Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1Laajuus (5 op)
Tunnus: TH00BT62
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee terveydenhuollon arvot, eettiset periaatteet ja tavoitteet ja tietää, miten toimia niiden mukaisesti
- osaa kuvata kliinisen laboratoriotutkimusprosessin vaiheet
- osaa kliinisten näytteiden näytteenottotavat sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida keskeisiä näytteenottotilanteita
- osaa kuvata asiakaslähtöisyyden periaatteita ja tietää potilasturvallisuutta koskevan lainsäädännön
- tietää preanalyyttisten tekijöiden merkityksen laboratoriotutkimuksen luotettavuuteen
- osaa toimia terveydenhuollon monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- ymmärtää laadunvarmistuksen merkityksen laboratoriotyön prosessissa
- tunnistaa potilasturvallisuuteen ja asiakkaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä näytteenottotilanteessa ja osaa huolehtia työyhteisön sekä ympäristön turvallisuudesta
- osaa tehdä yleisimpiä vieritestejä sekä tulkita ja arvioida niiden tuloksia
- ymmärtää ergonomian osana työhyvinvointia
- osaa kertoa välinehuollosta
- osaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuen
Sisältö
- bioanalyytikon ammattietiikka ja eettiset ohjeet
- asiakkaan ja näytteen kulku kliinisessä laboratoriossa
- näytemateriaalit, näytteenottovälineistö
- asiakkaan kohtaaminen, hyvä asiakaspalvelu, asiakkaan oikeudet ja osallisuus palvelujärjestelmissä
- potilasturvallisuus: toimintatavat potilaan/asiakkaan tunnistamisessa ja näytteiden identifioinnissa, tietojärjestelmät, salassapito
- asiakkaan ohjaus näytteenottoon, preanalyyttiset tekijät ja niiden vaikutus tutkimustuloksiin
- näytemateriaalin turvallinen ja laadukas käsittely
- turvallinen näytteenotto asiakkaan, näytteenottajan ja ympäristön näkökulmasta
- laskimo- ja ihopistosnäytteenotto
- yleisimmät vieritestit
- aseptiikka
- ergonomia
- potilaan pelon lieventäminen
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 02.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
- TERHY7 Virtuaalihenkilö7 BIO
- Krista Salo-Tuominen
- Seija Kirkko-Jaakkola
Ryhmät
-
PBIOS22ABioanalyytikko (AMK), S22A
-
PBIOS22BBioanalyytikko (AMK), S22B
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee terveydenhuollon arvot, eettiset periaatteet ja tavoitteet ja tietää, miten toimia niiden mukaisesti
- osaa kuvata kliinisen laboratoriotutkimusprosessin vaiheet
- osaa kliinisten näytteiden näytteenottotavat sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida keskeisiä näytteenottotilanteita
- osaa kuvata asiakaslähtöisyyden periaatteita ja tietää potilasturvallisuutta koskevan lainsäädännön
- tietää preanalyyttisten tekijöiden merkityksen laboratoriotutkimuksen luotettavuuteen
- osaa toimia terveydenhuollon monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- ymmärtää laadunvarmistuksen merkityksen laboratoriotyön prosessissa
- tunnistaa potilasturvallisuuteen ja asiakkaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä näytteenottotilanteessa ja osaa huolehtia työyhteisön sekä ympäristön turvallisuudesta
- osaa tehdä yleisimpiä vieritestejä sekä tulkita ja arvioida niiden tuloksia
- ymmärtää ergonomian osana työhyvinvointia
- osaa kertoa välinehuollosta
- osaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuen
Sisältö
- bioanalyytikon ammattietiikka ja eettiset ohjeet
- asiakkaan ja näytteen kulku kliinisessä laboratoriossa
- näytemateriaalit, näytteenottovälineistö
- asiakkaan kohtaaminen, hyvä asiakaspalvelu, asiakkaan oikeudet ja osallisuus palvelujärjestelmissä
- potilasturvallisuus: toimintatavat potilaan/asiakkaan tunnistamisessa ja näytteiden identifioinnissa, tietojärjestelmät, salassapito
- asiakkaan ohjaus näytteenottoon, preanalyyttiset tekijät ja niiden vaikutus tutkimustuloksiin
- näytemateriaalin turvallinen ja laadukas käsittely
- turvallinen näytteenotto asiakkaan, näytteenottajan ja ympäristön näkökulmasta
- laskimo- ja ihopistosnäytteenotto
- yleisimmät vieritestit
- aseptiikka
- ergonomia
- potilaan pelon lieventäminen
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan verkkoalustalla
Opetusmenetelmät
lähioppiminen
e-learning
itsenäinen oppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on mahdollista suorittaa opintojakson lukujärjestykseen merkittynä tenttipäivänä tai kahtena seuraavana tentin jälkeisenä uusintatenttipäivänä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
lähiopetus
pari- ja ryhmätyöskentely
tentti
teorian ja laboraation integrointi
ongelmanratkaisut, verkkotehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laajuus 5 op, 133 h
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä, joka jakaantuu;
lähiopetukseen
pari- ja ryhmätehtäviin
verkko-, ym muihin tehtäviin
tenttiin valmistautumiseen ja tenttiin
itsenäiseen opiskeluun
Sisällön jaksotus
- bioanalyytikon ammattietiikka ja eettiset ohjeet
- asiakkaan ja näytteen kulku kliinisessä laboratoriossa
- näytemateriaalit, näytteenottovälineistö
- asiakkaan kohtaaminen, hyvä asiakaspalvelu, asiakkaan oikeudet ja osallisuus palvelujärjestelmissä
- potilasturvallisuus: toimintatavat potilaan/asiakkaan tunnistamisessa ja näytteiden identifioinnissa, tietojärjestelmät, salassapito
- asiakkaan ohjaus näytteenottoon, preanalyyttiset tekijät ja niiden vaikutus tutkimustuloksiin
- näytemateriaalin turvallinen ja laadukas käsittely
- turvallinen näytteenotto asiakkaan, näytteenottajan ja ympäristön näkökulmasta
- laskimo- ja ihopistosnäytteenotto
- yleisimmät vieritestit
- aseptiikka
- ergonomia
- potilaan pelon lieventäminen
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tämä opintojakso on suoritettava hyväksytysti ennen kuin kliininen näytteenotto- ja vierianalytiikka 2 -opintojakson suoritus voidaan hyväksyä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi on formatiivista ja numeerinen arvosana (HYL/1-5) muodostuu kahdesta arvioinnin kohteesta
1) opintojakson oppimistehtävien suorituksesta (tehtävät palautettava annetun vastausajan puitteissa) ja
2) tentin arvosanasta.
Formatiivinen arviointi kohdistuu opettajan sekä opiskelijan itsensä tekemään oppimisprosessin arviointiin.
Arvioinnin kohteet
- aktiivisuus lähiopetuksessa
- pari- ja ryhmätehtävien asiasisältö, lähteiden ajankohtaisuus, asiantuntijuus ja johdonmukaisuus
- verkkotehtävien asiasisältö, lähteiden ajankohtaisuus, asiantuntijuus, johdonmukaisuus
Hylätty (0)
Vähitään yksi seuraavista kriteereistä täyttyy
- Opiskelijan suorittama opintojakson tentti on hylätty
- Opiskelijalla on verkko- tai muita tehtäviä suorittamatta tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelija ei ole osallistunut pari- tai ryhmätehtävien tekemiseen tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelijalla on selkeitä tiedollisia/taidollisia puutteita laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta tai terveydenhuollon arvojen ja eettisten periaatteiden noudattamisesta
- Opiskelija ei osaa kuvata tekijöitä, joilla varmistetaan vastuullinen ja turvallinen näytteenotto asiakkaan/potilaan tai työympäristön/ympäristön näkökulmasta ja toimia niiden mukaisesti
- Opiskelija ei kykene suunnittelemaan turvallista näytteenottotilannetta tai huomioimaan aseptisia ja turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija ei osaa kuvata keskeisimpiä näytemateriaaleja
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tiedoissaan ja oman toimintansa arvioinnissa laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa tai palautteen vastaanottamisessa.
- Opiskelijalla on vähäisiä tiedollisia puutteita laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen suunnittelussa tai aseptisessa tai turvallisessa toteutuksessa, mutta joista ei aiheudu riskiä asiakkaalle/potilaalle tai työympäristölle tai ympäristölle
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä tai vastuullisessa tai turvallisessa työskentelyssä asiakkaan/potilaan tai työ/ympäristön näkökulmasta, mutta ohjattuna selviää tyydyttävästi.
Tyydyttävä (1-2), tentin arvosana 1-3
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija tunnistaa osaamisensa rajat ja pyrkii soveltamaan teoriatietoaan laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen aseptisesti ja turvallisesti
- Oman toiminnan arviointi preanalyyttisessa vaiheessa on realistista ja opiskelija osaa ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa..
Hyvä (3-4) arvosana opintojaksosta, edellyttää tentistä arvosanaa 3-4.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija hallitsee teoriatiedon ja osaa soveltaa tietojaan preanalyyttisesta vaiheesta ja suunnitella sekä toteuttaa aseptisesti ja turvallisesti laskimoveri- ja ihopistosnäytteenoton asiakkaalta
- Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessä vaiheessa.
Kiitettävä arvosana opintojaksosta edellyttää tentistä arvosanaa 4-5.