Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaanLaajuus (2 op)
Tunnus: TE00BJ18
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on kokonaiskäsitys omasta koulutusalasta ja opintojen rakenteesta.
Sisältö
Opintojakso koostuu kokonaisuuksista, joissa:
1.) tutustutaan energia- ja ympäristötekniikan koulutukseen,
2.) tutustutaan oman alan tutkimus- ja kehitystyötä tekeviin Turun ammattikorkeakoulun tutkimusryhmiin
3.) tutustutaan oman alan työllistymisvaihtoehtoihin
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 01.11.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
80 - 90
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Jonna Heikkilä
- Anu Vehmaa
- Sami Lyytinen
Ryhmät
-
PEYTES24APEYTES24A
-
PEYTES24BPEYTES24B
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on kokonaiskäsitys omasta koulutusalasta ja opintojen rakenteesta.
Sisältö
Opintojakso koostuu kokonaisuuksista, joissa:
1.) tutustutaan energia- ja ympäristötekniikan koulutukseen,
2.) tutustutaan oman alan tutkimus- ja kehitystyötä tekeviin Turun ammattikorkeakoulun tutkimusryhmiin
3.) tutustutaan oman alan työllistymisvaihtoehtoihin
Oppimateriaalit
Kaikille yhteinen materiaali jaetaan Itslearningissä.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmät voivat vaihdella ryhmäkohtaisesti, mutta kaikille yhteisiä menetelmiä ovat projektioppiminen ja lähitapaamiset. Opintojaksoon liittyy opettajatuutorien ja vertaistuutorin tuki ja pienryhmäkohtainen ohjaus. Opintojaksoon liittyy myös opettajan tai vierailevan luennoitsijan luentoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä. Suoritus perustuu toimeksiantona saatuun ja pienryhmittäin tehtävään projektitehtävään.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan Turun amk:n oppimisotteen, innovaatiopedagogiikan mukaisesti ja opiskelu perustuu työelämälähtöiselle projektioppimiselle. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä projektina tehtävän työn toteuttamisesta. Opintojakso perustuu pitkälti ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä, muttei osallistua itse projektiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jokainen projektiryhmä työskentelee oman projektinsa parissa ja tuottaa siihen liittyvät tuotokset. Projektityöskentelyn tukena on tuutoropettajien sekä vertaistuutorin tuki ja toimeksianto kurssin tekemiseksi.
Orientointivaiheessa tehdään sekä henkilökohtainen että ryhmän yhteinen orientaatiotehtävä. Muita ryhmätehtäviä ovat projektisuunnitelma, esitys ja loppuraportti. Opintojakson lopussa jokainen tekee henkilökohtaisen loppureflektoinnin omasta työskentelystään.
Opintojakso sisältää noin 54 tuntia opiskelijan työtä (sisältäen ryhmätyötä ja itsenäistä työskentelyä), joista noin 45 tuntia on projektityöskentelyä ja noin 9 tuntia ohjattua työtä ja vierailijaluentoja. Työskentely tapahtuu kampuksella, poissaoloja saa olla maks. 2 kertaa.
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on kokonaiskäsitys energia- ja ympäristötekniikan koulutusalasta, opintojen rakenteesta ja siitä, mitä ala tarkoittaa työelämässä. Keskeistä kurssin kannalta on se, että opiskelija alkaa hahmottaa, mitä osaamista omalla alalla toimiminen jatkossa vaatii.
Opintojakson tavoitteena on, että uusi opiskelija oppii, millaista on korkeakouluopiskelu Turun AMK:ssa ja millaisia valmiuksia se opiskelijalta edellyttää. Opintojakson tavoitteena on tukea opiskelijan aktiivista ja vastuullista roolia oppijana niin itsenäisesti kuin osana projektiryhmää, jossa on mukana oman koulutusalan muita opiskelijoita.
Opintojaksolla opiskelija tutustuu oman alan muihin opiskelijoihin sekä alkaa luoda myös työelämässä tarpeellisia verkostoja. Opintojakson tavoitteena on antaa omaan alaan perehtymisen ohessa perusvalmiudet projektityöskentelystä, joilla tuetaan seuraavien opiskeluvuosien vaativampien projektiopintojaksojen / -moduulien suorittamista.
Opintojaksolla laaditaan lopputuotoksena pienryhmittäin raportti jostakin ryhmää yhteisesti kiinnostavasta oman alan työtehtävästä ja siinä tarvittavasta osaamisesta. Ryhmä selvittää työssään, miten osaamista voi hankkia omissa opinnoissaan (tutustuu koulutusalan opetussuunnitelmaan) ja mitä kaikkia muita mahdollisuuksia osaamisen hankkimiseen on.
Aikataulua:
2.9/5.9 Intro ja toimeksianto sekä työskentelyn aloitus projektiryhmissä
11.9 Boost Day: ryhmäytyminen
12.9 Projektityöskentelyä kampuksella
19.9 Projektityöskentelyä kampuksella, A-ryhmällä opintopsykologi Satu Salmi
26.9 Projektityöskentelyä kampuksella, B-ryhmällä opintopsykologi Laura Tättilä
2.10/3.10 Projektityöskentelyä kampuksella
10.10 Projektityöskentelyä kampuksella ja TIO:n Niko Angervo
22.10/24.10 Projektityöskentelyä kampuksella
30.10/31.10 Loppuesitykset ja päätöskokous
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakson viestintä tapahtuu kurssin Teams-alustalla, siellä olevan viestityökalun avulla. Jokainen projektiryhmä luo itselleen Teams-ryhmän, johon lisää oman opettajatuutorin sekä vertaistuutorin myös jäseniksi. Projektiin liittyvä viestintä käydään siellä. Tehtävien palautukset tehdään Teams-ryhmään. Tehtävänannot löytyvät Itsistä, mutta mitään palautuksia ei tehdä Itsiin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista projektityöskentelyyn. Opintojakso arvioidaan arvosanoilla 0-5.
Opintojakson arvioitavina kohteina ovat seuraavat asiat.
• Opiskelija hankkii tietoa ja hyödyntää tai jakaa sitä projektissa.
• Opiskelija työskentelee tehokkaasti ja työnlaatu on riittävä.
• Opiskelija saa tehtyä työt/tehtävät aikataulussa tai osaa etsiä niihin vaihtoehtoisia tapoja.
• Opiskelija kehittää ja kokeilee uusia tapoja ongelmien ratkaisemiseen.
• Opiskelija edesauttaa omalla aktiivisella toiminnallaan ryhmän työskentelyä/projektia.
• Opiskelija osallistuu eteenpäin vievällä otteella ryhmän keskusteluihin.
• Opiskelija huomioi muiden mielipiteet ja vastaa tehokkaasti muiden kommentteihin keskustelun aikana.
• Opiskelija pyytää palautetta ja kommentteja.
• Ryhmän loppuraportti
• Ryhmän loppuesitys
Arvioinnissa käytetään opiskelijan itsearviointia, projektiryhmän vertaisarviointia sekä ohjaajien arviointi loppuraportista ja esityksestä. Tarkemmat kuvaukset loppuraportin ja esityksen arvioinnin sisällöstä löytyvät Itsistä. Opintojakso perustuu ryhmätyöskentelyyn ja vuorovaikutukseen, ja poissaoloja sallitaan maks. 2 kertaa.
Arvosanan muodostamisen apuna ovat myös ao. taitokuvaukset eri arvosanoille.
Hylätty (0)
• Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti projekti- ja pienryhmätyöskentelyyn.
• Opiskelija ei ole osallistunut erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp)
• Opiskelija ei ole tukenut omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija ei ole noudattanut yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
• Opiskelija ei ole palauttanut sovittuja tehtäviä/tuotoksia.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu ei vastaa tehtävänantoa.
• Opiskelijan motivaatio on heikkoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• Opiskelija on osallistunut välttävästi projekti- ja pienryhmätyöskentelyyn.
• Opiskelija on osallistunut välttävästi erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp)
• Opiskelija on tukenut välttävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija on noudattanut välttävästi yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
• Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset myöhässä tai muistutuksen jälkeen.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on tyydyttävää.
• Opiskelijan motivaatio on tyydyttävää
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• Opiskelija on osallistunut hyvin projekti- ja pienryhmätyöskentelyyn.
• Opiskelija on osallistunut hyvin erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp).
• Opiskelija on tukenut omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija on pääsääntöisesti noudattanut yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja.
• Opiskelija on palauttanut suurimman osan tehtävistä/tuotoksista aikataulun mukaan.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on hyvää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• Opiskelija on osallistunut kiitettävästi projekti- ja pienryhmätyöskentelyyn.
• Opiskelija on osallistunut aktiivisesti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp).
• Opiskelija on tukenut merkittävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija on noudattanut esimerkillisesti yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja.
• Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset aikataulun mukaan.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on kiitettävää.
• Opiskelijan motivaatio on kiitettävää.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
31.08.2023 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Jonna Heikkilä
- Raisa Kääriä
- Sami Lyytinen
Ryhmät
-
PEYTES23Energia- ja ympäristötekniikka S23
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on kokonaiskäsitys omasta koulutusalasta ja opintojen rakenteesta.
Sisältö
Opintojakso koostuu kokonaisuuksista, joissa:
1.) tutustutaan energia- ja ympäristötekniikan koulutukseen,
2.) tutustutaan oman alan tutkimus- ja kehitystyötä tekeviin Turun ammattikorkeakoulun tutkimusryhmiin
3.) tutustutaan oman alan työllistymisvaihtoehtoihin
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 02.09.2022
Ajoitus
24.08.2022 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
80 - 105
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Jonna Heikkilä
- Raisa Kääriä
- Sami Lyytinen
Ryhmät
-
PEYTES22APEYTES22A
-
PEYTES22Energia- ja ympäristötekniikka S22
-
PEYTES22BPEYTES22B
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on kokonaiskäsitys omasta koulutusalasta ja opintojen rakenteesta.
Sisältö
Opintojakso koostuu kokonaisuuksista, joissa:
1.) tutustutaan energia- ja ympäristötekniikan koulutukseen,
2.) tutustutaan oman alan tutkimus- ja kehitystyötä tekeviin Turun ammattikorkeakoulun tutkimusryhmiin
3.) tutustutaan oman alan työllistymisvaihtoehtoihin
Oppimateriaalit
Itslearnigissa kurssi: johdatus ey-teknikan alaan
Sisällön jaksotus
Syyslukukaudella tutustutaan Energia- ja ympäristötekniikan koulutukseen ja tutkimusryhmiin. Kevätlukukaudella teemana on alan työllistymisvaihtoehdot.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
26.07.2021 - 03.09.2021
Ajoitus
25.08.2021 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
60 - 100
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Jonna Heikkilä
- Raisa Kääriä
- Sami Lyytinen
Ryhmät
-
PEYTES21BPEYTES21B
-
PEYTES21APEYTES21A
-
PEYTES21Energia- ja ympäristötekniikka S21
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on kokonaiskäsitys omasta koulutusalasta ja opintojen rakenteesta.
Sisältö
Opintojakso koostuu kokonaisuuksista, joissa:
1.) tutustutaan energia- ja ympäristötekniikan koulutukseen,
2.) tutustutaan oman alan tutkimus- ja kehitystyötä tekeviin Turun ammattikorkeakoulun tutkimusryhmiin
3.) tutustutaan oman alan työllistymisvaihtoehtoihin
Arviointiasteikko
H-5