Siirry suoraan sisältöön

Tanssinopettaja 2025: Tanssinopettaja 2025

Opetussuunitelman tunnus: PTANSS25

Tutkintonimike
Tanssinopettaja (AMK)
Laajuus
240 op
Kesto
4 vuotta (240 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2025
Opetuskieli
suomi

Koulutuksen kuvaus

Koulutuksen tavoite

Tanssinopettajakoulutuksen tavoitteena on kouluttaa tanssialan eri tehtäviin aloite- ja yhteistyökykyisiä, taiteita arvostavia ja monipuolisia taidetanssiopettajia. Valmistuneilla on laaja-alaiset tanssialan tiedot ja taidot sekä kyky soveltaa osaamistaan tanssin kentän eri tehtävissä.


Tanssinopettajakoulutus antaa opiskelijalle valmiuden oman taiteenalansa asiantuntijatehtäviin. Valmistuttuaan opiskelija pystyy työllistämään itseään monipuolisesti tanssialan ammateissa opettajana ja esiintyjänä sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan esityksellisiä ja kasvatuksellisia kokonaisuuksia.



Rakenne



Tanssinopettajakoulutuksen opinnot rakentuvat seitsemästä moduulista seuraavasti:



YDINOSAAMISEN OPINNOT

Yleissivistävät opinnot

Analyyttiset ammattiopinnot

Liikkeen tuottamisen ammattiopinnot

Pedagogiset opinnot

Harjoittelu



LAAJENTAVAN OSAAMISEN OPINNOT

Vapaasti valittavat opinnot

Opinnäytetyö



Sisältö



Tanssinopettajakoulutuksen pääsisältö koostuu länsimaisen taidetanssin tietojen ja taitojen sekä pedagogiikan opiskelusta. Opinnot etenevät ryhmäopetuksena vuosikursseittain intensiivisen työohjelman mukaan. Osa opinnoista toteutetaan vuosikurssirajat ylittävinä toteutuksina ja/tai projektimuotoisina kuten esimerkiksi tutkimus- ja kehittämishankkeina sekä taiteellisina projekteina. Opintojen alussa saavutetaan perustiedot ja -taidot, joita syventäen edetään kohti opintojen loppuvaiheen itsenäisempää työskentelyä.



Yleissivistäviin opintoihin (17 op) kuuluvat orientoivat opinnot, kieliopinnot, työelämätietouden ja yrittäjyyden opinnot sekä tanssinopettajan ammatillisen kasvun opintokokonaisuus. Tanssinopettajan ammatillinen kasvu -opintokokonaisuus läpileikkaa koko opiskeluajan. Opintokokonaisuus tukee opiskelijan kehittymistä tanssialan ammattilaiseksi ja tutustuttaa opiskelijan Turun ammattikorkeakoulun käytäntöihin, työtapoihin ja opiskeluympäristöihin. Lisäksi opiskelija saa ohjausta mm. ajanhallintaan ja kansainvälistymiseen. Työelämätietouden ja yrittäjyyden opinnoissa opiskelija tutustuu mm. sopimusoikeuteen ja hankkii tietoja yrittäjänä toimimisesta. Kieliopinnoissa opiskellaan suomen, ruotsin ja englannin kieltä. Opinnot tukevat tanssialan opintoja ja laajentavat viestintä- ja vuorovaikutusosaamista.

Analyyttiset ammattiopinnot (36 op) muodostavat analyyttisen ytimen tanssinopettajaksi kouluttautumiselle. Tanssin ymmärtäminen ja kokeminen kinesteettis-ilmaisullisena, ajassa sykkivänä ja kulttuuriyhteisössä elävänä taidemuotona syvenee ja rikastuu opintojen myötä. Analyyttiset ammattiopinnot luovat käsitteellisen ja tiedollisen sekä metodologisen pohjan opinnäytetyöprosessille. Analyyttiset ammattiopinnot sisältävät mm. anatomian ja kehonhuollon, tanssihistorian, liike- ja teosanalyysin sekä musiikin opintoja. Kestävän kehityksen teemoja huomioidaan ja käsitellään analyyttisissä ammattiopinnoissa sekä integroituna koulutuksen muihin opintokokonaisuuksiin.

Liikkeen tuottamisen opinnot (56 op) rakentavat konkreettisen perustan tanssinopettajan työssä selviytymiselle. Liikkeen tuottamisen opinnoissa opiskellaan baletin, nykytanssin ja jazztanssin tekniikoita kinesiologisesta lähtökohdasta niin, että eri tekniikat tukevat opiskelijaa oman liikepotentiaalin kehittämisessä ja ylläpidossa. Erityishuomio kiinnitetään myös jaksamista ja terveyttä edistävien tapojen ja työtottumusten harjaannuttamiseen sekä analyyttisen liikehavainnoinnin kehittämiseen ja syventämiseen tanssin oppimisessa ja opettamisessa.

Länsimaisen taidetanssin eri tekniikoiden lisäksi liikkeen tuottamisen opinnoissa opiskellaan mm. improvisatorista ja koreografista työskentelyä, jotka johtavat esitysproduktioihin. Improvisaation ja komposition opinnot mahdollistavat oman liikeilmaisun tutkimisen ja vahvistamisen ja kasvattavat opiskelijan liikkeellistä ja luovaa potentiaalia.

Pedagogiset opinnot (23 op) koostuvat tanssipedagogiikkaa ja taideopettajuutta käsittelevistä opinnoista sekä ammatillisen opettajakorkeakoulun yleispedagogisista opintojaksoista. Tanssipedagogisissa opinnoissa edetään lastentanssin kautta baletin, nykytanssin ja jazztanssin didaktisiin ja metodisiin kysymyksiin.

Harjoittelu (48 op) muodostuu tanssin opetusharjoittelusta, koreografisesta harjoittelusta, projektiharjoittelusta ja työharjoittelusta. Harjoittelu kulminoituu neljäntenä opintovuotena työelämässä tapahtuvaan työharjoitteluun. Harjoittelujaksot ja työelämää käsittelevät opintojaksot sekä projektit tutustuttavat opiskelijan tuleviin työtehtäviinsä ja kannustavat häntä työelämän kestävään kehittämiseen ja uudistamiseen. Lisäksi taiteidenvälinen yhteistyö ja monitaiteisuus mahdollistuvat sekä koreografisessa harjoittelussa että projektiharjoittelussa.

Vapaasti valittavissa opinnoissa (30 op) opiskelija valitsee haluamiaan sisältöjä urasuunnitelmansa suuntaisesti tukemaan omaa ammatillista kehittymistään. Opintojen edetessä opiskelijalla on enemmän mahdollisuuksia valita ja painottaa opintojensa sisältöä haluamallaan tavalla. Opiskelija voi valita opintoja Turun AMK:n vapaasti valittavista opinnoista tai muiden korkeakoulujen ristiinopiskelun (RIPA) tarjonnasta tai suorittaa vapaasti valittavia opintoja vaihto-opinnoissaan ulkomaisessa yhteistyökorkeakoulussa. Lisäksi opiskelija voi halutessaan toimia tanssijana tanssiopettajakoulutuksen produktioissa.

Opinnäytetyö (30 op) on pääosin opintojen viimeiseen vuoteen sijoittuva projekti, jossa opiskelija syventää ja täydentää ammatillisia valmiuksiaan ennen työelämään sijoittumistaan. Opinnäytetyössä keskeisintä on vahvistaa opiskelijan ammatti-identiteettiä ja tätä kautta kehittää ammattikäytäntöjä. Opinnäytetyöhön valmistaudutaan jo opintojen alusta alkaen, vaikka varsinainen työprosessi alkaakin vasta kolmannen opintovuoden keväällä kulminoituen neljännen opintovuoden kevääseen. Kaikki aiemmat opinnot luovat vahvan perustan jolta opinnäytetyöprosessi rakentuu.

Opinnäytetyölle on useita eri vaihtoehtoja. Opinnäytetyö on joko pedagoginen projekti, kirjallinen tutkielma tai taideteko. Opiskelija voi ehdottaa eri aihepiirejä opinnäytetyönsä lähtökohdaksi oman kiinnostuksensa mukaan. Praktiseen opinnäytetyöhön tulee aina kuulua kirjoitettu osio.

Osaamispolut

Opiskelija voi valinnoillaan painottaa opintojaan erilaisille opintopoluille mm. vapaasti valittavien opintojen sisällöt, projektien tehtäväsisällöt, työharjoittelujen tehtäväsisällöt, koreografisten harjoittelujen ja opinnäytetyön aiheen valinta.

Koulutuksessa tuetaan opiskelijan ammatillisen kasvun kehittymistä, vahvistetaan opiskelijan ammatillisia vahvuuksia, tarjotaan mahdollisuuksia kokeilla oman osaamisen rajoja ja ohjataan kehittämään heikkoja ja puuttuvia ominaisuuksia. Tutoropettaja tukee ja auttaa henkilökohtaisen osaamispolun rakentamisessa ja muokkaamisessa.

Pätevyydet

Tanssinopettaja (AMK) -tutkinto pätevöittää toimimaan taideopettajana tanssitaiteen perusopetusta antavissa oppilaitoksissa, ammatillisella toisella asteella (tanssijan perustutkinto) ja yleissivistävässä aikuiskoulutuksessa. Tutkintoon sisältyvät 60 opintopisteen laajuiset pedagogiset opinnot antavat kelpoisuuden tanssioppilaitosten lehtoreiden virkoihin.

Palautejärjestelmä

Opiskelijan rooli toiminnan kehittämisessä määrittyy Turun AMK:n laatujärjestelmän mukaisesti. Opiskelijapalautetta kerätään mm. henkilökohtaisissa tapaamisissa ja opintojaksopalautteilla. Opiskelijoiden valitsemat johtoryhmäedustajat osallistuvat Taideakatemian johtoryhmän toimintaan.

Uramahdollisuudet ja jatko-opintomahdollisuudet

Tanssinopettajakoulutus valmistaa monipuoliseksi taidetanssialan ammattilaiseksi, jolla on tiedot ja taidot toimia tanssialan asiantuntijatehtävissä. Turun AMK:n tanssinopettajakoulutuksesta valmistuneet tanssinopettajat ovat työskennelleet opettajina mm. Savonia AMK:ssa, Turun AMK:ssa, Suomen Kansallisoopperan balettioppilaitoksessa, Tampereen konservatoriossa, tanssilukioissa sekä lukuisissa tanssitaiteen perusopetusta antavissa tanssioppilaitoksissa eri puolilla Suomea. Lisäksi valmistuneet ovat työllistyneet yrittäjinä ja toimineet tanssijoina mm. Aurinkobaletissa, Erissä, Helsingin kaupunginteatterin tanssiryhmässä, Tanssiteatteri MD:ssä sekä muissa kotimaisissa ja ulkomaisissa esitysryhmissä. Valmistuneet ovat työllistyneet myös tanssitaiteen organisointitehtävissä sekä soveltavissa tehtävissä esim. sosiaali- ja terveysalalla.

Jatko-opintomahdollisuuksia ovat koti- ja ulkomaiset maisteriohjelmat sekä kahden vuoden työkokemuksen jälkeen YAMK-ohjelmat. Tähänastisista valmistuneista noin kolmannes on hakeutunut maisteriohjelmiin joko Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa tai alan ulkomaisissa korkeakouluissa ja YAMK-koulutuksiin ammattikorkeakouluissa.

Osaamistavoitteet

Koulutuksen osaamistavoitteet jakautuvat kolmeen eri tasoon:
Erikoistumisalakohtaiset kompetenssit
Esittävien taiteiden ja musiikin yhteiset kompetenssit
Kaikille AMK:n tutkinnoille yhteiset kompetenssit

Tanssinopettajan asiantuntijuus ja ammattitaito

Eettinen, ammatillisesti suuntautunut pätevyys toteutuu, kun opiskelija:
- osaa perustaa toimintansa oman ja globaalin elinympäristönsä kestävään kehittämiseen, yhteisöllisyyden lisäämiseen ja moniarvoisuuden edistämiseen
- osaa kyseenalaistaa, kehittää ja arvioida taiteellisia ja kasvatuksellisia arvojaan ja asenteitaan
- ymmärtää ja osaa ottaa taideopettajan vastuun yhteisönsä kehittämisessä sekä roolin asenteiden ja arvostusten asettajana, haastajana ja paljastajana.

Sosiaalinen, ammatillisesti suuntautunut pätevyys toteutuu, kun opiskelija:
- osaa kehittää ja verkottaa toimintaansa tanssitaiteen edustajana moninaisissa toimintaympäristöissä
- osaa tanssi-ilmaisun keinoin luoda ja toteuttaa taidekasvatuksellisia ja esityksellisiä kokonaisuuksia eri ikä- ja kohderyhmille
- osaa toimia vastuullisesti erilaisissa taidekasvatuksellisissa tilanteissa sosiaalista ja empaattista kyvykkyyttään hyödyntäen
- kykenee seuraamaan ja kehittämään omaa ja kollegoidensa taidekasvatuksellista työskentelyprosessia.

Taiteellinen, ammatillisesti suuntautunut pätevyys toteutuu, kun opiskelija:
- osaa tuottaa, käyttää ja havainnoida tanssia taiteellisen kommunikaation välineenä
- osaa käyttää tuottamaansa liikettä kasvatuksellisessa ja yhteisöllisessä kontekstissa liikkeellisen dialogin välineenä
- osaa arvioida, arvostaa ja kehittää kokemukseensa perustuen itsensä ja muiden taiteellista ja taidekasvatuksellista toimintaa tanssin alueella
- osaa länsimaisen taidetanssin kehityskaaren ja ymmärtää tanssin kulttuurisena vaikuttajana yhteisön toiminnassa.

Taidollinen, ammatillisesti suuntautunut pätevyys toteutuu, kun opiskelija:
- hallitsee ja soveltaa länsimaisen taidetanssin kehollisia ilmaisutekniikkoja ja liikkeen hahmottamisen lähestymistapoja omakohtaisesti ja laaja-alaisesti
- hallitsee tanssia tukevan musikaalisen osaamisen
- osaa analysoida, tulkita ja tuottaa liikettä eri viitekehyksistä
- tuntee ja osaa käyttää tanssialan ja taidetanssitekniikoiden ammatillista sanastoa
- osaa soveltaa teknologista osaamistaan tanssikompositioissa, liikkeen esittämisessä ja taltioinnissa sekä analyysissä.

Esittävien taiteiden ja musiikin asiantuntijuus ja ammattitaito

Pedagogiset kompetenssit
- tuntee keskeiset oman taiteenalansa opetusmenetelmät sekä opetusmateriaalit
- osaa toimia joustavasti?monenlaisten?oppijoiden kanssa eri toimintaympäristöissä?
- on perehtynyt opettamisen yhteiskunnalliseen ja psykologiseen viitekehykseen?sekä opettajan ammattitaidon perusteisiin?
- osaa kehittää omaa opettajuuttaan ja taidepedagogiikkaa luovan ja tutkimuksellisen työtavan avulla?
- mieltää itsensä opettajaksi ja kasvattajaksi, joka työskentelee oppijoiden taidesuhteen kehittäjänä ja yhteiskunnallisen, ekologisen ja yksilöllisen kestävän tulevaisuuden rakentajana?

Taiteidenvälisyyden kompetenssit
- tunnistaa muissa taiteissa oman alansa yhteistyön ja vuorovaikutuksen mahdollisuuksia
- osaa hahmottaa oman alansa osana laajempaa taidekenttää?
- tuntee oman alansa toimintatapojen, historian ja kontekstin sekä osoittaa kiinnostusta jonkin muun esittävän taiteen toimintatapoja, historiaa ja kontekstia kohtaan.

Taideopettajan työelämäkompetenssit
- tuntee taideopettajan eri työrooleja ja hahmottaa yrittäjyyden perusteita
- osaa toimia taideopettajana erilaisissa työyhteisöissä ja kehittää omaa työyhteisöosaamistaan
- osaa hallita oman alansa pienimuotoisia projekteja sekä toimia oman alansa asiantuntijana monialaisessa projektissa

Esiintymisen ja esityskokonaisuuden rakentamisen kompetenssit
- osaa käyttää improvisaatiota, dramaturgian ja esityksen rytmin hahmottamista sekä digitalisaation tuomia mahdollisuuksia esityksen rakentamisessa
- tuntee esitystekniikan perustiedot ja osaa käyttää niitä esityksen rakentamisen tukena

Kaikille AMK:n tutkinnoille yhteiset kompetenssit (ARENE:n suositusten mukaan: https://arene.fi/julkaisut/suositus-ammattikorkeakoulujen-yhteisista-kompetensseista-ja-niiden-soveltamisesta-2022 /)
Oppimaan oppiminen
- Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia.
Työelämässä toimiminen
- Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä
Eettisyys
- Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet
Kestävä kehitys
- Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä.
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
- Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
Ennakoiva kehittäminen
- Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä

Pedagogiset toimintatavat

Opintojen ytimessä on opiskelijan tanssialan- ja pedagogisten tietojen ja taitojen jatkuva kartuttaminen. Opinnot etenevät intensiivisen työohjelman mukaan ja vaativat sitoutumista ja täyspäiväistä läsnäoloa. Kaiken oppimisen lähtökohtana on opiskelijan oma aktiivinen, itseohjautuva ja dialoginen toiminta.

Tanssinopettajakoulutuksessa toteutuu tiiviiseen opettaja-opiskelija-suhteeseen perustuva vuorovaikutus. Opiskelija on läpi opintojen dialogisessa suhteessa tutoropettajaansa, koulutuksen muihin opettajiin sekä eri projektien ohjaaviin opettajiin. Opiskelija saa henkilökohtaista ohjausta oman ammatillisen osaamisen suuntaamisessa ja laatii henkilökohtaisen oppimissuunnitelmansa (HOPS) yhdessä tutoropettajansa kanssa.

Ryhmäprosessit ja vertaisoppiminen

Tanssinopettajakoulutuksessa oppiminen tapahtuu pääosin ryhmäprosesseissa, joissa vertaisoppiminen on luontevaa. Oppimisen sosiaalisuus ja vuorovaikutteisuus ovat koulutuksessa keskeisellä sijalla. Opiskelija syventää omaa osaamistaan ja laajentaa näköalojaan työskennellen yksin ja ryhmässä. Opiskelija reflektoi omaa työskentelyään ja oppimistaan. Hän antaa, vastaanottaa ja prosessoi palautetta, ja kehittää toimintaansa. Tanssinopettajakoulutuksessa pyritään turvaamaan vertaisoppiminen myös yli aloitusryhmien taiteellisten ja pedagogisten prosessien kautta.

Erilaiset oppimisympäristöt

Osa oppimisesta tapahtuu esitysprojekteissa ja pedagogisissa projekteissa. Näissä projekteissa opiskelijat ovat eri rooleissa ja harjaannuttavat taitojaan niin opettajan, koreografin, tanssijan, tuottajan kuin esitystekniikkaryhmän jäsenen tehtävissä. Projektit toteutetaan ohjaavan opettajan johdolla, ja niihin liittyy henkilökohtaista ohjausta.

Taiteidenvälisyys on huomioitu opetuksessa mm. orientoivien opintojen ja yleispedagogisten opintojen järjestämisessä. Edellä mainitut opinnot toteutetaan yhdessä muiden esittävien taiteiden opiskelijoiden kanssa. Lisäksi toisen ja kolmannen opintovuoden aikana suoritettava projektiharjoittelu mahdollistaa omalta osaltaan taiteidenvälisten kontaktien syntymisen.

Opiskelijat voivat halutessaan opiskella myös kesälukukaudella. Kesäopintoina opiskelijat voivat suorittaa opettajan yleispedagogisia opintoja, valita opintoja korkeakoulujen ristiinopiskelutarjonnasta tai osallistua erilaisiin projekteihin. Verkko-opintojen lisäksi opiskelijat ovat tehneet kesäopintoja mm. esiintyjinä ja koreografeina erilaisissa produktioissa ja tapahtumissa.

Yrittäjäosaamisen harjoittelua kannustetaan. Yrittäjyystaitojen ja –asenteen kehittämistä tapahtuu opiskelijan itse valitsemissaan projektien sisällöissä ja työtehtävissä, vapaasti valittavissa opinnoissa ja harjoittelussa sekä työelämätietouden ja yrittäjyyden opintokokonaisuudessa.
Työharjoittelu

Opintojen viimeiseen vuoteen sijoittuvissa työharjoitteluissa opiskelijan on mahdollista suuntautua tanssialan työelämään kiinnostuksensa mukaan. Työharjoittelujen on tarkoitus tutustuttaa opiskelija työnhakuun ja työelämään. Opiskelija lisää tanssialan ja tanssinopettajan ammattitaitoaan työharjoitteluissa. Harjoittelut syventävät opiskelijan ammatillista osaamista ja oman ammatti-identiteetin muokkautumista.

Turun AMK:n tanssinopettajakoulutuksen opiskelijat ovat tehneet työharjoittelujaksoja ympäri maailmaa kuten mm. Australiassa, Grönlannissa, Islannissa, Kiinassa ja Uudessa-Seelannissa. Suomessa toteutuneet työharjoittelut ovat sisältäneet opetustyön lisäksi tanssijantyötä, yleisötyötä, erilaisten projektien koordinointia ja hallinnollisia tehtäviä.

Yhteistyö

Turun AMK:n tanssinopettajakoulutus toimii aktiivisesti kansainvälisissä korkeakoulutuksen verkostoissa, joten opiskeluun sisältyvä kansainvälinen toiminta on luontainen osa opiskelua. Opiskelijalla on opintojensa aikana mahdollisuudet suorittaa vähintään 60 opintopisteen laajuiset kansainvälisyyttä tukevat opinnot vieraalla kielellä sekä syventää alakohtaisia kieliopintoja kansainvälisten hankkeiden ja vaihto-opintojen kautta.

Kansainvälisyys toteutuu opettaja- ja opiskelijavaihtona sekä kansainvälisenä hankeyhteistyönä. Opiskelija- ja opettajavaihtoa tehdään aktiivisesti mm. ERASMUS -vaihto-ohjelman kautta. Opiskelija voi suorittaa osan opinnoistaan ERASMUS-yhteistyökoulussa. Tanssinopettajakoulutuksella on laaja verkosto, johon kuuluu useita tanssialan koulutuksia ympäri Eurooppaa. Vaihto-opintoja on tehty mm. seuraavissa kouluissa: Academy of Performing Arts (Bratislava, Slovakia), ArtEZ Institute of Arts (Alankomaat), Danish National School of Theatre and Contemporary Dance (Kööpenhamina, Tanska), Iceland Academy of the Arts (Reykjavik, Islanti), Klaipeda University (Liettua), Lisbon Polytechnic Institute (Portugali), Theatre School (Barcelona, Espanja), SKH / University of the Arts (Tukholma, Ruotsi), University of Stavanger (Norja) ja University of Tartu (Viro).

Turun ammattikorkeakoulun tanssinopettajakoulutukseen vaihtoon tulevien opiskelijoiden on mahdollista suorittaa liikkeen tuottamisen, koreografisen harjoittelun ja projektiharjoittelun opinnot englannin kielellä. Myös joitakin muita tanssinopettajakoulutuksen opintoja on mahdollista räätälöidä vaihto-opiskelijoille sopiviksi.

Kansainvälisen yhteistyön lisäksi yhteistyötä tehdään kansallisella ja alueellisella tasolla. Yhteistyökumppaneina ovat olleet mm. Haaga-Helia AMK, Läntinen tanssin aluekeskus, Turun alueen varhaiskasvatusyksiköt ja perusopetusta antavat oppilaitokset, Koulutanssin Tuki ry, taiteen perusopetusta antavat oppilaitokset, tanssialan opintoihin valmentavat koulutukset, tanssin toisen asteen koulutukset, tanssiteatterit mm. Aurinkobaletti, Eri, MD, Raatikko, Skånes Dansteater sekä Turun alueen vapaan tanssin näyttämöt ja tanssialan ammattilaiset.

Arviointi

Arviointi perustuu tutkinnon, moduulien ja opintojaksojen osaamistavoitteisiin, joiden saavuttamista arvioidaan. Jatkuva, rakentava arviointi on keskeistä tanssinopettajakoulutuksessa. Esitystuotannoissa produktioiden tulokset asettuvat myös julkisen arvioinnin kohteeksi. Opiskelijaesityksissä käy paitsi oppilaitosyhteisön jäsenet, myös muu yleisö sekä median edustajat.

Opiskelijoita ohjataan ja rohkaistaan itsearviointiin sekä vertaisarvioijina toimimiseen. Opintojaksojen arvioinnin kriteerit selvitetään opiskelijoille toteutussuunnitelmassa sekä kunkin opintojakson alkaessa. Opiskelijat arvioivat oman oppimisensa lisäksi opintojaksojen toteutusta.

Analyyttisissä ammattiopinnoissa ja liikkeen tuottamisen ammattiopinnoissa arviointi on jatkuvaa ja välitöntä. Opiskelijat saavat henkilökohtaista palautetta suoraan opettajalta ja vertaisoppijoilta kontaktituntien aikana.

Opintosuoritukset kirjataan opintorekisteriin opintopisteinä. Tavoitekertymä vuodessa on 60 op. Suoritetut opinnot arvioidaan oppimistehtävien ja muiden suoritusten perusteella. Opinnot arvioidaan asteikolla 5 (kiitettävä), 4 (hyvä), 3 (hyvä), 2 (tyydyttävä), 1 (tyydyttävä) tai asteikolla hyväksytty-hylätty. Hyväksytty-hylätty -asteikkoa käytettäessä toteutussuunnitelmassa määritetään, mitä arvosanatasoa hyväksytty suoritus vastaa. Arviointikehikko selventää opiskelijalta vaadittavaa osaamista opintojen perusvaiheessa ja syventävässä vaiheessa.

Osaamisen arvioinnin tukena käytetään arviointikehikkoa:

Opintojen perusvaihe (1.-2.opintovuosi)



Arvosana 1. Opiskelija:

toimii annettujen ohjeiden mukaisesti

tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön

käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä

osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin

kehittää omaa toimintaansa tavoitteelliseen suuntaan



Arvosana 3. Opiskelija:

toimii vastuullisesti ja ottaa vastuun omasta oppimisestaan

yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä

käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti

tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet

etsii alan tietoa eri lähteistä

laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä

tunnistaa työskentelynsä eettiset ja kestävät lähtökohdat

osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa

kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia



Arvosana 5. Opiskelija:

toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti

arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa

osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään

kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan

perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi

on ideoinnissaan innovatiivinen ja luova sekä etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin

seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan

toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää



Opintojen syventävä vaihe (3.-4.opintovuosi)

Arvosana 1. Opiskelija:

soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään

hallitsee oman taiteenalansa ammattitekniikoita ja välineistöä tyydyttävästi

käyttää ammattikäsitteitä ja -välineistöä taiteellispedagogisessa toiminnassaan

tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen

asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimii niiden mukaisesti

edistää osaamisellaan ryhmän tavoitteiden saavuttamista

osallistuu vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin

osaa toimia ammattikentän käytäntöjen mukaan



Arvosana 3. Opiskelija:

kykenee vastuulliseen, itsenäiseen ja suunnitelmalliseen työskentelyyn

osoittaa hallitsevansa alansa tieto- ja taitoperustan

analysoi, itsearvioi ja kehittää perustellusti taidollista, taiteellista ja kasvatuksellista ammatillista osaamistaan

yhdistää ja soveltaa aiemmin opittua työskentelyssään

osaa suunnitella, aikatauluttaa ja kehittää omaa työskentelyprosessiaan

kehittää omia ja muiden ideoita syvällisemmiksi ja etsii uusia näkökulmia tuttuihin asioihin

kykenee ottamaan huomioon työryhmän jäsenten eri näkökulmat ja viemään omalta osaltaan työskentelyä rakentavasti kohti yhteistä päämäärää

kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti

tunnistaa työelämän nykyiset ja tulevat vaatimukset ja kehittää omaa osaamistaan niiden suuntaisesti



Arvosana 5. Opiskelija:

hallitsee laajat esittävän taiteen taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti taiteellisessa ja taidekasvatuksellisessa toiminnassaan

työskentelee ammattimaisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä

analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja

toimii tavoitteellisesti ja dialogisesti erilaisista toimijoista koostuneessa ryhmässä

toimii vastuullisesti ja kehittävästi toimintaympäristön edellytykset ja resurssit huomioon ottaen

analysoi työelämän käytäntöjä ja edistää taiteenalansa kehitystä

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2025-2026 2026-2027 2027-2028 2028-2029 Syksy 2025 Kevät 2026 Syksy 2026 Kevät 2027 Syksy 2027 Kevät 2028 Syksy 2028 Kevät 2029 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2026 4. / 2026 5. / 2026 1. / 2026 2. / 2026 3. / 2027 4. / 2027 5. / 2027 1. / 2027 2. / 2027 3. / 2028 4. / 2028 5. / 2028 1. / 2028 2. / 2028 3. / 2029 4. / 2029 5. / 2029
Yhteensä 240

Asetuksen mukainen jäsentely AMK

Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.

Ammattiopinnot
Tanssi ja historia 1
Tanssi ja historia 2
Tanssi ja historia 3
Tanssi ja musiikki 1
Tanssi ja musiikki 2
Tanssi ja musiikki 3
Tanssi ja musiikki 4
Tanssi ja yhteiskunta 1
Tanssi ja yhteiskunta 2
Tanssi ja yhteiskunta 3
Tanssi ja yhteiskunta 4
Tanssi ja yhteiskunta 5
Tanssi ja yhteiskunta 6
Tanssi ja yhteiskunta 7
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1
Tanssi, keho ja hyvinvointi 2
Tanssi, keho ja hyvinvointi 3
Tanssi, keho ja hyvinvointi 4
Tanssi, keho ja hyvinvointi 5
Tanssi, keho ja hyvinvointi 6
Tanssin analyysi 1
Tanssin analyysi 2
Tanssin analyysi 3
Tanssin analyysi 4
Baletti 1a
Baletti 1b
Baletti 2a
Baletti 2b
Baletti 3a
Baletti 3b
Jazztanssi 1a
Jazztanssi 1b
Jazztanssi 2a
Jazztanssi 2b
Jazztanssi 3a
Jazztanssi 3b
Nykytanssi 1a
Nykytanssi 1b
Nykytanssi 2a
Nykytanssi 2b
Nykytanssi 3a
Nykytanssi 3b
Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 1
Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 2
Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 3
Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 4
Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 5
Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 6
Lastentanssin opettaminen
Johdatus taidetanssin opettamiseen
Baletin opettaminen 1
Baletin opettaminen 2
Nykytanssin opettaminen
Jazztanssin opettaminen
Harjoittelu
Lastentanssin opetusharjoittelu
Taidetanssin opetusharjoittelu 1
Taidetanssin opetusharjoittelu 2
Koreografinen harjoittelu 1 (soolo)
Koreografinen harjoittelu 2 (lastentanssiproduktio)
Koreografinen harjoittelu 3 (ryhmäkoreografia)
Projektiharjoittelu
Tanssialan työharjoittelu
Tanssinopettajan työn harjoittelu
Opinnäytetyö
Tutkiva ja kehittävä opettaja (AOKK)
Opinnäytetyöseminaari
Opinnäytetyö
Perusopinnot
Suomen kieli ja viestintä
English Professional Skills, B2
Tanssialan työelämätietous ja yrittäjyys
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation
Orientaatio tanssinopettajaopintoihin
Tanssinopettajan ammatillinen kasvu 1
Tanssinopettajan ammatillinen kasvu 2
Tanssinopettajan ammatillinen kasvu 3
Tanssinopettajan ammatillinen kasvu 4
Opettajan ammattitaidon perusteet AOKK
Vapaasti valittavat
Vapaasti valittavat opinnot
Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
PERUSOPINNOT

(Valitaan kaikki )

17
PTANSS25-1001
Yleissivistävät opinnot

(Valitaan kaikki )

17
1001006 Suomen kieli ja viestintä 3
1001004 English Professional Skills, B2 3
KU00BN32 Tanssialan työelämätietous ja yrittäjyys 3
PTANSS25-1002
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1

(Valitaan kaikki )

3
100114 Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1
100115 Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 2
PTANSS25-1003
Tanssinopettajan ammatillinen kasvu

(Valitaan kaikki )

5
KU00CJ80 Orientaatio tanssinopettajaopintoihin 1
KU00CJ81 Tanssinopettajan ammatillinen kasvu 1 1
KU00CJ82 Tanssinopettajan ammatillinen kasvu 2 1
KU00CJ83 Tanssinopettajan ammatillinen kasvu 3 1
KU00CJ84 Tanssinopettajan ammatillinen kasvu 4 1
AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki )

115
PTANSS25-1004
Analyyttiset ammattiopinnot

(Valitaan kaikki )

36
PTANSS25-1021
Tanssi ja historia

(Valitaan kaikki )

6
KU00DK79 Tanssi ja historia 1 2
KU00DK80 Tanssi ja historia 2 2
KU00DK81 Tanssi ja historia 3 2
PTANSS25-1007
Tanssi ja musiikki

(Valitaan kaikki )

6
2011335 Tanssi ja musiikki 1 2
2011336 Tanssi ja musiikki 2 2
KU00CH28 Tanssi ja musiikki 3 1
KU00CH29 Tanssi ja musiikki 4 1
PTANSS25-1022
Tanssi ja yhteiskunta

(Valitaan kaikki )

9
KU00DL79 Tanssi ja yhteiskunta 1 1
KU00DK83 Tanssi ja yhteiskunta 2 1
KU00DK84 Tanssi ja yhteiskunta 3 1
KU00DK85 Tanssi ja yhteiskunta 4 1
KU00DK86 Tanssi ja yhteiskunta 5 2
KU00DK87 Tanssi ja yhteiskunta 6 2
KU00DK88 Tanssi ja yhteiskunta 7 1
PTANSS25-1023
Tanssi, keho ja hyvinvointi

(Valitaan kaikki )

9
KU00DK89 Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 2
KU00DK90 Tanssi, keho ja hyvinvointi 2 2
KU00DK91 Tanssi, keho ja hyvinvointi 3 2
KU00DK92 Tanssi, keho ja hyvinvointi 4 1
KU00DK93 Tanssi, keho ja hyvinvointi 5 1
KU00DK94 Tanssi, keho ja hyvinvointi 6 1
PTANSS25-1024
Tanssin analyysi

(Valitaan kaikki )

6
KU00DK95 Tanssin analyysi 1 1
KU00DK96 Tanssin analyysi 2 2
KU00DK97 Tanssin analyysi 3 1
KU00DK98 Tanssin analyysi 4 2
PTANSS25-1009
Liikkeen tuottamisen ammattiopinnot

(Valitaan kaikki )

56
PTANSS25-1025
Baletti

(Valitaan kaikki )

14
KU00DK99 Baletti 1a 2
KU00DL00 Baletti 1b 3
KU00DL01 Baletti 2a 2
KU00DL02 Baletti 2b 2
KU00DL03 Baletti 3a 2
KU00DL04 Baletti 3b 3
PTANSS25-1026
Jazztanssi

(Valitaan kaikki )

14
KU00DL05 Jazztanssi 1a 2
KU00DL06 Jazztanssi 1b 3
KU00DL07 Jazztanssi 2a 2
KU00DL08 Jazztanssi 2b 2
KU00DL09 Jazztanssi 3a 2
KU00DL10 Jazztanssi 3b 3
PTANSS25-1027
Nykytanssi

(Valitaan kaikki )

14
KU00DL11 Nykytanssi 1a 2
KU00DL12 Nykytanssi 1b 3
KU00DL13 Nykytanssi 2a 2
KU00DL14 Nykytanssi 2b 2
KU00DL15 Nykytanssi 3a 2
KU00DL16 Nykytanssi 3b 3
PTANSS25-1028
Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät

(Valitaan kaikki )

14
KU00DL17 Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 1 2
KU00DL18 Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 2 3
KU00DL19 Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 3 2
KU00DL20 Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 4 2
KU00DL21 Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 5 2
KU00DL22 Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 6 3
PTANSS25-1014
Pedagogiset opinnot

(Valitaan kaikki )

23
2031081 Opettajan ammattitaidon perusteet AOKK 10
PTANSS25-1030
Tanssin opettamisen opinnot

(Valitaan kaikki )

13
2011370 Lastentanssin opettaminen 4
KU00DL23 Johdatus taidetanssin opettamiseen 1
PTANSS25-1031
Baletin opettaminen

(Valitaan kaikki )

4
KU00DL26 Baletin opettaminen 1 2
KU00DL27 Baletin opettaminen 2 2
KU00DL24 Nykytanssin opettaminen 2
KU00DL25 Jazztanssin opettaminen 2
HARJOITTELU

(Valitaan kaikki )

48
PTANSS25-1016
Harjoittelu

(Valitaan kaikki )

36
PTANSS25-1032
Tanssin opetusharjoittelu

(Valitaan kaikki )

10
KU00DL28 Lastentanssin opetusharjoittelu 4
KU00DL29 Taidetanssin opetusharjoittelu 1 3
KU00DL30 Taidetanssin opetusharjoittelu 2 3
PTANSS25-1033
Koreografinen harjoittelu

(Valitaan kaikki )

16
KU00DL31 Koreografinen harjoittelu 1 (soolo) 3
KU00DL32 Koreografinen harjoittelu 2 (lastentanssiproduktio) 8
KU00DL33 Koreografinen harjoittelu 3 (ryhmäkoreografia) 5
KU00CH08 Projektiharjoittelu 10
PTANSS25-1034
Työharjoittelu

(Valitaan kaikki )

12
KU00DL34 Tanssialan työharjoittelu 4
2011379 Tanssinopettajan työn harjoittelu 8
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

30
2032220 Tutkiva ja kehittävä opettaja (AOKK) 5
KU00BN21 Opinnäytetyöseminaari 5
KU00DL35 Opinnäytetyö 20
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 30 )

30
2001044 Vapaasti valittavat opinnot 30

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Siirry alkuun