuus. Kansainvälisyysoppiminen toteutuu osittain englanninkielisellä oppimateriaalilla. Digioppiminen toteutuu tiedonhakuna. Tehtäviä tehdään ryhmätyönä ja yksin verkossa olevien aineistoja etsien ja käyttäen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työn mitoitus:
54h opiskelijan työtä, josta lähiopetusta 18 x 90min. Loput ajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen ja oman työskentelyn reflektointiin.
Oppimistehtävät annetaan jakson aikana.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.
Sisällön jaksotus
Baletin historia.
Lähiopetus annetun työohjelman mukaan syksyllä 2022.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Muu kirjallisuus:
Makkonen, A. 1996. Länsimaisen taidetanssin historiaa. Teatterikorkeakoulu. Helsinki.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Tehtävät käydään läpi luentojen aikana. Arviointi toteutetaan itse- ja vertaisarviointina opettajan kanssa keskustellen.