Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 1Laajuus (3 op)
Tunnus: KU00CH45
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija tutustuu tanssialan ammatillisiin menetelmiin.
Opiskelija laajentaa ymmärrystään ammatillisista menetelmistä.
Opiskelija osaa rakentaa ja toteuttaa sujuvasti liikkeellisiä ratkaisuja niin soolo- kuin ryhmätilanteisiin kontaktissa ympäristöönsä ja toisiin liikkujiin.
Opiskelija osaa suunnitella, luoda ja muokata ilmaisullista liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja. Opiskelijan liikkeen kehittelyä ja muuntelua leimaa helppous ja sujuvuus.
Opiskelija osaa integroida hankkimaansa tanssitietoutta ja teknistä taitoa liikkeen tuottamisessa.
Opiskelija osaa analysoida tuottamaansa ja näkemäänsä liikemateriaalia ja keskustella siitä rakentavasti.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ryhmätilanteissa.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään liikeilmaisullisissa taidoissa.
Opiskelija osaa yhdistää musiikkiopintonsa ja sommittelullisen työn joustavasti luodakseen itselleen uusia ja käyttökelpoisia äänen ja liikkeen yhdistämis- ja lähestymistapoja.
Sisältö
Improvisaation, komposition ja muiden ammatillisten menetelmien käytännön harjoitukset, harjoitustyöt, demot, itsenäiset oppimistehtävät ja keskustelevat luennot.
Opetus toteutetaan ryhmäopetuksena.
Opintokokonaisuus etenee I-IV opintovuoden läpi seitsemässä osassa: improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 1–7.
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 14
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS24Tanssinopettaja syksy 24
Tavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija tutustuu tanssialan ammatillisiin menetelmiin.
Opiskelija laajentaa ymmärrystään ammatillisista menetelmistä.
Opiskelija osaa rakentaa ja toteuttaa sujuvasti liikkeellisiä ratkaisuja niin soolo- kuin ryhmätilanteisiin kontaktissa ympäristöönsä ja toisiin liikkujiin.
Opiskelija osaa suunnitella, luoda ja muokata ilmaisullista liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja. Opiskelijan liikkeen kehittelyä ja muuntelua leimaa helppous ja sujuvuus.
Opiskelija osaa integroida hankkimaansa tanssitietoutta ja teknistä taitoa liikkeen tuottamisessa.
Opiskelija osaa analysoida tuottamaansa ja näkemäänsä liikemateriaalia ja keskustella siitä rakentavasti.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ryhmätilanteissa.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään liikeilmaisullisissa taidoissa.
Opiskelija osaa yhdistää musiikkiopintonsa ja sommittelullisen työn joustavasti luodakseen itselleen uusia ja käyttökelpoisia äänen ja liikkeen yhdistämis- ja lähestymistapoja.
Sisältö
Improvisaation, komposition ja muiden ammatillisten menetelmien käytännön harjoitukset, harjoitustyöt, demot, itsenäiset oppimistehtävät ja keskustelevat luennot.
Opetus toteutetaan ryhmäopetuksena.
Opintokokonaisuus etenee I-IV opintovuoden läpi seitsemässä osassa: improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 1–7.
Oppimateriaalit
Jyrkkä, H. (toim.). 2005. Tanssintekijät - 35 näkökulmaa koreografin työhön. Helsinki: STTL & Teatterikorkeakoulu
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, fyysiset liiketehtävät, kirjallisuus, kirjoittaminen, vertaispalaute, keskustelut.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, liiketehtävät, kirjoittaminen, käännetty luokkahuone, kirjallisuus, vertaispalaute, keskustelut. Opetus pohjautuu ajatukseen opiskelijasta luovana ja aktiivisena liikkeen tuottajana ja muokkaajana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Liikkeelliset oppimistehtävät annetaan lähiopetustunneilla.
Opiskelijan työn mitoitus:
81h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta on 25 x 90min. Loput työajasta on varattu jaksolla annettujen tehtävien tekemiseen, oman työn reflektointiin ja ryhmäkoreografioiden näyttämöharjoituksen ja esityksen seurantaan.
------------
Kirjallinen tehtävä:
Lue teoksesta Jyrkkä, H. (toim.) 2005. Tanssintekijät – 35 näkökulmaa koreografin työhön. Helsinki: STTL & Teatterikorkeakoulu sivut: 8-20, 91-110, 137-146, 167-181, 213-221 ja 233-242.
Kirjoita pohtiva essee, jossa käsittelet jokaisen lukualueeseen kuuluvan koreografin näkemyksiä työstään. Pohdi ja kirjoita, miten voit kiinnittää omat ajatuksesi tanssista ja tanssin tekemisestä kirjoittajan kirjoittamaan tai miksi et voi. Avaa myös sitä, mitä ajatuksia koreografin kirjoittama herätti sinussa.
Työn laajuus 6-8 tekstisivua + lähdeluettelo. Kirjoita jokaisesta koreografista n. yhden sivun verran. Käytä lukemaasi lähteenä ja merkitse lähdeviitteet tekstiin. Otsikoi työsi ja käytä väliotsikoita.
Palauta työsi Itslearning alustalle viimeistään 1.12.2024. Valmistaudu keskustelemaan lukualueesta ja kirjoittamastasi syyslukukauden viimeisellä kontaktitunnilla.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suorittaminen sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Sisällön jaksotus
Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät -opintokokonaisuuden ensimmäinen osa toteutetaan opintojen ensimmäisenä syyslukukautena. Kontaktitunnit annetun työohjelman mukaan.
Jakso koostuu erilaisista fyysisistä improvisaatio- ja kompositioharjoitteista. Kontaktiopetuksen lisäksi kurssiin sisältyy 3.vsk:n ryhmäkoreografioiden kenraaliharjoituksen seuranta sekä aineistopohjaisen esseen kirjoittaminen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Palaute on luonteva osa kontaktitunteja. Opiskelijoita kannustetaan palautteen antamiseen opintojakson aikana ja sen päätyttyä. Erillinen palautekeskustelu opintojakson toteutumisesta ryhmän ja vastuuopettajan kesken viimeisellä kontaktitunnilla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suorittaminen sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 20.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 8
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS23Tanssinopettaja syksy 23
Tavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija tutustuu tanssialan ammatillisiin menetelmiin.
Opiskelija laajentaa ymmärrystään ammatillisista menetelmistä.
Opiskelija osaa rakentaa ja toteuttaa sujuvasti liikkeellisiä ratkaisuja niin soolo- kuin ryhmätilanteisiin kontaktissa ympäristöönsä ja toisiin liikkujiin.
Opiskelija osaa suunnitella, luoda ja muokata ilmaisullista liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja. Opiskelijan liikkeen kehittelyä ja muuntelua leimaa helppous ja sujuvuus.
Opiskelija osaa integroida hankkimaansa tanssitietoutta ja teknistä taitoa liikkeen tuottamisessa.
Opiskelija osaa analysoida tuottamaansa ja näkemäänsä liikemateriaalia ja keskustella siitä rakentavasti.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ryhmätilanteissa.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään liikeilmaisullisissa taidoissa.
Opiskelija osaa yhdistää musiikkiopintonsa ja sommittelullisen työn joustavasti luodakseen itselleen uusia ja käyttökelpoisia äänen ja liikkeen yhdistämis- ja lähestymistapoja.
Sisältö
Improvisaation, komposition ja muiden ammatillisten menetelmien käytännön harjoitukset, harjoitustyöt, demot, itsenäiset oppimistehtävät ja keskustelevat luennot.
Opetus toteutetaan ryhmäopetuksena.
Opintokokonaisuus etenee I-IV opintovuoden läpi seitsemässä osassa: improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 1–7.
Oppimateriaalit
Jyrkkä, H. (toim.). 2005. Tanssintekijät - 35 näkökulmaa koreografin työhön. Helsinki: STTL & Teatterikorkeakoulu
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, fyysiset liiketehtävät, kirjallisuus, kirjoittaminen, vertaispalaute, keskustelut.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, liiketehtävät, kirjoittaminen, käännetty luokkahuone, kirjallisuus, vertaispalaute, keskustelut. Opetus pohjautuu ajatukseen opiskelijasta luovana ja aktiivisena liikkeen tuottajana ja muokkaajana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Liikkeelliset oppimistehtävät annetaan lähiopetustunneilla.
Opiskelijan työn mitoitus:
81h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta on 27 x 90min. Loput työajasta on varattu jaksolla annettujen tehtävien tekemiseen, oman työn reflektointiin ja ryhmäkoreografioiden näyttämöharjoituksen ja esityksen seurantaan.
------------
Kirjallinen tehtävä:
Lue teoksesta Jyrkkä, H. (toim.) 2005. Tanssintekijät – 35 näkökulmaa koreografin työhön. Helsinki: STTL & Teatterikorkeakoulu sivut: 8-20, 91-110, 137-146, 167-181, 213-221 ja 233-242.
Kirjoita pohtiva essee, jossa käsittelet jokaisen lukualueeseen kuuluvan koreografin näkemyksiä työstään. Pohdi ja kirjoita, miten voit kiinnittää omat ajatuksesi tanssista ja tanssin tekemisestä kirjoittajan kirjoittamaan tai miksi et voi. Avaa myös sitä, mitä ajatuksia koreografin kirjoittama herätti sinussa.
Työn laajuus 6-8 tekstisivua + lähdeluettelo. Kirjoita jokaisesta koreografista n. yhden sivun verran. Käytä lukemaasi lähteenä ja merkitse lähdeviitteet tekstiin. Otsikoi työsi ja käytä väliotsikoita.
Palauta työsi Itslearning alustalle 30.11.2023. Valmistaudu keskustelemaan lukualueesta ja kirjoittamastasi syyslukukauden viimeisellä kontaktitunnilla.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suorittaminen sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Sisällön jaksotus
Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät -opintokokonaisuuden ensimmäinen osa toteutetaan opintojen ensimmäisenä syyslukukautena. Kontaktitunnit annetun työohjelman mukaan.
Jakso koostuu erilaisista fyysisistä improvisaatio- ja kompositioharjoitteista. Kontaktiopetuksen lisäksi kurssiin sisältyy 3.vsk:n ryhmäkoreografioiden näyttämöharjoituksen ja esityksen seuranta sekä aineistopohjaisen esseen kirjoittaminen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Palaute on luonteva osa kontaktitunteja. Opiskelijoita kannustetaan palautteen antamiseen opintojakson aikana ja sen päätyttyä. Erillinen palautekeskustelu opintojakson toteutumisesta ryhmän ja vastuuopettajan kesken viimeisellä kontaktitunnilla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suorittaminen sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Ilmoittautumisaika
29.08.2022 - 30.11.2022
Ajoitus
06.09.2022 - 22.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS22Tanssinopettaja syksy 22
Tavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija tutustuu tanssialan ammatillisiin menetelmiin.
Opiskelija laajentaa ymmärrystään ammatillisista menetelmistä.
Opiskelija osaa rakentaa ja toteuttaa sujuvasti liikkeellisiä ratkaisuja niin soolo- kuin ryhmätilanteisiin kontaktissa ympäristöönsä ja toisiin liikkujiin.
Opiskelija osaa suunnitella, luoda ja muokata ilmaisullista liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja. Opiskelijan liikkeen kehittelyä ja muuntelua leimaa helppous ja sujuvuus.
Opiskelija osaa integroida hankkimaansa tanssitietoutta ja teknistä taitoa liikkeen tuottamisessa.
Opiskelija osaa analysoida tuottamaansa ja näkemäänsä liikemateriaalia ja keskustella siitä rakentavasti.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ryhmätilanteissa.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään liikeilmaisullisissa taidoissa.
Opiskelija osaa yhdistää musiikkiopintonsa ja sommittelullisen työn joustavasti luodakseen itselleen uusia ja käyttökelpoisia äänen ja liikkeen yhdistämis- ja lähestymistapoja.
Sisältö
Improvisaation, komposition ja muiden ammatillisten menetelmien käytännön harjoitukset, harjoitustyöt, demot, itsenäiset oppimistehtävät ja keskustelevat luennot.
Opetus toteutetaan ryhmäopetuksena.
Opintokokonaisuus etenee I-IV opintovuoden läpi seitsemässä osassa: improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 1–7.
Oppimateriaalit
Jyrkkä, H. (toim.). 2005. Tanssintekijät - 35 näkökulmaa koreografin työhön. Helsinki: STTL & Teatterikorkeakoulu
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, fyysiset liiketehtävät, kirjallisuus, kirjoittaminen, vertaispalaute, keskustelut.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, liiketehtävät, käännetty luokkahuone, kirjallisuus, vertaispalaute, keskustelut. Opetus pohjautuu ajatukseen opiskelijasta luovana ja aktiivisena liikkeen tuottajana ja muokkaajana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Liikkeelliset oppimistehtävät annetaan lähiopetustunneilla.
Opiskelijan työn mitoitus:
81h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta on 27 x 90min. Loput työajasta on varattu jaksolla annettujen tehtävien tekemiseen, oman työn reflektointiin ja ryhmäkoreografioiden näyttämöharjoituksen ja esityksen seurantaan.
------------
Kirjallinen tehtävä:
Lue teoksesta Jyrkkä, H. (toim.) 2005. Tanssintekijät – 35 näkökulmaa koreografin työhön. Helsinki: STTL & Teatterikorkeakoulu sivut: 8-20, 91-110, 137-146, 167-181, 213-221 ja 233-242.
Kirjoita pohtiva essee, jossa käsittelet jokaisen lukualueeseen kuuluvan koreografin näkemyksiä työstään. Pohdi ja kirjoita, miten voit kiinnittää omat ajatuksesi tanssista ja tanssin tekemisestä kirjoittajan kirjoittamaan tai miksi et voi. Avaa myös sitä, mitä ajatuksia koreografin kirjoittama herätti sinussa.
Työn laajuus 6-8 tekstisivua + lähdeluettelo. Kirjoita jokaisesta koreografista n. yhden sivun verran. Käytä lukemaasi lähteenä ja merkitse lähdeviitteet tekstiin. Otsikoi työsi ja käytä väliotsikoita.
Palauta työsi Itslearning alustalle Improvisaatio ja kompositio 1 –kansion palautuslaatikkoon viimeistään 30.11.2022. Valmistaudu keskustelemaan lukualueesta ja kirjoittamastasi syyslukukauden viimeisellä kontaktitunnilla.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suorittaminen sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Sisällön jaksotus
Improvisaation ja komposition opintokokonaisuuden ensimmäinen osa toteutetaan opintojen ensimmäisenä syyslukukautena. Kontaktitunnit annetun työohjelman mukaan.
Jakso koostuu erilaisista fyysisistä improvisaatio- ja kompositioharjoitteista. Kontaktiopetuksen lisäksi kurssiin sisältyy 3.vsk:n ryhmäkoreografioiden näyttämöharjoituksen ja esityksen seuranta.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Palaute on luonteva osa kontaktitunteja. Opiskelijoita kannustetaan palautteen antamiseen opintojakson aikana ja sen päätyttyä. Erillinen palautekeskustelu opintojakson toteutumisesta ryhmän ja vastuuopettajan kesken viimeisellä kontaktitunnilla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suorittaminen sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.