Siirry suoraan sisältöön

Auton ajotilan perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: 5011118

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opinjakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määrittää ajoneuvon ajovastukset eli vetovoiman ja tehon tarpeen eri ajonopeuksilla
- määrittää ajoneuvon suorituskyvyn rajat (kiihtyvyys, huippunopeus, jarrutus, kaarreajo)
- selvittää ja tulkita auton ohjautuvuuden luonteen (ali-, yli, ja neutraali ohjautuvuus)
- selostaa ohjaavien pyörien kulmien vaikutuksen auton käyttäytymiseen.

Sisältö

- ajotilapiirroksen laadinta
- akselipainot vakioajonopeudella, kiihdytettäessä ja hidastettaessa
- moottoritehon / rengaspidon rajoittama kiihtyvyys
- jarrutus, jarrutusaika ja –matka, alkunopeuden vaikutus törmäysnopeuteen
- stabiliteetti kaarteessa, liukuminen ja kaatuminen
- Ackermann-ehto, auton ohjattavuuden luonne
- pyörien asentokulmat

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 03.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 10.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Markku Ikonen
Ryhmät
  • PAUTOS22AT
    Ajoneuvotekniikka
  • PAUTOS22KU
    Kuljetustekniikka
  • LIPATajoneuvotekII
    Ajoneuvotekniikka II

Tavoitteet

Opinjakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määrittää ajoneuvon ajovastukset eli vetovoiman ja tehon tarpeen eri ajonopeuksilla
- määrittää ajoneuvon suorituskyvyn rajat (kiihtyvyys, huippunopeus, jarrutus, kaarreajo)
- selvittää ja tulkita auton ohjautuvuuden luonteen (ali-, yli, ja neutraali ohjautuvuus)
- selostaa ohjaavien pyörien kulmien vaikutuksen auton käyttäytymiseen.

Sisältö

- ajotilapiirroksen laadinta
- akselipainot vakioajonopeudella, kiihdytettäessä ja hidastettaessa
- moottoritehon / rengaspidon rajoittama kiihtyvyys
- jarrutus, jarrutusaika ja –matka, alkunopeuden vaikutus törmäysnopeuteen
- stabiliteetti kaarteessa, liukuminen ja kaatuminen
- Ackermann-ehto, auton ohjattavuuden luonne
- pyörien asentokulmat

Oppimateriaalit

Opettajan laatima PowerPoint-materiaali

Opetusmenetelmät

Keskustelevaan ja laskuharjoituksia sisältävään lähiopetukseen osallistuminen, jaettaviin ja oppitunneilla käsiteltäviin oppimateriaaleihin perehtyminen, Excel-harjoitustehtävän (auton ajotilapiirros) suorittaminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti perjantaina 22.11.2024
Uusinnat järjestetään tarpeen mukaan, yksi joulukuussa ja yksi tammikuussa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivisen oppimiskäsityksen hyödyntäminen.
Kestävä kehitys läpäisyperiaatteella koko kurssissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävänä auton ajotilapiirroksen laatiminen parityönä Excelillä

Lähiopetusta 44 h sisältäen teoriaa ja laskuesimerkkejä
Ajotilapiirroksen laadintaa 31 h työparin kanssa
Itsenäistä opiskelua 60 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointiskaala 0 - 5, joista arvosanat 1 - 5 ovat hyväksyttyjä

Sisällön jaksotus

SISÄLTÖ:

Tiedosto 1
0. Ajodynamiikan mallintamisen perusteita
1. Ajovastukset ja ajotilapiirros
2. Akselipainot eri ajotilanteissa
3. Kiihdytystilanteet
4. Jarrutustilanteet

Tiedosto 2
5. Stabiliteetti kaarteessa: liukuminen ja kaatuminen

Tiedosto 3
6. Kaartaminen alhaisella nopeudella: tarvittava ohjauksen kääntökulma
7. Kaartaminen suurilla nopeuksilla: tarvittava ohjauksen kääntökulma

AJOITUS:
Syyskuu 2024 - Marraskuu 2024

Viestintäkanava ja lisätietoja

sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pareittain oppimistehtävänä tehtävä Excel-harjoitustyö (auton ajotilapiirros) arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty
Tentti arvioidaan alempana selostetun arviointiasteikon mukaisena.

Hylätty (0)

Hylätty 0: Tentin pistemäärä alle 44 % maksimista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä 1: Tentin pistemäärä vähintään 44 % mutta alle 55 % maksimista
Tyydyttävä 2: Tentin pistemäärä vähintään 55 % mutta alle 66 % maksimista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3: Tentin pistemäärä vähintään 66 % mutta alle 77 % maksimista
Hyvä 4: Tentin pistemäärä vähintään 77 % mutta alle 88 % maksimista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5: Tentin pistemäärä vähintään 88 % maksimista

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 23.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 29.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Markku Ikonen
Ryhmät
  • PAUTOS21AT
    PAUTOS21AT

Tavoitteet

Opinjakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määrittää ajoneuvon ajovastukset eli vetovoiman ja tehon tarpeen eri ajonopeuksilla
- määrittää ajoneuvon suorituskyvyn rajat (kiihtyvyys, huippunopeus, jarrutus, kaarreajo)
- selvittää ja tulkita auton ohjautuvuuden luonteen (ali-, yli, ja neutraali ohjautuvuus)
- selostaa ohjaavien pyörien kulmien vaikutuksen auton käyttäytymiseen.

Sisältö

- ajotilapiirroksen laadinta
- akselipainot vakioajonopeudella, kiihdytettäessä ja hidastettaessa
- moottoritehon / rengaspidon rajoittama kiihtyvyys
- jarrutus, jarrutusaika ja –matka, alkunopeuden vaikutus törmäysnopeuteen
- stabiliteetti kaarteessa, liukuminen ja kaatuminen
- Ackermann-ehto, auton ohjattavuuden luonne
- pyörien asentokulmat

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 28.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 25.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Markku Ikonen
Ryhmät
  • LIPATMODSoveltavatInsinooritaidotII
    LIPAT Soveltavat insinööritaidot II
  • PAUTOS20AT
    PAUTOS20AT

Tavoitteet

Opinjakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määrittää ajoneuvon ajovastukset eli vetovoiman ja tehon tarpeen eri ajonopeuksilla
- määrittää ajoneuvon suorituskyvyn rajat (kiihtyvyys, huippunopeus, jarrutus, kaarreajo)
- selvittää ja tulkita auton ohjautuvuuden luonteen (ali-, yli, ja neutraali ohjautuvuus)
- selostaa ohjaavien pyörien kulmien vaikutuksen auton käyttäytymiseen.

Sisältö

- ajotilapiirroksen laadinta
- akselipainot vakioajonopeudella, kiihdytettäessä ja hidastettaessa
- moottoritehon / rengaspidon rajoittama kiihtyvyys
- jarrutus, jarrutusaika ja –matka, alkunopeuden vaikutus törmäysnopeuteen
- stabiliteetti kaarteessa, liukuminen ja kaatuminen
- Ackermann-ehto, auton ohjattavuuden luonne
- pyörien asentokulmat

Arviointiasteikko

H-5