Siirry suoraan sisältöön

TyövälineohjelmistotLaajuus (3 op)

Tunnus: TE00CM72

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysohjelmistoja opinnoissaan. Lisäksi opiskelija tuntee CAD-ohjelmiston perusteet.

Sisältö

Taulukkolaskennan perusteet ja funktioiden käyttö.
Aineistojen kuvaaminen taulukkolaskentaohjelmalla.
Tekstinkäsittelyn perusteet ja valmiiden raporttipohjien käyttö.
Esitysohjelman käytön perusteet ja valmiiden esityspohjien käyttö.
CAD-ohjelmiston käyttö teknisten piirustusten lukemiseen ja muokkaamiseen (perusteet).

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 08.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kemianteollisuus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
  • COS Opettaja
  • Kari Haajanen
Ryhmät
  • PSAHAUS24
    Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus, insinööri 24

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysohjelmistoja opinnoissaan. Lisäksi opiskelija tuntee CAD-ohjelmiston perusteet.

Sisältö

Taulukkolaskennan perusteet ja funktioiden käyttö.
Aineistojen kuvaaminen taulukkolaskentaohjelmalla.
Tekstinkäsittelyn perusteet ja valmiiden raporttipohjien käyttö.
Esitysohjelman käytön perusteet ja valmiiden esityspohjien käyttö.
CAD-ohjelmiston käyttö teknisten piirustusten lukemiseen ja muokkaamiseen (perusteet).

Oppimateriaalit

ITS-ympäristössä.

Opetusmenetelmät

Oppimistehtävät
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely
Kurssitehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arviointi perustuu oppimistehtäviin. Oppismistehtävät tulee palauttaa annetussa aikataulussa.Tehtävien korottaminen tai kurssin uusiminen ei ole mahdollista.
Kurssin tehtävämaksimipisteet 36 p + vapaaehtoiset esityspisteet. Tehtävän ratkaisumallin esittämisestä tunnilla saa yhden lisäpisteen. ?

Lopulta vain kokonaispisteet ratkaisevat eli kaikkia tehtäviä ei ole pakko palauttaa. Pisteet ja kurssinumerot:
17 p = 1
21 p = 2
25 p = 3
29 p = 4
33 p = 5

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka (ongelmanratkaisu ja innovointi soveltamalla teoriaa käytännön projektien haasteiden ja tehtävien ratkaisemiseksi)
Ryhmätyöskentely (projektityö)
Esitykset (aine- ja viestintätaidot)
Itsenäinen työskentely ja tiedonhaku tieteellisestä kirjallisuudesta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h/OP * 3 = n. 80 h

Sisällön jaksotus

Tavoite:
* Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysohjelmistoja.
* Opiskelija tuntee CAD-perusteet.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Pyritään informoimaan asiat kaikkien osalta ITSissä --> kaikki näkevät saman infon.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu oppimistehtäviin. Arvioinnissa hyödynnetään itsearviointia, vertaisarviointia ja opettajan (toimeksiantajien) arviointia.

Hylätty (0)

Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppimistehtävät on tehty ja raportoitu tehtävänannon mukaisesti, mutta on toteutettu sisällöltään ja laajuudeltaan suppeasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvioitavat oppimistehtävät on suoritettu pääsääntöisesti hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmiä.
Arvioitavat oppimistehtävät on suoritettu pääsääntöisesti kiitettävästi.

Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
  • Kari Haajanen
Ryhmät
  • PSAHAUS23
    Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus, insinööri 23

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysohjelmistoja opinnoissaan. Lisäksi opiskelija tuntee CAD-ohjelmiston perusteet.

Sisältö

Taulukkolaskennan perusteet ja funktioiden käyttö.
Aineistojen kuvaaminen taulukkolaskentaohjelmalla.
Tekstinkäsittelyn perusteet ja valmiiden raporttipohjien käyttö.
Esitysohjelman käytön perusteet ja valmiiden esityspohjien käyttö.
CAD-ohjelmiston käyttö teknisten piirustusten lukemiseen ja muokkaamiseen (perusteet).

Oppimateriaalit

ITS-ympäristössä.

Opetusmenetelmät

Oppimistehtävät
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely
Kurssitehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arviointi perustuu oppimistehtäviin. Oppismistehtävät tulee palauttaa annetussa aikataulussa.Tehtävien korottaminen tai kurssin uusiminen ei ole mahdollista.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka (ongelmanratkaisu ja innovointi soveltamalla teoriaa käytännön projektien haasteiden ja tehtävien ratkaisemiseksi)
Ryhmätyöskentely (projektityö)
Esitykset (aine- ja viestintätaidot)
Itsenäinen työskentely ja tiedonhaku tieteellisestä kirjallisuudesta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h/OP * 3 = n. 80 h

Sisällön jaksotus

Tavoite:
* Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysohjelmistoja.
* Opiskelija tuntee CAD-perusteet.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Pyritään informoimaan asiat kaikkien osalta ITSissä --> kaikki näkevät saman infon.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu oppimistehtäviin. Arvioinnissa hyödynnetään itsearviointia, vertaisarviointia ja opettajan (toimeksiantajien) arviointia.

Hylätty (0)

Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppimistehtävät on tehty ja raportoitu tehtävänannon mukaisesti, mutta on toteutettu sisällöltään ja laajuudeltaan suppeasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvioitavat oppimistehtävät on suoritettu pääsääntöisesti hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmiä.
Arvioitavat oppimistehtävät on suoritettu pääsääntöisesti kiitettävästi.