Skip to main content

Writing Music BLaajuus (5 cr)

Code: 2032212

Credits

5 op

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee wieniläisklassismin ja romantiikan sekä 1900-luvun alkupuolen musiikin melodianmuodostusta, harmoniaa, kudostekniikkaa ja muotoja
- osaa säveltää näiden tyylien mukaisia kappaleita
- osaa arvioida omaa työtään ja ottaa vastaan palautetta

Content

Wieniläisklassismi- tyypillisiä muunnesointuja- wieniläisklassismin uudet modulaatiotavat- tavallisimpia keinoja luoda epäsymmetriaa rakenteisiin- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. menuetti, muunnelmien teema)- sovittamista erilaisille kokoonpanoille ottaen huomioon opiskelijan pääinstrumentti tai muu suuntautumiseen vaikuttava seikka
Romantiikka- tyypillisiä muunnesointuja- esimerkkejä tonaalisen ajattelun kehityksestä romantiikan aikana- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. karaktäärikappale, Lied)
1900-luvun musiikki- katsaus konsonanssi-dissonanssi-ajattelun kehitykseen- 1900-luvulla käytettyjä asteikkoja- harmonian uusia ajattelutapoja (kvartti- ja kvinttirakenteiset soinnut, lisäsävelharmonia, sekuntirakenteiset soinnut, peiliharmonia)- katsaus rivitekniikkaan- pienimuotoisia sävellysharjoituksia

Enrollment

02.07.2024 - 31.10.2024

Timing

01.09.2024 - 31.07.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Music
Teachers
  • Vesa-Pekka Kuusinen

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee wieniläisklassismin ja romantiikan sekä 1900-luvun alkupuolen musiikin melodianmuodostusta, harmoniaa, kudostekniikkaa ja muotoja
- osaa säveltää näiden tyylien mukaisia kappaleita
- osaa arvioida omaa työtään ja ottaa vastaan palautetta

Content

Wieniläisklassismi- tyypillisiä muunnesointuja- wieniläisklassismin uudet modulaatiotavat- tavallisimpia keinoja luoda epäsymmetriaa rakenteisiin- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. menuetti, muunnelmien teema)- sovittamista erilaisille kokoonpanoille ottaen huomioon opiskelijan pääinstrumentti tai muu suuntautumiseen vaikuttava seikka
Romantiikka- tyypillisiä muunnesointuja- esimerkkejä tonaalisen ajattelun kehityksestä romantiikan aikana- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. karaktäärikappale, Lied)
1900-luvun musiikki- katsaus konsonanssi-dissonanssi-ajattelun kehitykseen- 1900-luvulla käytettyjä asteikkoja- harmonian uusia ajattelutapoja (kvartti- ja kvinttirakenteiset soinnut, lisäsävelharmonia, sekuntirakenteiset soinnut, peiliharmonia)- katsaus rivitekniikkaan- pienimuotoisia sävellysharjoituksia

Materials

Material to be distributed during the course.

Aldwell-Schachter: Harmony and voice-leading
Persichetti, Vincent: Twentieth-century harmony

Content scheduling

After completing the course, the student
- knows the melody formation, harmony, weaving technique and forms of Viennese classicism and romanticism and the music of the early 20th century
- can compose according to these styles
- knows how to evaluate his own work and receive feedback

Course content
Viennese classicism and romanticism
- typical chromathic chords
- the new modulation methods of Viennese classicism and romanticism
- small composition exercises
- arranging for different ensembles, taking into account the student's main instrument or other factor influencing orientation

20th century music
- an overview of the development of consonance-dissonance thinking
- scales used in the 20th century
- new ways of thinking about harmony (fourth- and fifth-structured chords, additional note harmony, second-structured chords, mirror harmony)
- an overview of 12-tone technique
- small composition exercises

The course starts in week 37 and lasts the whole academic year.
Registration for the course: contact teacher vesa-pekka.kuusinen@turkuamk.fi

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment methods and criteria

Style exercises with different styles and for different line-ups. Oral feedback.

Enrollment

02.07.2023 - 31.07.2023

Timing

01.08.2023 - 31.07.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Arts Academy

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Music
Teachers
  • Vesa-Pekka Kuusinen

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee wieniläisklassismin ja romantiikan sekä 1900-luvun alkupuolen musiikin melodianmuodostusta, harmoniaa, kudostekniikkaa ja muotoja
- osaa säveltää näiden tyylien mukaisia kappaleita
- osaa arvioida omaa työtään ja ottaa vastaan palautetta

Content

Wieniläisklassismi- tyypillisiä muunnesointuja- wieniläisklassismin uudet modulaatiotavat- tavallisimpia keinoja luoda epäsymmetriaa rakenteisiin- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. menuetti, muunnelmien teema)- sovittamista erilaisille kokoonpanoille ottaen huomioon opiskelijan pääinstrumentti tai muu suuntautumiseen vaikuttava seikka
Romantiikka- tyypillisiä muunnesointuja- esimerkkejä tonaalisen ajattelun kehityksestä romantiikan aikana- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. karaktäärikappale, Lied)
1900-luvun musiikki- katsaus konsonanssi-dissonanssi-ajattelun kehitykseen- 1900-luvulla käytettyjä asteikkoja- harmonian uusia ajattelutapoja (kvartti- ja kvinttirakenteiset soinnut, lisäsävelharmonia, sekuntirakenteiset soinnut, peiliharmonia)- katsaus rivitekniikkaan- pienimuotoisia sävellysharjoituksia

Materials

Material to be distributed during the course.

Aldwell-Schachter: Harmony and voice-leading
Persichetti, Vincent: Twentieth-century harmony

International connections

Personal and possibly small group teaching.

Content scheduling

After completing the course, the student
- knows the melody formation, harmony, weaving technique and forms of Viennese classicism and romanticism and the music of the early 20th century
- can compose according to these styles
- knows how to evaluate his own work and receive feedback

Course content
Viennese classicism and romanticism
- typical chromathic chords
- the new modulation methods of Viennese classicism and romanticism
- small composition exercises
- arranging for different ensembles, taking into account the student's main instrument or other factor influencing orientation

20th century music
- an overview of the development of consonance-dissonance thinking
- scales used in the 20th century
- new ways of thinking about harmony (fourth- and fifth-structured chords, additional note harmony, second-structured chords, mirror harmony)
- an overview of 12-tone technique
- small composition exercises

The course starts in week 37 and lasts the whole academic year.
Registration for the course: contact teacher vesa-pekka.kuusinen@turkuamk.fi

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment methods and criteria

Style exercises with different styles and for different line-ups. Oral feedback.

Enrollment

02.07.2022 - 31.07.2022

Timing

01.08.2022 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Arts Academy

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Music
Teachers
  • Vesa-Pekka Kuusinen

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee wieniläisklassismin ja romantiikan sekä 1900-luvun alkupuolen musiikin melodianmuodostusta, harmoniaa, kudostekniikkaa ja muotoja
- osaa säveltää näiden tyylien mukaisia kappaleita
- osaa arvioida omaa työtään ja ottaa vastaan palautetta

Content

Wieniläisklassismi- tyypillisiä muunnesointuja- wieniläisklassismin uudet modulaatiotavat- tavallisimpia keinoja luoda epäsymmetriaa rakenteisiin- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. menuetti, muunnelmien teema)- sovittamista erilaisille kokoonpanoille ottaen huomioon opiskelijan pääinstrumentti tai muu suuntautumiseen vaikuttava seikka
Romantiikka- tyypillisiä muunnesointuja- esimerkkejä tonaalisen ajattelun kehityksestä romantiikan aikana- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. karaktäärikappale, Lied)
1900-luvun musiikki- katsaus konsonanssi-dissonanssi-ajattelun kehitykseen- 1900-luvulla käytettyjä asteikkoja- harmonian uusia ajattelutapoja (kvartti- ja kvinttirakenteiset soinnut, lisäsävelharmonia, sekuntirakenteiset soinnut, peiliharmonia)- katsaus rivitekniikkaan- pienimuotoisia sävellysharjoituksia

Evaluation scale

H-5

Enrollment

02.07.2021 - 31.07.2021

Timing

01.08.2021 - 31.07.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Arts Academy

Teaching languages
  • Finnish
Teachers
  • Vesa-Pekka Kuusinen

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee wieniläisklassismin ja romantiikan sekä 1900-luvun alkupuolen musiikin melodianmuodostusta, harmoniaa, kudostekniikkaa ja muotoja
- osaa säveltää näiden tyylien mukaisia kappaleita
- osaa arvioida omaa työtään ja ottaa vastaan palautetta

Content

Wieniläisklassismi- tyypillisiä muunnesointuja- wieniläisklassismin uudet modulaatiotavat- tavallisimpia keinoja luoda epäsymmetriaa rakenteisiin- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. menuetti, muunnelmien teema)- sovittamista erilaisille kokoonpanoille ottaen huomioon opiskelijan pääinstrumentti tai muu suuntautumiseen vaikuttava seikka
Romantiikka- tyypillisiä muunnesointuja- esimerkkejä tonaalisen ajattelun kehityksestä romantiikan aikana- pienimuotoisia sävellysharjoituksia (esim. karaktäärikappale, Lied)
1900-luvun musiikki- katsaus konsonanssi-dissonanssi-ajattelun kehitykseen- 1900-luvulla käytettyjä asteikkoja- harmonian uusia ajattelutapoja (kvartti- ja kvinttirakenteiset soinnut, lisäsävelharmonia, sekuntirakenteiset soinnut, peiliharmonia)- katsaus rivitekniikkaan- pienimuotoisia sävellysharjoituksia

Evaluation scale

H-5