Siirry suoraan sisältöön

Instrumentti-/lauluopinnot 4 vkLaajuus (15 op)

Tunnus: KU00CH11

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on soitto-/laulutekniset ja ilmaisulliset taidot suoriutua B-tasosuorituksen tasoa vastaavista teoksista konserttitilanteessa.
Opiskelija kykenee itsenäiseen taiteelliseen ilmaisuun ja laajojen musiikillisten kokonaisuuksien hallintaan.
Vuorovaikutustaidot yleisön ja kanssasoittajan kanssa ovat hyvät.
Opiskelija pystyy käyttämään ammattikirjallisuutta, tutkimusjulkaisuja sekä musiikin hahmottamisen, historian ja kirjoittamisen taitojaan instrumenttiosaamisen kehittämisessä.
Opiskelija on sisäistänyt itsereflektoinnin tavoitteet eli kyvyn tarkastella ja kehittää omaa työtään analyyttisesti.
Opiskelijalla on riittävä
instrumenttiosaaminen muusikon tai musiikkipedagogin työssä toimimiseen ja jatko-opintoihin.

Sisältö

Pääinstrumentin keskeisen ohjelmiston harjoitteleminen itsenäisesti.
Säännöllinen ja aktiivinen osallistuminen soitto-/laulutunneille.
Esiintyminen ryhmätunneilla ja konserteissa.

Ilmoittautumisaika

26.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 16.05.2025

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Musiikin koulutus
Opettaja
  • Eveliina Kytömäki

Tavoitteet

Opiskelijalla on soitto-/laulutekniset ja ilmaisulliset taidot suoriutua B-tasosuorituksen tasoa vastaavista teoksista konserttitilanteessa.
Opiskelija kykenee itsenäiseen taiteelliseen ilmaisuun ja laajojen musiikillisten kokonaisuuksien hallintaan.
Vuorovaikutustaidot yleisön ja kanssasoittajan kanssa ovat hyvät.
Opiskelija pystyy käyttämään ammattikirjallisuutta, tutkimusjulkaisuja sekä musiikin hahmottamisen, historian ja kirjoittamisen taitojaan instrumenttiosaamisen kehittämisessä.
Opiskelija on sisäistänyt itsereflektoinnin tavoitteet eli kyvyn tarkastella ja kehittää omaa työtään analyyttisesti.
Opiskelijalla on riittävä
instrumenttiosaaminen muusikon tai musiikkipedagogin työssä toimimiseen ja jatko-opintoihin.

Sisältö

Pääinstrumentin keskeisen ohjelmiston harjoitteleminen itsenäisesti.
Säännöllinen ja aktiivinen osallistuminen soitto-/laulutunneille.
Esiintyminen ryhmätunneilla ja konserteissa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja esiintymisiin.

Sisällön jaksotus

Pianonsoiton opetusta henkilökohtaisilla oppitunneilla:

syyslukukaudella 12x90 min

kevätlukukaudella 14x90 min

Ajankohdat sovitaan pääaineen opettajan kanssa erikseen



Ryhmätunnit Sigyn-salissa n. kerran kuussa torstaisin. Tarkat päivämäärät ja kellonajat alla ja TUUDO:ssa. Huomatkaa että ajoissa on vaihtelua muista tilavarauksista johtuen. Varauksessa on aina ensin tunti harjoitusaikaa, sopikaa vuoroista keskenänne. Tutustukaa myös toistenne ohjelmistoihin etukäteen, jotta pystytte antamaan mahdollisimman monipuolista palautetta.



Vuosittaiset arvioidut esiintymiset kummankin lukukauden loppupuolulla (ent. syystutkinto ja kevättutkinto). Opiskelija valmistaa yhdessä opettajansa kanssa ja esittää omaan kehitysvaiheeseensa sopivan soolopiano-ohjelman. Esityksen jälkeen opiskelija saa palautetta paikalla olleilta piano-opettajilta.



Esiintymisiä muissa opiskelijakonserteissa



Ryhmätunnit ja arvioidut esiintymiset Sigynissä:



Syksy 2024

to 26.9. klo 11-14 (alkaa klo 12)

to 10.10. klo 12-16 (alkaa klo 13)

to 14.11. klo 11-15 (alkaa klo 12)

to 21.11. klo 12-16 (alkaa klo 13)



Joulukonserttien harjoitukset Sigyn

ma 9.12. klo 9-16

ti 10.12. klo 9-14

Joulukonsertit Sigyn (aikataulu tarkentuu)

pe 13.12. klo 9-15



Kevät 2025

to 16.1. klo 12-16 (alkaa klo 13)

to 3.4. klo 11-14 (alkaa klo 12)



Kevätkonserttien harjoitukset Sigyn

ma 5.5. klo 9-16

ti 6.5. klo 9-14

Kevätkonsertit Sigyn (aloitusaika tarkentuu)

pe 9.5. klo 9-15



Lisäksi:

ma 25.11. klo 9-18 Madetoja-kilpailun esikarsinta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa soitostaan säännöllisesti palautetta jokaisella soitto-tunnilla, vertaispalautetta ryhmätunneilla sekä laajemman palautteen opettajaltaan ja tämän kollegalta lukukauden päätösesiintymisistä.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Musiikin koulutus
Opettaja
  • Kaisu Helminen
  • Lilia Varnas

Tavoitteet

Opiskelijalla on soitto-/laulutekniset ja ilmaisulliset taidot suoriutua B-tasosuorituksen tasoa vastaavista teoksista konserttitilanteessa.
Opiskelija kykenee itsenäiseen taiteelliseen ilmaisuun ja laajojen musiikillisten kokonaisuuksien hallintaan.
Vuorovaikutustaidot yleisön ja kanssasoittajan kanssa ovat hyvät.
Opiskelija pystyy käyttämään ammattikirjallisuutta, tutkimusjulkaisuja sekä musiikin hahmottamisen, historian ja kirjoittamisen taitojaan instrumenttiosaamisen kehittämisessä.
Opiskelija on sisäistänyt itsereflektoinnin tavoitteet eli kyvyn tarkastella ja kehittää omaa työtään analyyttisesti.
Opiskelijalla on riittävä
instrumenttiosaaminen muusikon tai musiikkipedagogin työssä toimimiseen ja jatko-opintoihin.

Sisältö

Pääinstrumentin keskeisen ohjelmiston harjoitteleminen itsenäisesti.
Säännöllinen ja aktiivinen osallistuminen soitto-/laulutunneille.
Esiintyminen ryhmätunneilla ja konserteissa.

Oppimateriaalit

Laulun B
Tavoitteet
Opiskelija oppii tuntemaan klassisen laulumusiikin tärkeimmät tyylit sekä kehittää edelleen teknistä ja taiteellista osaamistaan, kehittää valmiuksiaan esiintyä konserttitilanteessa ja pystyy laatimaan taiteellisen kokonaisuuden.
Ohjelmisto
1. Marchesin vokaliisit op.15 XI-XX sekä muita vokaliiseja opettajan harkinnan mukaan. Jos edeltävä kurssisuoritus on ollut C-kurssi, jossa on suoritettu Vaccain vokaliisit kokonaisuudessaan, ohjelmiston tulee sisältää Marchesin vokaliisit I-XX sekä muita vokaliiseja opettajan harkinnan mukaan.

2. Vähintään viisi laulua tai aaria renessanssin ja barokin ajalta alkukielellä.
3. Vähintään 25 laulua 1700- ja 1800-lukujen keskeisestä ohjelmistosta alkukielellä, ainakin viideltä seuraavalta säveltäjältä: J.S.Bach, L.v.Beethoven, J.Brahms, J.Haydn, W.A.Mozart, F.Schubert, R.Schumann ja H.Wolf. Ohjelmistoon tulee sisältyä yksi laulusarja.
4. Vähintään viisi myöhäisromanttista, impressionistista tai vielä uudemman tyylistä sävellystä alkukielellä, ohjelmistoon voi sisältyä yksi laulusarja.
5. Vähintään kymmenen oratorio-, kantaatti-, konsertti-, tai ooppera-aariaa resitatiiveineen tai ensemblelaulua alkukielellä, aarioista yksi voi olla musikaalisävelmä tai operettiaaria.
6. Vähintään viisi pohjoismaista, ei suomalaista laulua alkukielellä.
7. Vähintään 25 suomalaista eri tyylisuuntia edustavaa laulua alkukielellä siten, että niistä vähintään kahdeksan on tonaliteetiltään uudentyylistä sävellystä ja että ohjelmistoon sisältyy ainakin yksi laulusarja.
Ohjelmiston tulee sisältää vähintään 75 laulua. noin ¼ kurssinohjelmiston sisällöstä tulee olla A-kurssintasoista ohjelmistoa. Yksittäisenä lauluna edeltäneisiin kurssiohjelmistoihin sisältynyt laulu voidaan sisällyttää laulusarjan osana B-kurssin ohjelmistoon.
Englanniksi

Viestintäkanava ja lisätietoja
Suomeksi
Kurssin suoritus
1. Yksi lautakunnan valitsema Marchesin vokaliisi alueelta XI-XX sekä Marchesin vokaliisi nro XX. Jos suoritetaan Marchesin vokaliisia I-XX, lauletaan lautakunnan valitsemat kaksi vokaliisia alueelta I-XX sekä vokaliisi XX.
2. Yksi renessanssin tai barokin ajan laulu tai aaria.
3. Kaksi laulua 1700- ja 1800-lukujen keskeisestä ohjelmistosta alkukielellä.
4. Yksi myöhäisromanttinen, impressionistinen tai vielä uudemman tyylinen laulu.
5. Kaksi aariaa, joista ainakin toisen on oltava ooppera-aaria.
6. Yksi pohjoismainen laulu.
7. Kaksi suomalaista laulua, joista toinen laulua suomen- ja toinen ruotsin kielellä, mikäli pohjoismainen laulu ei ole ruotsinkielinen.


Ohjelma esitetään ulkoa paitsi Marchesin vokaliisit. Marchesin vokaliisit tulee ehdottomasti suorittaa kurssisuorituksen yhteydessä. Oratorio- ja kantaattiaariat ym. Niihin verrattavat sävellykset voidaan myös esittää nuoteista. Kurssin suorituksessa tulee olla vähintään yksi teos A-tasoa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Aktiivinen osallistuminen laulutunneille viikoittain 2x45min., 13 viikkoa syyskaudella ja 15 viikkoa kevätkaudella
• Henkilökohtaisen, monipuolisen ohjelmiston harjoittaminen
• Laulun B-kurssitutkinnon tasosuoritus
• Säestystä 15min. / opintoviikko

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Kykenee käyttämään ääntään klassisen musiikin eri tyyleissä ammatillisella taiteellisella ja teknisellä tasolla
• Kykenee kehittämään äänenkäyttöään edelleen
• Hallitsee laajasti klassisen laulumusiikin tyylit ja keskeiset laulukielet
• On saanut valmiudet solistisen taidon itsenäiseen kehittämiseen taitelijana ja jatko-opintoihin
• Tiedostaa itse, mitä taitoja tarvitaan kehittyäkseen esiintyväksi taiteilijaksi ja on määrätietoinen niiden opiskelussa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Laulun B-kurssitutkinnon suulliseen arviontiin osallistuvat laulun päätoimiset opettajat.

Sisällön jaksotus

Lauluopintoja henkilökohtaisen opettajan johdolla lukuvuonna 2023-24

Säestys:
Pianisti Jussi Littunen

Lilian luokkasäestys: Ke klo 11-12 A224
Kaisun luokkasäestys : Ti klo 16-17.30 Crichton

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 20.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Musiikin koulutus
Opettaja
  • Timo Korhonen

Tavoitteet

Opiskelijalla on soitto-/laulutekniset ja ilmaisulliset taidot suoriutua B-tasosuorituksen tasoa vastaavista teoksista konserttitilanteessa.
Opiskelija kykenee itsenäiseen taiteelliseen ilmaisuun ja laajojen musiikillisten kokonaisuuksien hallintaan.
Vuorovaikutustaidot yleisön ja kanssasoittajan kanssa ovat hyvät.
Opiskelija pystyy käyttämään ammattikirjallisuutta, tutkimusjulkaisuja sekä musiikin hahmottamisen, historian ja kirjoittamisen taitojaan instrumenttiosaamisen kehittämisessä.
Opiskelija on sisäistänyt itsereflektoinnin tavoitteet eli kyvyn tarkastella ja kehittää omaa työtään analyyttisesti.
Opiskelijalla on riittävä
instrumenttiosaaminen muusikon tai musiikkipedagogin työssä toimimiseen ja jatko-opintoihin.

Sisältö

Pääinstrumentin keskeisen ohjelmiston harjoitteleminen itsenäisesti.
Säännöllinen ja aktiivinen osallistuminen soitto-/laulutunneille.
Esiintyminen ryhmätunneilla ja konserteissa.

Oppimateriaalit

Sovitaan opiskelijan kanssa.

Opetusmenetelmät

Osallistuminen soittotunneille, ryhmätunneille, vertaispalaute ja esiintymiset.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähi- ja etäopetus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Sovitaan opiskelijan kanssa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut opetukseen, antanut vertaispalautetta, esiintynyt julkisesti ja ryhmätunneilla, omaksunut uutta ohjelmistoa ja kehittänyt musiikillista ilmaisuaan ja sen edellyttämää soittotekniikkaa.
Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen, ryhmätunneille ja vertaispalautteenantoihin eikä omaksunut uutta ohjelmistoa riittävästi.

Sisällön jaksotus

Instrumenttiopinnot: musiikillinen ilmaisu ja sen vaatima soittotekninen taito.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sähköposti ja Teams.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi on jatkuvaa: osallistuminen opetukseen, ryhmätunneille, vertaispalautteisiin ja esiintymisiin.