Musiikkipedagogi 2024: PMUSIS24
Tunnus: PMUSIS24
Koulutuksen kuvaus
Koulutuksen kuvaus
Koulutuksen tavoite
Tavoitteena on, että koulutuksesta valmistuneet ovat persoonallisia, aloite- ja yhteistyökykyisiä ja laaja-alaisesti taiteita arvostavia soiton-/ laulunopettajia tai musiikin hahmotusaineiden opettajia. Valmistuneilla on monipuoliset musiikin alan tiedot ja taidot sekä kyky soveltaa osaamistaan niin itsensä kuin oman taiteenalansa kehittämisessä.
Rakenne
Opinnot jakautuvat ydinosaamiseen ja laajentavaan osaamiseen. Osaamistavoitteiltaan toisiinsa liittyvät opintojaksot muodostavat laajempia opintomoduleita. Opinnot sisältävät oman alan perus- ja ammattiopintoja, 30 op työharjoittelua, 30 op vapaasti valittavia opintoja sekä 25 opintopisteen laajuisen opinnäytetyön.
Musiikin opinnoissa voi suuntautua joko soiton- tai laulunopettajan opintoihin tai musiikin hahmotusaineiden opettajan opintoihin. Valinta näiden välillä tehdään jo hakuvaiheessa.
Soiton- tai laulunopettajan opinnot
Musiikillisen ilmaisun opinnot muodostavat suurimman osan tutkinnosta. Ne kattavat koko opiskeluajan. Niihin kuuluu sekä opiskelijan oman pääinstrumentin sekä erilaisissa kokoonpanoissa suoritettavien yhteismusisoinnin opinnot.
Musiikin hahmotusaineiden opettajan opinnot
Musiikin hahmotusaineiden opettajan opinnot sisältävät musiikin hahmotusaineiden lisäksi soitin-/ laulu- ja yhteismusisointiopintoja. Musiikillisten hahmotustaitojen sekä pedagogisten ja musiikillisten taitojen monipuolinen kehittäminen toteutuu opintojaksoja yksilöllisesti valitsemalla sekä pedagogisissa opinnoissa, opetus- ja työharjoittelussa mahdollisimman monipuolisesti ja laaja-alaisesti.
Suuntautumisten yhteiset opinnot
Perusopintoihin kuuluu mm. musiikin yleisopintoja ja kieliopintoja. Musiikin hahmottamisen ja kielten pakolliset opinnot ajoittuvat kahteen ensimmäiseen opintovuoteen ja muut opintojaksot opintojen loppuvaiheeseen.
Pedagogisiin opintoihin (60 op) kuuluu koko opintoajan kestävät instrumenttipedagogiikkaopinnot tai musiikin hahmotusaineiden pedagogiikkaopinnot. Niihin sisältyy didaktiikkaopintoja sekä ohjattua opetusharjoittelua, jossa opiskelijat soveltavat hankkimiaan tietoja käytäntöön. Yleispedagogiset opinnot ajoittuvat kolmanteen opintovuoteen antaen opiskelijalle laajemman perspektiivin pedagogisiin kysymyksiin. Pedagogisiin opintoihin sisältyy lisäksi opinnäytetyö, joka tehdään viimeisenä opiskeluvuonna.
Harjoittelu (30 op) sisältää ohjatun opetusharjoittelun lisäksi toimimista erilaisissa musiikkipedagogin ja muusikon tehtävissä.
Vapaasti valittavissa opinnoissa (30 op) opiskelija voi valita haluamiaan sisältöjä tukemaan omaa ammatillista kehittymistään.
Sisältö
Opintojen pääsisältö koostuu opiskelijan oman taiteenalan tietojen ja taitojen opiskelusta sekä oman taiteenalan pedagogiikasta. Taideakatemian monitaiteinen ympäristö antaa opiskelijoille ainutlaatuiset mahdollisuudet osallistua erilaisiin yhteisproduktioihin. Opintojen edetessä opiskelijalla on enemmän mahdollisuuksia valita ja painottaa opintojensa sisältöä haluamallaan tavalla ja myös taiteidenvälisiin produktioihin osallistumisen mahdollisuudet lisääntyvät.
Kansainvälisyys on olennainen osa musiikin opiskelua. Turun AMK:n Taideakatemialla on vaihtosopimuksia useiden eurooppalaisten musiikkikorkeakoulujen kanssa. Opiskelu ulkomailla opintojen aikana, Turussa opiskelevat ulkomaiset opiskelijat sekä mestarikurssien opettajat tuovat opiskeluun tärkeän ulottuvuuden. Opiskelijalle on opintojen aikana tarjolla vähintään 60 opintopistettä kansainvälisyyttä tukevia englanninkielisiä opintoja.
Soiton- tai laulunopettajan suuntautuminen
Pääinstrumentin opinnot ovat musiikin opiskelun ydin. Viikoittaiset soitto-/laulutunnit, itsenäinen työskentely ja säännölliset arvioidut esiintymiset auttavat opiskelijaa kehittämään instrumentaalista taitoaan ja syventämään tulkinnallista näkemystään. Erilaiset yhteismusisointiopinnot (esim. kamarimusiikki, orkesteri, lied, ensemble-laulu, ooppera) jatkuvat pääaineen opintojen ohella koko opiskeluajan. Musiikillisen ilmaisun rinnalla kulkevat musiikkipedagogiset opinnot. Pedagogisten opintojen tavoitteena on antaa valmiudet soiton-/laulunopettajana tai musiikin hahmotusaineiden opettajana toimimiseen. Opettajuuden perusteena ovat oma musiikkisuhde, soittotaito, persoonallisuus sekä laaja-alainen pedagoginen käsitys.
Pääinstrumentin opinnot painottuvat länsimaisen taidemusiikin esittämisessä välttämättömien muusikon taitojen hankkimiseen ja niiden itsenäiseen edelleen kehittämiseen tarvittavien valmiuksien hankkimiseen. Tätä päämäärää tukevat muut opinnot jaksotetaan niin, että opiskelijalla on mahdollisimman paljon aikaa päivittäiseen työskentelyyn oman instrumenttinsa parissa. Säännöllisesti viikoittain etenevän opiskelun lisäksi osa opinnoista toteutuu erilaisissa produktioissa ja hankkeissa, jotka painottuvat intensiiviperiodeihin. Produktioiden tavoite on kehittää ammattimainen, tinkimätön ja eri aikakausien musiikkityylien vaatimukset huomioiva työtapa, jonka avulla päästään korkeatasoiseen lopputulokseen.
Merkittävän lisän opintoihin tuovat lukuisat esiintymistilaisuudet. Opintojen aikana opiskelijoille tarjotaan myös mahdollisuuksia solistiesiintymisiin sekä oman opiskelijaorkesterin solistina että vuosittain Turun filharmonisen orkesterin kanssa yhteistyössä järjestettävässä Nuorten solistien konsertissa.
Musiikin hahmotusaineiden opettajan suuntautuminen
Musiikin hahmotusaineiden opettajan opinnot sisältävät musiikin hahmotusaineiden lisäksi soitin-/ laulu- ja yhteismusisointiopintoja. Musiikillisten hahmotustaitojen sekä pedagogisten ja musiikillisten taitojen monipuolinen kehittäminen toteutuu opintojaksoja yksilöllisesti valitsemalla sekä pedagogisissa opinnoissa, opetus- ja työharjoittelussa mahdollisimman monipuolisesti ja laaja-alaisesti.
Osaamispolut
Opintojen ytimessä on opiskelijan oman taiteenalan taitojen ja tietojen jatkuva kartuttaminen. Opiskelija voi valinnoillaan painottaa opintojaan erilaisille opintopoluille (mm. vapaasti valittavien opintojen sisällöt, projektien tehtäväsisällöt, työharjoittelujen tehtäväsisältöjen valinta, opinnäytetyön aiheen valinta). Opintojen ohjauksessa tuetaan jokaisen opiskelijan omaa ammatillista kehittymistä vahvistamalla edelleen opiskelijan vahvuusalueita ja auttamalla kehittämään heikompia osaamisalueita. Opinnoissa on mahdollista kokeilla sisältöjä omien vahvuusalueiden ulkopuolelta ja hakea omaa ammatillista profiiliaan.
Kaikille Turun ammattikorkeakoulussa opiskeleville tarjotaan yrittäjyyden perusopinnot sekä mahdollistetaan tiimiyrittäjyys projekteissa. Opiskelijan oma yritystoiminta hyväksi luetaan opintoihin ja sitä tuetaan monialaisella mentorointitoiminnalla (yrityskiihdyttämöt eli Business Club, BC). Yrittäjyystaitojen ja -asenteen kehittämistä tapahtuu opiskelijan itse valitsemissa projektien sisällöissä ja työtehtävissä, vapaasti valittavissa opinnoissa ja harjoittelussa.
Orkesteri-instrumenttien opiskelijat voivat painottaa orkesterimuusikon taitoja kehittäviä opintoja ja sisältöjä seuraavasti:
Orkesterimuusikon opintopolku
• Yhteismusisoinnin opinnoissa kamarimusiikin ja orkesterisoiton painottaminen
• Vapaasti valittaviin opintoihin kamarimusiikin ja orkesterisoiton sisällyttäminen
• Vaativampiin äänenjohtajatehtäviin hakeutuminen opintojen edistyessä
• Harjoittelussa ammattiorkesterien työharjoitteluihin osallistuminen (sekä AMK:n järjestämät TFO-työharjoittelut että opiskelijan itsenäisesti hankkimat)
• Opinnäytetyön aiheenvalinta
Musiikin hahmotusaineiden opettajan opinnoissa on mahdollisuus mm. syventää osaamistaan musiikkiteknologiassa tai painottaa pedagogisia taitojaan esim. säveltämisen-, erityistä tukea tarvitsevien-, ryhmä-, varhaismusiikkikasvatuksen pedagogiikkaan tai positiiviseen pedagogiikkaan.
Erikoisalat ja pätevyydet
Musiikkipedagogin tutkinto antaa kelpoisuuden musiikkioppilaitosten soiton- ja laulunopettajan tai musiikin hahmotusaineiden opettajan virkoihin tai toimiin. Opintoihin sisältyvät 60 op:n laajuiset pedagogiset opinnot antavat opiskelijalle yleisen opettajan kelpoisuuden.
Palautejärjestelmä
Opiskelijan rooli toiminnan kehittämisessä määrittyy Turun AMK:n laatujärjestelmän Excellence-polun mukaisesti. Musiikin opiskelussa korostuu tiivis opettaja-opiskelija-suhde, jossa palautetta annetaan ja saadaan välittömästi. Opiskelijapalautetta kerätään mm. henkilökohtaisissa tapaamisissa, opintojaksopalautteilla sekä Turun AMK:n opiskelijakyselyllä. Opiskelijoiden valitsemat johtoryhmäedustajat osallistuvat Taideakatemian johtoryhmän toimintaan. Kaikki palautetieto kootaan yhteen joka lukuvuosi järjestettävillä koulutuksen palautepäivillä. Palautepäivillä käsitellyistä ja esiin nousseista kysymyksistä koostetaan kehittämissuunnitelma, joka annetaan tiedoksi opiskelijoille ja henkilökunnalle ja jonka edistymistä seurataan säännöllisesti mm. johtoryhmävastaavien kanssa.
Uramahdollisuudet ja jatko-opintomahdollisuudet
Valmistuneet opiskelijat sijoittuvat musiikkialan eri tehtäviin pedagogeina ja taiteilijoina. Jatko-opintomahdollisuuksia ovat koti- ja ulkomaiset maisteriohjelmat sekä 2 vuoden työkokemuksen jälkeen YAMK-ohjelmat. Musiikkipedagogeiksi valmistuneet toimivat useimmiten musiikkioppilaitoksissa soiton- tai laulunopettajina tai musiikin hahmotusaineiden opettajina. Opinnot antavat myös valmiudet toimia erilaisissa muusikon tehtävissä, esimerkiksi orkesterimuusikkona, säestäjänä, kuorolaulajana tai solistina. Yrittäjänä toimiminen on lisääntynyt viimeisten vuosien aikana musiikkipedagogien uramahdollisuuksissa.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen osaamistavoitteet jakautuvat kolmeen eri tasoon:
• Erikoistumisalakohtaiset kompetenssit
• Esittävien taiteiden ja musiikin yhteiset kompetenssit
• Kaikille AMK-tutkinnoille yhteiset kompetenssit
Musiikkipedagogin erikoistumisalan kompetenssit:
Pedagoginen osaaminen
• tuntee keskeiset oman instrumenttinsa tai musiikin hahmotusaineiden opetusmenetelmät sekä opetusmateriaalit
• Tuntee perustiedot taiteen perusopetuksen musiikin laajasta ja yleisestä oppimäärästä
Musiikillinen osaaminen
• osaa luoda oman taiteellisen näkemyksensä muusikkona hankkimiensa teknisten ja tulkinnallisten taitojen avulla
• osaa tunnistaa ja tuottaa kuulonvaraisesti musiikin eri elementtejä sekä hahmottaa musiikillisia rakenteita analyyttisesti
• tuntee länsimaisen ja suomalaisen musiikin historian pääpiirteissään keskiajalta nykypäivään
• osaa hyödyntää teknologiaa muusikkona ja pedagogina
• tuntee musiikillisen improvisaation perusteet ja osaa hyödyntää niitä muusikkona ja pedagogina
soiton- tai laulunopettaja:
• tuntee instrumenttinsa keskeisen ohjelmiston ja on harjoittanut ja esittänyt edustavan otoksen siitä
• tuntee länsimaisen taidemusiikin eri tyylilajeja ja esityskäytäntöjä
• osaa soittaa erilaisissa kokoonpanoissa ja tuntee oman instrumenttinsa kannalta keskeisen ohjelmiston
musiikin hahmotusaineiden opettaja:
• osaa opintokokonaisuuden Musiikin hahmottaminen tavoitteet ja sisällöt perusteella
suunnitella yksittäisten oppituntien lisäksi oppijoiden tavoitteenasettelua ja opintojen etenemistä useiden vuosien ajanjaksolla
• osaa valita, luoda ja tuottaa soveltuvaa ja ajankohtaista oppimateriaalia musiikin kuuntelu- ja hahmotustaitojen opiskeluun hyödyntäen instrumenttiohjelmistoja sekä eri musiikkityylien elävää musiikkia
• omaa asiantuntemusta luovan tekemisen työskentelytavoista (sovittaminen, säveltäminen, improvisointi) sekä niiden hyödyntämisestä opetuksessaan
• osaa käsitellä oppijoita yksilöllisesti ja valita keinoja ja työtapoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen opetukseen sekä ohjata oppijoita kokonaisvaltaiseen ja toiminnalliseen oppimiseen
• omaa vuorovaikutustaitoja ja ryhmäopetusvalmiuksia sekä taidon rohkaista oppilaita tuottamaan omia musiikillisia ideoita ja ratkaisuja
• osaa hyödyntää musiikkiteknologian mahdollisuuksia ja työvälineitä
• osaa arvioida opettamiensa opintokokonaisuuksien ja -jaksojen tavoitteita ja sisältöjä saavutettuihin oppimistuloksiin nähden sekä sen perusteella muokata omaa opetustaan tilanteen vaatimalla tavalla
• osaa toimia joustavasti ja uudistua muuttuvien tarpeiden mukaan huomioiden myös erityistä tukea tarvitsevat oppilaat
Esittävien taiteiden ja musiikin asiantuntijuus ja ammattitaito:
Pedagogiset kompetenssit
• tuntee keskeiset oman taiteenalansa opetusmenetelmät sekä opetusmateriaalit ja hahmottaa digitalisaation merkityksen näiden kehittymisessä
• osaa toimia joustavasti monenlaisten oppijoiden kanssa eri toimintaympäristöissä
• on perehtynyt opettamisen yhteiskunnalliseen ja psykologiseen viitekehykseen? sekä opettajan ammattitaidon perusteisiin
• osaa kehittää omaa opettajuuttaan ja taidepedagogiikkaa luovan ja tutkimuksellisen työtavan avulla
• mieltää itsensä opettajaksi ja kasvattajaksi, joka työskentelee oppijoiden taidesuhteen kehittäjänä ja yhteiskunnallisen, ekologisen ja yksilöllisen kestävän tulevaisuuden rakentajana
Taiteidenvälisyyden kompetenssit
• tunnistaa muissa taiteissa oman alansa yhteistyön ja vuorovaikutuksen kohtia
• osaa hahmottaa oman alansa osana laajempaa taidekenttää
• tuntee oman alansa toimintatapojen, historian ja kontekstin lisäksi perustiedot jonkin muun esittävän taiteen toimintatavoista, historiasta ja kontekstista
Taiteilija-pedagogin työelämäkompetenssit
• tuntee taiteilijan ja taiteilija-pedagogin eri työrooleja ja perustiedot yrittäjyydestä
• osaa toimia taiteilijana ja taidepedagogina? erilaisissa työyhteisöissä ja kehittää omaa työyhteisöosaamistaan
• osaa hallita oman alansa pienimuotoisia projekteja sekä toimia oman alansa asiantuntijana monialaisessa projektissa
AMK-tutkintojen yhteiset kompetenssit (ARENE:n suosituksen mukaan: https://arene.fi/julkaisut/suositus-ammattikorkeakoulujen-yhteisista-kompetensseista-ja-niiden-soveltamisesta-2022/)
Oppimaan oppiminen
- Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia.
Työelämässä toimiminen
- Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä
Eettisyys
- Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet
Kestävä kehitys
- Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä.
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
- Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
Ennakoiva kehittäminen
- Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
Pedagogiset toimintatavat
Opiskelu perustuu tiiviiseen opettaja-opiskelija-suhteessa tapahtuvaan vuorovaikutukseen sekä työelämälähtöiseen käytännön toimintaan. Kaiken oppimisen lähtökohtana on opiskelijan oma aktiivinen toiminta. Säännöllisesti koko opiskeluajan jatkuvassa instrumenttiopetuksessa kehitetään opiskelijan oman instrumenttiosaamisen lisäksi myös muusikkona toimimisen yleisiä kompetensseja.
Opiskelun lähtökohtana on aiemman musiikinopiskelun tuoma osaaminen. Aloittaessaan korkeakouluopinnot musiikinopiskelijat ovat jo osa alansa työelämää. Opiskelijat toimivat tiiviissä työelämäyhteydessä erityisesti opetusharjoittelussa ja taiteellisessa työharjoittelussa. Koko opintojen ajan kestävässä ohjatussa opetusharjoittelussa opiskelija hankkii käytännössä kokemusta opetustyöstä. Opetusharjoittelu valmistaa opiskelijaa taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman mukaiseen osaamisen kehittymiseen.
Koko musiikin oppimisympäristö on hyvin kansainvälinen. Suuri osa yhteissoiton opinnoista toteutetaan englanniksi, koska kokoonpanoissa soittavat sekä ulkomaiset tutkinto-opiskelijat että vaihto-opiskelijat. Erasmus- ja Nordplus-vaihto-ohjelmien kautta Turussa toteutetaan kansainvälistä opetusta ja opiskelijoilla on mahdollisuus hakea 3–9 kk kestävään vaihto-opiskeluun.
Monialaisuutta edistävät taiteidenväliset pedagogiset ja taiteelliset projektit, joita tukee opintojen rytmittäminen säännöllisen viikoittaisen lukujärjestyksen katkaiseminen yhteisiksi projektiviikoiksi. Näissä projekteissa opiskelijat pääsevät tuomaan oman musiikillisen osaamisensa mukaan laajempaan kontekstiin. Erityisesti taiteidenvälisissä produktioissa vertaisoppiminen eri taidealojen opiskelijoiden välillä on aktiivista.
Opiskelijoilla on mahdollisuus edistää opintojaan myös kesäkuukausien aikana itsenäisen instrumenttiharjoittelun lisäksi monissa projekteissa.
Arviointi
Musiikissa arviointi ja palaute toimivat jatkuvasti ja kahdensuuntaisesti opettajien ja opiskelijoiden välisessä henkilökohtaisessa vuorovaikutuksessa. Arviointi perustuu oppimissuunnitelman osaamistavoitteisiin. Jatkuva, rakentava arviointi on keskeistä kaikessa koulutuksessa. Opiskelijoita ohjataan rakentavaan itsensä arviointiin ja kykyyn toimia vertaisarvioijana.
Opintoihin kuuluvissa esiintymistilanteissa opiskelijan osaaminen asettuu myös julkisen yleisön ja median arvioinnin kohteeksi. Julkisen arvioinnin hallitseminen ja kokeminen voimavarana on keskeistä esiintyvän taiteilijan työssä.
Instrumenttiopinnot arvioidaan instrumenttikohtaisten kriteerien pohjalta vuosittaisten näyttöjen ja opinnäytetyöhön sisältyvän B-tasosuorituksen kautta. Arvioinnin suorittaa asiantuntijoista koostuva arviointiryhmä. Instrumenttisuoritusten lisäksi opiskelijoiden edistymistä arvioidaan säännöllisissä esiintymistilanteissa. Arviointiryhmä antaa opiskelijalle suullisen palautteen suorituksen yhteydessä.
Opetusharjoitteluun kuuluu opetusnäytteitä. Arvioinnin suorittaa asiantuntijoista koostuva arviointiryhmä, joka antaa suullisen palautteen suorituksen yhteydessä.
Opinnäytetyön eri osiot arvioidaan erikseen ja kokonaisuuden arvioi arviointiryhmä, joka antaa kirjallisen palautteen opinnäytetyön tekijälle. Tarkempi kuvaus opinnäytetyön arviointiperusteista on opinnäytetyön toteutussuunnitelman sisältökuvauksessa.
Osa opintosuorituksista arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 5. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 | 5. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 160) |
160 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
PMUSIS24-1001 |
Musiikin yleisopinnot
(Valitaan kaikki) |
52 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2032193 | Musiikin hahmottaminen 1. vk | 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||
2032194 | Musiikin hahmottaminen 2. vk | 10 | 10 | 4 | 6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
KU00CH10 | Teknologia musiikkipedagogin työssä | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
KU00BN15 | Musiikkialan työelämätietous ja yrittäjyys | 3 | 3 | 1 | 2 | 0.5 | 0.5 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||
2031081 | Opettajan ammattitaidon perusteet AOKK | 10 | 10 | 4 | 6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
1001006 | Suomen kieli ja viestintä | 3 | 3 | 1 | 2 | 0.5 | 0.5 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||
1001004 | English Professional Skills, B2 | 3 | 3 | 1 | 2 | 0.5 | 0.5 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||
PMUSIS24-1002 |
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1
(Valitaan kaikki) |
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
100114 | Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
100115 | Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
PMUSIS24-1003 |
Musiikkipedagogin ammatillinen kasvu
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CI51 | Orientoituminen musiikkipedagogiopintoihin | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CI52 | Musiikkipedagogin ammatillinen kasvu 1 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CI53 | Musiikkipedagogin ammatillinen kasvu 2 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CI54 | Musiikkipedagogin ammatillinen kasvu 3 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CI55 | Musiikkipedagogin ammatillinen kasvu 4 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
PMUSIS24-1004 |
Soiton- tai laulunopettaja
(Valitaan kaikki) |
108 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
PMUSIS24-1005 |
Instrumenttipedagogiikka
(Valitaan kaikki) |
28 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH12 | Instrumenttipedagogiikka 1 | 7 | 7 | 3 | 4 | 1.5 | 1.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||
KU00CH13 | Instrumenttipedagogiikka 2 | 7 | 7 | 3 | 4 | 1.5 | 1.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||
KU00CH14 | Instrumenttipedagogiikka 3 | 7 | 7 | 3 | 4 | 1.5 | 1.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||
KU00CH15 | Instrumenttipedagogiikka 4 | 7 | 7 | 3 | 4 | 1.5 | 1.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||
PMUSIS24-1006 |
Musiikillinen ilmaisu
(Valitaan kaikki) |
80 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH25 | Instrumentti-/lauluopinnot 1 vk | 15 | 15 | 6 | 9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
KU00CH26 | Instrumentti-/lauluopinnot 2 vk | 15 | 15 | 6 | 9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
KU00CH27 | Instrumentti-/lauluopinnot 3 vk | 15 | 15 | 6 | 9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
KU00CH11 | Instrumentti-/lauluopinnot 4 vk | 15 | 15 | 6 | 9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
Yhteismusisointi 1
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
KU00CQ61 | Yhteismusisointi/ Orkesteri | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CQ62 | Yhteismusisointi/ Kamarimusiikki | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CQ63 | Yhteismusisointi/ Ooppera | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CQ64 | Yhteismusisointi/ Lied | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CQ65 | Yhteismusisointi/ Vanha musiikki | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Yhteismusisointi 2
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
KU00CQ61 | Yhteismusisointi/ Orkesteri | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CQ62 | Yhteismusisointi/ Kamarimusiikki | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CQ63 | Yhteismusisointi/ Ooppera | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CQ64 | Yhteismusisointi/ Lied | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CQ65 | Yhteismusisointi/ Vanha musiikki | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Yhteismusisointi 3
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
KU00CQ61 | Yhteismusisointi/ Orkesteri | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CQ62 | Yhteismusisointi/ Kamarimusiikki | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CQ63 | Yhteismusisointi/ Ooppera | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CQ64 | Yhteismusisointi/ Lied | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CQ65 | Yhteismusisointi/ Vanha musiikki | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Yhteismusisointi 4
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
KU00CQ61 | Yhteismusisointi/ Orkesteri | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CQ62 | Yhteismusisointi/ Kamarimusiikki | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CQ63 | Yhteismusisointi/ Ooppera | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CQ64 | Yhteismusisointi/ Lied | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CQ65 | Yhteismusisointi/ Vanha musiikki | 0 - 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
PMUSIS24-1007 |
musiikin hahmotusaineiden opettaja
(Valitaan kaikki) |
108 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
PMUSIS24-1008 |
Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka
(Valitaan kaikki) |
28 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH20 | Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 1 | 7 | 7 | 3 | 4 | 1.5 | 1.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||
KU00CH21 | Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 2 | 7 | 7 | 3 | 4 | 1.5 | 1.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||
KU00CH22 | Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 3 | 7 | 7 | 3 | 4 | 1.5 | 1.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||
KU00CH23 | Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 4 | 7 | 7 | 3 | 4 | 1.5 | 1.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||
PMUSIS24-1011 |
Musiikin hahmotusaineiden ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
40 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CW64 | Musiikkiteknologia musiikin hahmottamisen opetuksen tukena 1 | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
KU00CB48 | Vapaan säestyksen perusteet | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
2032207 | Vapaa säestys D | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
2032212 | Musiikin kirjoittaminen B | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
2032206 | Soitin-/lauluopinnot 1 | 10 | 10 | 4 | 6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
2032208 | Soitin-/lauluopinnot 2 | 10 | 10 | 4 | 6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
PMUSIS24-1012 |
Musiikin hahmotusaineiden vaihtoehtoiset ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 40) |
40 | 20 | 20 | 8 | 12 | 8 | 12 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||
KU00CW65 | Erityismusiikkipedagogiikka | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CW66 | Musiikinopetuksen ryhmäpedagogiikka | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CW67 | Positiivinen pedagogiikka | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CW68 | Säveltämisen pedagogiikka | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CW69 | Varhaisiän musiikkipedagogiikka | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CW70 | Musiikkiteknologia musiikin hahmotusaineiden opettamisen tukena 2 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CW71 | Soitinnus ja sovittaminen | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CW72 | Sävellys | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2031027 | Säveltapailu B | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2032132 | Säveltapailu A | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CW73 | Pop-jazz -musiikin hahmottaminen | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CW74 | Musiikin kirjoittaminen A | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2032154 | Musiikkianalyysi B | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CW75 | Soitin- ja lauluopinnot 3 | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CW76 | Soitin- ja lauluopinnot 4 | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CW77 | Musiikin johtaminen | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 80) |
80 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
PMUSIS24-1010 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2032220 | Tutkiva ja kehittävä opettaja (AOKK) | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
KU00BN21 | Opinnäytetyöseminaari | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
KU00BN19 | Opinnäytetyön kirjallinen osio | 10 | 10 | 4 | 6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
KU00CP81 | Opinnäytetyön taiteellinen osio | 10 | 10 | 4 | 6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
Musiikkialan työharjoittelu
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH08 | Projektiharjoittelu | 10 | 5 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||
KU00CH09 | Työharjoittelu | 10 | 5 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
2001044 | Vapaasti valittavat opinnot | 30 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 2.5 | 2.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 2.5 | 2.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||
Yhteensä | 240 | 72 | 83 | 68 | 65 | 30 | 42 | 36 | 47 | 28 | 40 | 27 | 38 | 15 | 15 | 14 | 14 | 14 | 18 | 18 | 15.57 | 15.57 | 15.57 | 14 | 14 | 13.27 | 13.27 | 13.27 | 13.5 | 13.5 | 12.57 | 12.57 | 12.57 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely AMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.