Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteetLaajuus (4 op)

Tunnus: TH00BZ57

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin mm. asiakkaan tuntemuksia, nivelliikkuvuutta, spesifiä lihasvoimaa, pehmytkudoksen elastisuutta, neuraalikudoksen liukuvuutta ja proprioseptiikkaa, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
• tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia,
• selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.

Sisältö

Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti rinta- ja lannerangan alueen spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen sekä ottaen huomioon erilaiset lääketieteelliset toimenpiteet.

Rinta- ja lannerangan nivelliikkuvuuden arviointi ja mittaaminen erilaisia mittavälineitä käyttäen, aktiivinen nivelliikkuvuuden edistäminen, rangan aktiivisen stabilaation perusteet.

Lihastestaus ja lihasten aktivoinnin periaatteet, fysiologiset liikkeet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi, neuraalikudoksen liukumisen testaaminen ja sen edistäminen.

Toiminnallinen harjoittelu, erilaisten harjoitusympäristöjen ja -välineiden hyödyntäminen, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Lisäksi opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet.

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 20.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Iida Laine
  • Pirjo Pennanen
Ryhmät
  • PFYSIS22B
    PFYSIS22B
  • PFYSIS22
    Fysioterapeutti (AMK), S22
  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin mm. asiakkaan tuntemuksia, nivelliikkuvuutta, spesifiä lihasvoimaa, pehmytkudoksen elastisuutta, neuraalikudoksen liukuvuutta ja proprioseptiikkaa, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
• tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia,
• selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.

Sisältö

Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti rinta- ja lannerangan alueen spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen sekä ottaen huomioon erilaiset lääketieteelliset toimenpiteet.

Rinta- ja lannerangan nivelliikkuvuuden arviointi ja mittaaminen erilaisia mittavälineitä käyttäen, aktiivinen nivelliikkuvuuden edistäminen, rangan aktiivisen stabilaation perusteet.

Lihastestaus ja lihasten aktivoinnin periaatteet, fysiologiset liikkeet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi, neuraalikudoksen liukumisen testaaminen ja sen edistäminen.

Toiminnallinen harjoittelu, erilaisten harjoitusympäristöjen ja -välineiden hyödyntäminen, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali.
Muu Itslearningissa ilmoitettu materiaali.
Toiminnallisen anatomian materiaalit (kertaa!)
Käypä hoito -suositukset
Hoito-ohjeet.fi (Fysioterapia, Ortopedia)
Duodecim Oppiportti / Fysiatria (vain amk:n verkossa)

Kirjallisuutta:

Nivelliikkuvuuksien ja liikkuvuuden mittaaminen:

Clarkson, H. 2013 (tai uudempi). Musculoskeletal Assessment – Joint Motion and Muscle Testing. 3. painos. Lippincott Williams & Wilkins. (Saatavilla verkossa.)
VVSHP (2016). Toimintakyvyn mittari. To-Mi-kansio. saatavilla verkossa: https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Toimintakyvyn%20mittarit.pdf

• Rintarangan (selkärangan) rotaatio (To-Mi s. 119–120)
• Rintakehän liikkuvuuden mittaaminen mittanauhalla (s. 468)
• Kaularangan liikkeiden mittaaminen kompassigoniometrilla (Myrin) (s. 416–424, To-Mi: s. 115–117)
• Kaularangan liikkeiden mittaaminen mittanauhalla (s. 416–424)
• Seinä-takaraivomitta (OWD, occiput to wall distance) (kts. luentomateriaalit)

• Selkärangan aktiivisen fleksion mittaaminen mittanauhalla = STIBOR (s. 457, To-Mi: s.117–118)
• Lannerangan akt. fleksion mittaaminen mittanauhalla = SHOBER (s. 460)
• Lannerangan akt. fleksion mittaaminen mittanauhalla = Modifioitu Schober (Käypä Hoito ja To-Mi: s.119)
• Selkärangan akt. lateraalifleksion mittaaminen mittanauhalla (s. 463, To-Mi: s.118)
• Selkärangan akt. ekstension mittaaminen mittanauhalla (s. 457)
• Lannerangan akt. ekstension mittaaminen mittanauhalla (s. 461)
• Selkärangan pass. ekstension mittaaminen mittanauhalla (s. 459)
• Lannerangan liikkeiden mittaaminen kahdella MIE-mittarilla (kallistuskulmamittari) (s. 462)

Liike- ja liikekontrollihäiriöt:

Luomajoki, H., Pfeiffer, F., Steiner, C., & Saarikko, L. (2022). Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt (2. uudistettu painos.). VK-Kustannus Oy.
o Kpl 1 Liike- ja liikekontrollin häiriöiden teoriaa ja taustaa
o Kpl 2 Lannerangan liike- sekä liikekontrollin häiriöt
o Kappaleesta 2 etenkin osio: Lannerangan liikekontrollin testipatteristo s. 86–94
Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N., & Sinivuori, E. (2021). Fysioterapeutin käsikirja (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
o Kappale 2.3 Selkäkivun tutkiminen ja fysioterapia (liikekontrollin testit: s.116 alkaen)


Terapeuttinen harjoittelu:

Kisner, J, Borstad J. & Colby, L-A. (2023) Therapeutic exercise, Foundations and Techniques. 8th ed. FA Davis Company. (Koko teos soveltuu sellaisenaan materiaaliksi, alla muutamia tärkeimpiä kappaleita)
o Chapter 4: Stretching for Improved Mobility (kertausta)
o Chapter 6: Resistance Exercise for Impaired Muscle Performance (kertausta)
o Chapter 14: The Spine: Structure, Function, and Posture
o Chapter 15: The Spine: Management Guidelines
o Chapter 16: The Spine: Exercise and Manipulation Interventions

Tarnanen, S., & Holopainen, R. (2022). Harjoittelu ja tule-terveys (1. painos.). VK-Kustannus. (Koko teos soveltuu sellaisenaan materiaaliksi, alla muutamia tärkeimpiä kappaleita)
o Kpl 1 Harjoittelun taustaa ja keskeisiä käsitteitä – Johdattelu kirjan aiheisiin
o Kpl 2 Näyttöön perustuva TULE-kuntoutus
o Kpl 4 Suoritus- ja toimintakykyä parantavan harjoittelun perusteet (kertausta)
o Kpl 6 Harjoittelun suunnittelusta toteutukseen

Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N., & Sinivuori, E. (2021). Fysioterapeutin käsikirja (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
o Kappale 2.3 Selkäkivun tutkiminen ja fysioterapia (Tässä osiossa on myös liikkuvuuden ja neuraalikudoksen testejä!)
o Kappale 3.12 Fysioterapia selkäydinvaurion yhteydessä
o Kappale 6.2: Kasvuikäisen selkäsairaudet
o Kappale 10 Terapeuttinen harjoittelu

Sensoriikka:

Lundy-Ekman, L. (2018). Neuroscience; fundamentals for rehabilitation. 5th edition. Elsevier. (Lempparin kirjasto)
- Kappale 7 Somatosensation: Clinical application; Function of Sensation ja Tests of Somatosensation (sensoriikan tutkiminen)
- Kappale 6 Somatosensory system

Neuraalikudos:

Kisner, J, Borstad J. & Colby, L-A. (2023) Therapeutic exercise, Foundations and Techniques. 8th ed. FA Davis Company.
-Chapter 13: Peripheral Nerve disorders and managment. (Neurodynaamiset testit s. 412-417)

Opettajan diamateriaali, joka perustuu:
Shacklock 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment. (Lempparin kirjasto)
Butler DS. 1991/2000. Mobilisation of the nervous system. Edinburgh: Churchill Livingstone (Lempparin kirjasto)
Adler S.S. ym 2008. PNF in Practice. (Lempparin kirjasto)
Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N., & Sinivuori, E. (2021). Fysioterapeutin käsikirja (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
o Kappale 2.3 Selkäkivun tutkiminen ja fysioterapia (neuraalikudoksen testit: alkaen s.109)

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti: 11.12.2023 08.00–12.00, paikka: ICT_B1032_Beta
1. Uusintatentti: 19.12.2023 08.00–12.00, paikka: ICT_B1026_Gamma (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. Uusintatentti järjestetään tarvittaessa tammikuussa 2024 (Vain hylätyt arvosanat)

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Poissaolo tentistä = hylätty.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op = 106 h opiskelijan työtä, sisältäen kontaktiopetuksen, casetyöskentelyn,
tenttiin valmistautumisen ja muun itsenäisen opiskelun.

Tehtävät:
Ennakkotehtävät ennen opintojakson alkua (hyv - hyl / täydennettävä)
Teema Lantionpohja ja erkauma (luento 2h / verkossa - ITS)
Oppiportin verkkokurssien suorittaminen:
-Alaselkäpotilaan anamneesi
-Alaselkäpotilaan kliininen tutkiminen

Kurssin aikana: case-työskentely (hyv - hyl / täydennettävä), voi vaikuttaa +/- opintojakson arvosanaan

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö:
-Rinta- ja lannerangan alueen liikkuvuuden arviointi ja mittaaminen erilaisia mittavälineitä käyttäen.
-Lihastestaus ja lihasten aktivoinnin periaatteet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi
-Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti rinta- ja lannerangan alueen spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen.
-Haastattelu. Kliininen päättely, fysioterapiadiagnoosi, fysioterapian tavoitteiden asettaminen.

Ennakkotehtävät tehtynä ennen opintojakson aloitusta.

vko 41 (2h + 2h ryhmät yhdessä): Orientoituminen opintojaksoon: Selän alueen ongelmat, tutkiminen & fysioterapia. Valmistautuminen käytännön tunteihin.

vko 41 2h itsenäinen opiskelu

vko 43 (4h, A&B erikseen) Käytännön tutkimisen aloitus: haastattelusta käytäntöön, havainnointi, toiminnallinen tutkiminen, kliininen päättely, rintarangan tutkiminen

vko 43 2h itsenäinen opiskelu

vko 44 (4h A&B erikseen) Käytännön tunti: Rinta- ja lannerangan spesifi tutkiminen: rangan liikkeiden mittaaminen.

vko 44 (4h A&B erikseen) Käytännön tunti: Rinta- ja lannerangan spesifi tutkiminen: Liikekontrolli.

vko 44 (3h, A&B erikseen) Käytännön tunti: Simulaatio Medisiina D:n simucenterissä

vko 44 4h itsenäinen opiskelu

Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSissä materiaaleihin sensoriikan osalta:
vko 44 (2h, A&B erikseen) Sensoriikka; teoriaa, tutkimiseen valmistautuminen (Pirjo)
vko 45 (4h, A&B erikseen) Sensoriikka: tutkiminen ja merkitys kliinisessä päättelyssä ja terapiassa, käytännön tunti (Pirjo)

vko 45 4h itsenäinen opiskelu

Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSin neuraalikudoksen materiaaleihin:
vko 46 (2h ryhmät yhdessä) Neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa. Neuraalikudoksen testaamiseen fysioterapeuttisen tutkimisen keinona. Selkäydin- ja hermovauriot. Valmistautuminen käytännön tunteihin.

vko 46 (4h, A&B erikseen) Neuraalikudoksen tutkiminen, käytännön harjoittelu

vko 47 (4h, A&B erikseen): Terapeuttinen harjoittelu teoria & käytäntö

vko 48 (4h, A&B erikseen) Teoria: Ennaltaehkäisyn näkökulma, Konservatiivinen vs. operatiivinen näkökulma, Lapset / ikääntyneet: rasitusmurtumat, kaatumiset.
Käytännön tunti: Rinta- ja lannerangan ja SI-nivelen spesifi tutkiminen, testien kertausta.

Ennakkovalmistautuminen annettujen case-esimerkkeihin tutustuminen (löytyvät tehtävänantoineen itsistä):
vko 49 (4h, A&B erikseen) Ryhmätöiden seminaari (läsnäolo pakollista)

vko 49 (2h, A&B erikseen) Käytännön tunti: Yhteenvetoa ja kliininen päättely

Vko 50 Opintojakson palaute- ja yhteenvetotunti 1h

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Huomioi edeltävyysehdot.

Lähiopetustunneilla (käytännön tunneilla) tulee olla läsnä:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Tentin arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50% maksimipisteistä.
-Case-tehtävä voi vaikuttaa +/- opintojakson arvosanaan (arviointi kuvattu tehtävänannossa)
-Kaikki opintojakson tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna
-Poissaolot ja/tai tehtävien myöhässä palauttaminen voivat vaikuttaa opintojakson arvosanaan laskevasti.

Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa Itslearningalustalle. Opiskelijalla on oikeus uusia opintojakson hylättyjä/täydennettäviä oppimistehtäviä kaksi kertaa. Oppimistehtävät tulee palauttaa ensisijaisesti ensimmäisenä niihin osoitettuna palautuspäivänä ja palauttamatta jättäminen vastaa hylättyä/täydennettävää suoritusta. Hylätyt/täydennettävät suoritukset palautetaan opettajan määrittämän aikataulun mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Lisäksi opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 18.09.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 23.12.2022

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 28

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anu Granberg
  • Iida Laine
  • Kati Naamanka
Ryhmät
  • PFYSIS21A
    PFYSIS21A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin mm. asiakkaan tuntemuksia, nivelliikkuvuutta, spesifiä lihasvoimaa, pehmytkudoksen elastisuutta, neuraalikudoksen liukuvuutta ja proprioseptiikkaa, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
• tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia,
• selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.

Sisältö

Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti rinta- ja lannerangan alueen spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen sekä ottaen huomioon erilaiset lääketieteelliset toimenpiteet.

Rinta- ja lannerangan nivelliikkuvuuden arviointi ja mittaaminen erilaisia mittavälineitä käyttäen, aktiivinen nivelliikkuvuuden edistäminen, rangan aktiivisen stabilaation perusteet.

Lihastestaus ja lihasten aktivoinnin periaatteet, fysiologiset liikkeet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi, neuraalikudoksen liukumisen testaaminen ja sen edistäminen.

Toiminnallinen harjoittelu, erilaisten harjoitusympäristöjen ja -välineiden hyödyntäminen, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali.
Muu opettajan antama materiaali.
Clarkson, H. 2013. Musculoskeletal Assessment – Joint Motion and Muscle Testing. 3. painos. Lippincott Williams & Wilkins.
Kisner, Colby, 2012. Therapeutic exercise, 6th ed.
Shackolock 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment.
Butler DS. 1991/2000. Mobilisation of the nervous system. Edinburgh: Churchill Livingstone
Adler S.S. ym 2008. PNF in Practice.
Luomajoki H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt
Kauranen K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: SanomaPro.
Käypä hoito -suositukset
Duodecim Oppiportti / Fysiatria (vain amk:n verkossa)
Hoito-ohjeet.fi
Lundy -Ekman (2013). Neuroscience; fundamentals for rehabilitation (sensoriikan tutkiminen, kappale 7 Somatosensation: Clinical application; Function of Sensation ja Tests of Somatosensation. Kertaa tarvittaessa kappale 6 Somatosensory system) TAI 2018 painos, vastaavat aiheet

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: Luentoalustuksia ja käytännön harjoittelua.
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Vaatetus: ammatillinen asu.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Koe on viikolla 50, merkitty lukujärjestykseen.
Uusinnat sovitaan erikseen.
1. uusintatentti kts. ajankohta Itslearningista (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti kts. ajankohta Itslearningista (Vain hylätyt arvosanat)

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Poissaolo tentistä = hylätty.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op = 106 h opiskelijan työtä, sisältäen kontaktiopetuksen, casetyöskentelyn,
tenttiin valmistautumisen ja muun itsenäisen opiskelun.

Tehtävät:
Ennakkotehtävät ennen opintojakson alkua (hyv - hyl / täydennettävä)
Teema Lantionpohja ja erkauma (luento 2h / verkossa - ITS)
Oppiportin verkkokurssien suorittaminen:
-Alaselkäpotilaan anamneesi
-Alaselkäpotilaan kliininen tutkiminen

Kurssin aikana: case-työskentely (hyv - hyl / täydennettävä)

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö:
-Rinta- ja lannerangan alueen liikkuvuuden arviointi ja mittaaminen erilaisia mittavälineitä käyttäen.
-Lihastestaus ja lihasten aktivoinnin periaatteet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi
-Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti rinta- ja lannerangan alueen spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen.
-Haastattelu. Kliininen päättely, fysioterapiadiagnoosi, fysioterapian tavoitteiden asettaminen.

vko 44 /IL (4h; ryhmät yhdessä): Orientoituminen opintojaksoon: Selän alueen ongelmat, tutkiminen & fysioterapia. Valmistautuminen käytännön tunteihin.

vko 45 /AG (4h) Käytännön tutkimisen aloitus: haastattelusta käytäntöön, havainnointi, toiminnallinen tutkiminen, kliininen päättely, rintarangan tutkiminen

vko 45 /AG (3h) Simulaatio Medisiina D:n simucenterissä

vko 46 /IL (4h) Rinta- ja lannerangan spesifi tutkiminen: rangan liikkeiden mittaaminen. Liikekontrolli.

Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSissä materiaaleihin sensoriikan osalta:
vko 46 /AG (4h) Sensoriikka: tutkiminen ja merkitys kliinisessä päättelyssä ja terapiassa

Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSin neuraalikudoksen materiaaleihin:
vko 47 /IL (2h ryhmät yhdessä) Neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa. Neuraalikudoksen testaamiseen fysioterapeuttisen tutkimisen keinona. Selkäydin- ja hermovauriot. Valmistautuminen käytännön tunteihin.

vko 47/ IL (2h) Neuraalikudoksen tutkiminen, käytännön harjoittelu

vko 47 /AG (2h) (ryhmät yhdessä): terapeuttinen harjoittelu + (2h) terapeuttinen harjoittelu käytännön tunti (A ja B ryhmillä erikseen)

vko 48 /IL (4h) Lyhyt teoria luento (45 min): Ennaltaehkäisyn näkökulma, Konservatiivinen vs. operatiivinen näkökulma, Lapset / ikääntyneet: rasitusmurtumat, kaatumiset.
Rinta- ja lannerangan ja SI-nivelen spesifi tutkiminen, testien kertausta.

Ennakkovalmistautuminen annettujen case-esimerkkeihin tutustuminen (löytyvät tehtävänantoineen itsistä):
vko 48 /AG (4h) Fysioterapiasuunnitelma, terapeuttinen harjoittelu tapausesimerkkien pohjalta.

vko 50 KOE

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Huomioi edeltävyysehdot.

Lähiopetustunneilla (käytännön tunneilla) tulee olla läsnä:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Tentin arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50% maksimipisteistä.
-Kaikki opintojakson tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna
-Poissaolot ja/tai tehtävien myöhässä palauttaminen voivat vaikuttaa opintojakson arvosanaan laskevasti.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Lisäksi opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet.

Ilmoittautumisaika

13.06.2022 - 18.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anu Granberg
  • Iida Laine
  • Kati Naamanka
Ryhmät
  • PFYSIS21B
    PFYSIS21B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin mm. asiakkaan tuntemuksia, nivelliikkuvuutta, spesifiä lihasvoimaa, pehmytkudoksen elastisuutta, neuraalikudoksen liukuvuutta ja proprioseptiikkaa, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
• tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia,
• selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.

Sisältö

Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti rinta- ja lannerangan alueen spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen sekä ottaen huomioon erilaiset lääketieteelliset toimenpiteet.

Rinta- ja lannerangan nivelliikkuvuuden arviointi ja mittaaminen erilaisia mittavälineitä käyttäen, aktiivinen nivelliikkuvuuden edistäminen, rangan aktiivisen stabilaation perusteet.

Lihastestaus ja lihasten aktivoinnin periaatteet, fysiologiset liikkeet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi, neuraalikudoksen liukumisen testaaminen ja sen edistäminen.

Toiminnallinen harjoittelu, erilaisten harjoitusympäristöjen ja -välineiden hyödyntäminen, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio.

Oppimateriaalit

Suomeksi
Luentomateriaali.
Muu opettajan antama materiaali.
Clarkson, H. 2013. Musculoskeletal Assessment – Joint Motion and Muscle Testing. 3. painos. Lippincott Williams & Wilkins.
Kisner, Colby, 2012. Therapeutic exercise, 6th ed.
Shackolock 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment.
Butler DS. 1991/2000. Mobilisation of the nervous system. Edinburgh: Churchill Livingstone
Adler S.S. ym 2008. PNF in Practice.
Luomajoki H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt
Kauranen K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: SanomaPro.
Käypä hoito -suositukset
Duodecim Oppiportti / Fysiatria (vain amk:n verkossa)
Hoito-ohjeet.fi
Lundy -Ekman (2013). Neuroscience; fundamentals for rehabilitation (sensoriikan tutkiminen, kappale 7 Somatosensation: Clinical application; Function of Sensation ja Tests of Somatosensation. Kertaa tarvittaessa kappale 6 Somatosensory system) TAI 2018 painos, vastaavat aiheet

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: Luentoalustuksia ja käytännön harjoittelua.
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Vaatetus: ammatillinen asu.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Koe on viikolla 50, merkitty lukujärjestykseen.
Uusinnat sovitaan erikseen.
1. uusintatentti kts. ajankohta Itslearningista (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti kts. ajankohta Itslearningista (Vain hylätyt arvosanat)

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Poissaolo tentistä = hylätty.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op = 106 h opiskelijan työtä, sisältäen kontaktiopetuksen, casetyöskentelyn,
tenttiin valmistautumisen ja muun itsenäisen opiskelun.

Tehtävät:
Ennakkotehtävät ennen opintojakson alkua (hyv- hyl / täydennettävä)
Teema Lantionpohja ja erkauma (luento 2h / verkossa - ITS)
Oppiportin verkkokurssien suorittaminen:
-Alaselkäpotilaan anamneesi
-Alaselkäpotilaan kliininen tutkiminen

Kurssin aikana: case-työskentely (hyv- hyl / täydennettävä)

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö:
-Rinta- ja lannerangan alueen liikkuvuuden arviointi ja mittaaminen erilaisia mittavälineitä käyttäen.
-Lihastestaus ja lihasten aktivoinnin periaatteet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi
-Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti rinta- ja lannerangan alueen spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen.
-Haastattelu. Kliininen päättely, fysioterapiadiagnoosi, fysioterapian tavoitteiden asettaminen.

vko 44 /IL (4h; ryhmät yhdessä): Orientoituminen opintojaksoon: Selän alueen ongelmat, tutkiminen & fysioterapia. Valmistautuminen käytännön tunteihin.

vko 45 /AG (4h) Käytännön tutkimisen aloitus: haastattelusta käytäntöön, havainnointi, toiminnallinen tutkiminen, kliininen päättely, rintarangan tutkiminen

vko 45 /AG (3h) Simulaatio Medisiina D:n simucenterissä

vko 46 /IL (4h) Rinta- ja lannerangan spesifi tutkiminen: rangan liikkeiden mittaaminen. Liikekontrolli.

Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSissä materiaaleihin sensoriikan osalta:
vko 46 /AG (4h) Sensoriikka: tutkiminen ja merkitys kliinisessä päättelyssä ja terapiassa

Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSin neuraalikudoksen materiaaleihin:
vko 47 /IL (2h ryhmät yhdessä) Neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa. Neuraalikudoksen testaamiseen fysioterapeuttisen tutkimisen keinona. Selkäydin- ja hermovauriot. Valmistautuminen käytännön tunteihin.

vko 47/ IL (2h) Neuraalikudoksen tutkiminen, käytännön harjoittelu

vko 47 /AG (2h) (ryhmät yhdessä): terapeuttinen harjoittelu + (2h) terapeuttinen harjoittelu käytännön tunti (A ja B ryhmillä erikseen)

vko 48 /IL (4h) Lyhyt teoria luento (45 min): Ennaltaehkäisyn näkökulma, Konservatiivinen vs. operatiivinen näkökulma, Lapset / ikääntyneet: rasitusmurtumat, kaatumiset.
Rinta- ja lannerangan ja SI-nivelen spesifi tutkiminen, testien kertausta.

Ennakkovalmistautuminen annettujen case-esimerkkeihin tutustuminen (löytyvät tehtävänantoineen itsistä):
vko 48 /AG (4h) Fysioterapiasuunnitelma, terapeuttinen harjoittelu tapausesimerkkien pohjalta.

vko 50 KOE

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Huomioi edeltävyysehdot.

Lähiopetustunneilla (käytännön tunneilla) tulee olla läsnä:

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Tentin arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50% maksimipisteistä.
-Kaikki opintojakson tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna
-Poissaolot ja/tai tehtävien myöhässä palauttaminen voivat vaikuttaa opintojakson arvosanaan laskevasti.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Lisäksi opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet.