TyövälineohjelmistotLaajuus (3 op)
Tunnus: TE00CM72
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysohjelmistoja opinnoissaan. Lisäksi opiskelija tuntee CAD-ohjelmiston perusteet.
Sisältö
Taulukkolaskennan perusteet ja funktioiden käyttö.
Aineistojen kuvaaminen taulukkolaskentaohjelmalla.
Tekstinkäsittelyn perusteet ja valmiiden raporttipohjien käyttö.
Esitysohjelman käytön perusteet ja valmiiden esityspohjien käyttö.
CAD-ohjelmiston käyttö teknisten piirustusten lukemiseen ja muokkaamiseen (perusteet).
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 08.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kemianteollisuus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
- COS Opettaja
- Kari Haajanen
Ryhmät
-
PSAHAUS24Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus, insinööri 24
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysohjelmistoja opinnoissaan. Lisäksi opiskelija tuntee CAD-ohjelmiston perusteet.
Sisältö
Taulukkolaskennan perusteet ja funktioiden käyttö.
Aineistojen kuvaaminen taulukkolaskentaohjelmalla.
Tekstinkäsittelyn perusteet ja valmiiden raporttipohjien käyttö.
Esitysohjelman käytön perusteet ja valmiiden esityspohjien käyttö.
CAD-ohjelmiston käyttö teknisten piirustusten lukemiseen ja muokkaamiseen (perusteet).
Oppimateriaalit
ITS-ympäristössä.
Opetusmenetelmät
Oppimistehtävät
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely
Kurssitehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arviointi perustuu oppimistehtäviin. Oppismistehtävät tulee palauttaa annetussa aikataulussa.Tehtävien korottaminen tai kurssin uusiminen ei ole mahdollista.
Kurssin tehtävämaksimipisteet 36 p + vapaaehtoiset esityspisteet. Tehtävän ratkaisumallin esittämisestä tunnilla saa yhden lisäpisteen. ?
Lopulta vain kokonaispisteet ratkaisevat eli kaikkia tehtäviä ei ole pakko palauttaa. Pisteet ja kurssinumerot:
17 p = 1
21 p = 2
25 p = 3
29 p = 4
33 p = 5
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka (ongelmanratkaisu ja innovointi soveltamalla teoriaa käytännön projektien haasteiden ja tehtävien ratkaisemiseksi)
Ryhmätyöskentely (projektityö)
Esitykset (aine- ja viestintätaidot)
Itsenäinen työskentely ja tiedonhaku tieteellisestä kirjallisuudesta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h/OP * 3 = n. 80 h
Sisällön jaksotus
Tavoite:
* Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysohjelmistoja.
* Opiskelija tuntee CAD-perusteet.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Pyritään informoimaan asiat kaikkien osalta ITSissä --> kaikki näkevät saman infon.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtäviin. Arvioinnissa hyödynnetään itsearviointia, vertaisarviointia ja opettajan (toimeksiantajien) arviointia.
Hylätty (0)
Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävät on tehty ja raportoitu tehtävänannon mukaisesti, mutta on toteutettu sisällöltään ja laajuudeltaan suppeasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvioitavat oppimistehtävät on suoritettu pääsääntöisesti hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmiä.
Arvioitavat oppimistehtävät on suoritettu pääsääntöisesti kiitettävästi.
Ilmoittautumisaika
02.08.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 10.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
- Kari Haajanen
Ryhmät
-
PSAHAUS23Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus, insinööri 23
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysohjelmistoja opinnoissaan. Lisäksi opiskelija tuntee CAD-ohjelmiston perusteet.
Sisältö
Taulukkolaskennan perusteet ja funktioiden käyttö.
Aineistojen kuvaaminen taulukkolaskentaohjelmalla.
Tekstinkäsittelyn perusteet ja valmiiden raporttipohjien käyttö.
Esitysohjelman käytön perusteet ja valmiiden esityspohjien käyttö.
CAD-ohjelmiston käyttö teknisten piirustusten lukemiseen ja muokkaamiseen (perusteet).
Oppimateriaalit
ITS-ympäristössä.
Opetusmenetelmät
Oppimistehtävät
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely
Kurssitehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arviointi perustuu oppimistehtäviin. Oppismistehtävät tulee palauttaa annetussa aikataulussa.Tehtävien korottaminen tai kurssin uusiminen ei ole mahdollista.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka (ongelmanratkaisu ja innovointi soveltamalla teoriaa käytännön projektien haasteiden ja tehtävien ratkaisemiseksi)
Ryhmätyöskentely (projektityö)
Esitykset (aine- ja viestintätaidot)
Itsenäinen työskentely ja tiedonhaku tieteellisestä kirjallisuudesta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h/OP * 3 = n. 80 h
Sisällön jaksotus
Tavoite:
* Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysohjelmistoja.
* Opiskelija tuntee CAD-perusteet.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Pyritään informoimaan asiat kaikkien osalta ITSissä --> kaikki näkevät saman infon.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtäviin. Arvioinnissa hyödynnetään itsearviointia, vertaisarviointia ja opettajan (toimeksiantajien) arviointia.
Hylätty (0)
Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävät on tehty ja raportoitu tehtävänannon mukaisesti, mutta on toteutettu sisällöltään ja laajuudeltaan suppeasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvioitavat oppimistehtävät on suoritettu pääsääntöisesti hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmiä.
Arvioitavat oppimistehtävät on suoritettu pääsääntöisesti kiitettävästi.