Siirry suoraan sisältöön

TyöyhteisöviestintäLaajuus (2 op)

Tunnus: TE00BY04

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa analysoida oman alansa ammattitekstejä ja käyttää saatua tietoa hyväkseen uusissa tilanteissa
- osaa tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen ja suullisen esityksen hyödyntäen hankkimaansa lähdeaineistoa
- osaa valita käyttämänsä lähdeaineiston lähdekriittisesti ja merkitä käyttämänsä aineiston lähdemerkinnät
- osaa käyttää kielenhuollon oppaita ja erilaisia kirjoituspohjia kirjoittamisen tukena
- osaa hyödyntää erilaisia argumentoinnin keinoja
- osaa suunnitella ja pitää kohderyhmälle sopivan tavoitteeltaan vaikuttavan esityksen
- osaa kehittää ammatillisia viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta ja antaa kehittävää palautetta
- osaa arvioida viestinnällisiä taitojaan osana tulevaa ammattitaitoaan.

Sisältö

- oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- asiatyyliset tekstit ja hyvän yleiskielen hallinta
- tutkimusviestinnän perusteet
- suullisen esityksen rakentaminen ja havainnollistaminen
- työelämän puheviestintätilanteet ja argumentointitilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 18.01.2024

Ajoitus

18.01.2024 - 31.03.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Anne Antero
Ryhmät
  • PBIOKES23A
    PBIOKES23A
  • PBIOKES23B
    PBIOKES23B
  • PBIOKES23
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa analysoida oman alansa ammattitekstejä ja käyttää saatua tietoa hyväkseen uusissa tilanteissa
- osaa tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen ja suullisen esityksen hyödyntäen hankkimaansa lähdeaineistoa
- osaa valita käyttämänsä lähdeaineiston lähdekriittisesti ja merkitä käyttämänsä aineiston lähdemerkinnät
- osaa käyttää kielenhuollon oppaita ja erilaisia kirjoituspohjia kirjoittamisen tukena
- osaa hyödyntää erilaisia argumentoinnin keinoja
- osaa suunnitella ja pitää kohderyhmälle sopivan tavoitteeltaan vaikuttavan esityksen
- osaa kehittää ammatillisia viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta ja antaa kehittävää palautetta
- osaa arvioida viestinnällisiä taitojaan osana tulevaa ammattitaitoaan.

Sisältö

- oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- asiatyyliset tekstit ja hyvän yleiskielen hallinta
- tutkimusviestinnän perusteet
- suullisen esityksen rakentaminen ja havainnollistaminen
- työelämän puheviestintätilanteet ja argumentointitilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto

Oppimateriaalit

Oppimateriaalina ovat kurssin kirjallinen materiaali, videoluennot, lehtiartikkelit, raporttipohjan käyttöohjeet sekä opiskelijoiden itse valitsema lähdekirjallisuus, tuntimateriaalit ja opiskelijoiden tekeillä olevat ja valmiit oppimistehtävät.
Opintojaksolla hyödynnetään lisäksi Turun amk:n kirjaston tiedonhakijan opasta.

Opetusmenetelmät

Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, keskustelu, prosessikirjoittaminen, ryhmätyöskentely, itse- ja vertaisarviointi, reflektointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla on Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti, joka on tehtävissä ITSissä koko kurssin ajan. Tenttiin valmistaudutaan työtilassa olevan materiaalin avulla. Tentti on osa tehtäväkokonaisuutta, ja sitä ei voi uusia tai tehdä määräajan päätyttyä. Tentissä ei ole hyväksymisen alarajaa, vaan tentistä saadut pisteet kerryttävät kokonaispistemäärää.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson aikana kiinnitetään erityistä huomiota vastuullisten ja eettisten viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen ja vahvistamiseen ja oikein toimimisen työkulttuuriin.

Ilmoittautumalla kurssille sitoudut kurssin aikatauluihin, noudattamaan kurssin pelisääntöjä sekä työskentelemään ryhmäsi kanssa aktiivisesti ja vastuullisesti. Varmistathan, että kurssille osallistuminen on realistista, koska kurssilla ei ole mahdollisuutta yksilöllisiin aikatauluihin.

Oppitunneille osallistuminen on välttämätöntä oppimisen, tiedonkulun ja ryhmätyöskentelyn onnistumisen kannalta. Ensimmäisellä tunnilla muodostetaan kurssin ryhmät ja aloitetaan ryhmätyöskentely. Ryhmätyöskentelyn avulla voidaan jakaa tietoa, taitoa ja kokemuksia, mikä lisää resurssien kestävää käyttöä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on ammatillisen viestinnän kurssi (ei kielioppikurssi), ja se on tarkoitettu äidinkieleltään suomenkielisille tai muuten C2-kielitaitotason omaaville opiskelijoille. Kurssi ei ole S2-kurssi. Jakso on suunnattu vain PBIOKES-ryhmien insinööriopiskelijoille.

Kurssi järjestetään 25.1. ja 30.3. välisenä aikana kevätlukukaudella 2024. Osallistuminen kurssin aloitustunnille ja tunnilla aloitettavaan ryhmätyöskentelyyn on välttämätöntä. Kurssi toteutetaan aloitustuntia lukuun ottamatta verkko-opetuksena (Zoom).
Muutokset ITS-työtilassa (materiaalit) ja aikataulussa ovat mahdollisia myös kurssin aikana.

Koska opintojaksolla kiinnitetään erityistä huomiota vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin, kurssin aikainen viestintä ja vuorovaikutus otetaan huomioon osana sisältöä. Opintojaksolla harjoitellaan asiatyylisen ja saavutettavuusvaatimusten mukaisen tekstin tuottamista yhteiskirjoittamisen menetelmin, kielenhuollon apuvälineiden käyttöä, tietolähteiden käyttöä ja lähteiden luotettavuuden arviointia, ryhmätyötaitoja, palautteen antamista ja hyödyntämistä, esiintymistaitoja ja keskustelutaitoja.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssilla viestitään ensisijaisesti tunneilla ja toissijaisesti ITSissä. Kurssia koskevaan viestintään ei käytetä sähköpostia. Hyvän viestintätavan mukaisesti jokaisen vastuulla on, että kurssia koskevat tiedot ovat kaikille osallistujille nähtävillä samaan aikaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävistä kertyneet pistemäärät oikeuttavat arvosanaan seuraavasti:
80–73 pistettä, as. 5 Edellyttää, että kurssin kaikki tehtävät on tehty määräaikoina.
72–65 pistettä, as. 4
64–57 pistettä, as. 3
56–49 pistettä, as. 2
48–41 pistettä, as. 1
40 pistettä tai vähemmän, as. 0

Arviointimenetelminä käytetään opettajan arviointia, vertaisarviointia ja itsearviointia.
Opettaja merkitsee tehtävän pistemäärän ITSin arviointiportfolioon viimeistään 2 viikkoa tehtävän viimeisen palautuspäivän jälkeen.
Opettaja merkitsee opintojakson arvioinnin viimeistään 3 viikkoa kurssin päättymispäivän jälkeen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä määräajassa tai hyväksymisehdot eivät täyty esimerkiksi tehtävän puuttumisen vuoksi. Opiskelija ei ole osallistunut ryhmän työskentelyyn lainkaan tai vain hyvin vähän. Pistemäärä on 49 pistettä tai vähemmän.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti tai pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt tehtävissä ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista materiaalia vain vähän ja yksipuolisesti ja tehtävissä on puutteita. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn jonkin verran. Opiskelija on osallistunut opintojakson tuntityöskentelyyn satunnaisesti.
Arvosana 1, kun pistemäärä on 50–59.
Arvosana 2, kun pistemäärä on 60–69.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti ja niissä on omaa oivallusta. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Opiskelija on osallistunut kurssin tuntityöskentelyyn aktiivisesti ja osoittanut kurssilla hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.
Arvosana 3, kun pistemäärä on 70–79.
Arvosana 4, kun pistemäärä on 80–89.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti, saavuttanut oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähteisiin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn, osallistunut hyvin aktiivisesti yhteiseen työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Opiskelija on osallistunut kurssin tuntityöskentelyyn aktiivisesti ja osoittanut kurssilla erinomaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.
Pistemäärä on 90–100.

Ilmoittautumisaika

03.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 30.03.2023

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Anne Antero
Ryhmät
  • PBIOKES22A
    PBIOKES22A
  • PBIOKES22B
    PBIOKES22B
  • PBIOKES22
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa analysoida oman alansa ammattitekstejä ja käyttää saatua tietoa hyväkseen uusissa tilanteissa
- osaa tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen ja suullisen esityksen hyödyntäen hankkimaansa lähdeaineistoa
- osaa valita käyttämänsä lähdeaineiston lähdekriittisesti ja merkitä käyttämänsä aineiston lähdemerkinnät
- osaa käyttää kielenhuollon oppaita ja erilaisia kirjoituspohjia kirjoittamisen tukena
- osaa hyödyntää erilaisia argumentoinnin keinoja
- osaa suunnitella ja pitää kohderyhmälle sopivan tavoitteeltaan vaikuttavan esityksen
- osaa kehittää ammatillisia viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta ja antaa kehittävää palautetta
- osaa arvioida viestinnällisiä taitojaan osana tulevaa ammattitaitoaan.

Sisältö

- oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- asiatyyliset tekstit ja hyvän yleiskielen hallinta
- tutkimusviestinnän perusteet
- suullisen esityksen rakentaminen ja havainnollistaminen
- työelämän puheviestintätilanteet ja argumentointitilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto

Oppimateriaalit

Videoluennot ja kirjallinen materiaali ITSissä.
Opiskelijoiden tekeillä olevat tai valmiit tekstit.

Opetusmenetelmät

Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, keskustelu, prosessikirjoittaminen, tiimityöskentely, itse- ja vertaisarviointi, reflektointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.
Verkkotunnit ovat vuorovaikutteisia, ja tuntien aikana työskennellään pienryhmissä. Myös osa itsenäisestä opiskelusta tehdään yhdessä oman ryhmän kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti on osa tehtäväkokonaisuutta. Tentin voi tehdä vain kerran, ja se on tehtävissä noin kuukauden ajan ennen kurssin päättymistä ITSissä.

Opiskelijan on saavutettava hyväksytty arviointi koko opintojaksosta puolen vuoden sisällä toteutuksen päättymispäivämäärästä lukien. Tätä kurssia voi täydentää osallistumalla seuraavalle alkavalle kurssille opettajan ohjeiden mukaisesti. Opintojakson aikana tehtyjen osasuoritusten arvostelun tulokset säilytetään vähintään 6 kk eli niin kauan kuin ne ovat käytettävissä kurssin suorittamiseksi. Kurssin aikana tehtyjä osasuorituksia säilytetään kuitenkin enintään 1 vuosi opintojakson päättymisvuodesta.
ITS Learning -oppimisalusta arkistoituu noin 60 pv:n kuluttua kurssin päättymispäivästä, jonka jälkeen opettaja siirtää sen roskakoriin (jossa sitä säilytetään vuoden ajan).

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus osallistua verkkotunneille omalla laitteellaan.
Tunneilla vaaditaan mikrofonin ja kameran käyttövalmius.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli toteat, että sinulla on kurssin oppimistavoitteisiin sopivaa aiemmin hankittua osaamista, voit suorittaa kurssin ahot-menettelyllä. Suorituksen edellytyksenä on työkokemus tms. kurssin osaamisalueelta. Ahot-suoritus edellyttää ilmoittautumista kurssille, jonka jälkeen saat oikeuden ITS-työtilaan ja ahot-portfolion laatimisohjeet.
Ahot-portfolion laatiminen on täysin itsenäistä työskentelyä, joten siihen ei ole saatavilla ohjausta.

Jos olet suorittanut vastaavan sisältöisen ja laajuisen kurssin aiemmissa korkeakouluopinnoissasi, voit hakea kurssista hyväksilukua tekemällä hakemuksen koulutusohjelman kt-vastaavalle. Kun saat tiedon hyväksiluvusta, peruuta ilmoittautuminen kurssille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tiimitehtävät
- raportti (kirjallisuuskatsaus)
- muistiot
Yksilötehtävät
- vaikuttava puhe
- oikeakielisyyys ja lähdemerkinnät -tentti

Sisällön jaksotus

Kurssi pidetään 16.1.ja 15.3.2023 välisenä aikana.
Osallistuminen kurssin aloitustunnille on välttämätöntä. Kurssi toteutetaan verkko-opetuksena. Tunneilla työskennellään pienryhmissä, joten verkkotunteja ei tallenneta myöhemmin katsottavaksi.
Lisäksi kurssilla on videoluentoja, joiden katseluaika on rajoittamaton.
Tarkempi tuntikohtainen toteutussuunnitelma on nähtävillä ITSissä aloitustunnin jälkeen. Oikeudet ITSiin tulevat automaattisesti noin vuorokausi sen jälkeen, kun ilmoittautuminen on hyväksytty.

Opintojaksoon sisältyy läsnäolopakollisia tunteja, joihin opiskelija sitoutuu ilmoittautuessaan kurssille. Opintojakso ei sovellu kokonaan itsenäisesti suoritettavaksi.
Opintojakson aikana harjoitellaan asiatyylisen, saavutettavuusvaatimusten mukaisen raportin kirjoittamista, tiivistävää ja asiatyylistä raportointia, matemaattista raportointia sekä oikeakielisyyttä ja lähdemerkintöjä, yhdessä kirjoittamista ja Turun AMK:n opintojaksoraporttipohjan sekä SFS 2487:n mukaisen asiakirjapohjan käyttöä. Huomiota kiinnitetään myös tiedonhakuun ja lähteiden luotettavuuden arviointiin.
Opintojaksolla vahvistetaan esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja keskustelemalla ja pitämällä vaikuttava esitys, jonka yhteydessä harjoitellaan myös palautteen antamista ja sen hyödyntämistä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Osallistuminen tunneille on tiedonkulun kannalta välttämätöntä. Kurssin aikana viestitään ensisijaisesti tunneilla ja toissijaisesti ITSissä. Sähköpostissa ei viestitä kurssiin liittyvistä asioista. On tärkeää, että kurssiin, tehtäviin tms. liittyvät kommentit, kysymykset ja vastaukset ovat samaan aikaan kaikkien kurssiin osallistuvien saatavilla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät kerryttävät pistemäärää, joka voi olla enintään 80 pistettä. Opintojakson hyväksymisen edellytyksenä on, että pakolliset tehtävät on tehty, niiden tehtäväkohtainen pistemäärä on vähintään 50 % enimmäispisteistä ja koko kurssin yhteispistemäärä on vähintään 41 pistettä.
Tehtävistä kertyneet pistemäärät oikeuttavat arvosanaan seuraavasti:
80-73 p. arvosana 5. Edellytyksenä, että kaikki kurssin tehtävät on tehty määräaikoina.
72-65 p. arvosana 4
64-57 p. arvosana 3
56-49 p. arvosana 2
48-41 p. arvosana 1

Arviointimenetelminä käytetään opettajan arviointia, vertaisarviointia ja tiimin itsearviointia.
Kurssin arviointi rekisteröidään Peppiin viimeistään 30.3.2023. Mahdolliset loma-ajat voivat vaikuttaa arvioinnin valmistumiseen.

Opettaja tallentaa ITS Learningin arviointiportfoliokoosteen kurssin lopussa opintojaksoarviointia varten ja säilyttää sitä henkilökohtaisella tietokoneellaan enintään 1 vuoden ajan kurssin päättymisen jälkeen. Opettaja tallentaa digitaalisesti Pepistä ilmoittautumislistan kurssin alussa ja ITSistä tehtävien suoritustietoja mm. tuntityöskentelytarpeisiin. Kaikki nämä tiedot säilytetään vähintään 6 kk ja enintään 1 vuosi kurssin päättymispäivästä, jonka jälkeen ne tuhotaan pysyvästi.

Hylätty (0)

Opiskelijan tehtävistä muodostuva kokonaispistemäärä on 40 p. tai vähemmän tai jokin kurssin tehtävistä on palauttamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

56-49 p. arvosana 2
48-41 p. arvosana 1

Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit käsitellään tunnilla, ja ne ovat saatavilla koko kurssin ajan ITSistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

72-65 p. arvosana 4
64-57 p. arvosana 3

Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit käsitellään tunnilla, ja ne ovat saatavilla koko kurssin ajan ITSistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

80-73 p. arvosana 5. Edellytyksenä, että kaikki kurssin tehtävät on tehty määräaikoina.

Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit käsitellään tunnilla, ja ne ovat saatavilla koko kurssin ajan ITSistä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 31.03.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Anne Antero
Ryhmät
  • PBIOKES21
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus
  • PBIOKES21B
    PBIOKES21B
  • PBIOKES21A
    PBIOKES21A

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa analysoida oman alansa ammattitekstejä ja käyttää saatua tietoa hyväkseen uusissa tilanteissa
- osaa tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen ja suullisen esityksen hyödyntäen hankkimaansa lähdeaineistoa
- osaa valita käyttämänsä lähdeaineiston lähdekriittisesti ja merkitä käyttämänsä aineiston lähdemerkinnät
- osaa käyttää kielenhuollon oppaita ja erilaisia kirjoituspohjia kirjoittamisen tukena
- osaa hyödyntää erilaisia argumentoinnin keinoja
- osaa suunnitella ja pitää kohderyhmälle sopivan tavoitteeltaan vaikuttavan esityksen
- osaa kehittää ammatillisia viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta ja antaa kehittävää palautetta
- osaa arvioida viestinnällisiä taitojaan osana tulevaa ammattitaitoaan.

Sisältö

- oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- asiatyyliset tekstit ja hyvän yleiskielen hallinta
- tutkimusviestinnän perusteet
- suullisen esityksen rakentaminen ja havainnollistaminen
- työelämän puheviestintätilanteet ja argumentointitilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto

Oppimateriaalit

Kurssin työtilassa ITSissä seuraavat materiaalit:
Videoluennot
Tuntitehtävät
Tehtäväkohtainen oppimismateriaali
Lisämateriaali
Raportin lähdemateriaali aiheen mukaan

Opetusmenetelmät

Verkkotunnit ovat vuorovaikutteisia, ja tuntien aikana työskennellään pienryhmissä.
Myös osa itsenäisestä opiskelusta tehdään yhdessä tiimin kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssi on tehtäväperustainen, ja vain sen yksi osa-alue tentitään, joten tentistä ei järjestetä uusintamahdollisuutta. Tentti perustuu ennakkomateriaaliin ja on tehtävissä koko kurssin ajan opiskelijan valitsemana ajankohtana. Tentti suositellaan suoritettavaksi ennen raportti-tehtävän palautusta, kurssin loppupuolella.
Hyväksyttyä kurssiarvosanaa ei voi korottaa, joten ota tämä huomioon kurssin aikana.
Hylättyä kurssia voi täydentää osallistumalla seuraavalle vastaavalle kurssille (kevät 2023). Kurssi tulee kuitenkin suorittaa aina sen hetkisen kurssin vaatimusten mukaisesti. Täydennysoikeus edellyttää, että kurssin pakolliset tehtävät on suoritettu hyväksytysti (vähintään 49 % pisteistä).

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tehtäväperustaisuus
Learning by doing
Kirjallisuuskatsaus
Itsenäinen oppiminen ja tiimissä oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli toteat, että sinulla on kurssin oppimistavoitteisin sopivaa aiemmin hankittua osaamista, voit suorittaa kurssin ahot-menettelyllä. Ahot-menettely sisältää ohjauskeskustelun ennen ahot-portfolion laatimista, joten ota yhteyttä kurssin vastuuopettajaan sähköpostitse (anne.antero@turkuamk.fi) tai soittamalla (puh. 044 907 4994), kun suunnittelet ahotointia. Saat ohjauskeskustelun jälkeen oikeudet kurssin työtilassa olevaan ahot-portfolio-ohjeistukseen.
Ahot-suorituksen edellytyksenä on työkokemus kurssin osaamisalueilta. Ahot-portfolio laaditaan itsenäisesti, se on myös näyte kurssin sisältöjen, muun muassa asiakirjastandardin hallinnan ja virheetömän asiatyylin, osaamisesta. Ahot-suoritus edellyttää ilmoittautumista kurssille. 

Jos olet suorittanut vastaavan sisältöisen ja vähintään saman laajuisen kurssin aiemmissa korkeakouluopinnoissasi, voit hakea kurssista hyväksilukua tekemällä hakemuksen koulutusohjelmasi kt-vastaavalle. Siinä tapauksessa ahot-portfoliota ei tehdä eikä kurssi-ilmoittautumista tarvita. Jos olet hyväksilukenut kurssin, ilmoittaisitko opettajalle siitä, että hän voi poistaa kurssi-ilmoittautumisen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät aihealueittain ovat:
Tiimityöskentely - tiimin tapaamiset ja tiimimuistiot x 3, tiimin itse- ja vertaisarviointi
Esiintymistaidon vahvistaminen - videoluentotiivistelmät x 2 ja puhe-esityksen suunnittelu ja esittäminen
Tieteellinen kirjoittaminen - videoluentotiivistelmät x 3 ja lähteisiin pohjautuva kirjallisuuskatsaus (raportti)
Oikeakielisyys - Asiakirjastandardin noudattaminen videoluentotiivistelmissä, Ennakkoaineistoon pohjautuva oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti.

Suunniteltu ajankäyttö
Verkkotunnit (11 tuntia)
Videoluennot (6 tuntia)
Itsenäinen työskentely (39 tuntia)

Sisällön jaksotus

Kurssi pidetään verkkokurssina 17.1.2022 ja 15.3.2022 välisenä aikana. Linkki Zoom-tunnille on sekä lukkarissa että ITSin työtilassa. Työtilasta saa myös salasanan.
Kurssin tehtävät liittyvät ammatillisten viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen ja tutkimusviestinnän perusteiden hallitsemiseen kirjallisissa tehtävissä.
Tehtävät liittyvät omien taitojen ja työelämän kehittämiseen. Tehtävien tekemisen lisäksi opiskelet lähitapaamisissa ja verkossa sekä itsenäisesti että pienryhmissä. Asiantuntijaraportointia tuotetaan ??sulautettuna ammattiopintoihin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus osallistua verkkotunneille omalla laitteellaan.
Tunneilla vaaditaan mikrofonin ja kameran käyttövalmius.
Esiintymistaidon tehtävässä tarvitaan videointimahdollisuus (puhelimen videokamera, Teams, Zoom).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät pisteytetään opintojaksoesittelyn mukaisesti. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ovat saatavilla kunkin tehtäväkuvauksen yhteydessä.
Kunkin tehtävän arviointikriteerit ovat saatavilla tehtäväkuvauksen yhteydessä. Arviointikriteerejä käsitellään myös tunneilla tehtävän käsittelyn yhteydessä.
Pistekertymä oikeuttaa arvosanaan seuraavasti:
Arvosana 5, 80-73 p.
Arvosana 4, 72-65 p.
Arvosana 3, 64-57 p.
Arvosana 2, 56-49 p.
Arvosana 1, 48-41 p.
Hylätty, 40 pistettä tai vähemmän tai pakollisia tehtäviä ei ole tehty.
Hyväksymisehtona on, että opintojaksoesittelyyn merkityt pakolliset tehtävät on tehty, niiden tehtäväkohtainen pistemäärä on vähintään 50 % pisteistä ja kurssin yhteispistemäärä on vähintään 41 p.

Hylätty (0)

Pistekertymä on 40 pistettä tai vähemmän.
Pakollisista tehtävistä yksi tai useampi on suorittamatta tai yhden tai useamman pistemäärä on 49 % tehtäväkohtaisesta pistemäärästä tai vähemmän.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Pistekertymä on 41-56 pistettä, ja pakolliset tehtävät on suoritettu niin, että kunkin tehtäväkohtainen pistemäärä on vähintään 50 % maksimista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Pistekertymä on 57-72 pistettä, ja pakolliset tehtävät on suoritettu niin, että kunkin tehtäväkohtainen pistemäärä on vähintään 50 % maksimista.
Arvosanaan 4 edellytetään, että opiskelija on osallistunut aktiivisesti verkkotunneille ja vaikuttanut tiimissään työskentelyä edistävästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Pistekertymä on 73 pistettä tai enemmän ja kaikki pakolliset ja vapaaehtoiset tehtävät on tehty ja palautettu määräaikana. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti verkkotunneille ja vaikuttanut tiimissään työskentelyä edistävästi.