Siirry suoraan sisältöön

Näytteenotto ja asiakaspalveluosaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CS87

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa ottaa itsenäisesti ja laadukkaasti tavallisimpia näytteitä ja sydänfilmin.
- osaa näytteenottotilanteessa arvioida potilasturvallisuuteen ja asiakkaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa suunnitella tarpeenmukaisen näytteenottotavan, toteuttaa ja arvioida sen
- osaa ohjata asiakasta potilastutkimuksissa
- osaa toimia asiakaspalvelutilanteissa joustavasti, tunnistaen asiakkaan yksilölliset tarpeet
- osaa kertoa yleisimmistä laboratoriotutkimuksista ja ohjata niihin valmistautumisessa
- osaa käsitellä näytteitä laadukkaasti ja turvallisesti
- osaa huolehtia näytteiden oikeasta säilytyksestä ja kuljetuksesta
- osaa toimia huomioiden työyhteisön ja ympäristön turvallisuuden
- osaa työskennellä ergonomisesti
- ymmärtää asiakkaan kulttuurisen taustan merkityksen sekä monikulttuurisessa työyhteisössä työskentelyn periaatteet
- osaa laboratorion perusvälineiden käytön ja huollon
- tutustuu toimipaikan välinehuoltoon ja työturvallisuusmääräyksiin
- osaa toimia työyhteisön jäsenenä, myös moniammatillisissa ryhmissä
- osaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuen

Sisältö

Näytteenoton ja asiakaspalvelun harjoittelu laboratorion näytteenottopisteessä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ETKDipa

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
  • Seija Kirkko-Jaakkola
Ryhmät
  • PBIOS24A
    Bioanalyytikko (AMK), S24A
  • PBIOS24B
    Bioanalyytikko (AMK), S24B

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa ottaa itsenäisesti ja laadukkaasti tavallisimpia näytteitä ja sydänfilmin.
- osaa näytteenottotilanteessa arvioida potilasturvallisuuteen ja asiakkaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa suunnitella tarpeenmukaisen näytteenottotavan, toteuttaa ja arvioida sen
- osaa ohjata asiakasta potilastutkimuksissa
- osaa toimia asiakaspalvelutilanteissa joustavasti, tunnistaen asiakkaan yksilölliset tarpeet
- osaa kertoa yleisimmistä laboratoriotutkimuksista ja ohjata niihin valmistautumisessa
- osaa käsitellä näytteitä laadukkaasti ja turvallisesti
- osaa huolehtia näytteiden oikeasta säilytyksestä ja kuljetuksesta
- osaa toimia huomioiden työyhteisön ja ympäristön turvallisuuden
- osaa työskennellä ergonomisesti
- ymmärtää asiakkaan kulttuurisen taustan merkityksen sekä monikulttuurisessa työyhteisössä työskentelyn periaatteet
- osaa laboratorion perusvälineiden käytön ja huollon
- tutustuu toimipaikan välinehuoltoon ja työturvallisuusmääräyksiin
- osaa toimia työyhteisön jäsenenä, myös moniammatillisissa ryhmissä
- osaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuen

Sisältö

Näytteenoton ja asiakaspalvelun harjoittelu laboratorion näytteenottopisteessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun viikoittainen työaika on yhteensä 40 tuntia, josta 35 tuntia on työvuorotaulukossa näkyvissä olevaa työaikaa. Viikoittaiseen 40 tunnin työaikaan sisältyy 5 tuntia itsenäistä työskentelyä, jonka opiskelija käyttää:
Osastotunti. Opiskelija pitää lyhyen opetustuokion, ns. osastotunnin joko harjoittelupaikan laboratorion, vuodeosaston tai poliklinikan henkilökunnalle. Osastotunnin aihe ja tarkastelukulma valitaan yhdessä opiskelijan ja harjoittelupaikan henkilökunnan kanssa mahdollisimman pian harjoittelun alussa. Osastotunnin sisältö perustuu aina lähdekirjallisuuteen. Osastotunti esitetään suullisesti ja siitä tehdään myös kirjallinen tuotos, joka viedään Itsiin. Osastotunti arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty ja se on osa harjoittelujakson suoritusta. Osastotunnin suunnittelulomake arviointeineen tallennetaan Sun Harkkaan.

Spirometria-tehtävä. Spirometriaan on tutustuttu koulussa tutkimuksen avulla. Harjoittelussa opiskelijan tehtävänä on tarkkailla hoitajan toimintaa annettuun tehtävän perustuen.

Oman oppimisen reflektointi Itsissä. Harjoittelun aikana opiskelija keskustelee toisten opiskelijoiden ja opettajien kanssa reflektoiden omaa oppimistaan vähintään kerran viikossa.

Ammatillisen kasvun essee. Harjoittelun aikainen oppiminen ja oppimisen reflektointi dokumentoidaan ammatillisen kasvun esseessä. Tässä ei kuvata pelkästään sitä, mitä opiskelija teki, vaan mitä hän oppi kyseistä työtehtävää tehdessään ja miten hän oppi. Jotta oppimisen dokumentointi on luotettavaa ja ajantasaista, opiskelija kirjaa päivittäin oppimaansa pieneen vihkoon. Opiskelija laatii oppimiskokemuksistaan noin 2-sivuisen ammatillisen kasvun esseen, joka palautetaan Itsiin harjoittelun jälkeen. Hyväksytty essee on osa harjoittelun suoritusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HARJOITTELUN YLEISET HYVÄKSYMISKRITEERIT JA OSAAMISALUEET

OHJAUSOSAAMINEN

Harjoittelu on hyväksytty, kun opiskelija
- On motivoitunut ja osaa ohjata laboratorion asiakkaita ja potilaita valmistautumaan kliinisiin potilas- ja näytetutkimuksiin.
- On motivoitunut ja osaa ohjata ja neuvoa terveydenhuollon henkilöstöä kliinisiä laboratorio-tutkimuksia koskevissa suosituksissa ja tutkimusten oikeassa käytössä.
- Osaa ohjata potilasta potilastutkimustilanteissa.

Harjoittelu on hylätty, kun opiskelija/opiskelijan
- Ei ole motivoitunut tai ei osaa ohjata laboratorion asiakkaita ja potilaita kliinisiin potilas- ja näytetutkimuksiin valmistautumisessa.
- Välttää ohjaustilanteisiin osallistumista.
- Ei osaa ohjata terveydenhuollon henkilöstöä kliinisiä laboratoriotutkimuksia koskevissa suosituksissa ja tutkimusten oikeassa käytössä.
- Ohjaustaidoissa potilastutkimuksissa on vielä puutteita.

ASIAKKUUSOSAAMINEN
Harjoittelu on hyväksytty, kun opiskelija
- On motivoitunut ja osaa palvella laboratorion sisäisiä ja ulkoisia asiakkaita hyvän palvelun periaatteiden mukaan.
- Osaa palvella asiakkaita asiakaslähtöisesti.
- Asiakaspalvelutilanteissa osaa toimia osaamistasoansa vastaavalla tavalla kliinisten laboratoriotutkimusten asiantuntijana.
- Osaa palvella myös eri kulttuuritaustan omaavia asiakkaita.

Harjoittelu on hylätty kun, opiskelija/opiskelijan
- Kohtelee laboratorion sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita töykeästi tai epäasiallisesti.
- Välttää osallistumista asiakaspalvelutilanteisiin.
- Asiakaslähtöisyys ei tule esille opiskelijan toiminnassa ja asiakaspalvelutaidot eivät ohjauksesta huolimatta kehity.
- Ei osaa toimia kliinisten laboratoriotutkimusten asiantuntijana.
- Ei selviä asiakaspalvelutilanteissa eri kulttuuritaustaisen asiakkaan kanssa.

NÄYTTEENOTTO-OSAAMINEN
Harjoittelu on hyväksytty, kun opiskelija
- Osaa ottaa ihopistos- ja laskimoverinäytteet laatusuositusten mukaisesti.
- Osaa huolehtia omasta työturvallisuudestaan ja asiakkaan / potilaan turvallisuudesta näytteenoton aikana.
- Hallitsee näytteiden oikean esikäsittelyn ja säilytyksen vaatimukset.
- Ymmärtää preanalyyttisen vaiheen merkityksen laboratoriotutkimusten luotettavuudelle.

Harjoittelu on hylätty kun, opiskelija/opiskelijan
- Näytteenottotaidot eivät kehity harjoittelun kuluessa.
- Laiminlyö omaa työturvallisuutta ja/tai potilasturvallisuutta ja potilaan hyvinvointia näytteenottotilanteissa.
- Ei osaa käsitellä tai säilyttää näytteitä ohjeiden mukaisesti.
- Ei sisäistä preanalytiikan merkitystä laboratoriotutkimusten luotettavuudelle.

ANALYYSIOSAAMINEN / POTILASTUTKIMUSOSAAMINEN
Harjoittelu on hyväksytty, kun opiskelija
- Pyrkii itseohjautuvuuteen ja itsenäiseen työskentelyyn näytteiden analysoinnissa ja/tai potilastutkimuksissa.
- Osaa arvioida tutkimustulosten ja laitteiden toiminnan luotettavuutta.
- Ymmärtää tutkimustulosten merkityksen potilaan / asiakkaan terveydentilan arvioinnissa tai hoidon seurannassa.

- Analyysiosaaminen kriteerit:
- Osaa analysoida näytteitä osaamistasonsa edellyttämällä tavalla ohjaajan opastamana laatusuositusten mukaisesti.
- Osaa soveltaa tietoa analyysien menetelmäperiaatteista ja laitteiden toimintaperiaatteista omaan työskentelyynsä.

Potilastutkimusosaamisen kriteerit:
- Hallitsee potilastutkimukset suositusten edellyttämällä tavalla potilaan / asiakkaan hyvinvoinnista huolehtien.
- Osaa huolehtia omasta työturvallisuudestaan ja asiakkaan / potilaan turvallisuudesta potilastutkimuksen aikana.
- Ymmärtää preanalyyttisen vaiheen merkityksen potilastutkimusten luotettavuudelle.

Harjoittelu on hylätty kun, opiskelija/opiskelijan
- Pyrkimyksessä itseohjautuvuuteen on olennaisia oppimista ja työskentelyä haittaavia puutteita
- Ei osaa arvioida tutkimustulosten luotettavuutta tai laitteiden toimivuutta
- Analyysiosaaminen:
- Ei osallistu näytteiden analysointityöskentelyyn
- Ei ymmärrä analyysien tai laitteiden menetelmä- tai toimintaperiaatteita
- Ei noudata laatusuosituksia.
- Potilastutkimusosaaminen:
- Ei osallistu tai välttää toistuvasti potilastutkimusten suorittamista
- Ei suoriudu potilastutkimuksista laatusuoritusten mukaan.
- Laiminlyö omaa työturvallisuutta ja/tai potilasturvallisuutta ja potilaan hyvinvointia potilastutkimustilanteissa.
- Ei sisäistä preanalytiikan merkitystä potilastutkimusten luotettavuudelle.

LAATUOSAAMINEN
Harjoittelu on hyväksytty, kun opiskelija
- Osaa työssään menetellä laatujärjestelmän edellyttämällä tavalla.
- Tuntee laatukäsikirjan toimintaohjeet ja osaa soveltaa niitä toimintaansa osaamistasonsa edellyttämällä tavalla.
- Osaa tehdä päivittäiset laaduntarkistustoimenpiteet potilas- tai näytetutkimuksissa.
- Osaa arvioida laboratoriotutkimustulosten luotettavuutta

Harjoittelu on hylätty kun, opiskelija/opiskelijan
- Ei työskentele laatujärjestelmän edellyttämällä tavalla.
- Ei ole tutustunut laboratorion laatukäsikirjan toimintaohjeisiin.
- Yleinen työskentelytapa ei ole luotettavaa.
- Laiminlyö toistuvasti potilas- tai näytetutkimusten päivittäiset laadunvarmistustoimenpiteet.
- Laiminlyö toistuvasti tutkimustulosten luotettavuuden arvioinnin.

TURVALLISUUSOSAAMINEN
Harjoittelu on hyväksytty, kun opiskelija
- Noudattaa laboratorion yleisiä työturvallisuussäädöksiä ja huomioi tietosuojan vaatimukset.
- Osaa työskennellä aseptisesti.
- Noudattaa hyvää käsihygieniaa.
- Osaa työskennellä niin, että ei menettelyillään vaaranna toisten turvallisuutta.
- Osaa huolehtia työpisteensä siisteydestä ja yleisestä turvallisuudesta.
- Tietää miten toimia työtapaturman sattuessa.
- Osaa luoda turvallisen ilmapiirin potilaskontakteissa.

Harjoittelu on hylätty, kun opiskelija/opiskelijan
- Laiminlyö työskentelyssään toistuvasti laboratorion työturvallisuussäädöksiä.
- Ei noudata tietosuojan vaatimuksia.
- Ei noudata aseptisia työtapoja eikä hyvää käsihygieniaa.
- Vaarantaa menettelyillään toistuvasti työtovereiden turvallisuuden.
- Laiminlyö toistuvasti työpisteensä siisteydestä huolehtimisen.
- Työtapaturman sattuessa ei reagoi tilanteeseen millään tavalla.
- Ei ole kiinnostunut potilaan turvallisuudesta.

OPPIMISEN TAIDOT
Harjoittelu on hyväksytty, kun opiskelija
- Osaa ja on motivoitunut hankkimaan, käsittelemään ja arvioimaan oman alansa tietoa kriittisesti sekä jakamaan oppimaansa.
- Osaa arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja oppimistapojaan.
- Osaa ottaa palautetta vastaan myönteisesti ja osaa arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Harjoittelu on hylätty, kun opiskelijan/opiskelijan
- Oman alansa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja kriittisessä arvioinnissa ja sen jakamisessa on selviä puutteita.
- Ei osaa ottaa vastaan palautetta eikä osaa antaa rakentavaa palautetta toisille.
- Oman osaamisen arviointikyvyssä on selviä puutteita.
- Ei tunnista omia kehittymiskohteitaan.

EETTINEN OSAAMINEN
Harjoittelu on hyväksytty, kun opiskelija
- Osaa toimia oman alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja on motivoitunut noudattamaan terveysalan yleisiä säädöksiä ja ohjeita.
- Kykenee ottamaan vastuuta omasta toiminnastaan ja sen seurauksista.
- Osaa toimia vastuullisesti ja tasa-arvoisesti sekä huomioi toiminnassaan potilaan ja muut työyhteisössä työskentelevät henkilöt.
- Tunnistaa oman ammattinsa yhteiskunnallisesti vaikuttavana toimintana.

Harjoittelu on hylätty, kun opiskelija/opiskelijan
- Jättää työskentelyssään toistuvasti huomioimatta eettiset periaatteet eikä noudata terveysalan yleisiä säädöksiä ja ohjeita.
- Vastuullisessa toiminnassa on puutteita, joita opiskelija ei pyri korjaamaan toistuvista kehotuksista huolimatta.
- Ei kykene työskentelyssään huomioimaan muita.
- Ei tunnista ammattinsa yhteyttä muuhun yhteiskuntaan.

TYÖYHTEISÖOSAAMINEN
Harjoittelu on hyväksytty, kun opiskelija
- Osaa ja on motivoitunut toimimaan työyhteisön jäsenenä sekä kykenee selkeään ja vastuulliseen toimintaan työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
- Osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä ja se on sujuvaa ja tarkoituksenmukaista.
- Osaa tehdä itsenäisiä päätöksiä hänelle osoitetuissa työtehtävissä.
- Noudattaa työaikoja ja osaa tiedottaa asioita eteenpäin.
- Edistää omalta osaltaan työyhteisön hyvinvointia.
- Sopeutuu työyhteisöön.
- Kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa.
- Osaa tarkastella terveyspalveluja yrittäjyyden näkökulmasta sekä tunnistaa niistä yritystoiminnan piirteitä.
- Pyrkii työssään toimimaan taloudellisesti.
- Tunnistaa terveysalan palveluketjun.

Harjoittelu on hylätty, kun opiskelija/opiskelijan
- Toiminta tai motivaatio työyhteisön jäsenenä on puutteellista ja viestintä vuorovaikutustilanteissa on vielä kehittymätöntä.
- Ei osaa tai ei ole motivoitunut hyödyntämään tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä.
- Välttää työtehtävissään itsenäistä päätöksentekoa.
- Laiminlyö toistuvasti asioista tiedottamisen ja työaikojen noudattamisen.
- Ei sopeudu työyhteisöön.
- Ei tunnista terveyspalvelujen yrittäjyysnäkökulmaa eikä hänen osaamisensa yrittäjyydestä kehity.
- Ei osaa toimia taloudellisesti.
- Ei tunnista terveysalan palveluketjua.

INNOVAATIO-OSAAMINEN
Harjoittelu on hyväksytty, kun opiskelija
- Kykenee ja on motivoitunut osaamistasonsa mukaiseen ongelmanratkaisuun ratkaisemalla itsenäisesti työssä eteen tulevia yksittäisiä ongelmatilanteita.
- Pyrkii tunnistamaan työyhteisön toimintaa kehittäviä uusia ratkaisumalleja ja osaa viestiä niitä eteenpäin.
- Osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisia kannattavia ratkaisuja.
- Tunnistaa projektityöskentelyn mahdollisuudet oman alansa kehittämisessä
- Osaa soveltaa oman alansa tietoa ja menetelmiä tutkimus- ja kehittämishankkeisiin.

Harjoittelu on hylätty, kun opiskelijan/opiskelijan
- Tarvitsee merkittävästi ohjaajan tukea ratkaistessaan työssä eteen tulevia yksittäisiä ongelmatilanteita.
- Ei pyri toiminnassaan uusien ratkaisumallien tunnistamiseen ja kehittämiseen.
- Ei pyri toiminnassaan asiakaslähtöisiin tai kestävän kehityksen ratkaisuihin.
- Ei osoita kiinnostusta oman alansa kehittämiseen uuden tiedon tai menetelmien avulla.

KANSAINVÄLISTYMISOSAAMINEN
Harjoittelu on hyväksytty, kun opiskelija
- Omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon.
- On motivoitunut monikulttuuriseen kohtaamiseen ja yhteistyöhön.
- Tunnistaa työsään oman ammattinsa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia.

Harjoittelu on hylätty, kun opiskelija/opiskelijan
- Ei omaa oman alansa työtehtävissä tarvittavaa kielitaitoa.
- Ei ole motivoitunut monikulttuuriseen yhteistyöhön.
- Ei osoita kiinnostusta ammattinsa kansainvälisyyskehitykseen.

Sisällön jaksotus

Opiskelija
- osaa ottaa itsenäisesti ja laadukkaasti tavallisimpia näytteitä ja sydänfilmin.
- osaa näytteenottotilanteessa arvioida potilasturvallisuuteen ja asiakkaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa suunnitella tarpeenmukaisen näytteenottotavan, toteuttaa ja arvioida sen
- osaa ohjata asiakasta potilastutkimuksissa
- osaa toimia asiakaspalvelutilanteissa joustavasti, tunnistaen asiakkaan yksilölliset tarpeet
- osaa kertoa yleisimmistä laboratoriotutkimuksista ja ohjata niihin valmistautumisessa
- osaa käsitellä näytteitä laadukkaasti ja turvallisesti
- osaa huolehtia näytteiden oikeasta säilytyksestä ja kuljetuksesta
- osaa toimia huomioiden työyhteisön ja ympäristön turvallisuuden
- osaa työskennellä ergonomisesti
- ymmärtää asiakkaan kulttuurisen taustan merkityksen sekä monikulttuurisessa työyhteisössä työskentelyn periaatteet
- osaa laboratorion perusvälineiden käytön ja huollon
- tutustuu toimipaikan välinehuoltoon ja työturvallisuusmääräyksiin
- osaa toimia työyhteisön jäsenenä, myös moniammatillisissa ryhmissä
- osaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuen

Harjoittelu toteutuu viikoilla 3-5 A-ryhmä ja viikoilla 6-8 B-ryhmä

Viestintäkanava ja lisätietoja

- Opiskelijan harjoittelujaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että Kliininen näytteenotto ja
vierianalytiikka 1, Kliininen mikrobiologia 1, Ensiapu ja Kliininen fysiologia 1 (EKG osuus) on
suoritettu hyväksytysti.
- Koululla tapahtuvat harjoitteluun liittyvät infotilaisuudet ovat pakollisia.
- Harjoittelua varten opiskelijalla on oltava kuvallinen henkilökortti ja vaadittava rokotesuoja.
- Opiskelija ei voi peruuttaa harjoittelupaikkaa alle 2 vk ennen harjoittelujakson alkua, paitsi
terveydellisistä syistä.
-Harjoittelun keskeytymisestä sairastapauksessa tulee opiskelijan heti ilmoittaa asiasta
harjoittelupaikkaan ja harjoittelukoordinaattorille.
- Harjoittelun aikana opiskelija käyttää Sun Harkka-sovellusta harjoitteluun liittyvien
dokumenttien tallentamiseen, ammatillisen kasvun essee ja osastotunnin tuotos talletetaan
Itslearning oppimisalustalle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Alla olevan dokumentin HARJOITTELUN YLEISET HYVÄKSYMISKRITEERIT JA OSAAMISALUEET mukaisten hyväksymiskriteerien lisäksi
opiskelijan tulee
• saavuttaa jakson tavoitteet ja sisällöt
• pitää hyväksytty osastotunti
• suorittaa jakson itsearviointi Sun Harkka sovellukseen
• hyväksyä työvuoronsa Sun Harkassa jakson päätyttyä
• pitää huolen, että myös ohjaaja hyväksyy työvuorot, suorittaa jakson arvioinnin ja
hyväksyy koko jakson Sun Harkassa
• pitää reaaliaikaista oppimispäiväkirjaa ja palauttaa siitä tehty 1–2 sivun mittainen
ammatillisen kasvun essee Itsin palautuslaatikkoon määräaikaan mennessä
• reflektoida oppimistaan Itsin keskustelualueella viikoittain

Hylätty (0)

Jos yksikin yllä olevista osaamisalueista on hylätty, niin koko jakso on hylätty.