Tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaLaajuus (4 op)
Tunnus: TH00CL16
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet ja niiden toimintojen periaatteet:
- kuvata nivelen rakenteen ja toiminnan yleisesti ja nivelkohtaisesti
- selittää lihasten origot ja insertiot sekä funktiot
Sisältö
Anatomian termistöä, kudokset, liikesuunnat ja tasot. Kehon luiset rakenteet, nivelet, nivelen lisärakenteet sekä sen passiivinen ja aktiivinen tuki. Lihasten origot, insertiot, funktiot yksittäin ja ryhminä nivelen tietyn liikesuunnan kannalta
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Ilmoittautumisaika
03.12.2024 - 21.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 15.04.2025
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja suun terveys
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
18 - 43
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Pirjo Pennanen
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
MFYSIK25Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K25
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet ja niiden toimintojen periaatteet:
- kuvata nivelen rakenteen ja toiminnan yleisesti ja nivelkohtaisesti
- selittää lihasten origot ja insertiot sekä funktiot
Sisältö
Anatomian termistöä, kudokset, liikesuunnat ja tasot. Kehon luiset rakenteet, nivelet, nivelen lisärakenteet sekä sen passiivinen ja aktiivinen tuki. Lihasten origot, insertiot, funktiot yksittäin ja ryhminä nivelen tietyn liikesuunnan kannalta
Oppimateriaalit
Opintojaksolla voi olla käytössä monia eri anatomian materiaaleja. Huolehdi, että materiaali käyttää latinankielisiä nimiä rakenteista
Opettajan materiaaleissa käytössä
Putz Reinhard; Pabst Reinhard (2009 tai uudempi). Sobotta Atlas of human anatomy English/Latin Single Volume Edition.
• Myös uudemmat (ja vanhemmatkin)painokset käyvät; esim. uusimmat 15. painoksesta ylöspäin on koottu kolmen kirjan paketiksi, joista opintojaksolla käytetään erityisesti osaa General anatomy and Musculoskeletal system
Manuaalinen tutkiminen ja pehmytkudoskäsittelyn perusteet -opintojaksolla loppukeväästä on käytössä myös
Muscolino 2019. Anatomia ja palpaatio tai
Biel 2022. Reittiopas ihmiskehoon (josta löytyy myös tehtäväkirja)
Tukimateriaali oman oppimistyylin ja -strategioiden mukaan:
Visible Body -tietokanta (löytyy Turun AMK:n kirjastosta)
Acland´s Video Atlas of Human Body -tietokanta (löytyy Turun AMK:n kirjastosta)
Esim. Moore, Dalley 2006 (tai uudempi). Clinically oriented anatomy.
Hervonen A. 2004. Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia. Tampere; Lääketieteellinen oppimateriaalikustantamo.
Hokkanen, Vierimaa 2019. Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia, opiskelukirja. Helsinki, SanomaPro Oy.
Muu omavalintainen tukimateriaali
ITS -alustan oppimateriaalit
Opetusmenetelmät
Monimuotoiset oppimismenetelmät; itsenäinen opiskelu, luentotallenteet, anatomian mallien avulla opiskelu, erilaiset videot, osaamista testaavat tehtävät, opiskelijan omaa oppimista tukevat omat menetelmät. Sovellamme Flipped learning ajattelua; ennen jokaista luentotallenteen katsomista opiskelija tekee ennakkotehtävän, joka käydään itsenäisesti läpi luentotallenteena. Lisäksi opintojaksolla on pienryhmätapaamisia, joissa opiskellaan anatomiaa kolmiulotteisena erilaisten mallien avulla muutaman opiskelijan ryhmässä. Nähin valmistautuminen ennakkoon on tärkeää!
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Varsinainen tentti viikolla 16
I uusinta viikolla 21 ja
II uusinta viikolla 23
tarkempi ajankohta lukujärjestyksen mukaisesti
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Flipped learning, sosiokonstruktivismi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Erityisesti kiintiö -opiskelijoiden (avoimen AMK:n ja toisen asteen yhteistyön opiskelijat) osalta opintojakso on mahdollilsta suorittaa verkkokurssimaisesti itsenäisesti edeten. Tentti pitää tehdä paikan päällä valvotusti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäisinä oppimistehtävinä ennakkotehtävät ennen jokaista teemaa ja muu jatkuva opiskelu
Arvioitavina oppimistehtävinä on teema-alueisiin Vartalo, alaraaja ja yläraaja liittyviä sähköisiä oppimistehtäviä, jotka pitää tehdä ja saada hyväksytysti läpi. Hyväksytyn raja on 50% pisteistä.
Opintojakson numeerinen arviointi perustuu essee- tenttiin, jossa on kaksi kysymystä.
Sisällön jaksotus
Tutustu Opintojakson tiedoissa opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin. Opintojaksolle ei ole osallistumisen edeltävyysehtoja.
Opintojakso toteutuu monimuotoisesti; ennakkotehtävin, luentotallenteiden ja lähiopetuksen keinoin. Peruslogiikka toistuu jatkuvasti samanlaisena; opiskelija tutustuu ensin itsenäisesti käsiteltävään teemaan ja tekee siihen liittyvät ennakkotehtävät. Tämän rinnalla opiskelija katsoo itsenäisesti teemaan liittyvän luentotallenteen. Lähitapaamisissa toteutuu seuraavan vaiheen opiskelu, jossa hyödynnetään edelleen saman teeman opiskeluun anatomisia malleja, videoita jne.
Opiskelussa edellytetään itsenäistä, aktiivista ja jatkuvaa työskentelyotetta. Opiskeltavaa asiaa on paljon, joten on tärkeää löytää itselle sopivat opiskelutavat. Opiskelija on itse vastuullinen etsimään ja valitsemaan omaa oppimistaan tukevat menetelmät ja materiaalit opiskeluunsa.
Ennakkotehtävä opintojakson orientaatiotunnille: Mieti itsenäisesti vastaukset kysymyksiin
1. Mitä tiedän jo etukäteen tuki- ja liikuntaelimistön anatomiasta? Millaisia odotuksia ja tavoitteita minulla on opintojakson suhteen?
2. Mihin fysioterapeutti tarvitsee anatomiaa ja fysiologiaa? Millä tasolla anatomia pitää mielestäni osata fysioterapeutin ammatissa?
3. Miten minä opin? Mitä oppimisen tietämys sanoo tästä?
Tarkempi toteussuunnitelma löytyy lähempänä opintojakson aloitusta opintojakson ITS -alustalta, Tervetuloa opintojaksolle -teeman alta mutta yhteenvetona opintojakson eteneminen toteutuu seuraavasti:
Opintojakso etenee teemoittain:
vkot 3-4 Orientaatio anatomian opiskeluun
vko 5 Vartalon luinen ja lihaksinen anatomia
vkot 6-10 Alaraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia edeten lonkkanivelestä alaspäin kohti jalkaterää
vkot 11-14 Yläraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia edeten olkanivelestä alaspäin kohti käden aluetta
Viestintäkanava ja lisätietoja
LISÄTIETOJA:
Avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja 10 opiskelijalle
Toisen asteen yhteistyö koskee sopimusten mukaisesti
- Suomen Urheiluopiston TAI -ryhmän viittä (5) opiskelijaa
Opintojakson lähitapaamiset toteutuvat Kupittaan kampuksella lukujärjestyksen mukaisesti. Lukujärjestys julkaistaan 1.12.2024 ja löytyy lukkarikoneesta https://lukkari.turkuamk.fi/#/schedule Hae toteutuksia opintojakson nimellä ja valitse ryhmän MFYSIK25 toteutus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson numeeriinen arviointi perustuu 100%:sti essee -tyyppiseen kirjalliseen kokeeseen, joka tehdään sähköisessä oppimisympäristössä valvottuna tenttinä (paikan päällä). Arvioinnissa painottuu selvästi teoreettinen osaaminen jossa kokonaisuudet hahmottuvat hyvin yksityiskohtia unohtamatta.
Teemakohtaiset oppimistehtävät pitää olla tehtynä hyväksytysti ennen tenttiä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei yllä tason 1 arviointikriteereihin
Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää keskeisiä anatomian käsitteitä latinaksi sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelijan tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Hän muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin ja yleisellä tasolla suhteessa ammattivaatimuksiin
- Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet (luiset rakenteet, nivelen rakenteet, lihasten origot, insertiot ja funktiot) osittain
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisen tason lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena (muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita ja niiden suhteita toisiin) ja hän käyttää anatomian käsitteitä latinaksi systemaattisesti ja oikein
- Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet (luiset rakenteet, nivelen rakenteet, lihasten origot, insertiot ja funktiot) pääsääntöisesti oikein
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen tason lisäksi:
- Opiskelija käyttää anatomian käsitteitä latinaksi asiantuntevasti, kuvailee tietoperustaansa kokonaisuuksina tietoa soveltenkin
- Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet (luiset rakenteet, nivelen rakenteet, lihasten origot, insertiot ja funktiot) täsmällisesti oikein
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Ilmoittautumisaika
15.06.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
22.08.2024 - 15.11.2024
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja suun terveys
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Pirjo Pennanen
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
PFYSIS24BPFYSIS24B
-
PFYSIS24Fysioterapeutti (AMK), S24
-
PFYSIS24APFYSIS24A
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet ja niiden toimintojen periaatteet:
- kuvata nivelen rakenteen ja toiminnan yleisesti ja nivelkohtaisesti
- selittää lihasten origot ja insertiot sekä funktiot
Sisältö
Anatomian termistöä, kudokset, liikesuunnat ja tasot. Kehon luiset rakenteet, nivelet, nivelen lisärakenteet sekä sen passiivinen ja aktiivinen tuki. Lihasten origot, insertiot, funktiot yksittäin ja ryhminä nivelen tietyn liikesuunnan kannalta
Oppimateriaalit
Opintojakson pääasiallinen oppimateriaali: Putz Reinhard; Pabst Reinhard (esim. 2009). Sobotta Atlas of human anatomy English/Latin Single Volume Edition.
• Myös uudemmat (ja vanhemmatkin)painokset käyvät; esim. uusimmat 15. painoksesta ylöspäin on koottu kolmen kirjan paketiksi, joista opintojaksolla käytetään erityisesti osaa General anatomy and Musculoskeletal system ja Head, Neck and Neuroanatomy (myöhemmin fysiologian opintojaksolla hyödynnetään jossain määrin myös osaa Internal Organs).
• Huomioi, että painoksessa käytetään rakenteista niiden latinankielisiä nimiä.
Tukimateriaali oman oppimisen mukaan:
Esim. Moore, Dalley (2006 tai uudempi). Clinically oriented anatomy.
Hervonen A. 2004. Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia. Tampere; Lääketieteellinen oppimateriaalikustantamo.
Fysioterapeuttikoulutuksen tutkinto-opinnoissa tuki- ja liikuntaelimistön teema jatkuu opintojaksolla Manuaalinen tutkiminen ja pehmytkudoskäsittelyn perusteet. Siellä käytössä on myös anatomian materiaalia, jossa on näkökulmana rakenteiden löytyminen. Nämäkin ovat hyviä materiaaleja anatomian opiskelemiseen
Muscolino 2019. Anatomia ja palpaatio
Andrew Biel (2002) Reittiopas ihmiskehoon
Muu omavalintainen tukimateriaali
ITS -alustalta löytyvä muu materiaali
Opetusmenetelmät
Monimuotoiset oppimismenetelmät; itsenäinen opiskelu, luentotallenteet, anatomian mallien avulla opiskelu, erilaiset videot, osaamista testaavat tehtävät, opiskelijan omaa oppimista tukevat omat menetelmät. Sovellamme Flipped learning ajattelua; ennen jokaista luentotallenteen katsomista opiskelija tekee ennakkotehtävän, joka käydään läpi luentotallenteena. Lisäksi opintojaksolla on pienryhmätapaamisia, joissa opiskellaan anatomiaa kolmiulotteisena erilaisten mallien avulla muutaman opiskelijan ryhmässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson varsinainen tentti toteutuu viikolla 46 lukujärjestyksen mukaisesti
I uusinta toteutuu viikolla 50 lukujärjestyksen mukaisesti
II uusinta toteutuu viikolla 3 lukujärjestyksen mukaisesti
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Flipped learning, sosiokonstruktivismi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson suorittaminen on mahdollista tehdä verkko -opintojakson tyyppisesti. Lähitapaamisiin osallistuminen ei siis ole opintojakson läpäisyn edellytys. Tässä vaihtoehtoisessa suoritustavassa oppimistehtävien ja tentin tekemistä edellytetään edellä kuvatun mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäisinä oppimistehtävinä ennakkotehtävät ennen jokaista teemaa.
Arvioitavina oppimistehtävinä on teema-alueisiin Vartalo, alaraaja ja yläraaja liittyviä sähköisiä monivalintatyyppisiä oppimistehtäviä, jotka pitää tehdä ja saada hyväksytysti läpi. Hyväksytyn raja on 50% pisteistä.
Opintojakson arviointi perustuu essee-tyyppiseen, numeerisesti arvioitavaan tenttiin. Tentti tehdään valvotusti sähköisenä tenttinä ITSlearning -alustalla
Sisällön jaksotus
Tutustu Opintojakson tiedot -kohdassa kuvattuihin opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin.
Opintojakso toteutuu monimuotoisesti; ennakkotehtävin, luentotallenteiden ja lähiopetuksen keinoin. Peruslogiikka toistuu jatkuvasti samanlaisena; opiskelija tutustuu ensin itsenäisesti käsiteltävään teemaan ja tekee siihen liittyvät ennakkotehtävät. Tämän rinnalla opiskelija katsoo itsenäisesti teemaan liittyvän luentotallenteen, joka löytyy ITSlearning alustalta. Lähitapaamisina toteutuu seuraavan vaiheen opiskelu, jossa hyödynnetään edelleen saman teeman opiskeluun anatomisia malleja, videoita jne.
Opiskelussa edellytetään itsenäistä, aktiivista ja jatkuvaa työskentelyotetta. Opiskelija on itse vastuullinen etsimään ja valitsemaan omaa oppimistaan tukevat menetelmät opiskeluunsa.
Ennakkotehtävä orientaatiotunnille: Mieti itsenäisesti vastaukset kysymyksiin:
1. Mitä tiedän jo etukäteen tuki- ja liikuntaelimistön anatomiasta? Millaisia odotuksia ja tavoitteita minulla on opintojakson suhteen?
2. Mihin fysioterapeutti tarvitsee anatomiaa ja fysiologiaa? Millä tasolla anatomia pitää tässä ammatissa mielestäni / käsityksesi mukaan osata?
3. Miten minä opin? Mitä oppimisen ja osaamisen kehittämisen tietämys sanoo tästä?
Tarkempi toteussuunnitelma löytyy lähempänä opintojakson aloitusta opintojakson ITS -alustalta, Tervetuloa opintojaksolle -teeman alta.
Opintojakso etenee alustavan suunnitelman mukaan teemoittain seuraavasti: (muutokset lukkarityön jälkeen mahdollisia)
1. Orientaatio anatomian opiskeluun - viikot 35-36
2. Vartalon luinen ja lihaksinen anatomia - viikot 36-38
3. Alaraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia - viikot 39-41
4. Yläraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia - viikot 43-44
Viestintäkanava ja lisätietoja
LISÄTIETOJA:
Opintojaksolla on avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja 5 opiskelijalle
Opintojaksoa koskee Toisen asteen yhteistyö sopimusten mukaisesti
- TYA -oppilaitos Oy: / Turun Hierojakoulun kiintiöpaikka -opiskelijoita (5 opiskelijaa)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson numeeriinen arviointi perustuu 100%:sti essee -tyyppiseen kirjalliseen kokeeseen, joka tehdään sähköisessä oppimisympäristössä. Arvioinnissa painottuu selvästi teoreettinen osaaminen jossa kokonaisuudet hahmottuvat hyvin yksityiskohtia unohtamatta. Muut oppimistehtävät pitää olla tehtynä hyväksytysti ennen tenttiä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei yllä tason 1 arviointikriteereihin
Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija käyttää keskeisiä anatomian käsitteitä latinaksi sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelijan tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Hän muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin ja yleisellä tasolla suhteessa ammattivaatimuksiin
- Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet (luiset rakenteet, nivelen rakenteet, lihasten origot, insertiot ja funktiot) osittain
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisen tason lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena (muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita ja niiden suhteita toisiin) ja hän käyttää anatomian käsitteitä latinaksi systemaattisesti ja oikein
- Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet (luiset rakenteet, nivelen rakenteet, lihasten origot, insertiot ja funktiot) pääsääntöisesti oikein
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen tason lisäksi:
- Opiskelija käyttää anatomian käsitteitä latinaksi asiantuntevasti, kuvailee tietoperustaansa kokonaisuuksina tietoa soveltenkin
- Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet (luiset rakenteet, nivelen rakenteet, lihasten origot, insertiot ja funktiot) täsmällisesti oikein
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 14.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 03.05.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja suun terveys
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Pirjo Pennanen
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
MFYSIK24Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet ja niiden toimintojen periaatteet:
- kuvata nivelen rakenteen ja toiminnan yleisesti ja nivelkohtaisesti
- selittää lihasten origot ja insertiot sekä funktiot
Sisältö
Anatomian termistöä, kudokset, liikesuunnat ja tasot. Kehon luiset rakenteet, nivelet, nivelen lisärakenteet sekä sen passiivinen ja aktiivinen tuki. Lihasten origot, insertiot, funktiot yksittäin ja ryhminä nivelen tietyn liikesuunnan kannalta
Oppimateriaalit
Opintojaksolla voi olla käytössä monia eri anatomian materiaaleja. Huolehdi, että materiaali käyttää latinankielisiä nimiä rakenteista
Opettajan materiaaleissa käytössä
Putz Reinhard; Pabst Reinhard (2009). Sobotta Atlas of human anatomy English/Latin Single Volume Edition.
• Myös uudemmat (ja vanhemmatkin)painokset käyvät; esim. uusimmat 15. painoksesta ylöspäin on koottu kolmen kirjan paketiksi, joista opintojaksolla käytetään erityisesti osaa General anatomy and Musculoskeletal system
Manuaalinen tutkiminen ja pehmytkudoskäsittelyn perusteet -opintojaksolla loppukeväästä on käytössä myös
Muscolino 2019. Anatomia ja palpaatio tai
Biel 2022. Reittiopas ihmiskehoon (josta löytyy myös tehtäväkirja)
Tukimateriaali oman oppimistyylin ja -strategioiden mukaan:
Visible Body -tietokanta (Ovid-tietokannat)
Esim. Moore, Dalley 2006 (tai uudempi). Clinically oriented anatomy.
Hervonen A. 2004. Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia. Tampere; Lääketieteellinen oppimateriaalikustantamo.
Hokkanen, Vierimaa 2019. Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia, opiskelukirja. Helsinki, SanomaPro Oy.
Muu omavalintainen tukimateriaali
ITS -alustan oppimateriaali
Opetusmenetelmät
Monimuotoiset oppimismenetelmät; itsenäinen opiskelu, luentotallenteet, anatomian mallien avulla opiskelu, erilaiset videot, osaamista testaavat tehtävät, opiskelijan omaa oppimista tukevat omat menetelmät. Sovellamme Flipped learning ajattelua; ennen jokaista luentotallenteen katsomista opiskelija tekee ennakkotehtävän, joka käydään läpi luentotallenteena. Lisäksi opintojaksolla on pienryhmätapaamisia, joissa opiskellaan anatomiaa kolmiulotteisena erilaisten mallien avulla muutaman opiskelijan ryhmässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Löytyvät opintojakson ITS -alustalta
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Flipped learning, sosiokonstruktivismi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Erityisesti kiintiö -opiskelijoiden (avoimen AMK:n ja toisen asteen yhteistyön opiskelijat) osalta opintojakso on mahdollilsta suorittaa verkkokurssimaisesti itsenäisesti edeten. Vain tentti pitää tehdä paikan päällä valvotusti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäisinä oppimistehtävinä ennakkotehtävät ennen jokaista teemaa.
Arvioitavina oppimistehtävinä on teema-alueisiin Vartalo, alaraaja ja yläraaja liittyviä sähköisiä oppimistehtäviä, jotka pitää tehdä ja saada hyväksytysti läpi. Hyväksytyn raja on 50% pisteistä.
Opintojakson numeerinen arviointi perustuu essee-tyyppiseen tenttiin.
Sisällön jaksotus
Tutustu Opintojakson tiedoissa opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin.
Opintojakso toteutuu monimuotoisesti; ennakkotehtävin, luentotallenteiden ja lähiopetuksen keinoin. Peruslogiikka toistuu jatkuvasti samanlaisena; opiskelija tutustuu ensin itsenäisesti käsiteltävään teemaan ja tekee siihen liittyvät ennakkotehtävät. Tämän rinnalla itsenäisesti opiskelija katsoo teemaan liittyvän luentotallenteen. Lähitapaamisina toteutuu seuraavan vaiheen opiskelu, jossa hyödynnetään edelleen saman teeman opiskeluun anatomisia malleja, videoita jne.
Opiskelussa edellytetään itsenäistä, aktiivista ja jatkuvaa työskentelyotetta. Opiskelijat ovat itse vastuullisia etsimään ja valitsemaan omaa oppimistaan tukevat menetelmät opiskeluunsa.
Ennakkotehtävä orientaatiotunnille: Mieti itsenäisesti vastaukset kysymyksiin:
1. Mitä tiedän jo etukäteen tuki- ja liikuntaelimistön anatomiasta? Millaisia odotuksia ja tavoitteita minulla on opintojakson suhteen?
2. Mihin fysioterapeutti tarvitsee anatomiaa ja fysiologiaa? Millä tasolla anatomia pitää mielestäni osata?
3. Miten opin? Mitä oppimisen tietämys sanoo tästä?
Tarkempi toteussuunnitelma löytyy lähempänä opintojakson aloitusta opintojakson ITS -alustalta, Tervetuloa opintojaksolle -teeman alta.
Opintojakso etenee teemoittain:
1. Orientaatio anatomian opiskeluun
2. Vartalon luinen ja lihaksinen anatomia
3. Alaraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia
4. Yläraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia
Viestintäkanava ja lisätietoja
LISÄTIETOJA:
Avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja 5 opiskelijalle
Toisen asteen yhteistyö koskee sopimusten mukaisesti
- TYA -oppilaitos Oy: / Turun Hierojakoulun kiintiöpaikka -opiskelijoita (5 opiskelijaa)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson numeeriinen arviointi perustuu 100%:sti essee -tyyppiseen kirjalliseen kokeeseen, joka tehdään sähköisessä oppimisympäristössä valvottuna tenttinä (paikan päällä). Arvioinnissa painottuu selvästi teoreettinen osaaminen jossa kokonaisuudet hahmottuvat hyvin yksityiskohtia unohtamatta. Teemakohtaiset oppimistehtävät pitää olla tehtynä hyväksytysti ennen tenttiä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei yllä tason 1 arviointikriteereihin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- pyrkii käyttämään anatomian käsitteistöä latinaksi
- muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin ja yleisellä tasolla
- osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot osittain
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- käyttää anatomian käsitteitä oikein
- muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita ja niiden suhteita toisiin
- osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot pääsääntöisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• käyttää anatomian käsitteitä asiantuntevasti
• osaa kuvailla tuki- ja liikuntaelimistön kokonaisuuksia
• osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot täsmällisesti
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 02.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus, suun terveydenhoito ja diagnostiset palvelut
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 55
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Pirjo Pennanen
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
PFYSIS23BPFYSIS23B
-
PFYSIS23APFYSIS23A
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet ja niiden toimintojen periaatteet:
- kuvata nivelen rakenteen ja toiminnan yleisesti ja nivelkohtaisesti
- selittää lihasten origot ja insertiot sekä funktiot
Sisältö
Anatomian termistöä, kudokset, liikesuunnat ja tasot. Kehon luiset rakenteet, nivelet, nivelen lisärakenteet sekä sen passiivinen ja aktiivinen tuki. Lihasten origot, insertiot, funktiot yksittäin ja ryhminä nivelen tietyn liikesuunnan kannalta
Oppimateriaalit
Täydentyy kevään aikana
ITS -alustan oppimateriaali
Opetusmenetelmät
Monimuotoiset oppimismenetelmät; itsenäinen opiskelu, luentotallenteet, anatomian mallien avulla opiskelu, erilaiset videot, osaamista testaavat tehtävät, opiskelijan omaa oppimista tukevat omat menetelmät. Sovellamme Flipped learning ajattelua; ennen jokaista luentotallenteen katsomista opiskelija tekee ennakkotehtävän, joka käydään läpi luentotallenteena. Lisäksi opintojaksolla on pienryhmätapaamisia, joissa opiskellaan anatomiaa kolmiulotteisena erilaisten mallien avulla muutaman opiskelijan ryhmässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Löytyvät opintojakson ITS -alustalta
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Flipped learning, sosiokonstruktivismi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Erityisesti kiintiö -opiskelijoiden osalta luentotallenteiden katsominen on mahdollista ajoittaa itse. Tutkinto-opiskelijoille aika luentotallenteiden katsomiseen sijoitetaan lukujärjestykseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäisinä oppimistehtävinä ennakkotehtävät ennen jokaista teemaa.
Arvioitavina oppimistehtävinä on teema-alueisiin Vartalo, alaraaja ja yläraaja liittyviä sähköisiä oppimistehtäviä, jotka pitää tehdä ja saada hyväksytysti läpi. Hyväksytyn raja on 50% pisteistä.
Opintojakson numeerinen arviointi perustuu essee-tyyppiseen tenttiin.
Sisällön jaksotus
Tutustu Opintojakson tiedoissa opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin.
Opintojakso toteutuu monimuotoisesti; ennakkotehtävin, luentotallenteiden ja lähiopetuksen keinoin. Peruslogiikka toistuu jatkuvasti samanlaisena; opiskelija tutustuu ensin itsenäisesti käsiteltävään teemaan ja tekee siihen liittyvät ennakkotehtävät. Tämän rinnalla itsenäisesti tai lukujärjestyksen mukaan opiskelija katsoo teemaan liittyvän luentotallenteen. Lähitapaamisina toteutuu seuraavan vaiheen opiskelu, jossa hyödynnetään edelleen saman teeman opiskeluun anatomisia malleja, videoita jne.
Opiskelussa edellytetään itsenäistä, aktiivista ja jatkuvaa työskentelyotetta. Opiskelijat ovat itse vastuullisia etsimään ja valitsemaan omaa oppimistaan tukevat menetelmät opiskeluunsa.
Ennakkotehtävä orientaatiotunnille: Mieti itsenäisesti vastaukset kysymyksiin:
1. Mitä tiedän jo etukäteen tuki- ja liikuntaelimistön anatomiasta? Millaisia odotuksia ja tavoitteita minulla on opintojakson suhteen?
2. Mihin fysioterapeutti tarvitsee anatomiaa ja fysiologiaa? Millä tasolla anatomia pitää mielestäni osata?
3. Miten opin? Mitä oppimisen tietämys sanoo tästä?
Tarkempi toteussuunnitelma löytyy lähempänä opintojakson aloitusta opintojakson ITS -alustalta, Tervetuloa opintojaksolle -teeman alta.
Opintojakso etenee teemoittain:
1. Orientaatio anatomian opiskeluun
2. Vartalon luinen ja lihaksinen anatomia
3. Alaraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia
4. Yläraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia
Viestintäkanava ja lisätietoja
LISÄTIETOJA:
Avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja 5 opiskelijalle
Toisen asteen yhteistyö koskee sopimusten mukaisesti
- TYA -oppilaitos Oy: / Turun Hierojakoulun kiintiöpaikka -opiskelijoita (5 opiskelijaa)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson numeeriinen arviointi perustuu 100%:sti essee -tyyppiseen kirjalliseen kokeeseen, joka tehdään sähköisessä oppimisympäristössä. Arvioinnissa painottuu selvästi teoreettinen osaaminen jossa kokonaisuudet hahmottuvat hyvin yksityiskohtia unohtamatta. Muut oppimistehtävät pitää olla tehtynä hyväksytysti ennen tenttiä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei yllä tason 1 arviointikriteereihin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- pyrkii käyttämään anatomian käsitteistöä latinaksi
- muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin ja yleisellä tasolla
- osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot osittain
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- käyttää anatomian käsitteitä oikein
- muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita ja niiden suhteita toisiin
- osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot pääsääntöisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• käyttää anatomian käsitteitä asiantuntevasti
• osaa kuvailla tuki- ja liikuntaelimistön kokonaisuuksia
• osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot täsmällisesti
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 23.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 14.05.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
19 - 35
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Pirjo Pennanen
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
MFYSIK23Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)
Tavoitteet
Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet ja niiden toimintojen periaatteet:
- kuvata nivelen rakenteen ja toiminnan yleisesti ja nivelkohtaisesti
- selittää lihasten origot ja insertiot sekä funktiot
Sisältö
Anatomian termistöä, kudokset, liikesuunnat ja tasot. Kehon luiset rakenteet, nivelet, nivelen lisärakenteet sekä sen passiivinen ja aktiivinen tuki. Lihasten origot, insertiot, funktiot yksittäin ja ryhminä nivelen tietyn liikesuunnan kannalta
Oppimateriaalit
Putz Reinhard; Pabst Reinhard (2009). Sobotta Atlas of human anatomy English/Latin Single Volume Edition.
• Myös uudemmat (ja vanhemmatkin)painokset käyvät; esim. uusimmat 15. painoksesta ylöspäin on koottu kolmen kirjan paketiksi, joista opintojaksolla käytetään erityisesti osaa General anatomy and Musculoskeletal system ja Head, Neck and Neuroanatomy (myöhemmin fysiologian opintojaksolla hyödynnetään myös osaa Internal Organs).
• Huomioi, että painoksessa käytetään rakenteista niiden latinankielisiä nimiä.
Tukimateriaali oman oppimisen mukaan:
Esim. Moore, Dalley (2006 tai uudempi). Clinically oriented anatomy.
Hervonen A. 2004. Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia. Tampere; Lääketieteellinen oppimateriaalikustantamo.
Muu omavalintainen tukimateriaali
ITS -alustalta löytyvä muu materiaali
Opetusmenetelmät
Monimuotoiset oppimismenetelmät; vuorovaikutteinen luento, anatomian mallien avulla opiskelu, erilaiset videot, osaamista testaavat tehtävät, opiskelijan omaa oppimista tukevat omat menetelmät. Sovellamme Flipped learning ajattelua; jokaiselle tunnille on ennakkotehtävä, joka käydään läpi tapaamisen aikana yhdessä, vuorovaikutuksellisesti. Lisäksi opintojaksolla on pienryhmätapaamisia, joissa opiskellaan anatomiaa kolmiulotteisena erilaisten mallien avulla muutaman opiskelijan ryhmässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Löytyvät ITSin toteutussuunnitelmasta
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Flipped learning
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävinä on teema-alueisiin Vartalo, alaraaja ja yläraaja liittyviä sähköisiä oppimistehtäviä, jotka pitää tehdä ja saada hyväksytysti läpi. Hyväksytyn raja on 50% pisteistä. Opintojakson numeerinen arviointi perustuu essee-tyyppiseen tenttiin.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena. Vuorovaikutteiset opetustilanteet tallennetaan niin, että kuvassa näkyy vain opettaja mutta opiskelijan ääni saattaa tallentua.
Tutustu Opintojakson tiedoissa opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin.
Opiskelussa edellytetään aktiivista jatkuvaa työskentelyotetta. Opiskeluun kuuluu mm. ennakkotehtäviä tapaamisiin valmistautumiseksi, johdantotyyppisiä luentoja, pienryhmässä tapahtuvaa vuorovaikutuksellista opiskelemista, käytännön harjoituksia, erilaisia tehtäviä ja muita oppimista tukevia menetelmiä. Opiskelijat ovat itse vastuullisia etsimään ja valitsemaan omaa oppimistaan tukevat menetelmät opiskeluunsa.
Opintojakso etenee teemoittain ja opiskelua tukevia materiaaleja löytyy mm. Itslearning -alustalta. Jokaiselle teemalle on omia itsenäisesti tehtäviä ennakkotehtäviä, jonka avulla teemaan perehdytään ja valmistaudutaan teeman käsittelemiseen johdantoluennolla ja pienryhmissä. Pienryhmien tapaamisten aikana teemaa käsitellään pienryhmien itse valitsemalla menetelmällä.
Ennakkotehtävä orientaatiotunnille: Mieti itsenäisesti vastaukset kysymyksiin:
1. Mitä tiedän jo etukäteen tuki- ja liikuntaelimistön anatomiasta? Millaisia odotuksia ja tavoitteita minulla on opintojakson suhteen?
2. Mihin fysioterapeutti tarvitsee anatomiaa ja fysiologiaa? Millä tasolla anatomia pitää mielestäni osata?
3. Miten opin? Mitä oppimisen tietämys sanoo tästä?
Tarkempi toteussuunnitelma löytyy lähempänä aloitusta opintojakson ITS -alustalta, Tervetuloa opintojaksolle -teeman alta.
Opintojakso etenee teemoittain:
Orientaatio anatomian opiskeluun
Vartalon luinen ja lihaksinen anatomia
Alaraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia
Yläraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja 5 kappaletta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson numeeriinen arviointi perustuu 100%:sti essee -tyyppiseen kirjalliseen kokeeseen, joka tehdään sähköisessä oppimisympäristössä. Arvioinnissa painottuu selvästi teoreettinen osaaminen jossa kokonaisuudet hahmottuvat hyvin yksityiskohtia unohtamatta. Muut oppimistehtävät pitää olla tehtynä hyväksytysti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei yllä tason 1 arviointikriteereihin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- pyrkii käyttämään anatomian käsitteistöä latinaksi
- muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin ja yleisellä tasolla
- osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot osittain
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- käyttää anatomian käsitteitä oikein
- muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita ja niiden suhteita toisiin
- osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot pääsääntöisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• käyttää anatomian käsitteitä asiantuntevasti
• osaa kuvailla tuki- ja liikuntaelimistön kokonaisuuksia
• osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot täsmällisesti
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja