Siirry suoraan sisältöön

Laadunhallinnan ja standardien perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: TE00BS59

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)

Sisältö

- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit

Ilmoittautumisaika

14.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 25.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)

Sisältö

- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 26.08.2024

Ajoitus

27.08.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kemiantekniikka

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Sari Airenne
Ryhmät
  • MKEMIK24
    Kemiantekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)

Sisältö

- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit

Oppimateriaalit

Itslearning alustalla jaettava materiaali. Standardit ISO 9001, ISO 14001, ISO 450001 ja ISO 13485 ovat luettavissa SFS online palvelun kautta (FINNA)

Opetusmenetelmät

Opiskelu perustuu pääosin itsenäiseen verkko-opiskeluun. Oppimistehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista. Oppimista tukevat tehtävät materiaalissa ovat vapaaehtoisia, ja arvioitavat tehtävät (sekä yksin että ryhmässä suoritettavia tehtäviä) ovat pakollisia.
Opintojaksolla harjoitellaan itsenäisesti/ryhmissä tiedonhakua oppimistehtävien suorittamiseen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiä ei ole, arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin (tehtäväperustainen opintojakso)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä (vertaisoppiminen) tehtävät tehtävät. Opintojaksolla huomioidaan kestävän kehityksen näkökulma.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson eri teemoihin liittyy opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso aloitetaan perehtymällä laadunhallinnan ja standardien perusteisiin. Tämän osion suoritettuaan opiskelija siirtyy opiskelemaan standardien ISO 9001 (laadunhallinta), ISO 14001 (ympäristöjärjestelmä), ISO 450001 (työterveys ja työsuojelu) ja ISO 13485 (lääkinnälliset laitteet) sisältöä ja tavoitteita.

Opintojakso sisältää lähipäivät: 27.8 (klo 9-11) ja 10.12 (klo 10-12)
Lisäksi mahdollisuus osallistua erilliseen Teams -luentoon 3.10 (klo. 14 - 15), SFS:n asiantuntijat (johtamisjärjestelmästandardit)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolla viestintä Itslearning -ilmoitus osion kautta. Opettajan kanssa viestintä myös sähköpostitse.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin. Tehtävien arviointikriteerit ovat tehtäväkohtaiset ja ne annetaan ennen opintojakson aloitusta. Tehtävät tulee palauttaa aikataulussa ja hyväksyttyä tehtävää ei voi korottaa. Tehtävien palauttaminen määritellyn palautuspäivämäärän jälkeen saattaa vaikuttaa arvosanaan alentavasti.

Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin:

Yksilötehtävä, raportin kirjoitus (tehtävä 1):
Tehtävä on yksilötehtävä, tehtävä vertaisarvioidaan annettuja arviointikriteerejä vasten.  Arvosana määräytyy vertaisarvioinnin ja opettajan arvioinnin perusteella (asteikolla hylätty – 5)

Ryhmätehtävä, powerpoint esitys (tehtävä 2):

Tehtävä tehdään noin 4-5 opiskelijan ryhmissä. Ryhmän tulee tehdä itsearvointi arviointikriteereiden perusteella. Arviointi asteikolla hylätty – 5. Opettaja arvioi tehtävän 2.
Suorituksen hyväksymiseksi tulee osallistua aktiivisesti ryhmän toimintaan.

Lukupiirityöskentely (tehtävä 3)
Tehtävä tehdään noin 4-5 opiskelijan ryhmissä. Arviointi on hylätty / hyväksytty. Opettaja arvioi tehtävän 3. 

Monivalintatehtävä (tehtävä 4): Tehtävä kattaa opintojakson aihepiirin, ja se tehdään itsenäisesti Itslearning -alustalla. Arviointi on hylätty/hyväksytty.

Opintojakson kokonaisarvosana:

Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtävään (numeerinen arvosana 1-5 tai hylätty). Lopullinen arvosana muodostuu numeerisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta. Kaikkien arvioitavien tehtävien tulee olla hyväksytysti suoritettu. Erilliset arviointikriteerit annetaan tehtäväkohtaisesti.

Arvioinnissa hyödynnetään vertaisarviointia, itsearviointia ja opettajan arviointia.

Hylätty (0)

Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa standardisoinnin tarkoituksen ja taustan perustasolla.
Opiskelija tunnistaa ISO standardien yleisen rakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
Opiskelija osaa lukea standardia perustasolla.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit perustasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan yleisellä tasolla.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja ymmärtää standardien käsitteet.
Opiskelija löytää standardista olennaiset asiat.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja tunnistaa aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja tunnistaa niiden merkityksen organisaation toiminnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan, sekä standardoinnin hyödyn käytännössä.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti standardien käsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa standardia käyttötarkoituksen mukaisesti.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja osaa esittää monipuolisesti aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja osaa perustella standardien hyödyt organisaation toiminnassa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 26.09.2023

Ajoitus

25.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Lean ja laatu kehitystyössä osaajakoulutus
Opettaja
  • Sari Airenne
Ryhmät
  • OSLELAS23
    Lean ja laatu kehitystyössä osaajakoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)

Sisältö

- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit

Oppimateriaalit

Itslearning alustalla jaettava materiaali. Sekä standardit ISO 9001, ISO 14001, ISO 450001 ja ISO 13485 (FINNA, SFS online)

Opetusmenetelmät

Opiskelu perustuu itsenäiseen verkko-opiskeluun. Tehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiä ei ole, arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä (vertaisoppiminen) tehtävät tehtävät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson eri teemoihin liittyy opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä.

Sisällön jaksotus

Opintojakson osioiden suorittaminen on aikataulutettu, ja osiot tulee suorittaa annetussa aikataulussa. Toteutus on kokonaan verkko-opiskelua.

Opintojakso aloitetaan perehtymällä laadunhallinnan ja standardien perusteisiin. Tämän osion suoritettuaan opiskelija siirtyy opiskelemaan standardien ISO 9001 (laadunhallinta), ISO 14001 (ympäristöjärjestelmä), ISO 450001 (työterveys ja työsuojelu) ja vapaavalintaista laatustandardia.

Opintojakso aloitetaan 26.9 (opintojakson toteutussuunnitelma ja ryhmäjaot)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin. Tehtävien arviointikriteerit ovat tehtäväkohtaiset ja ne annetaan ennen opintojakson aloitusta.

(arvioinnissa hyödynnetään opettajan arviointia, itsearviointia ja vertaisarviointia)

Hylätty (0)

Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa standardisoinnin tarkoituksen ja taustan perustasolla.
Opiskelija tunnistaa ISO standardien yleisen rakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
Opiskelija osaa lukea standardia perustasolla.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit perustasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan yleisellä tasolla.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja ymmärtää standardien käsitteet.
Opiskelija löytää standardista olennaiset asiat.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja tunnistaa aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja tunnistaa niiden merkityksen organisaation toiminnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan, sekä standardoinnin hyödyn käytännössä.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti standardien käsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa standardia käyttötarkoituksen mukaisesti.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja osaa esittää monipuolisesti aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja osaa perustella standardien hyödyt organisaation toiminnassa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

29.08.2023 - 17.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Sari Airenne
Vastuuopettaja

Sari Airenne

Ryhmät
  • MKEMIK23
    Kemiantekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)

Sisältö

- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit

Oppimateriaalit

Itslearning alustalla jaettava materiaali. Sekä standardit ISO 9001, ISO 14001, ISO 450001 ja ISO 13485 (FINNA, SFS online)

Opetusmenetelmät

Opiskelu perustuu itsenäiseen verkko-opiskeluun. Tehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiä ei ole, arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä (vertaisoppiminen) tehtävät tehtävät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson eri teemoihin liittyy opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä.

Sisällön jaksotus

Opintojakson osioiden suorittaminen on aikataulutettu, ja osiot tulee suorittaa annetussa aikataulussa.

Opintojakso aloitetaan perehtymällä laadunhallinnan ja standardien perusteisiin. Tämän osion suoritettuaan opiskelija siirtyy opiskelemaan standardien ISO 9001 (laadunhallinta), ISO 14001 (ympäristöjärjestelmä), ISO 450001 (työterveys ja työsuojelu) ja ISO 13485 (lääkinnälliset laitteet) sisältöä ja tavoitteita.

Opintojakso sisältää lähipäivät (29.8 ja 12.12)
Lisäksi erillinen Teams -luento 12.10 (klo 14 -15), SFS:n asiantuntijat

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin. Tehtävien arviointikriteerit ovat tehtäväkohtaiset ja ne annetaan ennen opintojakson aloitusta.

(arvioinnissa hyödynnetään opettajan arviointia, itsearviointia ja vertaisarviointia)

Hylätty (0)

Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa standardisoinnin tarkoituksen ja taustan perustasolla.
Opiskelija tunnistaa ISO standardien yleisen rakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
Opiskelija osaa lukea standardia perustasolla.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit perustasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan yleisellä tasolla.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja ymmärtää standardien käsitteet.
Opiskelija löytää standardista olennaiset asiat.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja tunnistaa aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja tunnistaa niiden merkityksen organisaation toiminnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan, sekä standardoinnin hyödyn käytännössä.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti standardien käsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa standardia käyttötarkoituksen mukaisesti.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja osaa esittää monipuolisesti aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja osaa perustella standardien hyödyt organisaation toiminnassa.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 24.01.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Sari Airenne
Vastuuopettaja

Sari Airenne

Ryhmät
  • MKEMIK22
    Kemiantekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)

Sisältö

- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit

Oppimateriaalit

Itslearning alustalla jaettava materiaali. Sekä standardit ISO 9001, ISO 14001, ISO 450001 ja ISO 13485.

Opetusmenetelmät

Opiskelu perustuu itsenäiseen verkko-opiskeluun. Tehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiä ei ole, arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin. Arvioitavia oppimistehtäviä on neljä, ja arvosana muostuu niiden keksiarvosta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena. Opintojaksoon sisältyy myös lähipäiviä (18.3, 12.4 ja 19.5)
Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä tehtävät tehtävät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson eri teemoihin liittyy opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä.

Sisällön jaksotus

Opintojakson osioiden suorittaminen on aikataulutettu, ja osiot tulee suorittaa annetussa aikataulussa.

Opintojakso aloitetaan perehtymällä laadunhallinnan ja standardien perusteisiin. Tämän osion suoritettuaan opiskelija siirtyy opiskelemaan standardien ISO 9001 (laadunhallinta), ISO 14001 (ympäristöjärjestelmä), ISO 450001 (työterveys ja työsuojelu) ja ISO 13485 (Lääkinnälliset laitteet) sisältöä ja tavoitteita.

Opintojakso sisältää lähipäivät (18.3, 12.4 ja 19.5)
Totetustapa (lähiopetus tai on-line) päätetään myöhemmin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin.

(arvioinnissa hyödynnetään opettajan arviointia, itsearviointia ja vertaisarviointia)

Hylätty (0)

Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa standardisoinnin tarkoituksen ja taustan perustasolla.
Opiskelija tunnistaa ISO standardien yleisen rakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
Opiskelija osaa lukea standardia perustasolla.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit perustasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan yleisellä tasolla.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja ymmärtää standardien käsitteet.
Opiskelija löytää standardista olennaiset asiat.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja tunnistaa aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja tunnistaa niiden merkityksen organisaation toiminnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan, sekä standardoinnin hyödyn käytännössä.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti standardien käsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa standardia käyttötarkoituksen mukaisesti.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja osaa esittää monipuolisesti aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja osaa perustella standardien hyödyt organisaation toiminnassa.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

27.01.2022 - 02.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Lean ja laatu kehitystyössä korkeakouludiplomi
Opettaja
  • Rauni Jaskari
  • Sari Airenne
Ryhmät
  • DLELAK22
    Lean ja laatu kehitystyössä korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)

Sisältö

- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit

Oppimateriaalit

Itslearning alustalla jaettava materiaali. Sekä standardit ISO 4001, ISO 14001 ja ISO 450001 (Opiskelijoiden luettavissa SFS online)

Opetusmenetelmät

Opiskelu perustuu itsenäiseen verkko-opiskeluun. Opintojaksoon sisältyy myös lähipäiviä (27.1, 15.2 ja 2.3). Lähipäivät toteutetaan Teams kokouksina.

Tehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista.

Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät, ryhmissä tehtävät tehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin (3 arvioitavaa tehtävää)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena.
Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä suoritettavat tehtävät.
Tiedonhankinta lähdemateriaaleista on keskeisessä asemassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on jaettu viiteen osaan (Laadunhallinnan ja standardien perusteet, ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 ja EFQM). Osissa on opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä. Nämä sisällöt on tarkoittettu itsenäiseen opiskeluun ja oman oppimisesi testaamiseen. EFQM osuudesta järjestetään erillinen lähipäivä.

Sisällön jaksotus

Opintojakson osioiden suorittaminen on aikataulutettu, ja osiot tulee suorittaa annetussa aikataulussa.

Sisältö:
-Laadunhallinnan ja standardien perusteet
-Standardit ISO 4001, ISO 14001 ja ISO 450001 (sisältö ja tavoitteet)
-EFQM

Lähipäivät: 27.1 (klo 14-18), 15.2 (14-16) ja 3.3 (klo 14-16). Lähipäivät toteutetaan Teams -kokouksina.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin

(opettajan arviointi, vertaisarviointi ja itsearviointi)

Hylätty (0)

Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa standardisoinnin tarkoituksen ja taustan perustasolla.
Opiskelija tunnistaa ISO standardien yleisen rakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
Opiskelija osaa lukea standardia perustasolla.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit perustasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan yleisellä tasolla.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja ymmärtää standardien käsitteet.
Opiskelija löytää standardista olennaiset asiat.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja tunnistaa aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja tunnistaa niiden merkityksen organisaation toiminnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan, sekä standardoinnin hyödyn käytännössä.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti standardien käsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa standardia käyttötarkoituksen mukaisesti.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja osaa esittää monipuolisesti aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja osaa perustella standardien hyödyt organisaation toiminnassa