Auton ajotilan perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: 5011118
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opinjakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määrittää ajoneuvon ajovastukset eli vetovoiman ja tehon tarpeen eri ajonopeuksilla
- määrittää ajoneuvon suorituskyvyn rajat (kiihtyvyys, huippunopeus, jarrutus, kaarreajo)
- selvittää ja tulkita auton ohjautuvuuden luonteen (ali-, yli, ja neutraali ohjautuvuus)
- selostaa ohjaavien pyörien kulmien vaikutuksen auton käyttäytymiseen.
Sisältö
- ajotilapiirroksen laadinta
- akselipainot vakioajonopeudella, kiihdytettäessä ja hidastettaessa
- moottoritehon / rengaspidon rajoittama kiihtyvyys
- jarrutus, jarrutusaika ja –matka, alkunopeuden vaikutus törmäysnopeuteen
- stabiliteetti kaarteessa, liukuminen ja kaatuminen
- Ackermann-ehto, auton ohjattavuuden luonne
- pyörien asentokulmat
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 03.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 10.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
- Markku Ikonen
Ryhmät
-
PAUTOS22ATAjoneuvotekniikka
-
PAUTOS22KUKuljetustekniikka
-
LIPATajoneuvotekIIAjoneuvotekniikka II
Tavoitteet
Opinjakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määrittää ajoneuvon ajovastukset eli vetovoiman ja tehon tarpeen eri ajonopeuksilla
- määrittää ajoneuvon suorituskyvyn rajat (kiihtyvyys, huippunopeus, jarrutus, kaarreajo)
- selvittää ja tulkita auton ohjautuvuuden luonteen (ali-, yli, ja neutraali ohjautuvuus)
- selostaa ohjaavien pyörien kulmien vaikutuksen auton käyttäytymiseen.
Sisältö
- ajotilapiirroksen laadinta
- akselipainot vakioajonopeudella, kiihdytettäessä ja hidastettaessa
- moottoritehon / rengaspidon rajoittama kiihtyvyys
- jarrutus, jarrutusaika ja –matka, alkunopeuden vaikutus törmäysnopeuteen
- stabiliteetti kaarteessa, liukuminen ja kaatuminen
- Ackermann-ehto, auton ohjattavuuden luonne
- pyörien asentokulmat
Oppimateriaalit
Opettajan laatima PowerPoint-materiaali
Opetusmenetelmät
Keskustelevaan ja laskuharjoituksia sisältävään lähiopetukseen osallistuminen, jaettaviin ja oppitunneilla käsiteltäviin oppimateriaaleihin perehtyminen, Excel-harjoitustehtävän (auton ajotilapiirros) suorittaminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti perjantaina 22.11.2024
Uusinnat järjestetään tarpeen mukaan, yksi joulukuussa ja yksi tammikuussa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivisen oppimiskäsityksen hyödyntäminen.
Kestävä kehitys läpäisyperiaatteella koko kurssissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävänä auton ajotilapiirroksen laatiminen parityönä Excelillä
Lähiopetusta 44 h sisältäen teoriaa ja laskuesimerkkejä
Ajotilapiirroksen laadintaa 31 h työparin kanssa
Itsenäistä opiskelua 60 h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointiskaala 0 - 5, joista arvosanat 1 - 5 ovat hyväksyttyjä
Sisällön jaksotus
SISÄLTÖ:
Tiedosto 1
0. Ajodynamiikan mallintamisen perusteita
1. Ajovastukset ja ajotilapiirros
2. Akselipainot eri ajotilanteissa
3. Kiihdytystilanteet
4. Jarrutustilanteet
Tiedosto 2
5. Stabiliteetti kaarteessa: liukuminen ja kaatuminen
Tiedosto 3
6. Kaartaminen alhaisella nopeudella: tarvittava ohjauksen kääntökulma
7. Kaartaminen suurilla nopeuksilla: tarvittava ohjauksen kääntökulma
AJOITUS:
Syyskuu 2024 - Marraskuu 2024
Viestintäkanava ja lisätietoja
sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pareittain oppimistehtävänä tehtävä Excel-harjoitustyö (auton ajotilapiirros) arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty
Tentti arvioidaan alempana selostetun arviointiasteikon mukaisena.
Hylätty (0)
Hylätty 0: Tentin pistemäärä alle 44 % maksimista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä 1: Tentin pistemäärä vähintään 44 % mutta alle 55 % maksimista
Tyydyttävä 2: Tentin pistemäärä vähintään 55 % mutta alle 66 % maksimista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3: Tentin pistemäärä vähintään 66 % mutta alle 77 % maksimista
Hyvä 4: Tentin pistemäärä vähintään 77 % mutta alle 88 % maksimista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5: Tentin pistemäärä vähintään 88 % maksimista
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 23.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 29.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Markku Ikonen
Ryhmät
-
PAUTOS21ATPAUTOS21AT
Tavoitteet
Opinjakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määrittää ajoneuvon ajovastukset eli vetovoiman ja tehon tarpeen eri ajonopeuksilla
- määrittää ajoneuvon suorituskyvyn rajat (kiihtyvyys, huippunopeus, jarrutus, kaarreajo)
- selvittää ja tulkita auton ohjautuvuuden luonteen (ali-, yli, ja neutraali ohjautuvuus)
- selostaa ohjaavien pyörien kulmien vaikutuksen auton käyttäytymiseen.
Sisältö
- ajotilapiirroksen laadinta
- akselipainot vakioajonopeudella, kiihdytettäessä ja hidastettaessa
- moottoritehon / rengaspidon rajoittama kiihtyvyys
- jarrutus, jarrutusaika ja –matka, alkunopeuden vaikutus törmäysnopeuteen
- stabiliteetti kaarteessa, liukuminen ja kaatuminen
- Ackermann-ehto, auton ohjattavuuden luonne
- pyörien asentokulmat
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 28.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 25.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Markku Ikonen
Ryhmät
-
LIPATMODSoveltavatInsinooritaidotIILIPAT Soveltavat insinööritaidot II
-
PAUTOS20ATPAUTOS20AT
Tavoitteet
Opinjakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määrittää ajoneuvon ajovastukset eli vetovoiman ja tehon tarpeen eri ajonopeuksilla
- määrittää ajoneuvon suorituskyvyn rajat (kiihtyvyys, huippunopeus, jarrutus, kaarreajo)
- selvittää ja tulkita auton ohjautuvuuden luonteen (ali-, yli, ja neutraali ohjautuvuus)
- selostaa ohjaavien pyörien kulmien vaikutuksen auton käyttäytymiseen.
Sisältö
- ajotilapiirroksen laadinta
- akselipainot vakioajonopeudella, kiihdytettäessä ja hidastettaessa
- moottoritehon / rengaspidon rajoittama kiihtyvyys
- jarrutus, jarrutusaika ja –matka, alkunopeuden vaikutus törmäysnopeuteen
- stabiliteetti kaarteessa, liukuminen ja kaatuminen
- Ackermann-ehto, auton ohjattavuuden luonne
- pyörien asentokulmat
Arviointiasteikko
H-5