Tanssi, historia ja yhteiskunta 2Laajuus (2 op)
Tunnus: 2011508
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa länsimaisen taidetanssin kulttuurihistorian keskeisistä kysymyksistä tanssinopettajan työssä.
Opiskelija osaa keskustella tanssihistoriasta ja tanssitaiteen yhteiskunnallisesta asemasta ammattimaisesti. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida omaa tanssitaiteellista ja taidepedagogista toimintaansa suhteessa historiaan ja yhteiskuntaan. Opiskelija tunnistaa tanssikentän toimintatapoja ja ilmiöitä. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan tanssin historiasta ja tanssin asemasta yhteiskunnassa.
Sisältö
Tanssihistoria esiromanttisesta klassiseen balettiin ja 1900-luvun alusta nykypäivään.
Tanssitaiteen ja yhteiskunnan väliset suhteet.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 29.02.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 09.06.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
7 - 8
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS23Tanssinopettaja syksy 23
Tavoitteet
Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa länsimaisen taidetanssin kulttuurihistorian keskeisistä kysymyksistä tanssinopettajan työssä.
Opiskelija osaa keskustella tanssihistoriasta ja tanssitaiteen yhteiskunnallisesta asemasta ammattimaisesti. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida omaa tanssitaiteellista ja taidepedagogista toimintaansa suhteessa historiaan ja yhteiskuntaan. Opiskelija tunnistaa tanssikentän toimintatapoja ja ilmiöitä. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan tanssin historiasta ja tanssin asemasta yhteiskunnassa.
Sisältö
Tanssihistoria esiromanttisesta klassiseen balettiin ja 1900-luvun alusta nykypäivään.
Tanssitaiteen ja yhteiskunnan väliset suhteet.
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, kirjallisuus, keskustelut, oppimistehtävät. Opiskelija oppii kuuntelemalla, katselemalla, keskustelemalla sekä tekemällä muistiinpanoja ja tietojenhakua.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, tehtäväperustaisuus. Digioppiminen toteutuu tiedonhakuna. Tehtäviä tehdään ryhmätyönä ja yksin verkossa olevien aineistoja etsien ja käyttäen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 18 x 90min. Loput työajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen. Oppimistehtävät annetaan kontaktiopetuksessa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
-
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.
Sisällön jaksotus
Sisältö: jazztanssin historia
Ajoitus: kevät 2024
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Tehtävät käydään läpi luentojen aikana. Arviointi toteutetaan itse- ja vertaisarviointina opettajan kanssa keskustellen.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 28.02.2023
Ajoitus
12.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS22Tanssinopettaja syksy 22
Tavoitteet
Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa länsimaisen taidetanssin kulttuurihistorian keskeisistä kysymyksistä tanssinopettajan työssä.
Opiskelija osaa keskustella tanssihistoriasta ja tanssitaiteen yhteiskunnallisesta asemasta ammattimaisesti. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida omaa tanssitaiteellista ja taidepedagogista toimintaansa suhteessa historiaan ja yhteiskuntaan. Opiskelija tunnistaa tanssikentän toimintatapoja ja ilmiöitä. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan tanssin historiasta ja tanssin asemasta yhteiskunnassa.
Sisältö
Tanssihistoria esiromanttisesta klassiseen balettiin ja 1900-luvun alusta nykypäivään.
Tanssitaiteen ja yhteiskunnan väliset suhteet.
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, kirjallisuus, keskustelut, oppimistehtävät. Opiskelija oppii kuuntelemalla, katselemalla, keskustelemalla sekä tekemällä muistiinpanoja ja tietojenhakua.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, tehtäväperustaisuus. Digioppiminen toteutuu tiedonhakuna. Tehtäviä tehdään ryhmätyönä ja yksin verkossa olevien aineistoja etsien ja käyttäen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 18 x 90min. Loput työajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen. Oppimistehtävät annetaan kontaktiopetuksessa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
-
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.
Sisällön jaksotus
Sisältö: suomalaisen tanssin historia
Ajoitus: kevät 2023
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Tehtävät käydään läpi luentojen aikana. Arviointi toteutetaan itse- ja vertaisarviointina opettajan kanssa keskustellen.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 28.02.2022
Ajoitus
11.01.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
4 - 8
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS21Tanssinopettaja syksy 21
Tavoitteet
Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa länsimaisen taidetanssin kulttuurihistorian keskeisistä kysymyksistä tanssinopettajan työssä.
Opiskelija osaa keskustella tanssihistoriasta ja tanssitaiteen yhteiskunnallisesta asemasta ammattimaisesti. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida omaa tanssitaiteellista ja taidepedagogista toimintaansa suhteessa historiaan ja yhteiskuntaan. Opiskelija tunnistaa tanssikentän toimintatapoja ja ilmiöitä. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan tanssin historiasta ja tanssin asemasta yhteiskunnassa.
Sisältö
Tanssihistoria esiromanttisesta klassiseen balettiin ja 1900-luvun alusta nykypäivään.
Tanssitaiteen ja yhteiskunnan väliset suhteet.
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, kirjallisuus, keskustelut, oppimistehtävät. Opiskelija oppii kuuntelemalla, katselemalla, keskustelemalla sekä tekemällä muistiinpanoja ja tietojenhakua.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, tehtäväperustaisuus. Digioppiminen toteutuu tiedonhakuna. Tehtäviä tehdään ryhmätyönä ja yksin verkossa olevien aineistoja etsien ja käyttäen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 18 x 90min. Loput työajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen. Oppimistehtävät annetaan kontaktiopetuksessa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
-
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.
Sisällön jaksotus
Sisältö: jazztanssin historia
Ajoitus: kevät 2022
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Tehtävät käydään läpi luentojen aikana. Arviointi toteutetaan itse- ja vertaisarviointina opettajan kanssa keskustellen.