Siirry suoraan sisältöön

Laivan kelluvuus ja vakavuus (7 op)

Toteutuksen tunnus: 5031334-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.12.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 28

Opettaja

  • Pia Tulimaa
  • Kai Saarinen

Ryhmät

  • KMMMODLaivanVakavuusJaRungonSuunnittelu
    KMM Laivan vakavuus ja rungon suunnittelu

Tavoitteet

Opiskelija osaa laskea laivan kellumisasennon ja alkuvakavuuden käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Opiskelija osaa välttää kelluvuuteen ja vakavuuteen liittyviä vaaroja suunnittelutyössään. Opiskelija osaa analysoida vakavuusongelmia. Opiskelija osaa soveltaa vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä.

Sisältö

Kelluvuus ja vakavuus- opintojaksossa keskitytään laivan kellumisasennon ja vakavuuden perusteisiin. Esimerkkejä lasketaan käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Laivan rungon muodon suunnittelua tarkastellaan linjapiirustuksen ja hydrostaattisten laskelmien avulla. Käsitellään vakavuutta heikentäviä tekijöitä, kuten vapaita nestepintoja ja liikkuvia lasteja. Opintojaksoon sisältyy vakavuusongelmien analysointiharjoituksia ja esimerkkejä: Vasa-laiva, Titanic, Estonia ja Costa Concordia. Tärkeimpiä ehjän ja vaurioituneen aluksen vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä käydään läpi. Opintojaksoon liittyy harjoitustyö.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus:
Laivatekniikka, luvut: Terminologia, Simpson, linjat, vakavuus, vauriovakavuus.
Laivan kelluvuus ja vakavuus, Jerzy Matusiak
Tekstit ja harjoitusesimerkit tuodaan oppimisympäristöön kurssin edetessä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opittua tietoa sovelletaan laskujen ja harjoitusten muodossa. Opiskelijalle suositellaan aktiivista osallistumista ja kotitehtävien suorittamista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laivan kelluvuus ja vakavuus, 7.00 op, 187 h

Sisällön jaksotus

Vakavuuden perusteet, kelluvuus ja vakavuus, poikittainen vakavuus, pitkittäinen vakavuus, vapaan nestepinnan vaikutus, liikkuvan lastin vaikutus, dynaaminen vakavuus, vauriovakavuus, NAPA loading computer

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaksi välikoetta tai tentti, 70% kurssin pisteistä. Kurssin läpipääsyyn vaaditaan vähintään 33% kokeen pisteiden saavuttamista.
Laivan runkomuotojen mallinnus ja hydrostatiikan laskenta -harjoitus 20 % kurssin pisteistä (Laskujen järkevyys, linjojen juoksevuus). Harjoitus tulee suorittaa hyväksytysti kurssin läpipääsyyn.
Kallistuskoeharjoitus 10% kurssin pisteistä. Harjoitus tulee suorittaa hyväksytysti kurssin läpipääsyyn.
Näiden lisäksi tehtävät kotitehtävät mahdollistavat lisäpisteiden keräämisen. Näillä pisteillä ei pysty kuitenkaan läpäisemään opintokokonaisuutta.
Arvosanarajat:
33% max =1 (olettaen, että välikokeista/tentistä on saavutettu vähintään 33% jaossa olevista pisteistä)
41% max =2
55% max =3
70% max =4
80% max =5
max on välikokeiden/tentin pisteet + mallinnus ja laskenta -harjoituksen pisteet + kallistuskokeen pisteet