Siirry suoraan sisältöön

Tanssi, keho ja hyvinvointi 1Laajuus (2 op)

Tunnus: KU00CH30

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvailla ja luokitella tanssitreenauksen näkökulmasta tuki- ja liikuntaelimistön rakennetta, sen huoltoa sekä tanssivammojen ehkäisyä. Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää tietoaan ja taitoaan tanssianatomiasta ja -fysiologiasta tanssiharjoittelussaan ja tanssinopettajan työssä.?

Opiskelija ymmärtää kokonaisvaltaisen kehonhuollon ja ravinnon merkityksen tanssiharjoittelussa ja tanssinopettajan työssä.

Sisältö

Opintojakso rakentuu tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja liikkeen perusteista tanssitreenauksessa sekä kokonaisvaltaisen kehonhuollon, tanssivammojen ehkäisyn ja tanssijan ravintotietouden perusteista. Opintojakson osat sisältävät oppimistehtäviä.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 29.11.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 14

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
  • Katja Korpi
Ryhmät
  • PTANSS24
    Tanssinopettaja syksy 24

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvailla ja luokitella tanssitreenauksen näkökulmasta tuki- ja liikuntaelimistön rakennetta, sen huoltoa sekä tanssivammojen ehkäisyä. Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää tietoaan ja taitoaan tanssianatomiasta ja -fysiologiasta tanssiharjoittelussaan ja tanssinopettajan työssä.?

Opiskelija ymmärtää kokonaisvaltaisen kehonhuollon ja ravinnon merkityksen tanssiharjoittelussa ja tanssinopettajan työssä.

Sisältö

Opintojakso rakentuu tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja liikkeen perusteista tanssitreenauksessa sekä kokonaisvaltaisen kehonhuollon, tanssivammojen ehkäisyn ja tanssijan ravintotietouden perusteista. Opintojakson osat sisältävät oppimistehtäviä.

Oppimateriaalit

Blandine Calais-Germain: Anatomy of movement s. 1-96

Opetusmenetelmät

Fyysiset harjoitteet, kirjallisuus, kirjoittaminen, oppimistehtävät.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, keskustelevat luennot, fyysiset harjoitteet. Kansainvälisyys toteutuu englannin kielisen kurssikirjallisuuden avulla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija tutkii omaa tanssin tekniikkaharjoitteluaan tekniikkatunneilla, kirjaa auki omat keholliset haasteensa ja rakentaa itselleen yksilöllisen suunnitelman.
Muut oppimistehtävät annetaan lähiopetuksessa.
Opiskelijan työn mitoitus:
54h opiskelijan työtä, josta lähiopetusta 20 x 90min. Loput työajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen ja opintomateriaaliin tutustumiseen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja vaaditussa laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.

Sisällön jaksotus

Opintojakso suoritetaan 1. opintovuoden syyslukukautena. Lähiopetus annetun työohjelman mukaan.

Sanna Meska, Tanssikinesiologia
Sisällöt ja tavoitteet:
• Opiskelija ymmärtää kinesiologian peruskäsitteet
• Opiskelija ymmärtää kehon rakenteen pääosin
o Kudokset, joista keho rakentuu
• Opiskelija osaa anatomiset perustasot, ja nivelten liikkeen suhteessa niihin
• Opiskelija hahmottaa kehon luisen kokonaisrakenteen
o Erityisesti selkärangan ja lantion rakenteen ja toiminnan sekä näiden merkittävimmät termit/keholliset maamerkit latinaksi, englanniksi ja suomeksi
• Opiskelija ymmärtää karkeasti erilaiset niveltyypit
• Opiskelija ymmärtää lihasten perustoiminnan
• Opiskelija ymmärtää hengityksen fysiologiaa ja osaa huomioida sitä osana oman tekniikkaharjoittelun kehittämistä
• Opiskelija tutkii omaa tekniikkaharjoitteluaan tekniikkatunneilla, kirjaa auki omat keholliset haasteensa ja rakentaa itselleen yksilöllisen suunnitelman.

Katja Korpi, Ravitsemus tanssissa
Tavoitteet ja sisällöt:
• Opiskelija hahmottaa, mistä monipuolinen ja ravitseva ruokavalio koostuu.
• Opiskelija ymmärtää, millainen merkitys ravitsemuksella, levolla ja unella on tanssijan hyvinnoinnille.
• Opiskelija hahmottaa, miten omaa jaksamista voi tukea ravitsemuksen avulla.
• Opintokokonaisuus sisältää luentoja, keskustelua, itsereflektiota ja oppimistehtäviä.

Ajoitus: syksy 2024

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja vaaditussa laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 8

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
  • Katja Korpi
Ryhmät
  • PTANSS23
    Tanssinopettaja syksy 23

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvailla ja luokitella tanssitreenauksen näkökulmasta tuki- ja liikuntaelimistön rakennetta, sen huoltoa sekä tanssivammojen ehkäisyä. Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää tietoaan ja taitoaan tanssianatomiasta ja -fysiologiasta tanssiharjoittelussaan ja tanssinopettajan työssä.?

Opiskelija ymmärtää kokonaisvaltaisen kehonhuollon ja ravinnon merkityksen tanssiharjoittelussa ja tanssinopettajan työssä.

Sisältö

Opintojakso rakentuu tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja liikkeen perusteista tanssitreenauksessa sekä kokonaisvaltaisen kehonhuollon, tanssivammojen ehkäisyn ja tanssijan ravintotietouden perusteista. Opintojakson osat sisältävät oppimistehtäviä.

Oppimateriaalit

Blandine Calais-Germain: Anatomy of movement s. 1-96

Opetusmenetelmät

Fyysiset harjoitteet, kirjallisuus, kirjoittaminen, oppimistehtävät.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, keskustelevat luennot, fyysiset harjoitteet. Kansainvälisyys toteutuu englannin kielisen kurssikirjallisuuden avulla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija tutkii omaa tanssin tekniikkaharjoitteluaan tekniikkatunneilla, kirjaa auki omat keholliset haasteensa ja rakentaa itselleen yksilöllisen suunnitelman.
Muut oppimistehtävät annetaan lähiopetuksessa.
Opiskelijan työn mitoitus:
54h opiskelijan työtä, josta lähiopetusta 20 x 90min. Loput työajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen ja opintomateriaaliin tutustumiseen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja vaaditussa laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.

Sisällön jaksotus

Opintojakso suoritetaan 1. opintovuoden syyslukukautena. Lähiopetus annetun työohjelman mukaan.

Sanna Meska, Tanssikinesiologia
Sisällöt ja tavoitteet:
• Opiskelija ymmärtää kinesiologian peruskäsitteet
• Opiskelija ymmärtää kehon rakenteen pääosin
o Kudokset, joista keho rakentuu
• Opiskelija osaa anatomiset perustasot, ja nivelten liikkeen suhteessa niihin
• Opiskelija hahmottaa kehon luisen kokonaisrakenteen
o Erityisesti selkärangan ja lantion rakenteen ja toiminnan sekä näiden merkittävimmät termit/keholliset maamerkit latinaksi, englanniksi ja suomeksi
• Opiskelija ymmärtää karkeasti erilaiset niveltyypit
• Opiskelija ymmärtää lihasten perustoiminnan
• Opiskelija ymmärtää hengityksen fysiologiaa ja osaa huomioida sitä osana oman tekniikkaharjoittelun kehittämistä
• Opiskelija tutkii omaa tekniikkaharjoitteluaan tekniikkatunneilla, kirjaa auki omat keholliset haasteensa ja rakentaa itselleen yksilöllisen suunnitelman.

Katja Korpi, Ravitsemus tanssissa
Tavoitteet ja sisällöt:
• Opiskelija hahmottaa, mistä monipuolinen ja ravitseva ruokavalio koostuu.
• Opiskelija ymmärtää, millainen merkitys ravitsemuksella on tanssijalle.
• Opiskelija hahmottaa, miten omaa jaksamista voi tukea ravitsemuksen kautta.
• Opintokokonaisuus sisältää luentoja, keskustelua, itsereflektiota ja oppimistehtäviä.

Ajoitus syksy 2023

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja vaaditussa laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.

Ilmoittautumisaika

29.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 10

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
  • Katja Korpi
Ryhmät
  • PTANSS22
    Tanssinopettaja syksy 22

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvailla ja luokitella tanssitreenauksen näkökulmasta tuki- ja liikuntaelimistön rakennetta, sen huoltoa sekä tanssivammojen ehkäisyä. Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää tietoaan ja taitoaan tanssianatomiasta ja -fysiologiasta tanssiharjoittelussaan ja tanssinopettajan työssä.?

Opiskelija ymmärtää kokonaisvaltaisen kehonhuollon ja ravinnon merkityksen tanssiharjoittelussa ja tanssinopettajan työssä.

Sisältö

Opintojakso rakentuu tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja liikkeen perusteista tanssitreenauksessa sekä kokonaisvaltaisen kehonhuollon, tanssivammojen ehkäisyn ja tanssijan ravintotietouden perusteista. Opintojakson osat sisältävät oppimistehtäviä.

Oppimateriaalit

Blandine Calais-Germain: Anatomy of movement s. 1-96

Opetusmenetelmät

Fyysiset harjoitteet, kirjallisuus, kirjoittaminen, oppimistehtävät.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, keskustelevat luennot, fyysiset harjoitteet. Kansainvälisyys toteutuu englannin kielisen kurssikirjallisuuden avulla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija tutkii omaa tanssin tekniikkaharjoitteluaan tekniikkatunneilla, kirjaa auki omat keholliset haasteensa ja rakentaa itselleen yksilöllisen suunnitelman.
Muut oppimistehtävät annetaan lähiopetuksessa.
Opiskelijan työn mitoitus:
54h opiskelijan työtä, josta lähiopetusta 20 x 90min. Loput työajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen ja opintomateriaaliin tutustumiseen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja vaaditussa laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.

Sisällön jaksotus

Opintojakso suoritetaan 1. opintovuoden syyslukukautena. Lähiopetus annetun työohjelman mukaan.

Sisällöt ja tavoitteet:
• Opiskelija ymmärtää kinesiologian peruskäsitteet
• Opiskelija ymmärtää kehon rakenteen pääosin
o Kudokset, joista keho rakentuu
• Opiskelija osaa anatomiset perustasot, ja nivelten liikkeen suhteessa niihin
• Opiskelija hahmottaa kehon luisen kokonaisrakenteen
o Erityisesti selkärangan ja lantion rakenteen ja toiminnan sekä näiden merkittävimmät termit/keholliset maamerkit latinaksi, englanniksi ja suomeksi
• Opiskelija ymmärtää karkeasti erilaiset niveltyypit
• Opiskelija ymmärtää lihasten perustoiminnan
• Opiskelija ymmärtää hengityksen fysiologiaa ja osaa huomioida sitä osana oman tekniikkaharjoittelun kehittämistä
• Opiskelija tutkii omaa tekniikkaharjoitteluaan tekniikkatunneilla, kirjaa auki omat keholliset haasteensa ja rakentaa itselleen yksilöllisen suunnitelman.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja vaaditussa laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.