Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 2Laajuus (7 op)
Tunnus: KU00CH21
Laajuus
7 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- on tutustunut musiikkioppilaitoksen perusopinnoissa toteutettavan opintokokonaisuuden Musiikin hahmottaminen tavoitteisiin ja sisältöihin
- on kerännyt kokemusta suunnitella ja toteuttaa ryhmässä tapahtuvaa musiikin kuuntelu- ja hahmotustaitojen kehittymiseen tähtäävää opetusta
- on lisännyt asiantuntemustaan luovan tekemisen työskentelytavoista
- on opetellut valitsemaan monipuolisia, oppilaslähtöisiä, luovia ja toiminnallisia työtapoja
- on opetellut hyödyntämään eri musiikkityylejä sekä luovia työtapoja (sovittaminen, säveltäminen, improvisointi)
- on kehittänyt vuoro-vaikutustaitojaan ja ryhmäopetusvalmiuksiaan sekä taitoaan rohkaista oppilasta tuottamaan omia musiikillisia ideoita ja ratkaisuja
- on opetellut hyödyntämään musiikkiteknologian mahdollisuuksia ja työvälineitä opetuksessaan
Sisältö
- musiikkioppilaitosten perusopintoihin sisältyvän opintokokonaisuuden Musiikin hahmottaminen tavoitteiden ja sisällön omaksuminen sekä opetuksen suunnittelu ja opetusharjoittelun toteuttaminen luovia ja oppilaslähtöisiä työtapoja hyödyntäen
- perusopinnoissa opiskeltavien musiikin kuuntelu- ja hahmotustaitojen monipuolinen kehittäminen
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Vesa-Pekka Kuusinen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- on tutustunut musiikkioppilaitoksen perusopinnoissa toteutettavan opintokokonaisuuden Musiikin hahmottaminen tavoitteisiin ja sisältöihin
- on kerännyt kokemusta suunnitella ja toteuttaa ryhmässä tapahtuvaa musiikin kuuntelu- ja hahmotustaitojen kehittymiseen tähtäävää opetusta
- on lisännyt asiantuntemustaan luovan tekemisen työskentelytavoista
- on opetellut valitsemaan monipuolisia, oppilaslähtöisiä, luovia ja toiminnallisia työtapoja
- on opetellut hyödyntämään eri musiikkityylejä sekä luovia työtapoja (sovittaminen, säveltäminen, improvisointi)
- on kehittänyt vuoro-vaikutustaitojaan ja ryhmäopetusvalmiuksiaan sekä taitoaan rohkaista oppilasta tuottamaan omia musiikillisia ideoita ja ratkaisuja
- on opetellut hyödyntämään musiikkiteknologian mahdollisuuksia ja työvälineitä opetuksessaan
Sisältö
- musiikkioppilaitosten perusopintoihin sisältyvän opintokokonaisuuden Musiikin hahmottaminen tavoitteiden ja sisällön omaksuminen sekä opetuksen suunnittelu ja opetusharjoittelun toteuttaminen luovia ja oppilaslähtöisiä työtapoja hyödyntäen
- perusopinnoissa opiskeltavien musiikin kuuntelu- ja hahmotustaitojen monipuolinen kehittäminen
Oppimateriaalit
- Taiteen perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet
- Suomen musiikkioppilaitosten liiton julkaisemat musiikin hahmotusaineita koskevat materiaalit
- musiikin hahmotusaineiden opetusta koskeva pedagoginen kirjallisuus
- perustasolle soveltuva tonaalinen musiikki (nuotit ja äänitteet ja elävä musiikki)
- perustasoisten instrumenttiohjelmistojen säestysnuotit
- peruskoulujen musiikin oppikirjat ja muu oppimateriaali
- musiikkioppilaitosten musiikin hahmotusaineiden ja musiikin tuntemuksen opetukseen laaditut oppikirjat ja verkko-oppimateriaalit
- netissä tarjolla oleva soveltuva materiaali ja
- opiskelijoiden itse tuottama materiaali (pedagogiset materiaalit, sävellykset jne.)
Opetusmenetelmät
lähiopetus, etäopetus, itsenäinen työskentely ja opetusharjoittelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelija ja ohjaavat opettajat sopivat keskenään arvioitavien musiikin hahmotusaineiden opetusnäytteiden ajankohdista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija
- tutustuu musiikin hahmotusaineiden oppimateriaaleihin, kirjallisuuteen ja oppisisältöihin ja raportoi niistä kirjallisesti
- seuraa musiikkikoulujen perustasolla annettavaa musiikin hahmotusaineiden opetusta 10x45 min lukukaudessa eli 20 tuntia lukuvuodessa
- osallistuu opetuksen suunnitteluun: tunti- ja jaksosuunnitelmien tekemiseen ja
- toteuttaa opintojaksoon sisältyvien oppiaineiden opetusharjoittelun oppilaan/ oppilasryhmän kanssa syyslukulaudella 14 x 60 min ja kevätlukulaudella 16 x 60 min
- tutustuu ja osallistuu musiikin hahmotusaineiden osaamisen arviointiin
Sisällön jaksotus
Pääaineenaan musiikin hahmotusaineita opiskelevat opiskelijat suorittavat Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 2 opintojakson toisen opintovuoden aikana.
Opintojaksoon sisältyy:
- musiikkioppilaitosten perustasolla annettavan musiikin hahmotusaineiden opetuksen (musiikin hahmotus ja musiikin historian) seuraamista
- perustasolla annettavan musiikin hahmotusaineiden opetusharjoittelua yhden lukuvuoden ajan (muha 1-3 sekä musiikin tuntemus/ musiikin historia)
Musiikin kokonaisvaltaista hahmottamiskykyä vahvistetaan eri sisältöalueiden integraatiolla.
- musiikin perusteet: tonaalisen musiikin hahmottaminen laulaen ja kirjoittaen; nuottikirjoitus, melodian ja rytmin sekä harmonian hahmottaminen (duuri-/ mollisävellajit ja asteikot, intervallit laatuineen, kolmisoinnut ja nelisoinnut reaalisointumerkein ja sointuastemerkein, pienoismuotorakenteet, yleisimmät musiikkitermit)
- erilaiset musiikin hahmotusaineiden opetuksen työvälineet ja työtavat oppilaan tavoitteet huomioiden
- yhteismusisointitaidot
- musiikin hahmotustaidot sekä
- musiikin historiatietoisuus
Viestintäkanava ja lisätietoja
Torstaisin klo 13.00-14.30 lk A214 ja/tai zoomissa
alkaen 19.9.2024
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toisen opiskeluvuoden aikana arvioidaan seuraavia osioita:
- opetettavan kurssin tavoitteiden ja ydinosaamisalueiden hallinta
- osallistuminen ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin
- kurssilla edellytettyjen oppimistehtävien suorittaminen
- oman työskentelyn itseohjautuvuus, tavoitteellisuus ja vastuullisuus
Opiskelija antaa musiikin hahmotusaineiden opettamisesta opetusnäytteen, jonka arvioin ohjaavat opettajat yhdessä.
Ilmoittautumisaika
15.07.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
58 % Lähiopetus, 42 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 10
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Vesa-Pekka Kuusinen
- Soili Lehtinen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- on tutustunut musiikkioppilaitoksen perusopinnoissa toteutettavan opintokokonaisuuden Musiikin hahmottaminen tavoitteisiin ja sisältöihin
- on kerännyt kokemusta suunnitella ja toteuttaa ryhmässä tapahtuvaa musiikin kuuntelu- ja hahmotustaitojen kehittymiseen tähtäävää opetusta
- on lisännyt asiantuntemustaan luovan tekemisen työskentelytavoista
- on opetellut valitsemaan monipuolisia, oppilaslähtöisiä, luovia ja toiminnallisia työtapoja
- on opetellut hyödyntämään eri musiikkityylejä sekä luovia työtapoja (sovittaminen, säveltäminen, improvisointi)
- on kehittänyt vuoro-vaikutustaitojaan ja ryhmäopetusvalmiuksiaan sekä taitoaan rohkaista oppilasta tuottamaan omia musiikillisia ideoita ja ratkaisuja
- on opetellut hyödyntämään musiikkiteknologian mahdollisuuksia ja työvälineitä opetuksessaan
Sisältö
- musiikkioppilaitosten perusopintoihin sisältyvän opintokokonaisuuden Musiikin hahmottaminen tavoitteiden ja sisällön omaksuminen sekä opetuksen suunnittelu ja opetusharjoittelun toteuttaminen luovia ja oppilaslähtöisiä työtapoja hyödyntäen
- perusopinnoissa opiskeltavien musiikin kuuntelu- ja hahmotustaitojen monipuolinen kehittäminen
Oppimateriaalit
- Taiteen perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet
- Suomen musiikkioppilaitosten liiton julkaisemat musiikin hahmotusaineita koskevat materiaalit
- musiikin hahmotusaineiden opetusta koskeva pedagoginen kirjallisuus
- perustasolle soveltuva tonaalinen musiikki (nuotit ja äänitteet ja elävä musiikki)
- perustasoisten instrumenttiohjelmistojen säestysnuotit
- peruskoulujen musiikin oppikirjat ja muu oppimateriaali
- musiikkioppilaitosten musiikin hahmotusaineiden ja musiikin tuntemuksen opetukseen laaditut oppikirjat ja verkko-oppimateriaalit
- netissä tarjolla oleva soveltuva materiaali ja
- opiskelijoiden itse tuottama materiaali (pedagogiset materiaalit, sävellykset jne.)
Opetusmenetelmät
lähiopetus, etäopetus, itsenäinen työskentely ja opetusharjoittelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelija ja ohjaavat opettajat sopivat keskenään arvioitavien musiikin hahmotusaineiden opetusnäytteiden ajankohdista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija
- tutustuu musiikin hahmotusaineiden oppimateriaaleihin, kirjallisuuteen ja oppisisältöihin ja raportoi niistä kirjallisesti
- seuraa musiikkikoulujen perustasolla annettavaa musiikin hahmotusaineiden opetusta 10x45 min lukukaudessa eli 20 tuntia lukuvuodessa
- osallistuu opetuksen suunnitteluun: tunti- ja jaksosuunnitelmien tekemiseen ja
- toteuttaa opintojaksoon sisältyvien oppiaineiden opetusharjoittelun oppilaan/ oppilasryhmän kanssa syyslukulaudella 14 x 60 min ja kevätlukulaudella 16 x 60 min
- tutustuu ja osallistuu musiikin hahmotusaineiden osaamisen arviointiin
Sisällön jaksotus
Pääaineenaan musiikin hahmotusaineita opiskelevat opiskelijat suorittavat Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 2 opintojakson toisen opintovuoden aikana.
Opintojaksoon sisältyy:
- musiikkioppilaitosten perustasolla annettavan musiikin hahmotusaineiden opetuksen (musiikin hahmotus ja musiikin historian) seuraamista
- perustasolla annettavan musiikin hahmotusaineiden opetusharjoittelua yhden lukuvuoden ajan (muha 1-3 sekä musiikin tuntemus/ musiikin historia)
Musiikin kokonaisvaltaista hahmottamiskykyä vahvistetaan eri sisältöalueiden integraatiolla.
- musiikin perusteet: tonaalisen musiikin hahmottaminen laulaen ja kirjoittaen; nuottikirjoitus, melodian ja rytmin sekä harmonian hahmottaminen (duuri-/ mollisävellajit ja asteikot, intervallit laatuineen, kolmisoinnut ja nelisoinnut reaalisointumerkein ja sointuastemerkein, pienoismuotorakenteet, yleisimmät musiikkitermit)
- erilaiset musiikin hahmotusaineiden opetuksen työvälineet ja työtavat oppilaan tavoitteet huomioiden
- yhteismusisointitaidot
- musiikin hahmotustaidot sekä
- musiikin historiatietoisuus
Viestintäkanava ja lisätietoja
Ilmoittautuminen sähköpostitse
soili.lehtinen@turkuamk.fi
Torstaisin klo 13.00-14.30 lk A214 ja/tai zoomissa
alkaen 14.9.2023
https://turkuamk.zoom.us/j/65283378930
Meeting ID: 652 8337 8930
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toisen opiskeluvuoden aikana arvioidaan seuraavia osioita:
- opetettavan kurssin tavoitteiden ja ydinosaamisalueiden hallinta
- osallistuminen ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin
- kurssilla edellytettyjen oppimistehtävien suorittaminen
- oman työskentelyn itseohjautuvuus, tavoitteellisuus ja vastuullisuus
Opiskelija antaa musiikin hahmotusaineiden opettamisesta opetusnäytteen, jonka arvioin ohjaavat opettajat yhdessä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei hallitse opintojakson ydinosaamisalueita minimivaatimukset täyttävällä tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson ydinosaamisalueet minimivaatimukset täyttävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut vaadittaviin ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin sekä suorittanut opintojaksolla edellytetyt oppimistehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson ydinosaamisalueet hyvin. Opiskelija on osallistunut vaadittaviin ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin sekä suorittanut opintojaksolla edellytetyt oppimistehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa ohjata omaa työskentelyään itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson ydinosaamisalueet kiitettävästi / erinomaisesti. Opiskelija on osallistunut vaadittaviin ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin sekä suorittanut opintojaksolla edellytetyt oppimistehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa ohjata omaa työskentelyään itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti. Opiskelija osoittaa opintojakson tavoitteiden syvällistä osaamista.