Writing Music BLaajuus (5 cr)
Code: 2032212
Credits
5 op
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee wieniläisklassismin ja romantiikan sekä 1900-luvun alkupuolen musiikin melodianmuodostusta, harmoniaa, kudostekniikkaa ja muotoja
- osaa säveltää näiden tyylien mukaisia kappaleita
- osaa arvioida omaa työtään ja ottaa vastaan palautetta
Content
Wieniläisklassismi- tyypillisiä muunnesointuja- wieniläisklassismin uudet modulaatiotavat- tavallisimpia keinoja luoda epäsymmetriaa rakenteisiin- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. menuetti, muunnelmien teema)- sovittamista erilaisille kokoonpanoille ottaen huomioon opiskelijan pääinstrumentti tai muu suuntautumiseen vaikuttava seikka
Romantiikka- tyypillisiä muunnesointuja- esimerkkejä tonaalisen ajattelun kehityksestä romantiikan aikana- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. karaktäärikappale, Lied)
1900-luvun musiikki- katsaus konsonanssi-dissonanssi-ajattelun kehitykseen- 1900-luvulla käytettyjä asteikkoja- harmonian uusia ajattelutapoja (kvartti- ja kvinttirakenteiset soinnut, lisäsävelharmonia, sekuntirakenteiset soinnut, peiliharmonia)- katsaus rivitekniikkaan- pienimuotoisia sävellysharjoituksia
Enrollment
02.07.2024 - 31.10.2024
Timing
01.09.2024 - 31.07.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Music
Teachers
- Vesa-Pekka Kuusinen
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee wieniläisklassismin ja romantiikan sekä 1900-luvun alkupuolen musiikin melodianmuodostusta, harmoniaa, kudostekniikkaa ja muotoja
- osaa säveltää näiden tyylien mukaisia kappaleita
- osaa arvioida omaa työtään ja ottaa vastaan palautetta
Content
Wieniläisklassismi- tyypillisiä muunnesointuja- wieniläisklassismin uudet modulaatiotavat- tavallisimpia keinoja luoda epäsymmetriaa rakenteisiin- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. menuetti, muunnelmien teema)- sovittamista erilaisille kokoonpanoille ottaen huomioon opiskelijan pääinstrumentti tai muu suuntautumiseen vaikuttava seikka
Romantiikka- tyypillisiä muunnesointuja- esimerkkejä tonaalisen ajattelun kehityksestä romantiikan aikana- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. karaktäärikappale, Lied)
1900-luvun musiikki- katsaus konsonanssi-dissonanssi-ajattelun kehitykseen- 1900-luvulla käytettyjä asteikkoja- harmonian uusia ajattelutapoja (kvartti- ja kvinttirakenteiset soinnut, lisäsävelharmonia, sekuntirakenteiset soinnut, peiliharmonia)- katsaus rivitekniikkaan- pienimuotoisia sävellysharjoituksia
Materials
Material to be distributed during the course.
Aldwell-Schachter: Harmony and voice-leading
Persichetti, Vincent: Twentieth-century harmony
Content scheduling
After completing the course, the student
- knows the melody formation, harmony, weaving technique and forms of Viennese classicism and romanticism and the music of the early 20th century
- can compose according to these styles
- knows how to evaluate his own work and receive feedback
Course content
Viennese classicism and romanticism
- typical chromathic chords
- the new modulation methods of Viennese classicism and romanticism
- small composition exercises
- arranging for different ensembles, taking into account the student's main instrument or other factor influencing orientation
20th century music
- an overview of the development of consonance-dissonance thinking
- scales used in the 20th century
- new ways of thinking about harmony (fourth- and fifth-structured chords, additional note harmony, second-structured chords, mirror harmony)
- an overview of 12-tone technique
- small composition exercises
The course starts in week 37 and lasts the whole academic year.
Registration for the course: contact teacher vesa-pekka.kuusinen@turkuamk.fi
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment methods and criteria
Style exercises with different styles and for different line-ups. Oral feedback.
Enrollment
02.07.2023 - 31.07.2023
Timing
01.08.2023 - 31.07.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Arts Academy
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Music
Teachers
- Vesa-Pekka Kuusinen
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee wieniläisklassismin ja romantiikan sekä 1900-luvun alkupuolen musiikin melodianmuodostusta, harmoniaa, kudostekniikkaa ja muotoja
- osaa säveltää näiden tyylien mukaisia kappaleita
- osaa arvioida omaa työtään ja ottaa vastaan palautetta
Content
Wieniläisklassismi- tyypillisiä muunnesointuja- wieniläisklassismin uudet modulaatiotavat- tavallisimpia keinoja luoda epäsymmetriaa rakenteisiin- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. menuetti, muunnelmien teema)- sovittamista erilaisille kokoonpanoille ottaen huomioon opiskelijan pääinstrumentti tai muu suuntautumiseen vaikuttava seikka
Romantiikka- tyypillisiä muunnesointuja- esimerkkejä tonaalisen ajattelun kehityksestä romantiikan aikana- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. karaktäärikappale, Lied)
1900-luvun musiikki- katsaus konsonanssi-dissonanssi-ajattelun kehitykseen- 1900-luvulla käytettyjä asteikkoja- harmonian uusia ajattelutapoja (kvartti- ja kvinttirakenteiset soinnut, lisäsävelharmonia, sekuntirakenteiset soinnut, peiliharmonia)- katsaus rivitekniikkaan- pienimuotoisia sävellysharjoituksia
Materials
Material to be distributed during the course.
Aldwell-Schachter: Harmony and voice-leading
Persichetti, Vincent: Twentieth-century harmony
International connections
Personal and possibly small group teaching.
Content scheduling
After completing the course, the student
- knows the melody formation, harmony, weaving technique and forms of Viennese classicism and romanticism and the music of the early 20th century
- can compose according to these styles
- knows how to evaluate his own work and receive feedback
Course content
Viennese classicism and romanticism
- typical chromathic chords
- the new modulation methods of Viennese classicism and romanticism
- small composition exercises
- arranging for different ensembles, taking into account the student's main instrument or other factor influencing orientation
20th century music
- an overview of the development of consonance-dissonance thinking
- scales used in the 20th century
- new ways of thinking about harmony (fourth- and fifth-structured chords, additional note harmony, second-structured chords, mirror harmony)
- an overview of 12-tone technique
- small composition exercises
The course starts in week 37 and lasts the whole academic year.
Registration for the course: contact teacher vesa-pekka.kuusinen@turkuamk.fi
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment methods and criteria
Style exercises with different styles and for different line-ups. Oral feedback.
Enrollment
02.07.2022 - 31.07.2022
Timing
01.08.2022 - 31.07.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Arts Academy
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Music
Teachers
- Vesa-Pekka Kuusinen
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee wieniläisklassismin ja romantiikan sekä 1900-luvun alkupuolen musiikin melodianmuodostusta, harmoniaa, kudostekniikkaa ja muotoja
- osaa säveltää näiden tyylien mukaisia kappaleita
- osaa arvioida omaa työtään ja ottaa vastaan palautetta
Content
Wieniläisklassismi- tyypillisiä muunnesointuja- wieniläisklassismin uudet modulaatiotavat- tavallisimpia keinoja luoda epäsymmetriaa rakenteisiin- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. menuetti, muunnelmien teema)- sovittamista erilaisille kokoonpanoille ottaen huomioon opiskelijan pääinstrumentti tai muu suuntautumiseen vaikuttava seikka
Romantiikka- tyypillisiä muunnesointuja- esimerkkejä tonaalisen ajattelun kehityksestä romantiikan aikana- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. karaktäärikappale, Lied)
1900-luvun musiikki- katsaus konsonanssi-dissonanssi-ajattelun kehitykseen- 1900-luvulla käytettyjä asteikkoja- harmonian uusia ajattelutapoja (kvartti- ja kvinttirakenteiset soinnut, lisäsävelharmonia, sekuntirakenteiset soinnut, peiliharmonia)- katsaus rivitekniikkaan- pienimuotoisia sävellysharjoituksia
Evaluation scale
H-5
Enrollment
02.07.2021 - 31.07.2021
Timing
01.08.2021 - 31.07.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Arts Academy
Teaching languages
- Finnish
Teachers
- Vesa-Pekka Kuusinen
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee wieniläisklassismin ja romantiikan sekä 1900-luvun alkupuolen musiikin melodianmuodostusta, harmoniaa, kudostekniikkaa ja muotoja
- osaa säveltää näiden tyylien mukaisia kappaleita
- osaa arvioida omaa työtään ja ottaa vastaan palautetta
Content
Wieniläisklassismi- tyypillisiä muunnesointuja- wieniläisklassismin uudet modulaatiotavat- tavallisimpia keinoja luoda epäsymmetriaa rakenteisiin- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. menuetti, muunnelmien teema)- sovittamista erilaisille kokoonpanoille ottaen huomioon opiskelijan pääinstrumentti tai muu suuntautumiseen vaikuttava seikka
Romantiikka- tyypillisiä muunnesointuja- esimerkkejä tonaalisen ajattelun kehityksestä romantiikan aikana- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. karaktäärikappale, Lied)
1900-luvun musiikki- katsaus konsonanssi-dissonanssi-ajattelun kehitykseen- 1900-luvulla käytettyjä asteikkoja- harmonian uusia ajattelutapoja (kvartti- ja kvinttirakenteiset soinnut, lisäsävelharmonia, sekuntirakenteiset soinnut, peiliharmonia)- katsaus rivitekniikkaan- pienimuotoisia sävellysharjoituksia
Evaluation scale
H-5