Soolon valmistusprosessiLaajuus (3 op)
Tunnus: KU00CH43
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija luo vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.
Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.
Opiskelija kykenee itsenäiseen taiteelliseen työskentelyyn.
Opiskelija pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.?
Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.
Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.
Opiskelija tuntee tanssiesityksen ääni- ja valoteknistä kalustoa ja sen käyttöä pystyäkseen toiminaan tuotantoryhmän jäsenenä tanssiesityksen toteutuksessa.
Opiskelija pystyy markkinoimaan tanssiesityksen ja huolehtimaan sen toteutukseen liittyvistä järjestelyistä.
Sisältö
Opintojakso jakautuu neljään osaan: soolokoreografian valmistusprosessi (3 op) ja soolokoreografian esitysperiodi (2 op), sekä ryhmäkoreografian valmistusprosessi (3 op) ja ryhmäkoreografian esitysperiodi (2 op).
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 28.02.2025
Ajoitus
11.11.2024 - 31.03.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 14
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS24Tanssinopettaja syksy 24
Tavoitteet
Opiskelija luo vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.
Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.
Opiskelija kykenee itsenäiseen taiteelliseen työskentelyyn.
Opiskelija pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.?
Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.
Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.
Opiskelija tuntee tanssiesityksen ääni- ja valoteknistä kalustoa ja sen käyttöä pystyäkseen toiminaan tuotantoryhmän jäsenenä tanssiesityksen toteutuksessa.
Opiskelija pystyy markkinoimaan tanssiesityksen ja huolehtimaan sen toteutukseen liittyvistä järjestelyistä.
Sisältö
Opintojakso jakautuu neljään osaan: soolokoreografian valmistusprosessi (3 op) ja soolokoreografian esitysperiodi (2 op), sekä ryhmäkoreografian valmistusprosessi (3 op) ja ryhmäkoreografian esitysperiodi (2 op).
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen, itsenäinen työskentely, vertaispalaute, henkilökohtaiset palautteet.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Projektityö, tutorointi.
Jokainen opiskelija on itse vastuussa siitä, että varaa henkilökohtaisen tutorajan opettajalta sooloprosessin aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Soolokoreografian valmistusprosessi on laajuudeltaan 3 opintopistettä ja vastaa 80 tuntia opiskelijan työtä. 80 tuntia sisältää itsenäistä studiotyöskentelyä 45 tuntia. 8 tuntia ajasta on varattu yhteisiin näyttöihin ja henkilökohtaisiin näyttöihin. Loput työajasta (1 op) on varattu valo-opin kurssiin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opintojakson läpäisy edellyttää hyväksytyn soolomateriaalin esittämistä jaksopalautteessa ja henkilökohtaista/-sia tutorointeja sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Ei osallistumista yhteisiin välipalautteisiin ja/tai henkilökohtaisiin tutorointeihin.
Sisällön jaksotus
Soolokoreografia opintokokonaisuuden ensimmäinen osa, Soolokoreografian valmistusprosessi 3 op, toteutetaan opintojen ensimmäisenä vuonna. Loppusyksyn 2024 ja alkukevään 2025 aikana itsenäinen studiotyöskentely soolomateriaalin kokoamiseksi.
Opiskelija luo ja työstää soolokoreografian. Tehtävänannon jälkeen itsenäinen työskentely liikemateriaalin kehittämiseksi. Opiskelija valitsee äänimaailman teokselleen joko äänitetystä musiikista tai työskentelee yhdessä muusikon kanssa. Koreografiassa painottuu äänimaailman ja liikkeen yhteyden määrittely. Työprosessin aikana opiskelija saa henkilökohtaista palautetta sekä ryhmäpalautetta opettajilta ja työryhmältä. Soolon keston tulee olla enemmän kuin kolme minuuttia eikä sen tule ylittää kymmentä minuuttia. Opiskelija suunnittelee valaistuksen/visuaalisen ilmeen sooloonsa valosuunnittelun opettajan johdolla sekä puvustaa soolonsa itse.
Kurssi sisältää 1 op laajuisen johdatuksen valo-opin perusteisiin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena oppimisprosessi, koreografinen työskentely, kyky keskustella ja sanallistaa työskentelyään, kyky antaa vertaispalautetta näkemästään.
Opintojakson läpäisy edellyttää hyväksytyn soolomateriaalin esittämistä jaksopalautteessa ja henkilökohtaista/-sia tutorointeja sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja palautteeseen.
Ilmoittautumisaika
16.10.2023 - 29.02.2024
Ajoitus
31.10.2023 - 06.06.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
7 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS23Tanssinopettaja syksy 23
Tavoitteet
Opiskelija luo vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.
Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.
Opiskelija kykenee itsenäiseen taiteelliseen työskentelyyn.
Opiskelija pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.?
Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.
Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.
Opiskelija tuntee tanssiesityksen ääni- ja valoteknistä kalustoa ja sen käyttöä pystyäkseen toiminaan tuotantoryhmän jäsenenä tanssiesityksen toteutuksessa.
Opiskelija pystyy markkinoimaan tanssiesityksen ja huolehtimaan sen toteutukseen liittyvistä järjestelyistä.
Sisältö
Opintojakso jakautuu neljään osaan: soolokoreografian valmistusprosessi (3 op) ja soolokoreografian esitysperiodi (2 op), sekä ryhmäkoreografian valmistusprosessi (3 op) ja ryhmäkoreografian esitysperiodi (2 op).
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen, itsenäinen työskentely, vertaispalaute, henkilökohtaiset palautteet.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Projektityö, tutorointi.
Jokainen opiskelija on itse vastuussa siitä, että varaa henkilökohtaisen tutorajan opettajalta sooloprosessin aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Soolokoreografian valmistusprosessi on laajuudeltaan 3 opintopistettä ja vastaa 80 tuntia opiskelijan työtä. 80 tuntia sisältää itsenäistä studiotyöskentelyä 45 tuntia. 8 tuntia ajasta on varattu yhteisiin näyttöihin ja henkilökohtaisiin näyttöihin. Loput työajasta (1 op) on varattu valo-opin kurssiin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opintojakson läpäisy edellyttää hyväksytyn soolomateriaalin esittämistä jaksopalautteessa ja henkilökohtaista/-sia tutorointeja sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Ei osallistumista yhteisiin välipalautteisiin ja/tai henkilökohtaisiin tutorointeihin.
Sisällön jaksotus
Soolokoreografia opintokokonaisuuden ensimmäinen osa, Soolokoreografian valmistusprosessi 3 op, toteutetaan opintojen ensimmäisenä vuonna. Loppusyksyn 2023 ja alkukevään 2024 aikana itsenäinen studiotyöskentely soolomateriaalin kokoamiseksi.
Opiskelija luo ja työstää soolokoreografian. Tehtävänannon jälkeen itsenäinen työskentely liikemateriaalin kehittämiseksi. Opiskelija valitsee äänimaailman teokselleen joko äänitetystä musiikista tai työskentelee yhdessä muusikon kanssa. Koreografiassa painottuu äänimaailman ja liikkeen yhteyden määrittely. Työprosessin aikana opiskelija saa henkilökohtaista palautetta sekä ryhmäpalautetta opettajilta ja työryhmältä. Soolon keston tulee olla enemmän kuin kolme minuuttia eikä sen tule ylittää kymmentä minuuttia. Opiskelija suunnittelee valaistuksen/visuaalisen ilmeen sooloonsa valosuunnittelun opettajan johdolla sekä puvustaa soolonsa itse.
Kurssi sisältää 1 op laajuisen johdatuksen valo-opin perusteisiin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena oppimisprosessi, koreografinen työskentely, kyky keskustella ja sanallistaa työskentelyään, kyky antaa vertaispalautetta näkemästään.
Opintojakson läpäisy edellyttää hyväksytyn soolomateriaalin esittämistä jaksopalautteessa ja henkilökohtaista/-sia tutorointeja sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja palautteeseen.
Ilmoittautumisaika
29.08.2022 - 30.01.2023
Ajoitus
07.11.2022 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS22Tanssinopettaja syksy 22
Tavoitteet
Opiskelija luo vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.
Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.
Opiskelija kykenee itsenäiseen taiteelliseen työskentelyyn.
Opiskelija pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.?
Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.
Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.
Opiskelija tuntee tanssiesityksen ääni- ja valoteknistä kalustoa ja sen käyttöä pystyäkseen toiminaan tuotantoryhmän jäsenenä tanssiesityksen toteutuksessa.
Opiskelija pystyy markkinoimaan tanssiesityksen ja huolehtimaan sen toteutukseen liittyvistä järjestelyistä.
Sisältö
Opintojakso jakautuu neljään osaan: soolokoreografian valmistusprosessi (3 op) ja soolokoreografian esitysperiodi (2 op), sekä ryhmäkoreografian valmistusprosessi (3 op) ja ryhmäkoreografian esitysperiodi (2 op).
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen, itsenäinen työskentely, vertaispalaute, henkilökohtaiset palautteet.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Projektityö, tutorointi.
Jokainen opiskelija on itse vastuussa siitä, että varaa henkilökohtaisen tutorajan opettajalta sooloprosessin aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Soolokoreografian valmistusprosessi on laajuudeltaan 3 opintopistettä ja vastaa 80 tuntia opiskelijan työtä. 80 tuntia sisältää itsenäistä studiotyöskentelyä 45 tuntia. 8 tuntia ajasta on varattu yhteisiin näyttöihin ja henkilökohtaisiin näyttöihin. Loput työajasta (1 op) on varattu valo-opin kurssiin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opintojakson läpäisy edellyttää hyväksytyn soolomateriaalin esittämistä jaksopalautteessa ja henkilökohtaista/-sia tutorointeja sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Ei osallistumista yhteisiin välipalautteisiin ja/tai henkilökohtaisiin tutorointeihin.
Sisällön jaksotus
Soolokoreografia opintokokonaisuuden ensimmäinen osa, Soolokoreografian valmistusprosessi 3 op, toteutetaan opintojen ensimmäisenä vuonna. Loppusyksyn 2022 ja alkukevään 2023 aikana itsenäinen studiotyöskentely soolomateriaalin kokoamiseksi.
Opiskelija luo ja työstää soolokoreografian. Tehtävänannon jälkeen itsenäinen työskentely liikemateriaalin kehittämiseksi. Opiskelija valitsee äänimaailman teokselleen joko äänitetystä musiikista tai työskentelee yhdessä muusikon kanssa. Koreografiassa painottuu äänimaailman ja liikkeen yhteyden määrittely. Työprosessin aikana opiskelija saa henkilökohtaista palautetta sekä ryhmäpalautetta opettajilta ja työryhmältä. Soolon keston tulee olla enemmän kuin kolme minuuttia eikä sen tule ylittää kymmentä minuuttia. Opiskelija suunnittelee valaistuksen/visuaalisen ilmeen sooloonsa valosuunnittelun opettajan johdolla sekä puvustaa soolonsa itse.
Kurssi sisältää 1 op laajuisen johdatuksen valo-opin perusteisiin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena oppimisprosessi, koreografinen työskentely, kyky keskustella ja sanallistaa työskentelyään, kyky antaa vertaispalautetta näkemästään.
Opintojakson läpäisy edellyttää hyväksytyn soolomateriaalin esittämistä jaksopalautteessa ja henkilökohtaista/-sia tutorointeja sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja palautteeseen.