Ensihoitajakoulutus, Turku, K22: PENHOK22
Tunnus: PENHOK22
Koulutuksen kuvaus
Ensihoitaja (AMK) / Bachelor of Emergency nursing on ensihoidon asiantuntija. Koulutuksen tavoitteena on tuottaa osaamista, jota ensihoitaja tarvitsee työssään ensihoidon ja hoitotyön asiantuntijana. Ensihoitaja toimii itsenäisesti hoitotyön asiantuntijana yhteistyössä eri ammattiryhmien kanssa. Ensihoitajan tehtävänä on vastata väestön äkillisiin terveydentilan muutoksiin, tunnistaa korkeariskiset potilaat ja hoitaa heitä sovittuja hoito-ohjeita noudattaen. Ammatissa toiminen edellyttää korkeatasoista eettistä, kriittistä ja ammatillista ajattelua, sekä näyttöön perustuvaa päätöksenteon taitoa. Asiantuntijuuteen sisältyy kyky jatkuvaan oppimiseen, oman ja työyhteisön toiminnan kehittämiseen, terveydenhuoltoalan ennakointiin ja uudistamiseen, sekä kyky monikulttuuriseen ja kansainväliseen työskentelyyn. Asiantuntijuuteen sisältyy myös kyky yrittäjyyteen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Ensihoitotyö vastaa omalta osaltaan yhteiskunnan terveyspoliittisten tavoitteiden toteutumisesta ja muotoutumisesta sekä kestävän kehityksen edistämisestä. Valmistuttuaan ensihoitaja voi työskennellä ensihoitajan ja/tai sairaanhoitajan tehtävissä, ensihoitajatutkinnon suorittanut laillistetaan terveydenhuollon ammattihenkilöksi sairaanhoitajana.
Ensihoitajakoulutuksen oppimissuunnitelma pohjautuu:
- Suomen terveyspolitiikan terveyden edistämistä ja väestön terveysongelmiin vastaamista korostaviin tavoitteisiin ja tulevaisuudennäkymiin
- ammatinharjoittamista koskevaan lainsäädäntöön ja ammattikorkeakouluja koskevaan lainsäädäntöön
- OPM:n asettaman Terveysalan ammattikorkeakoulutus 2005 -työryhmän tuottamiin osaamiskuvauksiin (www.minedu.fi/julkaisut/)
- kansainvälisiin sopimuksiin ja suosituksiin, erityisesti EU-direktiivit 2005/36 ja 2013/55/EY
- Eurooppalaiseen tutkintojen ja osaamisen viitekehykseen (European Qualifications Framework = EQF) taso 6 ja kansalliseen tutkintojen viitekehykseen (National Qualifications Framework = NQF) (www.minedu.fi/OPM) taso 6
- valtakunnalliset sairaanhoitajan ydinosaamisen vaateet ja arviointisuositukset (yleSHarviointi)
- Ensihoitajien valtakunnallisiin osaamiskuvauksiin (2017) (Liite 1.)
- Turun ammattikorkeakoulun strategiaan ja muihin koulutusta sääteleviin dokumentteihin (esimerkiksi tutkintosääntö).
Osaamispolut, erikoisalat ja pätevyydet
Ensihoitajan/Sairaanhoitajan ammatissa voi toimia vain tutkinnon suorittanut, laillistettu ammattihenkilö (Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994). Ensihoitajan/ Sairaanhoitajan koulutusta määrittelee EU-direktiivi 2005/36 ja 2013/55/EY. Tutkinnon suoritettuaan opiskelija voi hakea ammattioikeuksia Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvirasta. Ensihoitajatutkinnon suorittanut laillistetaan terveydenhuollon ammattihenkilöksi sairaanhoitajana, vaikka ensihoitajat työskentelevät sekä ensihoitajan että sairaanhoitajan tehtävissä. Tutkinnon suoritettuaan ensihoitaja voi työskennellä sosiaali- ja terveydenhuollon julkisissa ja yksityisissä palveluissa, kolmannen sektorin alueilla tai itsenäisenä yrittäjänä (tyypillisiä ammattinimikkeitä ovat: Ensihoitaja tai sairaanhoitaja).
Opinnot muodostuvat seuraavasti:
YDINOSAAMINEN
-perusopinnot 9 op
-ammattiopinnot 106 op
-harjoittelu 90 op
-syventävä osaaminen 20 op
LAAJENTAVA OSAAMINEN
-vapaasti valittavat opinnot 15 op
Perusopintojen tavoitteena on, että opiskelija omaksuu näyttöön perustuvan tutkivan työotteen sekä kehittyy viestintätaidoissa ja hankki asetuksen (A1120/2014) tarkoittaman kielitaidon.
Ammattiopintojen tavoitteena on, että opiskelija sisäistää eettisesti korkeatasoisen, tutkimusperustaisen toimintatavan sekä ensihoidon ja hoitotyön osaamisen. Hän kehittyy eri-ikäisten ihmisten terveysongelmiin vastaajana ja perehtyy asianomaisen ammatillisen tehtäväalueen keskeisiin ongelmakokonaisuuksiin ja sovellutuksiin sekä niiden tieteellisiin perusteisiin siten, että kykenee itsenäisesti työskentelemään tehtäväalueen asiantuntijatehtävissä, kehitystyössä ja yrittäjänä. Ammattiopintojen tietoperustana on hoitotieteeseen pohjautuva hoitotieto, johon opiskelija kytkee ammatin kannalta keskeisten muiden tieteenalojen tietoperustaa.
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu on kiinteä osa ensihoitaja koulutuksen opintoja. Opiskelija suorittaa ammattitaitoa edistävää harjoittelua erilaisissa toimintaympäristöissä, joissa hän kehittää systemaattisesti hoitotyöhön liittyvää tietoa ja taitoa syventäen opiskelunsa tavoitteita opintojen edetessä. Harjoittelu on ammattikorkeakoulun opettajan ohjaamaa ja tapahtuu ammattitaitoisen hoitohenkilökunnan valvonnassa. Oppilaitos vastaa teoreettisen ja kliinisen opetuksen yhteensovittamisesta koko koulutuksen ajan. Harjoitteluympäristöinä toimivat erilaiset sosiaali- ja terveysalan ympäristöt.
Ensihoitotyön syventävien opintojen tavoitteena on syventää ensihoidon asiantuntijuutta mm. yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön sekä yhteiskunnallisen ensihoitotyön osa-alueilla.
Opinnäytetyön tavoitteena on, että opiskelija osoittaa valmiutensa työskennellä itsenäisesti ja käyttää kriittisesti tutkimusperustaista tietoa terveydenhuollon asiakkaaseen, potilaaseen tai väestöön kohdistuvassa hoitotyössä ja sen kehittämisessä. Opinnäytetyö on osa harjoittelua ja toteutetaan tiiviissä yhteistyössä erilaisten sosiaali- ja terveysalan ympäristöjen kanssa. Opinnäytetyöhön kuuluu kypsyysnäyte, joka on opinnäytetyön alalta kirjoitettu näyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai muun koulusivistyskielen taitoa.
Vapaasti valittavien opintojen avulla opiskelija syventää ja laajentaa hoitotyön ammatillista osaamistaan. Vapaasti valittavat opinnot sijoittuvat pääosin syventävien opintojen alueelle.
Palautejärjestelmä
Opiskelijat osallistuvat opetuksen ja sen toteutuksen suunnitteluun erilaisissa työryhmissä. Opiskelija arvioi oppimistaan ja antaa palautetta opetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta opintojaksoittain, laajemmin lukuvuosittain ja koulutuksen loppuvaiheessa koko koulutuksesta. Opiskelijoiden antama palaute huomioidaan koulutuksen kehittämisessä.
Ura- ja jatko-opintomahdollisuudet
Ensihoitajan ammattikorkeakoulututkinto tarjoaa monipuoliset kansalliset ja kansainväliset työuramahdollisuudet. Tutkinto antaa jatko-opintomahdollisuuden ylempään ammattikorkeakoulututkintoon sekä kotimaisissa ja ulkomaisissa yliopistoissa suoritettavaan ylempään korkeakoulututkintoon. Opiskelijan urakehitystä tuetaan koko opintojen ajan.
Osaamistavoitteet
Ensihoitaja- /sairaanhoitajakoulutuksen osaamistavoitteet perustuvat Euroopan unionin yhteisesti määriteltyyn direktiiviin, kansallisiin lakeihin ja kansallisesti sovittuihin osaamisalueisiin. Ensihoitajakoulutus sisältää pätevyyden toimia yleissairaanhoidosta vastaavana sairaanhoitajana. Yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan pätevyysvaatimuksia määrittelee EU-direktiivi 2013/55, sekä valtakunnallisesti määritellyt osaamistavoitteet. Edellisten perusteella yleissairaanhoidosta vastaavalla sairaanhoitajalla tulee olla muun muassa:
Pätevyys:
-määrittää itsenäisesti tarpeelliset hoitotoimenpiteet ajantasaista teoreettista ja kliinistä tietoa käyttäen sekä suunnitella, organisoida ja toteuttaa hoitotoimenpiteitä potilashoidon yhteydessä
-työskennellä tehokkaasti yhdessä muiden terveysalan toimijoiden kanssa, mukaan lukien osallistuminen hoitohenkilökunnan käytännön koulutukseen
-rohkaista henkilöitä, perheitä ja ryhmiä terveellisiin elintapoihin ja itsensä hoitamiseen
-aloittaa itsenäisesti välittömät pelastustoimet sekä toteuttaa toimenpiteitä kriisi- ja katastrofitilanteissa
-antaa itsenäisesti neuvoja, tietoja ja tukea hoitoa tarvitseville henkilöille ja heidän läheisilleen
-varmistaa itsenäisesti sairaanhoidon laatu ja arviointi
-toteuttaa kattavaa ammatillista viestintää ja tehdä yhteistyötä muissa terveysalan ammateissa toimivien kanssa
-analysoida hoidon laatua parantaakseen omaa työsuoritustaan yleissairaanhoidosta vastaavana sairaanhoitajana
Osaaminen:
-ammatillisuudesta, eettisyydestä, asiakaslähtöisyydestä, kommunikoinnista ja moniammatillisuudesta
- terveyden edistämisestä
-informaatioteknologiasta, kirjaamisesta ja tiedonhallinnasta
- johtamisesta ja työntekijyydestä
- ohjauksesta ja opetuksesta sekä omahoidon tukemisesta
- kliinisestä hoitotyöstä (osa-alueina: kliinisen hoitotyön perusosaaminen, sisätautien hoitotyön osaaminen, kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön osaaminen, lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön osaaminen, mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaaminen, ikääntyneen hoitotyön osaaminen, hoitotyön osaaminen erilaisissa palveluympäristöissä, erityistukea tarvitsevan hoitotyön osaaminen, lääkehoito)
-näyttöön perustuvasta toiminnasta, yrittäjyydestä, sekä kehittämisestä
- laadun varmistuksesta ja potilas- ja asiakasturvallisuudesta
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmästä
Edellisten lisäksi on ensihoitajan (AMK) osaamisalueiksi valtakunnallisesti määritelty:
Hoidon tarpeen arviointi ja päätöksenteko, Potilasturvallinen hoitotason ensihoitotyö, Ensihoito-lääketiede ja farmakologia, Ensihoidon teknologian käyttö sekä Ensihoidon palvelujärjestelmä.
Turun ammattikorkeakoulun määrittelemät innovaatiokompetenssit integroituvat ensihoitajakoulutuksen osaamiseen ja pätevyyteen. Innovaatiokompetenssit muodostuvat yksilö-, yhteisö- ja verkostotason osaamisista ja ne kattavat seuraavat viisi osaamisen ulottuvuutta: kriittinen ajattelu, aloitekyky, luovuus, tiimityö ja verkostoituminen.
Ammatillisen kasvun prosessi etenee oppimissuunnitelman mukaisesti. Ammatillista kasvua tuetaan koko opintojen ajan. Opiskelun edetessä opiskelija arvioi omaa osaamistaan suhteessa koulutuksen osaamistavoitteisiin.
Pedagogiset toimintatavat
Opiskelu toteutuu Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikan lähtökohtien mukaan. Innovaatiopedagogiikan keskeisinä lähtökohtina ovat monialaisuus, tutkimus- ja kehitystoiminta, joustavat opetussuunnitelmat, yrittäjyys ja palvelutoiminta sekä kansainvälisyys. Innovaatiopedagogiikka perustuu kokeiluun, tiedon ja osaamisen jakamiseen sekä eri näkökulmien yhdistämiseen. Tavoitteena on opiskelijan ammatillisen osaamisen ja innovaatiokompetenssien kehittyminen. Opiskelija nähdään aktiivisena, itsenäisenä ja vastuullisena oppijana. Opettaja luo olosuhteita oppimiselle, tukee, kannustaa ja ohjaa sekä antaa palautetta opiskelijan oppimisesta.
Opiskelu ensihoitajakoulutuksessa tapahtuu korkeakoulussa ja terveyden ja sosiaalihuollon yksiköissä. Opintoja suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan työelämän edustajien, opiskelijoiden ja opettajien yhteisissä tiimeissä, tietoa soveltaen, tekemällä ja kokeilemalla. Työelämälähtöisissä projekteissa on mahdollisuus tehdä monialaista ja -ammatillista yhteistyötä eri toimialoja edustavien yritysten ja muiden ammattilaisten kanssa.
Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja ympäri vuoden, mutta pääasiallinen opetus sijoittuu syys- ja kevätlukukaudelle. Oppimismenetelmiä ovat monimuotoiset aktivoivat lähi-, verkko-, projekti- ja simulaatiomenetelmät sekä harjoittelu. Oppimista tuetaan uusilla monipuolisilla digitaalisilla verkko-oppimisympäristöillä ja moderneilla oppimistiloilla ja välineillä erilaisissa Turun AMK:n, sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän, Health Campus Turun ja muissa moninaisissa ympäristöissä.
Opintojen ohjauksen ja oppimisen tukemisen yleistavoitteena on, että opiskelija etenee opinnoissaan oppimissuunnitelman mukaan. Hoitotyön asiantuntijuuden oppiminen on prosessi, jonka edistämiseen opiskelija saa tukea eri tavoin toteutettavasta tutoroinnista. Opiskelijaa ohjataan opiskelun alusta alkaen, ja jokaiselle opiskelijaryhmälle nimetään opettajatuutori, jonka lisäksi tukena ovat myös opettajat, opinto-ohjaaja ja muut opetuksen tukihenkilöt. Tutorointi voi olla henkilökohtaista tai ryhmäkohtaista.
Opiskelija laatii ohjattuna henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (HOPS), joka ohjaa opintojen ajallista, sisällöllistä ja menetelmällistä etenemistä. Opiskelija voi määrätyin perustein rakentaa osaamisprofiiliaan muissa kotimaisissa tai ulkomaisissa korkeakouluissa tai muissa oppilaitoksissa suorittamillaan osaamistavoitteita vastaavilla suorituksilla. Lisäksi hän voi hakea hyväksilukua muulla tavalla hankitun vastaavan tasoisen osaamisen perusteella. Opiskelijan osaaminen arvioidaan todistusten tai muun näytön perusteella. Opintojen ja osaamisen osoittamisvelvollisuus on opiskelijalla.
Kansainvälisyyden tavoitteena on, että opiskelijan maailmankuva avartuu, hän oppii ymmärtämään eri kulttuureja ja pystyy työskentelemään monikulttuurisissa toimintaympäristöissä. Kansainvälisyystoiminnan muotoja ovat opiskelu vierailla kielillä, kotikansainvälistyminen (esim. vaihto-opiskelijoiden tutorointi), osallistuminen International Semester -opintoihin, opiskelu ulkomailla, harjoittelu ulkomailla sekä erilaiset seminaarit ja kansainväliset tutkimus- ja kehittämisprojektit. Opiskelu ulkomailla on erikseen sovittavalla tavalla osa Suomessa suoritettavaa tutkintoa eikä se pidennä opiskeluaikaa. Ensihoitajakoulutukseen sisältyy 30 op englanninkielisiä opintoja.
Arviointi
Oppimisen arvioinnin kohteena ovat asiantuntijuuden kehittyminen ja sen edellytykset. Arviointi on oppimista ohjaavaa ja kehittävää ja se kohdistuu sekä oppimisprosessiin että oppimistulokseen. Tutkinnon suorittaminen edellyttää yleisten työelämätaitojen ja ensihoitajakoulutuksen spesifisten osaamistavoitteiden, ja niistä johdettujen arviointikriteereiden mukaista osaamista. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu yleisellä tasolla oppimissuunnitelmassa ja tarkemmin opintojakson toteutussuunnitelmassa. Arvioinnissa hyödynnetään erilaisia menetelmiä. Opintojaksojen arvosana ilmoitetaan arvosanalla 0-5 tai sanallisena arviona hyväksytty/hylätty. Harjoittelun hyväksytty suoritus edellyttää tavoitteiden saavuttamisen lisäksi oppimissuunnitelman opintopisteiden laajuista osallistumista. Tämän lisäksi opiskelija saa suullista tai kirjallista palautetta, jonka avulla hän oppii tuntemaan omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Osaamisen arvioinnissa käytetään sekä valtakunnallisesti kehitettyjä yleissairaanhoidon ja hoitotason ensihoidon osaamisen arviointeja että ammattikorkeakoulukohtaisia arviointimenetelmiä.
Jatkuva arviointi tukee opiskelijaa tavoitteiden asettamisessa ja saavuttamisessa. Opettajan ja itsearvioinnin ohella arvioijana voivat olla muut opiskelijat vertaisarvioitsijoina sekä työelämässä toimivat ohjaajat ja muut yhteistyökumppanit. Henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (HOPS) toteutumista seurataan ja sitä päivitetään opintojen edetessä opettajatuutorin kanssa käytävissä kehityskeskusteluissa ja innovaatiokompetenssien itsearvioinnin pohjalta. Opiskelijan vastuulla on opintojen eteneminen ja tarvittaessa ohjauksen hakeminen.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 5. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 5. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 5. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PENHOK22-1001 |
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
113 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
PENHOK22-1002 |
Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä ja terveyden edistäminen
(Valitaan kaikki) |
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV76 | Suomen kieli ja viestintä asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV75 | Englannin kieli ja näyttöön perustuva hoitotyö | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
PENHOK22-1003 |
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1
(Valitaan kaikki) |
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
100114 | Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
100115 | Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
PENHOK22-1004 |
Hoitotyön ja ensihoitotyön perusosaaminen
(Valitaan kaikki) |
18 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV77 | Hoitotyön perusosaaminen | 8 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV78 | Ensihoitotyön perusteet | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
PENHOK22-1005 |
Ihmisen elimistön toiminta
(Valitaan kaikki) |
9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV79 | Anatomia ja fysiologia | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV80 | Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologia | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV81 | Potilaan tutkiminen | 4 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
PENHOK22-1006 |
Turvallisen lääkehoidon ja ravitsemuksen toteuttaminen
(Valitaan kaikki) |
11 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV82 | Lääkehoito | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV83 | Nestehoito | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV84 | Ravitsemushoito | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
PENHOK22-1007 |
Sisätautien hoitotyön ja ensihoidon osaaminen
(Valitaan kaikki) |
13 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV85 | Sisätautipotilaan hoitotyö | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | 1.8 | 1.8 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BV86 | Akuutisti sairastuneen potilaan ensihoito | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV87 | Kliininen fysiologia ja laboratoriolääketiede | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
PENHOK22-1008 |
Kirurgisen hoito- ja ensihoitotyön sekä perioperatiivisen hoitotyön osaaminen
(Valitaan kaikki) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV88 | Kirurgisen potilaan hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV89 | Akuutisti vammautuneen ja kirurgisen potilaan ensihoito | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV90 | Perioperatiivinen hoitotyö | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV91 | Radiografia ja sädehoito | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
PENHOK22-1009 |
Lapsen, nuoren ja perheen ensihoidon ja hoitotyön osaaminen
(Valitaan kaikki) |
9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV92 | Lasten ensihoito ja hoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV93 | Seksuaali- ja lisääntymisterveys ensihoidossa ja hoitotyössä, naisen hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
PENHOK22-1010 |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaaminen hoitotyössä ja ensihoidossa
(Valitaan kaikki) |
7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV94 | Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV95 | Väkivaltaisen käyttäymisen ennaltaehkäisy ja väkivaltaisen henkilön kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
PENHOK22-1011 |
Ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan osaaminen hoitotyössä ja ensihoidossa
(Valitaan kaikki) |
9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV96 | Ikääntyneen, erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoito ja hoitotyö | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV97 | Syöpäpotilaan hoitotyö | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV98 | Palliatiivinen hoitotyö | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
PENHOK22-1012 |
Ensihoidon ja hoitotyön osaaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
(Valitaan kaikki) |
13 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00BV99 | Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BW00 | Tehohoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00BW01 | Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
PENHOK22-1013 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
127 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
PENHOK22-1014 |
Hoitotason ensihoito
(Valitaan kaikki) |
12 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00BW02 | Hoitotason ensihoitotyö | 9 | 9 | 9 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BW03 | Ensihoitolääketiede | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BW04 | Neurologia | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
PENHOK22-1015 |
Ensihoitotyön erityisosaaminen ja johtaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00BW05 | Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00BW06 | Ensihoidon johtaminen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00BW07 | Ensihoidon erityisosaaminen 1 ja lopputestaus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
PENHOK22-1016 |
Ensihoidon ja hoitotyön kliininen harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
90 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00CD71 | Hoitotyön perusteet | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00BW09 | Perustason ensihoidon harjoittelu | 8 | 8 | 8 | 2.7 | 2.7 | 2.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BW10 | Sisätauti-kirurgisenpotilaan hoitotyö 1 | 8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||
TH00CD72 | Sisätauti-kirurgisenpotilaan hoitotyö 2 | 8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00CD73 | Mielenterveyden- ja päihdepotilaan hoitotyö tai lasten hoitotyö | 8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00CD74 | Anestesiahoitotyö | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00BW14 | Hoitotason ensihoidon harjoittelu | 8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
TH00BW15 | Ensi- ja hoitotyön yrittäjyys | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00CD75 | Ensihoidon ja hoitotyön erityisosaaminen 1 | 8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00CD76 | Ensihoidon ja hoitotyön erityisosaaminen 2 | 10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
PENHOK22-1017 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00BW18 | Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00BW19 | Opinnäytetyön suunnitelma | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BW20 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
PENHOK22-1018 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.5 | 0.5 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||
TH00BW21 | Ensihoidon erityisosaaminen 2 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 30 | 63 | 48 | 29 | 14 | 30 | 27.5 | 35.5 | 18 | 30 | 13 | 16 | 14 | 9.9 | 9.9 | 9.9 | 13.8 | 13.8 | 11.9 | 11.9 | 11.9 | 9 | 9 | 10.1 | 10.1 | 10.1 | 6.5 | 6.5 | 5.27 | 5.27 | 5.27 | 7 | 7 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely AMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
PENHOK22-1001 |
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
113 |
PENHOK22-1002 |
Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä ja terveyden edistäminen
(Valitaan kaikki) |
6 |
TH00BV76 | Suomen kieli ja viestintä asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä | 3 |
TH00BV75 | Englannin kieli ja näyttöön perustuva hoitotyö | 3 |
PENHOK22-1003 |
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1
(Valitaan kaikki) |
3 |
100114 | Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation | 1 |
100115 | Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation | 2 |
PENHOK22-1004 |
Hoitotyön ja ensihoitotyön perusosaaminen
(Valitaan kaikki) |
18 |
TH00BV77 | Hoitotyön perusosaaminen | 8 |
TH00BV78 | Ensihoitotyön perusteet | 10 |
PENHOK22-1005 |
Ihmisen elimistön toiminta
(Valitaan kaikki) |
9 |
TH00BV79 | Anatomia ja fysiologia | 4 |
TH00BV80 | Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologia | 1 |
TH00BV81 | Potilaan tutkiminen | 4 |
PENHOK22-1006 |
Turvallisen lääkehoidon ja ravitsemuksen toteuttaminen
(Valitaan kaikki) |
11 |
TH00BV82 | Lääkehoito | 5 |
TH00BV83 | Nestehoito | 3 |
TH00BV84 | Ravitsemushoito | 3 |
PENHOK22-1007 |
Sisätautien hoitotyön ja ensihoidon osaaminen
(Valitaan kaikki) |
13 |
TH00BV85 | Sisätautipotilaan hoitotyö | 7 |
TH00BV86 | Akuutisti sairastuneen potilaan ensihoito | 5 |
TH00BV87 | Kliininen fysiologia ja laboratoriolääketiede | 1 |
PENHOK22-1008 |
Kirurgisen hoito- ja ensihoitotyön sekä perioperatiivisen hoitotyön osaaminen
(Valitaan kaikki) |
15 |
TH00BV88 | Kirurgisen potilaan hoitotyö | 4 |
TH00BV89 | Akuutisti vammautuneen ja kirurgisen potilaan ensihoito | 5 |
TH00BV90 | Perioperatiivinen hoitotyö | 5 |
TH00BV91 | Radiografia ja sädehoito | 1 |
PENHOK22-1009 |
Lapsen, nuoren ja perheen ensihoidon ja hoitotyön osaaminen
(Valitaan kaikki) |
9 |
TH00BV92 | Lasten ensihoito ja hoitotyö | 5 |
TH00BV93 | Seksuaali- ja lisääntymisterveys ensihoidossa ja hoitotyössä, naisen hoitotyö | 4 |
PENHOK22-1010 |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaaminen hoitotyössä ja ensihoidossa
(Valitaan kaikki) |
7 |
TH00BV94 | Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä | 5 |
TH00BV95 | Väkivaltaisen käyttäymisen ennaltaehkäisy ja väkivaltaisen henkilön kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä | 2 |
PENHOK22-1011 |
Ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan osaaminen hoitotyössä ja ensihoidossa
(Valitaan kaikki) |
9 |
TH00BV96 | Ikääntyneen, erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoito ja hoitotyö | 5 |
TH00BV97 | Syöpäpotilaan hoitotyö | 2 |
TH00BV98 | Palliatiivinen hoitotyö | 2 |
PENHOK22-1012 |
Ensihoidon ja hoitotyön osaaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
(Valitaan kaikki) |
13 |
TH00BV99 | Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa | 5 |
TH00BW00 | Tehohoitotyö | 5 |
TH00BW01 | Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä | 3 |
PENHOK22-1013 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
127 |
PENHOK22-1014 |
Hoitotason ensihoito
(Valitaan kaikki) |
12 |
TH00BW02 | Hoitotason ensihoitotyö | 9 |
TH00BW03 | Ensihoitolääketiede | 2 |
TH00BW04 | Neurologia | 1 |
PENHOK22-1015 |
Ensihoitotyön erityisosaaminen ja johtaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
(Valitaan kaikki) |
10 |
TH00BW05 | Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen | 3 |
TH00BW06 | Ensihoidon johtaminen | 2 |
TH00BW07 | Ensihoidon erityisosaaminen 1 ja lopputestaus | 5 |
PENHOK22-1016 |
Ensihoidon ja hoitotyön kliininen harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
90 |
TH00CD71 | Hoitotyön perusteet | 6 |
TH00BW09 | Perustason ensihoidon harjoittelu | 8 |
TH00BW10 | Sisätauti-kirurgisenpotilaan hoitotyö 1 | 8 |
TH00CD72 | Sisätauti-kirurgisenpotilaan hoitotyö 2 | 8 |
TH00CD73 | Mielenterveyden- ja päihdepotilaan hoitotyö tai lasten hoitotyö | 8 |
TH00CD74 | Anestesiahoitotyö | 6 |
TH00BW14 | Hoitotason ensihoidon harjoittelu | 8 |
TH00BW15 | Ensi- ja hoitotyön yrittäjyys | 5 |
TH00CD75 | Ensihoidon ja hoitotyön erityisosaaminen 1 | 8 |
TH00CD76 | Ensihoidon ja hoitotyön erityisosaaminen 2 | 10 |
PENHOK22-1017 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 |
TH00BW18 | Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä | 3 |
TH00BW19 | Opinnäytetyön suunnitelma | 4 |
TH00BW20 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 8 |
PENHOK22-1018 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 |
TH00BW21 | Ensihoidon erityisosaaminen 2 | 5 |