Siirry suoraan sisältöön

Soolon valmistusprosessiLaajuus (3 op)

Tunnus: KU00CH43

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija luo vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.

Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.

Opiskelija kykenee itsenäiseen taiteelliseen työskentelyyn.

Opiskelija pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.?

Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.

Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.

Opiskelija tuntee tanssiesityksen ääni- ja valoteknistä kalustoa ja sen käyttöä pystyäkseen toiminaan tuotantoryhmän jäsenenä tanssiesityksen toteutuksessa.

Opiskelija pystyy markkinoimaan tanssiesityksen ja huolehtimaan sen toteutukseen liittyvistä järjestelyistä.

Sisältö

Opintojakso jakautuu neljään osaan: soolokoreografian valmistusprosessi (3 op) ja soolokoreografian esitysperiodi (2 op), sekä ryhmäkoreografian valmistusprosessi (3 op) ja ryhmäkoreografian esitysperiodi (2 op).

Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 28.02.2025

Ajoitus

11.11.2024 - 31.03.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 14

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
Ryhmät
  • PTANSS24
    Tanssinopettaja syksy 24

Tavoitteet

Opiskelija luo vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.

Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.

Opiskelija kykenee itsenäiseen taiteelliseen työskentelyyn.

Opiskelija pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.?

Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.

Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.

Opiskelija tuntee tanssiesityksen ääni- ja valoteknistä kalustoa ja sen käyttöä pystyäkseen toiminaan tuotantoryhmän jäsenenä tanssiesityksen toteutuksessa.

Opiskelija pystyy markkinoimaan tanssiesityksen ja huolehtimaan sen toteutukseen liittyvistä järjestelyistä.

Sisältö

Opintojakso jakautuu neljään osaan: soolokoreografian valmistusprosessi (3 op) ja soolokoreografian esitysperiodi (2 op), sekä ryhmäkoreografian valmistusprosessi (3 op) ja ryhmäkoreografian esitysperiodi (2 op).

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen, itsenäinen työskentely, vertaispalaute, henkilökohtaiset palautteet.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Projektityö, tutorointi.
Jokainen opiskelija on itse vastuussa siitä, että varaa henkilökohtaisen tutorajan opettajalta sooloprosessin aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Soolokoreografian valmistusprosessi on laajuudeltaan 3 opintopistettä ja vastaa 80 tuntia opiskelijan työtä. 80 tuntia sisältää itsenäistä studiotyöskentelyä 45 tuntia. 8 tuntia ajasta on varattu yhteisiin näyttöihin ja henkilökohtaisiin näyttöihin. Loput työajasta (1 op) on varattu valo-opin kurssiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opintojakson läpäisy edellyttää hyväksytyn soolomateriaalin esittämistä jaksopalautteessa ja henkilökohtaista/-sia tutorointeja sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Ei osallistumista yhteisiin välipalautteisiin ja/tai henkilökohtaisiin tutorointeihin.

Sisällön jaksotus

Soolokoreografia opintokokonaisuuden ensimmäinen osa, Soolokoreografian valmistusprosessi 3 op, toteutetaan opintojen ensimmäisenä vuonna. Loppusyksyn 2024 ja alkukevään 2025 aikana itsenäinen studiotyöskentely soolomateriaalin kokoamiseksi.
Opiskelija luo ja työstää soolokoreografian. Tehtävänannon jälkeen itsenäinen työskentely liikemateriaalin kehittämiseksi. Opiskelija valitsee äänimaailman teokselleen joko äänitetystä musiikista tai työskentelee yhdessä muusikon kanssa. Koreografiassa painottuu äänimaailman ja liikkeen yhteyden määrittely. Työprosessin aikana opiskelija saa henkilökohtaista palautetta sekä ryhmäpalautetta opettajilta ja työryhmältä. Soolon keston tulee olla enemmän kuin kolme minuuttia eikä sen tule ylittää kymmentä minuuttia. Opiskelija suunnittelee valaistuksen/visuaalisen ilmeen sooloonsa valosuunnittelun opettajan johdolla sekä puvustaa soolonsa itse.
Kurssi sisältää 1 op laajuisen johdatuksen valo-opin perusteisiin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena oppimisprosessi, koreografinen työskentely, kyky keskustella ja sanallistaa työskentelyään, kyky antaa vertaispalautetta näkemästään.
Opintojakson läpäisy edellyttää hyväksytyn soolomateriaalin esittämistä jaksopalautteessa ja henkilökohtaista/-sia tutorointeja sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja palautteeseen.

Ilmoittautumisaika

16.10.2023 - 29.02.2024

Ajoitus

31.10.2023 - 06.06.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

7 - 10

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
Ryhmät
  • PTANSS23
    Tanssinopettaja syksy 23

Tavoitteet

Opiskelija luo vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.

Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.

Opiskelija kykenee itsenäiseen taiteelliseen työskentelyyn.

Opiskelija pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.?

Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.

Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.

Opiskelija tuntee tanssiesityksen ääni- ja valoteknistä kalustoa ja sen käyttöä pystyäkseen toiminaan tuotantoryhmän jäsenenä tanssiesityksen toteutuksessa.

Opiskelija pystyy markkinoimaan tanssiesityksen ja huolehtimaan sen toteutukseen liittyvistä järjestelyistä.

Sisältö

Opintojakso jakautuu neljään osaan: soolokoreografian valmistusprosessi (3 op) ja soolokoreografian esitysperiodi (2 op), sekä ryhmäkoreografian valmistusprosessi (3 op) ja ryhmäkoreografian esitysperiodi (2 op).

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen, itsenäinen työskentely, vertaispalaute, henkilökohtaiset palautteet.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Projektityö, tutorointi.
Jokainen opiskelija on itse vastuussa siitä, että varaa henkilökohtaisen tutorajan opettajalta sooloprosessin aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Soolokoreografian valmistusprosessi on laajuudeltaan 3 opintopistettä ja vastaa 80 tuntia opiskelijan työtä. 80 tuntia sisältää itsenäistä studiotyöskentelyä 45 tuntia. 8 tuntia ajasta on varattu yhteisiin näyttöihin ja henkilökohtaisiin näyttöihin. Loput työajasta (1 op) on varattu valo-opin kurssiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opintojakson läpäisy edellyttää hyväksytyn soolomateriaalin esittämistä jaksopalautteessa ja henkilökohtaista/-sia tutorointeja sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Ei osallistumista yhteisiin välipalautteisiin ja/tai henkilökohtaisiin tutorointeihin.

Sisällön jaksotus

Soolokoreografia opintokokonaisuuden ensimmäinen osa, Soolokoreografian valmistusprosessi 3 op, toteutetaan opintojen ensimmäisenä vuonna. Loppusyksyn 2023 ja alkukevään 2024 aikana itsenäinen studiotyöskentely soolomateriaalin kokoamiseksi.
Opiskelija luo ja työstää soolokoreografian. Tehtävänannon jälkeen itsenäinen työskentely liikemateriaalin kehittämiseksi. Opiskelija valitsee äänimaailman teokselleen joko äänitetystä musiikista tai työskentelee yhdessä muusikon kanssa. Koreografiassa painottuu äänimaailman ja liikkeen yhteyden määrittely. Työprosessin aikana opiskelija saa henkilökohtaista palautetta sekä ryhmäpalautetta opettajilta ja työryhmältä. Soolon keston tulee olla enemmän kuin kolme minuuttia eikä sen tule ylittää kymmentä minuuttia. Opiskelija suunnittelee valaistuksen/visuaalisen ilmeen sooloonsa valosuunnittelun opettajan johdolla sekä puvustaa soolonsa itse.
Kurssi sisältää 1 op laajuisen johdatuksen valo-opin perusteisiin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena oppimisprosessi, koreografinen työskentely, kyky keskustella ja sanallistaa työskentelyään, kyky antaa vertaispalautetta näkemästään.
Opintojakson läpäisy edellyttää hyväksytyn soolomateriaalin esittämistä jaksopalautteessa ja henkilökohtaista/-sia tutorointeja sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja palautteeseen.

Ilmoittautumisaika

29.08.2022 - 30.01.2023

Ajoitus

07.11.2022 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 10

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
Ryhmät
  • PTANSS22
    Tanssinopettaja syksy 22

Tavoitteet

Opiskelija luo vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.

Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.

Opiskelija kykenee itsenäiseen taiteelliseen työskentelyyn.

Opiskelija pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.?

Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.

Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.

Opiskelija tuntee tanssiesityksen ääni- ja valoteknistä kalustoa ja sen käyttöä pystyäkseen toiminaan tuotantoryhmän jäsenenä tanssiesityksen toteutuksessa.

Opiskelija pystyy markkinoimaan tanssiesityksen ja huolehtimaan sen toteutukseen liittyvistä järjestelyistä.

Sisältö

Opintojakso jakautuu neljään osaan: soolokoreografian valmistusprosessi (3 op) ja soolokoreografian esitysperiodi (2 op), sekä ryhmäkoreografian valmistusprosessi (3 op) ja ryhmäkoreografian esitysperiodi (2 op).

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen, itsenäinen työskentely, vertaispalaute, henkilökohtaiset palautteet.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Projektityö, tutorointi.
Jokainen opiskelija on itse vastuussa siitä, että varaa henkilökohtaisen tutorajan opettajalta sooloprosessin aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Soolokoreografian valmistusprosessi on laajuudeltaan 3 opintopistettä ja vastaa 80 tuntia opiskelijan työtä. 80 tuntia sisältää itsenäistä studiotyöskentelyä 45 tuntia. 8 tuntia ajasta on varattu yhteisiin näyttöihin ja henkilökohtaisiin näyttöihin. Loput työajasta (1 op) on varattu valo-opin kurssiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opintojakson läpäisy edellyttää hyväksytyn soolomateriaalin esittämistä jaksopalautteessa ja henkilökohtaista/-sia tutorointeja sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Ei osallistumista yhteisiin välipalautteisiin ja/tai henkilökohtaisiin tutorointeihin.

Sisällön jaksotus

Soolokoreografia opintokokonaisuuden ensimmäinen osa, Soolokoreografian valmistusprosessi 3 op, toteutetaan opintojen ensimmäisenä vuonna. Loppusyksyn 2022 ja alkukevään 2023 aikana itsenäinen studiotyöskentely soolomateriaalin kokoamiseksi.
Opiskelija luo ja työstää soolokoreografian. Tehtävänannon jälkeen itsenäinen työskentely liikemateriaalin kehittämiseksi. Opiskelija valitsee äänimaailman teokselleen joko äänitetystä musiikista tai työskentelee yhdessä muusikon kanssa. Koreografiassa painottuu äänimaailman ja liikkeen yhteyden määrittely. Työprosessin aikana opiskelija saa henkilökohtaista palautetta sekä ryhmäpalautetta opettajilta ja työryhmältä. Soolon keston tulee olla enemmän kuin kolme minuuttia eikä sen tule ylittää kymmentä minuuttia. Opiskelija suunnittelee valaistuksen/visuaalisen ilmeen sooloonsa valosuunnittelun opettajan johdolla sekä puvustaa soolonsa itse.
Kurssi sisältää 1 op laajuisen johdatuksen valo-opin perusteisiin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena oppimisprosessi, koreografinen työskentely, kyky keskustella ja sanallistaa työskentelyään, kyky antaa vertaispalautetta näkemästään.
Opintojakson läpäisy edellyttää hyväksytyn soolomateriaalin esittämistä jaksopalautteessa ja henkilökohtaista/-sia tutorointeja sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja palautteeseen.