Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva toiminta hoitotyössäLaajuus (2 op)

Tunnus: TH00BY55

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä (2 op) KNÄPE

Opintojaksosta osa toteutetaan englannin kielellä

Tavoitteet

Opiskelija:

· Tietää hoitotyön keskeiset arvot, eettiset periaatteet ja sairaanhoitajan ja kätilön ammattieettiset ohjeet sekä keskeisen hoitotyötä ohjaavan lainsäädännön
· Tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista
· Tutustuu sairaanhoitajan ja kätilön vastuuseen ja tehtäväalueeseen
· Tietää mitä tarkoitetaan näyttöön perustuvalla toiminnalla hoitotyössä
· Osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
· Tietää asiakaslähtöisen hoitotyön päätöksenteon prosessin ja sen yhteyden näyttöön perustuvaan toimintaan

Sisältö

Sisältö

• Hoitotyön etiikan keskeiset käsitteet
• Sairaanhoitajan ja kätilön ammattietiikka
• Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
• Eettinen päätöksenteko ja toiminta hoitotyössä
• Hoitotiede tieteenalana
• Näyttöön perustuva toiminta
• Tiedonhaku ja -hallinta

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 25.03.2025

Ajoitus

24.03.2025 - 18.04.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Kätilökoulutus
Opettaja
  • Hanna Koivikko
  • Maika Kummel
Ryhmät
  • PKATIS24
    Kätilö (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä (2 op) KNÄPE

Opintojaksosta osa toteutetaan englannin kielellä

Tavoitteet

Opiskelija:

· Tietää hoitotyön keskeiset arvot, eettiset periaatteet ja sairaanhoitajan ja kätilön ammattieettiset ohjeet sekä keskeisen hoitotyötä ohjaavan lainsäädännön
· Tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista
· Tutustuu sairaanhoitajan ja kätilön vastuuseen ja tehtäväalueeseen
· Tietää mitä tarkoitetaan näyttöön perustuvalla toiminnalla hoitotyössä
· Osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
· Tietää asiakaslähtöisen hoitotyön päätöksenteon prosessin ja sen yhteyden näyttöön perustuvaan toimintaan

Sisältö

Sisältö

• Hoitotyön etiikan keskeiset käsitteet
• Sairaanhoitajan ja kätilön ammattietiikka
• Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
• Eettinen päätöksenteko ja toiminta hoitotyössä
• Hoitotiede tieteenalana
• Näyttöön perustuva toiminta
• Tiedonhaku ja -hallinta

Oppimateriaalit

Materiaalit ItsLearningissa

Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2014. Or e-book 2015. Etiikka hoitotyössä. WSOY: Helsinki.

Tiedonhankinnan verkkokurssin oppimateriaalit: https://libguides.turkuamk.fi/etusivu

Sairaanhoitajan eettiset ohjeet. Saatavana: https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/

Laatua kätilötyöhön. Kätilötyön eettiset ja laadulliset perusteet. Suomen kätilöliitto. Saatavana: https://suomenkatiloliitto.fi/wp-content/uploads/2021/01/tiedolla_taidolla_tunteella1-1.pdf

Hoitotiede. 2012. Eriksson, K., Isola, A., Kyngäs H.ym. SanomaPro

Opetusmenetelmät

Osallistuminen info- ja alkutunteihin, tiedonhaun opetukseen, sekä itsenäinen opiskelu ja ryhmässä toteutettava kirjallinen ryhmätehtävä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, verkko-opetus, seminaarit, itsenäinen opiskelu pienryhmissä ja itsenäisesti, sekä kirjallinen ryhmätyö. Opintojakson tarkka kuvaus Its -oppimisympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kuvataan Its oppimisympäristössä

Sisällön jaksotus

AJOITUS: vk 13-16

Sisältö

• Hoitotyön etiikan keskeiset käsitteet
• Sairaanhoitajan ja kätilön ammattietiikka
• Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
• Eettinen päätöksenteko ja toiminta hoitotyössä
• Hoitotiede tieteenalana
• Näyttöön perustuva toiminta
• Tiedonhaku ja -hallinta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallisena tehtävä ryhmätyö arvioidaan numeerisesti.

Hylätty (0)

Asiasisällön hallinta: Sisältö ei vastaa kysymykseen tai käsitteiden käyttö on virheellistä.
Ilmaisu ja perustelut: Asioiden hallinta ja perustelut puuttuvat tai ovat virheelliset.
Loogisuus/rakenne: Vastauksessa ei ole tunnistettavissa jäsentelyä, vaan sisällössä on irrallisia,
toisiinsa liittymättömiä yksittäisiä poimintoja.
Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähdeviitteiden käyttö on niukkaa tai lähdeviitteitä ei ole. Lähteet ovat yksipuolisia tai ne ovat epäluotettavia. Tekstissä esiintyy plagiointia. Esim. Tekoälyn käyttöä lähteenä ei ole merkitty.
Ulkoasu: Tehtävän ulkoasussa on suuria puutteita, huolimattomuutta eikä ulkoasu ole ohjeiden mukainen.
Ryhmätyöskentely: Ryhmä ei kykene yhteistyöhön. Ryhmädynamiikassa ja yhteistyötaidoissa on paljon kehitettävää. Yksittäinen jäsen ei ole ollenkaan osallistunut työskentelyyn.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Asiasisällön hallinta: Sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen, mutta selvitys on niukkaa tai siinä on kysymyksen viereistä asiaa. Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
Ilmaisu ja perustelut: Asiat todetaan, mutta perustelut ovat puutteellisia.
Loogisuus/rakenne: Asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä, eikä yhtenäistä kokonaisrakennetta ole.
Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteitä on käytetty, mutta ne ovat vain osittain osuvia ja luotettavia. Lähteitä on niukasti. Lähdeviittauksia on kirjattu vain osittain tai niissä on muita puutteita.
Ulkoasu: Tehtävän ulkoasussa on puutteita, kirjoitusvirheitä tai lauserakennepuutteita. Noudattaa ohjeita osittain.
Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee yhteistyössä, mutta vuorovaikutuksessa on puutteita ja kaikkien työpanos ei ole saman tasoinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Asiasisällön hallinta: Sisällön kattavuudessa tai rajauksessa on vielä pieniä puutteita, mutta osoittaa keskeisten käsitteiden hallintaa.
Ilmaisu ja perustelut: Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Perustelee asioita jonkin verran.
Loogisuus/rakenne: Asiat jäsennellään ymmärrettävästi, mutta osakokonaisuuksia tarkastellaan eritasoisesti. Tarkastelussa on jokin rakenne.
Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteitä on käytetty kohtuullisen paljon, ja ne ovat pääosin osuvia ja luotettavia. Viittaukset on suurelta osin oikein merkitty.
Ulkoasu: Tehtävän ulkoasu on pääosin siisti ja kieliasu pääosin ohjeistusten mukainen.
Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee yhteistyössä ja kaikki ovat vastuussa ryhmän toiminnasta. Työstä kuitenkin huomaa, että jokaisen osuus on liitetty yhteen ilman varsinaista ryhmän yhdessä työstämää yhtenäistämistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Asiasisällön hallinta: Sisältö osoittaa perusteellista asian hallintaa, joka on selkeästi rajattu tehtävänanto huomioiden. Vastaus osoittaa monipuolista käsitteiden hallintaa. Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Ilmaisu ja perurstelut: Asiat ilmaistaan täsmällisesti ja perustellaan monipuolisesti tieteellisen tiedon avulla.
Loogisuus/rakenne: Asiat jäsennellään loogisesti. Sisältö on rajattu, rakenne on looginen ja yleisvaikutelma on ehyt. Vastaus sisältää omakohtaista kriittisyyttä ja pohdintaa.
Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteet ovat ajantasaisia ja luotettavia. Näyttöön perustuvia lähteitä on käytetty monipuolisesti. Lähteiden viittaukset on tehty huolellisesti ohjeistusten mukaisesti.
Ulkoasu: Tehtävän ulkoasu viimeistelty huolellisesti ohjeistusten mukaisesti. Myös kieliasu on viimeistelty ja lähes virheetön.
Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee vastuullisesti ja ansiokkaasti yhdessä. Kaikki ovat vastuussa ryhmän toiminnasta. Työ on ryhmän yhteinen tuotos.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 30.03.2023

Ajoitus

01.01.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Kätilökoulutus
Opettaja
  • Hanna Koivikko
Ryhmät
  • PKÄTIS22
    Kätilö (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä (2 op) KNÄPE

Opintojaksosta osa toteutetaan englannin kielellä

Tavoitteet

Opiskelija:

· Tietää hoitotyön keskeiset arvot, eettiset periaatteet ja sairaanhoitajan ja kätilön ammattieettiset ohjeet sekä keskeisen hoitotyötä ohjaavan lainsäädännön
· Tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista
· Tutustuu sairaanhoitajan ja kätilön vastuuseen ja tehtäväalueeseen
· Tietää mitä tarkoitetaan näyttöön perustuvalla toiminnalla hoitotyössä
· Osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
· Tietää asiakaslähtöisen hoitotyön päätöksenteon prosessin ja sen yhteyden näyttöön perustuvaan toimintaan

Sisältö

Sisältö

• Hoitotyön etiikan keskeiset käsitteet
• Sairaanhoitajan ja kätilön ammattietiikka
• Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
• Eettinen päätöksenteko ja toiminta hoitotyössä
• Hoitotiede tieteenalana
• Näyttöön perustuva toiminta
• Tiedonhaku ja -hallinta

Oppimateriaalit

Kuvataan Its oppimisympäristössä

Opetusmenetelmät

Osallistuminen info- ja alkutunteihin, tiedonhaun opetukseen, sekä itsenäinen opiskelu ja ryhmässä toteutettava kirjallinen ryhmätehtävä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, verkko-opetus, seminaarit, itsenäinen opiskelu pienryhmissä ja itsenäisesti, sekä kirjallinen ryhmätyö. Opintojakson tarkka kuvaus Its -oppimisympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kuvataan Its oppimisympäristössä

Sisällön jaksotus

AJOITUS: vk 9-12 (27.2-26.3.2023)

Sisältö

• Hoitotyön etiikan keskeiset käsitteet
• Sairaanhoitajan ja kätilön ammattietiikka
• Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
• Eettinen päätöksenteko ja toiminta hoitotyössä
• Hoitotiede tieteenalana
• Näyttöön perustuva toiminta
• Tiedonhaku ja -hallinta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallisena tehtävä ryhmätyö arvioidaan numeerisesti.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 21.04.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Kätilökoulutus
Opettaja
  • Hanna Koivikko
Ryhmät
  • PKÄTIS23
    Kätilö (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä (2 op) KNÄPE

Opintojaksosta osa toteutetaan englannin kielellä

Tavoitteet

Opiskelija:

· Tietää hoitotyön keskeiset arvot, eettiset periaatteet ja sairaanhoitajan ja kätilön ammattieettiset ohjeet sekä keskeisen hoitotyötä ohjaavan lainsäädännön
· Tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista
· Tutustuu sairaanhoitajan ja kätilön vastuuseen ja tehtäväalueeseen
· Tietää mitä tarkoitetaan näyttöön perustuvalla toiminnalla hoitotyössä
· Osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
· Tietää asiakaslähtöisen hoitotyön päätöksenteon prosessin ja sen yhteyden näyttöön perustuvaan toimintaan

Sisältö

Sisältö

• Hoitotyön etiikan keskeiset käsitteet
• Sairaanhoitajan ja kätilön ammattietiikka
• Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
• Eettinen päätöksenteko ja toiminta hoitotyössä
• Hoitotiede tieteenalana
• Näyttöön perustuva toiminta
• Tiedonhaku ja -hallinta

Oppimateriaalit

Kuvataan Its oppimisympäristössä

Opetusmenetelmät

Osallistuminen info- ja alkutunteihin, tiedonhaun opetukseen, sekä itsenäinen opiskelu ja ryhmässä toteutettava kirjallinen ryhmätehtävä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, verkko-opetus, seminaarit, itsenäinen opiskelu pienryhmissä ja itsenäisesti, sekä kirjallinen ryhmätyö. Opintojakson tarkka kuvaus Its -oppimisympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kuvataan Its oppimisympäristössä

Sisällön jaksotus

AJOITUS: vk 9-12 (27.2-26.3.2023)

Sisältö

• Hoitotyön etiikan keskeiset käsitteet
• Sairaanhoitajan ja kätilön ammattietiikka
• Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
• Eettinen päätöksenteko ja toiminta hoitotyössä
• Hoitotiede tieteenalana
• Näyttöön perustuva toiminta
• Tiedonhaku ja -hallinta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallisena tehtävä ryhmätyö arvioidaan numeerisesti.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Kätilökoulutus
Opettaja
  • Camilla Laaksonen
Ryhmät
  • PKÄTIS21
    Kätilö (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä (2 op) KNÄPE

Opintojaksosta osa toteutetaan englannin kielellä

Tavoitteet

Opiskelija:

· Tietää hoitotyön keskeiset arvot, eettiset periaatteet ja sairaanhoitajan ja kätilön ammattieettiset ohjeet sekä keskeisen hoitotyötä ohjaavan lainsäädännön
· Tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista
· Tutustuu sairaanhoitajan ja kätilön vastuuseen ja tehtäväalueeseen
· Tietää mitä tarkoitetaan näyttöön perustuvalla toiminnalla hoitotyössä
· Osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
· Tietää asiakaslähtöisen hoitotyön päätöksenteon prosessin ja sen yhteyden näyttöön perustuvaan toimintaan

Sisältö

Sisältö

• Hoitotyön etiikan keskeiset käsitteet
• Sairaanhoitajan ja kätilön ammattietiikka
• Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
• Eettinen päätöksenteko ja toiminta hoitotyössä
• Hoitotiede tieteenalana
• Näyttöön perustuva toiminta
• Tiedonhaku ja -hallinta

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy ItsLearning:sta kurssin alkaessa.

Opetusmenetelmät

Osallistuminen info- ja alkutunteihin, tiedonhaun opetukseen, osallistuminen vapaaehtoisiin ohjauskeskusteluihin, sekä itsenäinen opiskelu ja ryhmässä toteutettava kirjallinen ryhmätehtävä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopeda toimii opetusta ohjaavana viitekehyksenä, jossa korostuu oppijan oma aktiivisuus ja opettajan rooli "mentorina".

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Etänä toteutettavat kontaktiopetustunnit (osallistuminen 3t.)
Itsenäinen oppiminen: opetusmaterialin opiskelu (n. 20t), Tiedonhaku kirjalliseen työhön (n. 5t)., HTTS ry:n seminaari 3t., kirjalisen työn tuottaminen ryhmässä (n. 15t)

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti ajasta ja paikasta riippumattomana.aikavälillä 24.1.-30.5.2022

Ainoastaan alkuinfo- ja aloitustunti 1,5t, tiedonhaun tunti 1,5t. toteutuvat etänä toteutettavina kontaktitunteina lukujärjestyksen mukaisesti.

Alustusten lisäksi opiskelijat opiskelevat itsenäisesti opintojaksoon liittyvää oppimismateriaalia (ItsLearning -pp-esitykset sekä muu oppimismateriaali), sekä tuottavat ja palauttavat opettajalle oman aikataulunsa mukaisesti (viimeistään 30.5.2022) ryhmätyönä tehtävän kirjallisen tuotoksen Its-Learning- oppimisympäristöstä löytyvän ohjeen mukaisesti. Oppimisen ja kirjallisen tuotoksen tukena opiskelijat voivat osallistua vapaehtoisiin opettajan lukujärjestykseen merkitsemiin "kysely/ohjaustunteihin".

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallisena tehtävä ryhmätyö arvioidaan numeerisesti.