Kylmä- ja lämpöpumppusysteemit sekä laitteistotLaajuus (5 op)
Tunnus: 5100BI23
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Ymmärtää lämmönpumppuksen periaatteet energianhyödyntämisessä
- Osaa suunnitella ja mitoittaa pumppausprosessin ja siihen vaadittavan laitteiston
- Kykenee soveltamaan lämpöpumppausporsesseja eri teollisuuden aloilla
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Tero Tuomarmäki
Ryhmät
-
PEYTES21Energia- ja ympäristötekniikka S21
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Ymmärtää lämmönpumppuksen periaatteet energianhyödyntämisessä
- Osaa suunnitella ja mitoittaa pumppausprosessin ja siihen vaadittavan laitteiston
- Kykenee soveltamaan lämpöpumppausporsesseja eri teollisuuden aloilla
Oppimateriaalit
Luentomateriaali
Kylmälaitoksen suunnittelu, Hakala Pertti 2007
Kylmätekniikka, Aittomäki Antero, 2012
Opetusmenetelmät
Luennot
laskuharjoitukset
simulointiharjoitus
laboratorio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssin lopussa tentti.
Uusinnat EY-tekniikan yhteisten uusintojen mukaan
Uusinta 1: 14:05:2024
Uusinta 2: 04.06.2024
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin valinnaisena suoritustapana huomioidaan TUKES kylmätekniikan pätevyydet
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
normaali opiskelijan työmitoitus
Kurssi laajuus 5 op.
Sisällön jaksotus
Kylmätekniikan perusteet
Lämpöpumppujen perusteet
Laboratorio työskentelyä
Kurssi ajoittuu tammikuun 2025 ja huhtikuun 2025 puolivälin välille
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITS-Learning
Sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen tuntityöskentely, jatkuva oppiminen
simulointityön onnistuminen, alan perustyökalujen tuntemus
lasketut harjoitukset ja kotitehtävät, jatkuva oppiminen
Tentti, osaamisen todentaminen
Hylätty (0)
Tenttiarvosana 0
harjoitustyö jää palauttamatta
laboratorioharjoitukset jäävät palauttamatta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen arvosana tentistä
Lasketut harjoitukset erinomaisesti
Laboratoriotyöseloste laadittu erinomaisesti
Aktiivinen osallistuminen oppimisen edistämiseen kokonaisvaltaisesti
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Tero Tuomarmäki
Ryhmät
-
PEYTES20Energia- ja ympäristötekniikka s20
-
PEYTES21Energia- ja ympäristötekniikka S21
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Ymmärtää lämmönpumppuksen periaatteet energianhyödyntämisessä
- Osaa suunnitella ja mitoittaa pumppausprosessin ja siihen vaadittavan laitteiston
- Kykenee soveltamaan lämpöpumppausporsesseja eri teollisuuden aloilla
Oppimateriaalit
Luentomateriaali
Kylmälaitoksen suunnittelu, Hakala Pertti 2007
Kylmätekniikka, Aittomäki Antero, 2012
Opetusmenetelmät
Luennot
laskuharjoitukset
simulointiharjoitus
laboratorio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssin lopussa tentti.
Uusinnat EY-tekniikan yhteisten uusintojen mukaan
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin valinnaisena suoritustapana huomioidaan TUKES kylmätekniikan pätevyydet
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
normaali opiskelijan työmitoitus
Kurssi laajuus 5 op.
Sisällön jaksotus
Kylmätekniikan perusteet
Lämpöpumppujen perusteet
Laboratorio työskentelyä
Kurssi ajoittuu tammikuun 2023 ja huhtikuun 2023 puolivälin välille
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITS-Learning
Sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen tuntityöskentely, jatkuva oppiminen
simulointityön onnistuminen, alan perustyökalujen tuntemus
lasketut harjoitukset ja kotitehtävät, jatkuva oppiminen
Tentti, osaamisen todentaminen
Hylätty (0)
Tenttiarvosana 0
harjoitustyö jää palauttamatta
laboratorioharjoitukset jäävät palauttamatta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen arvosana tentistä
Lasketut harjoitukset erinomaisesti
Laboratoriotyöseloste laadittu erinomaisesti
Aktiivinen osallistuminen oppimisen edistämiseen kokonaisvaltaisesti
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 07.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Tero Tuomarmäki
Ryhmät
-
PEYTES19Energia- ja ympäristötekniikka s19
-
PEYTES20Energia- ja ympäristötekniikka s20
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Ymmärtää lämmönpumppuksen periaatteet energianhyödyntämisessä
- Osaa suunnitella ja mitoittaa pumppausprosessin ja siihen vaadittavan laitteiston
- Kykenee soveltamaan lämpöpumppausporsesseja eri teollisuuden aloilla
Oppimateriaalit
Luentomateriaali
Kylmälaitoksen suunnittelu, Hakala Pertti 2007
Kylmätekniikka, Aittomäki Antero, 2012
Opetusmenetelmät
Luennot
laskuharjoitukset
simulointiharjoitus
laboratorio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssin lopussa tentti.
Uusinnat EY-tekniikan yhteisten uusintojen mukaan
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin valinnaisena suoritustapana huomioidaan TUKES kylmätekniikan pätevyydet
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
normaali opiskelijan työmitoitus
Kurssi laajuus 5 op.
Sisällön jaksotus
Kylmätekniikan perusteet
Lämpöpumppujen perusteet
Laboratorio työskentelyä
Kurssi ajoittuu tammikuun 2023 ja huhtikuun 2023 puolivälin välille
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITS-Learning
Sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen tuntityöskentely, jatkuva oppiminen
simulointityön onnistuminen, alan perustyökalujen tuntemus
lasketut harjoitukset ja kotitehtävät, jatkuva oppiminen
Tentti, osaamisen todentaminen
Hylätty (0)
Tenttiarvosana 0
harjoitustyö jää palauttamatta
laboratorioharjoitukset jäävät palauttamatta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen arvosana tentistä
Lasketut harjoitukset erinomaisesti
Laboratoriotyöseloste laadittu erinomaisesti
Aktiivinen osallistuminen oppimisen edistämiseen kokonaisvaltaisesti