Laivan kelluvuus ja vakavuusLaajuus (7 op)
Tunnus: 5031334
Laajuus
7 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa laskea laivan kellumisasennon ja alkuvakavuuden käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Opiskelija osaa välttää kelluvuuteen ja vakavuuteen liittyviä vaaroja suunnittelutyössään. Opiskelija osaa analysoida vakavuusongelmia. Opiskelija osaa soveltaa vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä.
Sisältö
Kelluvuus ja vakavuus- opintojaksossa keskitytään laivan kellumisasennon ja vakavuuden perusteisiin. Esimerkkejä lasketaan käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Laivan rungon muodon suunnittelua tarkastellaan linjapiirustuksen ja hydrostaattisten laskelmien avulla. Käsitellään vakavuutta heikentäviä tekijöitä, kuten vapaita nestepintoja ja liikkuvia lasteja. Opintojaksoon sisältyy vakavuusongelmien analysointiharjoituksia ja esimerkkejä: Vasa-laiva, Titanic, Estonia ja Costa Concordia. Tärkeimpiä ehjän ja vaurioituneen aluksen vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä käydään läpi. Opintojaksoon liittyy harjoitustyö.
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 08.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 26.04.2024
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Opettaja
- Pekka Juuti
- Kai Saarinen
Vastuuopettaja
Kai Saarinen
Ryhmät
-
KMMMODLaivanVakavuusJaRungonSuunnitteluKMM Laivan vakavuus ja rungon suunnittelu
Tavoitteet
Opiskelija osaa laskea laivan kellumisasennon ja alkuvakavuuden käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Opiskelija osaa välttää kelluvuuteen ja vakavuuteen liittyviä vaaroja suunnittelutyössään. Opiskelija osaa analysoida vakavuusongelmia. Opiskelija osaa soveltaa vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä.
Sisältö
Kelluvuus ja vakavuus- opintojaksossa keskitytään laivan kellumisasennon ja vakavuuden perusteisiin. Esimerkkejä lasketaan käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Laivan rungon muodon suunnittelua tarkastellaan linjapiirustuksen ja hydrostaattisten laskelmien avulla. Käsitellään vakavuutta heikentäviä tekijöitä, kuten vapaita nestepintoja ja liikkuvia lasteja. Opintojaksoon sisältyy vakavuusongelmien analysointiharjoituksia ja esimerkkejä: Vasa-laiva, Titanic, Estonia ja Costa Concordia. Tärkeimpiä ehjän ja vaurioituneen aluksen vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä käydään läpi. Opintojaksoon liittyy harjoitustyö.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus:
Laivatekniikka, luvut: Terminologia, Simpson, linjat, vakavuus, vauriovakavuus.
Laivan kelluvuus ja vakavuus, Jerzy Matusiak
Tekstit ja harjoitusesimerkit tuodaan oppimisympäristöön kurssin edetessä.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opittua tietoa sovelletaan laskujen ja harjoitusten muodossa. Opiskelijalle suositellaan aktiivista osallistumista ja kotitehtävien suorittamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentit järjestetään:
- välitenttien ja varsinaisen tentin ajankohdat sovitaan opintojakson toteutuksen aikana
- ensimmäinen uusintatentti järjestetään 16.5.2024
- toinen uusintatentti järjestetään 6.6.2024
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laivan kelluvuus ja vakavuus, 7.00 op, 187 h
Sisällön jaksotus
Vakavuuden perusteet, kelluvuus ja vakavuus, poikittainen vakavuus, pitkittäinen vakavuus, vapaan nestepinnan vaikutus, liikkuvan lastin vaikutus, dynaaminen vakavuus, vauriovakavuus, NAPA loading computer
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaksi välikoetta tai tentti, 70% kurssin pisteistä. Kurssin läpipääsyyn vaaditaan vähintään 33% kokeen pisteiden saavuttamista.
Laivan runkomuotojen mallinnus ja hydrostatiikan laskenta -harjoitus 20 % kurssin pisteistä (Laskujen järkevyys, linjojen juoksevuus). Harjoitus tulee suorittaa hyväksytysti kurssin läpipääsyyn.
Kallistuskoeharjoitus 10% kurssin pisteistä. Harjoitus tulee suorittaa hyväksytysti kurssin läpipääsyyn.
Näiden lisäksi tehtävät kotitehtävät mahdollistavat lisäpisteiden keräämisen. Näillä pisteillä ei pysty kuitenkaan läpäisemään opintokokonaisuutta.
Arvosanarajat:
33% max =1 (olettaen, että välikokeista/tentistä on saavutettu vähintään 33% jaossa olevista pisteistä)
41% max =2
55% max =3
70% max =4
80% max =5
max on välikokeiden/tentin pisteet + mallinnus ja laskenta -harjoituksen pisteet + kallistuskokeen pisteet
Ilmoittautumisaika
10.12.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 28
Opettaja
- Pia Tulimaa
- Kai Saarinen
Ryhmät
-
KMMMODLaivanVakavuusJaRungonSuunnitteluKMM Laivan vakavuus ja rungon suunnittelu
Tavoitteet
Opiskelija osaa laskea laivan kellumisasennon ja alkuvakavuuden käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Opiskelija osaa välttää kelluvuuteen ja vakavuuteen liittyviä vaaroja suunnittelutyössään. Opiskelija osaa analysoida vakavuusongelmia. Opiskelija osaa soveltaa vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä.
Sisältö
Kelluvuus ja vakavuus- opintojaksossa keskitytään laivan kellumisasennon ja vakavuuden perusteisiin. Esimerkkejä lasketaan käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Laivan rungon muodon suunnittelua tarkastellaan linjapiirustuksen ja hydrostaattisten laskelmien avulla. Käsitellään vakavuutta heikentäviä tekijöitä, kuten vapaita nestepintoja ja liikkuvia lasteja. Opintojaksoon sisältyy vakavuusongelmien analysointiharjoituksia ja esimerkkejä: Vasa-laiva, Titanic, Estonia ja Costa Concordia. Tärkeimpiä ehjän ja vaurioituneen aluksen vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä käydään läpi. Opintojaksoon liittyy harjoitustyö.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus:
Laivatekniikka, luvut: Terminologia, Simpson, linjat, vakavuus, vauriovakavuus.
Laivan kelluvuus ja vakavuus, Jerzy Matusiak
Tekstit ja harjoitusesimerkit tuodaan oppimisympäristöön kurssin edetessä.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opittua tietoa sovelletaan laskujen ja harjoitusten muodossa. Opiskelijalle suositellaan aktiivista osallistumista ja kotitehtävien suorittamista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laivan kelluvuus ja vakavuus, 7.00 op, 187 h
Sisällön jaksotus
Vakavuuden perusteet, kelluvuus ja vakavuus, poikittainen vakavuus, pitkittäinen vakavuus, vapaan nestepinnan vaikutus, liikkuvan lastin vaikutus, dynaaminen vakavuus, vauriovakavuus, NAPA loading computer
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaksi välikoetta tai tentti, 70% kurssin pisteistä. Kurssin läpipääsyyn vaaditaan vähintään 33% kokeen pisteiden saavuttamista.
Laivan runkomuotojen mallinnus ja hydrostatiikan laskenta -harjoitus 20 % kurssin pisteistä (Laskujen järkevyys, linjojen juoksevuus). Harjoitus tulee suorittaa hyväksytysti kurssin läpipääsyyn.
Kallistuskoeharjoitus 10% kurssin pisteistä. Harjoitus tulee suorittaa hyväksytysti kurssin läpipääsyyn.
Näiden lisäksi tehtävät kotitehtävät mahdollistavat lisäpisteiden keräämisen. Näillä pisteillä ei pysty kuitenkaan läpäisemään opintokokonaisuutta.
Arvosanarajat:
33% max =1 (olettaen, että välikokeista/tentistä on saavutettu vähintään 33% jaossa olevista pisteistä)
41% max =2
55% max =3
70% max =4
80% max =5
max on välikokeiden/tentin pisteet + mallinnus ja laskenta -harjoituksen pisteet + kallistuskokeen pisteet
Ilmoittautumisaika
11.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
3 - 25
Opettaja
- Pia Tulimaa
- Kai Saarinen
Ryhmät
-
KMMMODLaivanVakavuusJaRungonSuunnitteluKMM Laivan vakavuus ja rungon suunnittelu
Tavoitteet
Opiskelija osaa laskea laivan kellumisasennon ja alkuvakavuuden käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Opiskelija osaa välttää kelluvuuteen ja vakavuuteen liittyviä vaaroja suunnittelutyössään. Opiskelija osaa analysoida vakavuusongelmia. Opiskelija osaa soveltaa vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä.
Sisältö
Kelluvuus ja vakavuus- opintojaksossa keskitytään laivan kellumisasennon ja vakavuuden perusteisiin. Esimerkkejä lasketaan käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Laivan rungon muodon suunnittelua tarkastellaan linjapiirustuksen ja hydrostaattisten laskelmien avulla. Käsitellään vakavuutta heikentäviä tekijöitä, kuten vapaita nestepintoja ja liikkuvia lasteja. Opintojaksoon sisältyy vakavuusongelmien analysointiharjoituksia ja esimerkkejä: Vasa-laiva, Titanic, Estonia ja Costa Concordia. Tärkeimpiä ehjän ja vaurioituneen aluksen vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä käydään läpi. Opintojaksoon liittyy harjoitustyö.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus:
Laivatekniikka, luvut: Terminologia, Simpson, linjat, vakavuus, vauriovakavuus.
Laivan kelluvuus ja vakavuus, Jerzy Matusiak
Tekstit ja harjoitusesimerkit tuodaan oppimisympäristöön kurssin edetessä.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opittua tietoa sovelletaan runsaasti laskujen ja harjoitusten muodossa. Opiskelijalle suositellaan aktiivista osallistumista ja kotitehtävien suorittamista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laivan kelluvuus ja vakavuus, 7.00 op, 187 h
Sisällön jaksotus
Vakavuuden perusteet, kelluvuus ja vakavuus, poikittainen vakavuus, pitkittäinen vakavuus, vapaan nestepinnan vaikutus, liikkuvan lastin vaikutus, dynaaminen vakavuus, vauriovakavuus, NAPA loading computer
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaksi välikoetta á 12 p., kotilaskuista voi saada bonuspisteitä max 4 p.
Linjapiirustusarvostelu max 4 p. arvostelu 1-4 (Laskujen järkevyys, linjojen juoksevuus)
Arvosanarajat:
33% koepisteet =1 eli 8 p. Tämä on saavutettava ilman kotilaskupisteitä, välikoe 2:n vakavuustehtävä pitää osata täysin oikein
41% max =2
55% max =3
70% max =4
80% max =5
max on 24+4 = 28 p