Siirry suoraan sisältöön

Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan (2 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BJ18-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 01.11.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

80 - 90

Koulutus

  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus

Opettaja

  • Jonna Heikkilä
  • Anu Vehmaa
  • Sami Lyytinen

Ryhmät

  • PEYTES24A
    PEYTES24A
  • PEYTES24B
    PEYTES24B
  • 02.09.2024 14:00 - 17:00, Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan TE00BJ18-3008 (PEYTES24A, PEYTES23 vain vertaistuutorit)
  • 05.09.2024 11:00 - 14:00, Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan TE00BJ18-3008 (PEYTES24B, PEYTES23 vain vertaistuutorit)
  • 11.09.2024 08:00 - 16:00, Boost Day (PEYTES24 koko ryhmä, PEYTES23 vain vertaistuutorit)
  • 12.09.2024 11:00 - 14:00, Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan TE00BJ18-3008 (PEYTES24A, PEYTES23 vain vertaistuutorit)
  • 12.09.2024 14:00 - 17:00, Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan TE00BJ18-3008 (PEYTES24B, PEYTES23 vain vertaistuutorit)
  • 19.09.2024 11:00 - 14:00, HUOM! Kaikki ryhmät tilaan EDU 2067 klo 11.15! Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan TE00BJ18-3008 (PEYTES24A, PEYTES23 vain vertaistuutorit)
  • 19.09.2024 14:00 - 17:00, Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan TE00BJ18-3008 (PEYTES24B, PEYTES23 vain vertaistuutorit)
  • 26.09.2024 11:00 - 14:00, Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan TE00BJ18-3008 (PEYTES24A, PEYTES23 vain vertaistuutorit)
  • 26.09.2024 14:00 - 17:00, HUOM! Kaikki ryhmät tilaan EDU 2067 klo 14.15! Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan TE00BJ18-3008 (PEYTES24B, PEYTES23 vain vertaistuutorit)
  • 02.10.2024 15:00 - 18:00, Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan TE00BJ18-3008 (PEYTES24B, PEYTES23 vain vertaistuutorit)
  • 03.10.2024 11:00 - 14:00, Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan TE00BJ18-3008 (PEYTES24A, PEYTES23 vain vertaistuutorit)
  • 10.10.2024 10:00 - 13:00, HUOM! Kaikki ryhmät Taidon portaille klo 11.15-12.45! Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan TE00BJ18-3008 (PEYTES24B, PEYTES23 vain vertaistuutorit)
  • 10.10.2024 11:00 - 14:00, HUOM! Kaikki ryhmät Taidon portaille klo 11.15-12.45! Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan TE00BJ18-3008 (PEYTES24A, PEYTES23 vain vertaistuutorit)
  • 21.10.2024 11:00 - 14:00, Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan TE00BJ18-3008 (PEYTES24A, PEYTES23 vain vertaistuutorit)
  • 22.10.2024 09:00 - 12:00, Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan TE00BJ18-3008 Projektityöskentely kampuksella (PEYTES24B, PEYTES23 vain vertaistuutorit)
  • 28.10.2024 08:00 - 11:00, Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan TE00BJ18-3008 (PEYTES24A, PEYTES23 vain vertaistuutorit)
  • 31.10.2024 12:00 - 15:00, HUOM! Aloitus tasan klo 12.00 tilassa EDU 3026! Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan TE00BJ18-3008 (PEYTES24B, PEYTES23 vain vertaistuutorit)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on kokonaiskäsitys omasta koulutusalasta ja opintojen rakenteesta.

Sisältö

Opintojakso koostuu kokonaisuuksista, joissa:
1.) tutustutaan energia- ja ympäristötekniikan koulutukseen,
2.) tutustutaan oman alan tutkimus- ja kehitystyötä tekeviin Turun ammattikorkeakoulun tutkimusryhmiin
3.) tutustutaan oman alan työllistymisvaihtoehtoihin

Oppimateriaalit

Kaikille yhteinen materiaali jaetaan Itslearningissä.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät voivat vaihdella ryhmäkohtaisesti, mutta kaikille yhteisiä menetelmiä ovat projektioppiminen ja lähitapaamiset. Opintojaksoon liittyy opettajatuutorien ja vertaistuutorin tuki ja pienryhmäkohtainen ohjaus. Opintojaksoon liittyy myös opettajan tai vierailevan luennoitsijan luentoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Suoritus perustuu toimeksiantona saatuun ja pienryhmittäin tehtävään projektitehtävään.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan Turun amk:n oppimisotteen, innovaatiopedagogiikan mukaisesti ja opiskelu perustuu työelämälähtöiselle projektioppimiselle. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä projektina tehtävän työn toteuttamisesta. Opintojakso perustuu pitkälti ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä, muttei osallistua itse projektiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokainen projektiryhmä työskentelee oman projektinsa parissa ja tuottaa siihen liittyvät tuotokset. Projektityöskentelyn tukena on tuutoropettajien sekä vertaistuutorin tuki ja toimeksianto kurssin tekemiseksi.

Orientointivaiheessa tehdään sekä henkilökohtainen että ryhmän yhteinen orientaatiotehtävä. Muita ryhmätehtäviä ovat projektisuunnitelma, esitys ja loppuraportti. Opintojakson lopussa jokainen tekee henkilökohtaisen loppureflektoinnin omasta työskentelystään.

Opintojakso sisältää noin 54 tuntia opiskelijan työtä (sisältäen ryhmätyötä ja itsenäistä työskentelyä), joista noin 45 tuntia on projektityöskentelyä ja noin 9 tuntia ohjattua työtä ja vierailijaluentoja. Työskentely tapahtuu kampuksella, poissaoloja saa olla maks. 2 kertaa.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on kokonaiskäsitys energia- ja ympäristötekniikan koulutusalasta, opintojen rakenteesta ja siitä, mitä ala tarkoittaa työelämässä. Keskeistä kurssin kannalta on se, että opiskelija alkaa hahmottaa, mitä osaamista omalla alalla toimiminen jatkossa vaatii.

Opintojakson tavoitteena on, että uusi opiskelija oppii, millaista on korkeakouluopiskelu Turun AMK:ssa ja millaisia valmiuksia se opiskelijalta edellyttää. Opintojakson tavoitteena on tukea opiskelijan aktiivista ja vastuullista roolia oppijana niin itsenäisesti kuin osana projektiryhmää, jossa on mukana oman koulutusalan muita opiskelijoita.

Opintojaksolla opiskelija tutustuu oman alan muihin opiskelijoihin sekä alkaa luoda myös työelämässä tarpeellisia verkostoja. Opintojakson tavoitteena on antaa omaan alaan perehtymisen ohessa perusvalmiudet projektityöskentelystä, joilla tuetaan seuraavien opiskeluvuosien vaativampien projektiopintojaksojen / -moduulien suorittamista.

Opintojaksolla laaditaan lopputuotoksena pienryhmittäin raportti jostakin ryhmää yhteisesti kiinnostavasta oman alan työtehtävästä ja siinä tarvittavasta osaamisesta. Ryhmä selvittää työssään, miten osaamista voi hankkia omissa opinnoissaan (tutustuu koulutusalan opetussuunnitelmaan) ja mitä kaikkia muita mahdollisuuksia osaamisen hankkimiseen on.

Aikataulua:
2.9/5.9 Intro ja toimeksianto sekä työskentelyn aloitus projektiryhmissä
11.9 Boost Day: ryhmäytyminen
12.9 Projektityöskentelyä kampuksella
19.9 Projektityöskentelyä kampuksella, A-ryhmällä opintopsykologi Satu Salmi
26.9 Projektityöskentelyä kampuksella, B-ryhmällä opintopsykologi Laura Tättilä
2.10/3.10 Projektityöskentelyä kampuksella
10.10 Projektityöskentelyä kampuksella ja TIO:n Niko Angervo
22.10/24.10 Projektityöskentelyä kampuksella
30.10/31.10 Loppuesitykset ja päätöskokous

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson viestintä tapahtuu kurssin Teams-alustalla, siellä olevan viestityökalun avulla. Jokainen projektiryhmä luo itselleen Teams-ryhmän, johon lisää oman opettajatuutorin sekä vertaistuutorin myös jäseniksi. Projektiin liittyvä viestintä käydään siellä. Tehtävien palautukset tehdään Teams-ryhmään. Tehtävänannot löytyvät Itsistä, mutta mitään palautuksia ei tehdä Itsiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista projektityöskentelyyn. Opintojakso arvioidaan arvosanoilla 0-5.

Opintojakson arvioitavina kohteina ovat seuraavat asiat.
• Opiskelija hankkii tietoa ja hyödyntää tai jakaa sitä projektissa.
• Opiskelija työskentelee tehokkaasti ja työnlaatu on riittävä.
• Opiskelija saa tehtyä työt/tehtävät aikataulussa tai osaa etsiä niihin vaihtoehtoisia tapoja.
• Opiskelija kehittää ja kokeilee uusia tapoja ongelmien ratkaisemiseen.
• Opiskelija edesauttaa omalla aktiivisella toiminnallaan ryhmän työskentelyä/projektia.
• Opiskelija osallistuu eteenpäin vievällä otteella ryhmän keskusteluihin.
• Opiskelija huomioi muiden mielipiteet ja vastaa tehokkaasti muiden kommentteihin keskustelun aikana.
• Opiskelija pyytää palautetta ja kommentteja.
• Ryhmän loppuraportti
• Ryhmän loppuesitys

Arvioinnissa käytetään opiskelijan itsearviointia, projektiryhmän vertaisarviointia sekä ohjaajien arviointi loppuraportista ja esityksestä. Tarkemmat kuvaukset loppuraportin ja esityksen arvioinnin sisällöstä löytyvät Itsistä. Opintojakso perustuu ryhmätyöskentelyyn ja vuorovaikutukseen, ja poissaoloja sallitaan maks. 2 kertaa.

Arvosanan muodostamisen apuna ovat myös ao. taitokuvaukset eri arvosanoille.

Hylätty (0)

• Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti projekti- ja pienryhmätyöskentelyyn.
• Opiskelija ei ole osallistunut erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp)
• Opiskelija ei ole tukenut omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija ei ole noudattanut yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
• Opiskelija ei ole palauttanut sovittuja tehtäviä/tuotoksia.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu ei vastaa tehtävänantoa.
• Opiskelijan motivaatio on heikkoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• Opiskelija on osallistunut välttävästi projekti- ja pienryhmätyöskentelyyn.
• Opiskelija on osallistunut välttävästi erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp)
• Opiskelija on tukenut välttävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija on noudattanut välttävästi yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
• Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset myöhässä tai muistutuksen jälkeen.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on tyydyttävää.
• Opiskelijan motivaatio on tyydyttävää

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• Opiskelija on osallistunut hyvin projekti- ja pienryhmätyöskentelyyn.
• Opiskelija on osallistunut hyvin erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp).
• Opiskelija on tukenut omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija on pääsääntöisesti noudattanut yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja.
• Opiskelija on palauttanut suurimman osan tehtävistä/tuotoksista aikataulun mukaan.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on hyvää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• Opiskelija on osallistunut kiitettävästi projekti- ja pienryhmätyöskentelyyn.
• Opiskelija on osallistunut aktiivisesti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp).
• Opiskelija on tukenut merkittävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija on noudattanut esimerkillisesti yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja.
• Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset aikataulun mukaan.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on kiitettävää.
• Opiskelijan motivaatio on kiitettävää.