Laadunhallinnan ja standardien perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: TE00BS59
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)
Sisältö
- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit
Ilmoittautumisaika
14.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 25.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)
Sisältö
- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
27.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kemiantekniikka
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Sari Airenne
Ryhmät
-
MKEMIK24Kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)
Sisältö
- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit
Oppimateriaalit
Itslearning alustalla jaettava materiaali. Standardit ISO 9001, ISO 14001, ISO 450001 ja ISO 13485 ovat luettavissa SFS online palvelun kautta (FINNA)
Opetusmenetelmät
Opiskelu perustuu pääosin itsenäiseen verkko-opiskeluun. Oppimistehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista. Oppimista tukevat tehtävät materiaalissa ovat vapaaehtoisia, ja arvioitavat tehtävät (sekä yksin että ryhmässä suoritettavia tehtäviä) ovat pakollisia.
Opintojaksolla harjoitellaan itsenäisesti/ryhmissä tiedonhakua oppimistehtävien suorittamiseen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole, arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin (tehtäväperustainen opintojakso)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä (vertaisoppiminen) tehtävät tehtävät. Opintojaksolla huomioidaan kestävän kehityksen näkökulma.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson eri teemoihin liittyy opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso aloitetaan perehtymällä laadunhallinnan ja standardien perusteisiin. Tämän osion suoritettuaan opiskelija siirtyy opiskelemaan standardien ISO 9001 (laadunhallinta), ISO 14001 (ympäristöjärjestelmä), ISO 450001 (työterveys ja työsuojelu) ja ISO 13485 (lääkinnälliset laitteet) sisältöä ja tavoitteita.
Opintojakso sisältää lähipäivät: 27.8 (klo 9-11) ja 10.12 (klo 10-12)
Lisäksi mahdollisuus osallistua erilliseen Teams -luentoon 3.10 (klo. 14 - 15), SFS:n asiantuntijat (johtamisjärjestelmästandardit)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolla viestintä Itslearning -ilmoitus osion kautta. Opettajan kanssa viestintä myös sähköpostitse.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin. Tehtävien arviointikriteerit ovat tehtäväkohtaiset ja ne annetaan ennen opintojakson aloitusta. Tehtävät tulee palauttaa aikataulussa ja hyväksyttyä tehtävää ei voi korottaa. Tehtävien palauttaminen määritellyn palautuspäivämäärän jälkeen saattaa vaikuttaa arvosanaan alentavasti.
Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin:
Yksilötehtävä, raportin kirjoitus (tehtävä 1):
Tehtävä on yksilötehtävä, tehtävä vertaisarvioidaan annettuja arviointikriteerejä vasten. Arvosana määräytyy vertaisarvioinnin ja opettajan arvioinnin perusteella (asteikolla hylätty – 5)
Ryhmätehtävä, powerpoint esitys (tehtävä 2):
Tehtävä tehdään noin 4-5 opiskelijan ryhmissä. Ryhmän tulee tehdä itsearvointi arviointikriteereiden perusteella. Arviointi asteikolla hylätty – 5. Opettaja arvioi tehtävän 2.
Suorituksen hyväksymiseksi tulee osallistua aktiivisesti ryhmän toimintaan.
Lukupiirityöskentely (tehtävä 3)
Tehtävä tehdään noin 4-5 opiskelijan ryhmissä. Arviointi on hylätty / hyväksytty. Opettaja arvioi tehtävän 3.
Monivalintatehtävä (tehtävä 4): Tehtävä kattaa opintojakson aihepiirin, ja se tehdään itsenäisesti Itslearning -alustalla. Arviointi on hylätty/hyväksytty.
Opintojakson kokonaisarvosana:
Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtävään (numeerinen arvosana 1-5 tai hylätty). Lopullinen arvosana muodostuu numeerisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta. Kaikkien arvioitavien tehtävien tulee olla hyväksytysti suoritettu. Erilliset arviointikriteerit annetaan tehtäväkohtaisesti.
Arvioinnissa hyödynnetään vertaisarviointia, itsearviointia ja opettajan arviointia.
Hylätty (0)
Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa standardisoinnin tarkoituksen ja taustan perustasolla.
Opiskelija tunnistaa ISO standardien yleisen rakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
Opiskelija osaa lukea standardia perustasolla.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit perustasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan yleisellä tasolla.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja ymmärtää standardien käsitteet.
Opiskelija löytää standardista olennaiset asiat.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja tunnistaa aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja tunnistaa niiden merkityksen organisaation toiminnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan, sekä standardoinnin hyödyn käytännössä.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti standardien käsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa standardia käyttötarkoituksen mukaisesti.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja osaa esittää monipuolisesti aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja osaa perustella standardien hyödyt organisaation toiminnassa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 26.09.2023
Ajoitus
25.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Lean ja laatu kehitystyössä osaajakoulutus
Opettaja
- Sari Airenne
Ryhmät
-
OSLELAS23Lean ja laatu kehitystyössä osaajakoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)
Sisältö
- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit
Oppimateriaalit
Itslearning alustalla jaettava materiaali. Sekä standardit ISO 9001, ISO 14001, ISO 450001 ja ISO 13485 (FINNA, SFS online)
Opetusmenetelmät
Opiskelu perustuu itsenäiseen verkko-opiskeluun. Tehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole, arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä (vertaisoppiminen) tehtävät tehtävät.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson eri teemoihin liittyy opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson osioiden suorittaminen on aikataulutettu, ja osiot tulee suorittaa annetussa aikataulussa. Toteutus on kokonaan verkko-opiskelua.
Opintojakso aloitetaan perehtymällä laadunhallinnan ja standardien perusteisiin. Tämän osion suoritettuaan opiskelija siirtyy opiskelemaan standardien ISO 9001 (laadunhallinta), ISO 14001 (ympäristöjärjestelmä), ISO 450001 (työterveys ja työsuojelu) ja vapaavalintaista laatustandardia.
Opintojakso aloitetaan 26.9 (opintojakson toteutussuunnitelma ja ryhmäjaot)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin. Tehtävien arviointikriteerit ovat tehtäväkohtaiset ja ne annetaan ennen opintojakson aloitusta.
(arvioinnissa hyödynnetään opettajan arviointia, itsearviointia ja vertaisarviointia)
Hylätty (0)
Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa standardisoinnin tarkoituksen ja taustan perustasolla.
Opiskelija tunnistaa ISO standardien yleisen rakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
Opiskelija osaa lukea standardia perustasolla.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit perustasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan yleisellä tasolla.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja ymmärtää standardien käsitteet.
Opiskelija löytää standardista olennaiset asiat.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja tunnistaa aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja tunnistaa niiden merkityksen organisaation toiminnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan, sekä standardoinnin hyödyn käytännössä.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti standardien käsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa standardia käyttötarkoituksen mukaisesti.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja osaa esittää monipuolisesti aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja osaa perustella standardien hyödyt organisaation toiminnassa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
29.08.2023 - 17.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Sari Airenne
Vastuuopettaja
Sari Airenne
Ryhmät
-
MKEMIK23Kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)
Sisältö
- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit
Oppimateriaalit
Itslearning alustalla jaettava materiaali. Sekä standardit ISO 9001, ISO 14001, ISO 450001 ja ISO 13485 (FINNA, SFS online)
Opetusmenetelmät
Opiskelu perustuu itsenäiseen verkko-opiskeluun. Tehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole, arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä (vertaisoppiminen) tehtävät tehtävät.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson eri teemoihin liittyy opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson osioiden suorittaminen on aikataulutettu, ja osiot tulee suorittaa annetussa aikataulussa.
Opintojakso aloitetaan perehtymällä laadunhallinnan ja standardien perusteisiin. Tämän osion suoritettuaan opiskelija siirtyy opiskelemaan standardien ISO 9001 (laadunhallinta), ISO 14001 (ympäristöjärjestelmä), ISO 450001 (työterveys ja työsuojelu) ja ISO 13485 (lääkinnälliset laitteet) sisältöä ja tavoitteita.
Opintojakso sisältää lähipäivät (29.8 ja 12.12)
Lisäksi erillinen Teams -luento 12.10 (klo 14 -15), SFS:n asiantuntijat
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin. Tehtävien arviointikriteerit ovat tehtäväkohtaiset ja ne annetaan ennen opintojakson aloitusta.
(arvioinnissa hyödynnetään opettajan arviointia, itsearviointia ja vertaisarviointia)
Hylätty (0)
Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa standardisoinnin tarkoituksen ja taustan perustasolla.
Opiskelija tunnistaa ISO standardien yleisen rakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
Opiskelija osaa lukea standardia perustasolla.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit perustasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan yleisellä tasolla.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja ymmärtää standardien käsitteet.
Opiskelija löytää standardista olennaiset asiat.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja tunnistaa aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja tunnistaa niiden merkityksen organisaation toiminnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan, sekä standardoinnin hyödyn käytännössä.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti standardien käsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa standardia käyttötarkoituksen mukaisesti.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja osaa esittää monipuolisesti aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja osaa perustella standardien hyödyt organisaation toiminnassa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 24.01.2022
Ajoitus
14.03.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Sari Airenne
Vastuuopettaja
Sari Airenne
Ryhmät
-
MKEMIK22Kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)
Sisältö
- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit
Oppimateriaalit
Itslearning alustalla jaettava materiaali. Sekä standardit ISO 9001, ISO 14001, ISO 450001 ja ISO 13485.
Opetusmenetelmät
Opiskelu perustuu itsenäiseen verkko-opiskeluun. Tehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole, arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin. Arvioitavia oppimistehtäviä on neljä, ja arvosana muostuu niiden keksiarvosta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena. Opintojaksoon sisältyy myös lähipäiviä (18.3, 12.4 ja 19.5)
Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä tehtävät tehtävät.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson eri teemoihin liittyy opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson osioiden suorittaminen on aikataulutettu, ja osiot tulee suorittaa annetussa aikataulussa.
Opintojakso aloitetaan perehtymällä laadunhallinnan ja standardien perusteisiin. Tämän osion suoritettuaan opiskelija siirtyy opiskelemaan standardien ISO 9001 (laadunhallinta), ISO 14001 (ympäristöjärjestelmä), ISO 450001 (työterveys ja työsuojelu) ja ISO 13485 (Lääkinnälliset laitteet) sisältöä ja tavoitteita.
Opintojakso sisältää lähipäivät (18.3, 12.4 ja 19.5)
Totetustapa (lähiopetus tai on-line) päätetään myöhemmin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin.
(arvioinnissa hyödynnetään opettajan arviointia, itsearviointia ja vertaisarviointia)
Hylätty (0)
Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa standardisoinnin tarkoituksen ja taustan perustasolla.
Opiskelija tunnistaa ISO standardien yleisen rakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
Opiskelija osaa lukea standardia perustasolla.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit perustasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan yleisellä tasolla.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja ymmärtää standardien käsitteet.
Opiskelija löytää standardista olennaiset asiat.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja tunnistaa aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja tunnistaa niiden merkityksen organisaation toiminnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan, sekä standardoinnin hyödyn käytännössä.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti standardien käsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa standardia käyttötarkoituksen mukaisesti.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja osaa esittää monipuolisesti aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja osaa perustella standardien hyödyt organisaation toiminnassa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
27.01.2022 - 02.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Lean ja laatu kehitystyössä korkeakouludiplomi
Opettaja
- Rauni Jaskari
- Sari Airenne
Ryhmät
-
DLELAK22Lean ja laatu kehitystyössä korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)
Sisältö
- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit
Oppimateriaalit
Itslearning alustalla jaettava materiaali. Sekä standardit ISO 4001, ISO 14001 ja ISO 450001 (Opiskelijoiden luettavissa SFS online)
Opetusmenetelmät
Opiskelu perustuu itsenäiseen verkko-opiskeluun. Opintojaksoon sisältyy myös lähipäiviä (27.1, 15.2 ja 2.3). Lähipäivät toteutetaan Teams kokouksina.
Tehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista.
Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät, ryhmissä tehtävät tehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin (3 arvioitavaa tehtävää)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena.
Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä suoritettavat tehtävät.
Tiedonhankinta lähdemateriaaleista on keskeisessä asemassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on jaettu viiteen osaan (Laadunhallinnan ja standardien perusteet, ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 ja EFQM). Osissa on opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä. Nämä sisällöt on tarkoittettu itsenäiseen opiskeluun ja oman oppimisesi testaamiseen. EFQM osuudesta järjestetään erillinen lähipäivä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson osioiden suorittaminen on aikataulutettu, ja osiot tulee suorittaa annetussa aikataulussa.
Sisältö:
-Laadunhallinnan ja standardien perusteet
-Standardit ISO 4001, ISO 14001 ja ISO 450001 (sisältö ja tavoitteet)
-EFQM
Lähipäivät: 27.1 (klo 14-18), 15.2 (14-16) ja 3.3 (klo 14-16). Lähipäivät toteutetaan Teams -kokouksina.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin
(opettajan arviointi, vertaisarviointi ja itsearviointi)
Hylätty (0)
Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa standardisoinnin tarkoituksen ja taustan perustasolla.
Opiskelija tunnistaa ISO standardien yleisen rakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
Opiskelija osaa lukea standardia perustasolla.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit perustasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan yleisellä tasolla.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja ymmärtää standardien käsitteet.
Opiskelija löytää standardista olennaiset asiat.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja tunnistaa aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja tunnistaa niiden merkityksen organisaation toiminnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan, sekä standardoinnin hyödyn käytännössä.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti standardien käsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa standardia käyttötarkoituksen mukaisesti.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja osaa esittää monipuolisesti aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja osaa perustella standardien hyödyt organisaation toiminnassa