Siirry suoraan sisältöön

Laivan kelluvuus ja vakavuusLaajuus (7 op)

Tunnus: 5031334

Laajuus

7 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa laskea laivan kellumisasennon ja alkuvakavuuden käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Opiskelija osaa välttää kelluvuuteen ja vakavuuteen liittyviä vaaroja suunnittelutyössään. Opiskelija osaa analysoida vakavuusongelmia. Opiskelija osaa soveltaa vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä.

Sisältö

Kelluvuus ja vakavuus- opintojaksossa keskitytään laivan kellumisasennon ja vakavuuden perusteisiin. Esimerkkejä lasketaan käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Laivan rungon muodon suunnittelua tarkastellaan linjapiirustuksen ja hydrostaattisten laskelmien avulla. Käsitellään vakavuutta heikentäviä tekijöitä, kuten vapaita nestepintoja ja liikkuvia lasteja. Opintojaksoon sisältyy vakavuusongelmien analysointiharjoituksia ja esimerkkejä: Vasa-laiva, Titanic, Estonia ja Costa Concordia. Tärkeimpiä ehjän ja vaurioituneen aluksen vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä käydään läpi. Opintojaksoon liittyy harjoitustyö.

Ilmoittautumisaika

10.12.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 25.04.2025

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Pia Tulimaa
  • Kai Saarinen
Vastuuopettaja

Pia Tulimaa

Ryhmät
  • KMMMODLaivanVakavuusJaRungonSuunnittelu
    KMM Laivan vakavuus ja rungon suunnittelu

Tavoitteet

Opiskelija osaa laskea laivan kellumisasennon ja alkuvakavuuden käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Opiskelija osaa välttää kelluvuuteen ja vakavuuteen liittyviä vaaroja suunnittelutyössään. Opiskelija osaa analysoida vakavuusongelmia. Opiskelija osaa soveltaa vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä.

Sisältö

Kelluvuus ja vakavuus- opintojaksossa keskitytään laivan kellumisasennon ja vakavuuden perusteisiin. Esimerkkejä lasketaan käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Laivan rungon muodon suunnittelua tarkastellaan linjapiirustuksen ja hydrostaattisten laskelmien avulla. Käsitellään vakavuutta heikentäviä tekijöitä, kuten vapaita nestepintoja ja liikkuvia lasteja. Opintojaksoon sisältyy vakavuusongelmien analysointiharjoituksia ja esimerkkejä: Vasa-laiva, Titanic, Estonia ja Costa Concordia. Tärkeimpiä ehjän ja vaurioituneen aluksen vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä käydään läpi. Opintojaksoon liittyy harjoitustyö.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus:
Laivatekniikka, luvut: Terminologia, Simpson, linjat, vakavuus, vauriovakavuus.
Laivan kelluvuus ja vakavuus, Jerzy Matusiak
Tekstit ja harjoitusesimerkit tuodaan oppimisympäristöön kurssin edetessä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opittua tietoa sovelletaan laskujen ja harjoitusten muodossa. Hyvään opintomenestykseen opiskelijalta edellytetään aktiivista osallistumista ja kotitehtävien suorittamista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentit järjestetään:
- opintojakson tentti 24.4.2025
- ensimmäinen uusintatentti järjestetään 19.5.2025
- toinen uusintatentti järjestetään 2.6.2025

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laivan kelluvuus ja vakavuus, 7.00 op, 187 h

Sisällön jaksotus

Vakavuuden perusteet, kelluvuus ja vakavuus, poikittainen vakavuus, pitkittäinen vakavuus, vapaan nestepinnan vaikutus, liikkuvan lastin vaikutus, dynaaminen vakavuus, vauriovakavuus, NAPA Designer.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti, 70% kurssin pisteistä. Kurssin läpipääsyyn vaaditaan vähintään 33% kokeen pisteiden saavuttamista.
Laivan runkomuotojen mallinnus ja hydrostatiikan laskenta -harjoitus 20 % kurssin pisteistä (Laskujen järkevyys, linjojen juoksevuus). Harjoitus tulee suorittaa hyväksytysti kurssin läpipääsyyn.
Kallistuskoeharjoitus 10% kurssin pisteistä. Harjoitus tulee suorittaa hyväksytysti kurssin läpipääsyyn.
Näiden lisäksi tehtävät kotitehtävät mahdollistavat lisäpisteiden keräämisen. Näillä pisteillä ei pysty kuitenkaan läpäisemään opintokokonaisuutta.
Arvosanarajat:
33% max =1 (olettaen, että välikokeista/tentistä on saavutettu vähintään 33% jaossa olevista pisteistä)
41% max =2
55% max =3
70% max =4
85% max =5
max on tentin pisteet + mallinnus ja laskenta -harjoituksen pisteet + kallistuskokeen pisteet

Ilmoittautumisaika

09.12.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.04.2024

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 30

Opettaja
  • Pekka Juuti
  • Kai Saarinen
Vastuuopettaja

Kai Saarinen

Ryhmät
  • KMMMODLaivanVakavuusJaRungonSuunnittelu
    KMM Laivan vakavuus ja rungon suunnittelu

Tavoitteet

Opiskelija osaa laskea laivan kellumisasennon ja alkuvakavuuden käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Opiskelija osaa välttää kelluvuuteen ja vakavuuteen liittyviä vaaroja suunnittelutyössään. Opiskelija osaa analysoida vakavuusongelmia. Opiskelija osaa soveltaa vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä.

Sisältö

Kelluvuus ja vakavuus- opintojaksossa keskitytään laivan kellumisasennon ja vakavuuden perusteisiin. Esimerkkejä lasketaan käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Laivan rungon muodon suunnittelua tarkastellaan linjapiirustuksen ja hydrostaattisten laskelmien avulla. Käsitellään vakavuutta heikentäviä tekijöitä, kuten vapaita nestepintoja ja liikkuvia lasteja. Opintojaksoon sisältyy vakavuusongelmien analysointiharjoituksia ja esimerkkejä: Vasa-laiva, Titanic, Estonia ja Costa Concordia. Tärkeimpiä ehjän ja vaurioituneen aluksen vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä käydään läpi. Opintojaksoon liittyy harjoitustyö.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus:
Laivatekniikka, luvut: Terminologia, Simpson, linjat, vakavuus, vauriovakavuus.
Laivan kelluvuus ja vakavuus, Jerzy Matusiak
Tekstit ja harjoitusesimerkit tuodaan oppimisympäristöön kurssin edetessä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opittua tietoa sovelletaan laskujen ja harjoitusten muodossa. Opiskelijalle suositellaan aktiivista osallistumista ja kotitehtävien suorittamista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentit järjestetään:
- välitenttien ja varsinaisen tentin ajankohdat sovitaan opintojakson toteutuksen aikana
- ensimmäinen uusintatentti järjestetään 16.5.2024
- toinen uusintatentti järjestetään 6.6.2024

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laivan kelluvuus ja vakavuus, 7.00 op, 187 h

Sisällön jaksotus

Vakavuuden perusteet, kelluvuus ja vakavuus, poikittainen vakavuus, pitkittäinen vakavuus, vapaan nestepinnan vaikutus, liikkuvan lastin vaikutus, dynaaminen vakavuus, vauriovakavuus, NAPA loading computer

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaksi välikoetta tai tentti, 70% kurssin pisteistä. Kurssin läpipääsyyn vaaditaan vähintään 33% kokeen pisteiden saavuttamista.
Laivan runkomuotojen mallinnus ja hydrostatiikan laskenta -harjoitus 20 % kurssin pisteistä (Laskujen järkevyys, linjojen juoksevuus). Harjoitus tulee suorittaa hyväksytysti kurssin läpipääsyyn.
Kallistuskoeharjoitus 10% kurssin pisteistä. Harjoitus tulee suorittaa hyväksytysti kurssin läpipääsyyn.
Näiden lisäksi tehtävät kotitehtävät mahdollistavat lisäpisteiden keräämisen. Näillä pisteillä ei pysty kuitenkaan läpäisemään opintokokonaisuutta.
Arvosanarajat:
33% max =1 (olettaen, että välikokeista/tentistä on saavutettu vähintään 33% jaossa olevista pisteistä)
41% max =2
55% max =3
70% max =4
80% max =5
max on välikokeiden/tentin pisteet + mallinnus ja laskenta -harjoituksen pisteet + kallistuskokeen pisteet

Ilmoittautumisaika

10.12.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 28

Opettaja
  • Pia Tulimaa
  • Kai Saarinen
Ryhmät
  • KMMMODLaivanVakavuusJaRungonSuunnittelu
    KMM Laivan vakavuus ja rungon suunnittelu

Tavoitteet

Opiskelija osaa laskea laivan kellumisasennon ja alkuvakavuuden käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Opiskelija osaa välttää kelluvuuteen ja vakavuuteen liittyviä vaaroja suunnittelutyössään. Opiskelija osaa analysoida vakavuusongelmia. Opiskelija osaa soveltaa vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä.

Sisältö

Kelluvuus ja vakavuus- opintojaksossa keskitytään laivan kellumisasennon ja vakavuuden perusteisiin. Esimerkkejä lasketaan käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Laivan rungon muodon suunnittelua tarkastellaan linjapiirustuksen ja hydrostaattisten laskelmien avulla. Käsitellään vakavuutta heikentäviä tekijöitä, kuten vapaita nestepintoja ja liikkuvia lasteja. Opintojaksoon sisältyy vakavuusongelmien analysointiharjoituksia ja esimerkkejä: Vasa-laiva, Titanic, Estonia ja Costa Concordia. Tärkeimpiä ehjän ja vaurioituneen aluksen vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä käydään läpi. Opintojaksoon liittyy harjoitustyö.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus:
Laivatekniikka, luvut: Terminologia, Simpson, linjat, vakavuus, vauriovakavuus.
Laivan kelluvuus ja vakavuus, Jerzy Matusiak
Tekstit ja harjoitusesimerkit tuodaan oppimisympäristöön kurssin edetessä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opittua tietoa sovelletaan laskujen ja harjoitusten muodossa. Opiskelijalle suositellaan aktiivista osallistumista ja kotitehtävien suorittamista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laivan kelluvuus ja vakavuus, 7.00 op, 187 h

Sisällön jaksotus

Vakavuuden perusteet, kelluvuus ja vakavuus, poikittainen vakavuus, pitkittäinen vakavuus, vapaan nestepinnan vaikutus, liikkuvan lastin vaikutus, dynaaminen vakavuus, vauriovakavuus, NAPA loading computer

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaksi välikoetta tai tentti, 70% kurssin pisteistä. Kurssin läpipääsyyn vaaditaan vähintään 33% kokeen pisteiden saavuttamista.
Laivan runkomuotojen mallinnus ja hydrostatiikan laskenta -harjoitus 20 % kurssin pisteistä (Laskujen järkevyys, linjojen juoksevuus). Harjoitus tulee suorittaa hyväksytysti kurssin läpipääsyyn.
Kallistuskoeharjoitus 10% kurssin pisteistä. Harjoitus tulee suorittaa hyväksytysti kurssin läpipääsyyn.
Näiden lisäksi tehtävät kotitehtävät mahdollistavat lisäpisteiden keräämisen. Näillä pisteillä ei pysty kuitenkaan läpäisemään opintokokonaisuutta.
Arvosanarajat:
33% max =1 (olettaen, että välikokeista/tentistä on saavutettu vähintään 33% jaossa olevista pisteistä)
41% max =2
55% max =3
70% max =4
80% max =5
max on välikokeiden/tentin pisteet + mallinnus ja laskenta -harjoituksen pisteet + kallistuskokeen pisteet

Ilmoittautumisaika

11.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

3 - 25

Opettaja
  • Pia Tulimaa
  • Kai Saarinen
Ryhmät
  • KMMMODLaivanVakavuusJaRungonSuunnittelu
    KMM Laivan vakavuus ja rungon suunnittelu

Tavoitteet

Opiskelija osaa laskea laivan kellumisasennon ja alkuvakavuuden käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Opiskelija osaa välttää kelluvuuteen ja vakavuuteen liittyviä vaaroja suunnittelutyössään. Opiskelija osaa analysoida vakavuusongelmia. Opiskelija osaa soveltaa vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä.

Sisältö

Kelluvuus ja vakavuus- opintojaksossa keskitytään laivan kellumisasennon ja vakavuuden perusteisiin. Esimerkkejä lasketaan käsin ja tietokoneohjelmistoilla. Laivan rungon muodon suunnittelua tarkastellaan linjapiirustuksen ja hydrostaattisten laskelmien avulla. Käsitellään vakavuutta heikentäviä tekijöitä, kuten vapaita nestepintoja ja liikkuvia lasteja. Opintojaksoon sisältyy vakavuusongelmien analysointiharjoituksia ja esimerkkejä: Vasa-laiva, Titanic, Estonia ja Costa Concordia. Tärkeimpiä ehjän ja vaurioituneen aluksen vakavuutta koskevia sääntöjä ja määräyksiä käydään läpi. Opintojaksoon liittyy harjoitustyö.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus:
Laivatekniikka, luvut: Terminologia, Simpson, linjat, vakavuus, vauriovakavuus.
Laivan kelluvuus ja vakavuus, Jerzy Matusiak
Tekstit ja harjoitusesimerkit tuodaan oppimisympäristöön kurssin edetessä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opittua tietoa sovelletaan runsaasti laskujen ja harjoitusten muodossa. Opiskelijalle suositellaan aktiivista osallistumista ja kotitehtävien suorittamista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laivan kelluvuus ja vakavuus, 7.00 op, 187 h

Sisällön jaksotus

Vakavuuden perusteet, kelluvuus ja vakavuus, poikittainen vakavuus, pitkittäinen vakavuus, vapaan nestepinnan vaikutus, liikkuvan lastin vaikutus, dynaaminen vakavuus, vauriovakavuus, NAPA loading computer

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaksi välikoetta á 12 p., kotilaskuista voi saada bonuspisteitä max 4 p.
Linjapiirustusarvostelu max 4 p. arvostelu 1-4 (Laskujen järkevyys, linjojen juoksevuus)
Arvosanarajat:
33% koepisteet =1 eli 8 p. Tämä on saavutettava ilman kotilaskupisteitä, välikoe 2:n vakavuustehtävä pitää osata täysin oikein
41% max =2
55% max =3
70% max =4
80% max =5
max on 24+4 = 28 p