Siirry suoraan sisältöön

Harjoittelu/Practice 11Laajuus (5 op)

Tunnus: 7062052

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija  osaa
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida inhimillisiä ja turvallisia kuvantamis- tai hoitotapahtumia sekä palveluja aidoissa  kliinisen radiografian toimintaympäristöissä (natiivikuvantaminen, tietokonetomografia, magneettikuvantaminen, kuvantaohjatut toimenpiteet, isotooppikuvantaminen, sädehoito; radiografian asiantuntijatehtävät; Clinical placement of Erasmus Radiography Group Exchange program)
- perustella oman toimintansa näyttöön perustuen
- toimia kansallisissa ja kansainvälisissä terveysalan verkostoissa

Sisältö

Yksilöosaaminen:
-harjoitteluun valmistautuminen ja oman esittelyn ja  tavoitteiden laatiminen
-oman oppimisen, opiskelun sekä osaaminen arvioiminen
-oman toiminnan perusteleminen näyttöön perustuen
-kliinisen radiografian kehittämiskohteiden osoittaminen ja kehittämisideoiden esitteleminen
- työelämään valmistautuminen ja oman työuran suunnitteleminen
 
Kuvantamis- tai sädehoito-osaaminen:
- lähetteen tai hoitosuunnitelman mukaisen kuvantamis- tai hoitotapahtuman suunnitteleminen
- kuvantamis- tai hoitolaitteiden ja -välineiden turvallinen käyttäminen
- kuvausparametrien tai kuvausohjelman valitseminen
- potilaan anatomisten yksityiskohtien tunnistaminen
- potilaan asetteleminen kuvaus- tai hoitoasentoihin
- potilasinformaation tuottaminen ja käsitteleminen
- potilasinformaation riittävyyden arvioiminen
- kuvaus- tai sädehoitotapahtuman kirjaaminen ja tallentaminen
- anatomisten yksityiskohtien nimeäminen kuvista tai hoitosuunnitelmista
- toimintaympäristölle tunnusomaisten tietojärjestelmien käyttäminen
 
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
- potilaan toiminnallisten, biofyysisten, tiedollisten,  sosiaalisten ja ekonomisten voimavarojen arvioiminen ja tukeminen
- potilaan oikeuksien ja yksityisyyden tukeminen
- potilaan vuorovaikutteinen ohjaaminen
- potilasohjauksen ja –ohjeiden arvioiminen
- potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteiden toteuttaminen ja perusteleminen potilaalle
-  toimintaympäristölle tunnusomaisen turvallisen lääkehoidon toteuttaminen
- hätätilapotilaan hoitaminen
- potilaan hoidon jatkuvuuden takaaminen ja hoitotietojen kirjaaminen
- potilaan hoitoisuuden arvioiminen
 
Turvallisuusosaaminen:
- toimintaympäristön turvallisuuskulttuurin kuvaaminen ja arvioiminen
- potilaan turvallisuuden varmistaminen menetelmäkohtaisesti
- oman ja muiden turvallisuuden varmistaminen
 
Laatuosaaminen:
- toimintaympäristön laatukulttuurin kuvaaminen
- kliinisen auditoinnin prosessin kuvaaminen
- toiminnan kustannusrakenteen arvioiminen
- kliinisen radiografian palveluprosessin kuvaaminen ja arvioiminen osana liiketoimintaa
 
Yhteisöosaaminen:
- yhteistyössä toimiminen oman ammattiryhmän sisällä ja eri ammattiryhmien välillä ja työryhmän toiminnasta vastaaminen
- toimintaympäristölle tunnusomaisen terminologian käyttäminen
- eettisen ongelmatilanteen tunnistaminen ja ratkaiseminen
 
Verkosto-osaaminen:
-suomalaisen kliinisen radiografian ja terveydenhuoltojärjestelmän kuvaaminen kansainvälisestä näkökulmasta
- yhteistyössä toimiminen, viestiminen sekä verkostoituminen työelämän ja/tai alan kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa
- oman opinnäytetyön tulosten esitteleminen
 
Tavoitteita ja sisältöjä tukevat tehtävät kuvataan toteutussuunnitelmissa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2024 - 31.07.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Petteri Aatsinki
Ryhmät
  • PRÖNTS22
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija  osaa
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida inhimillisiä ja turvallisia kuvantamis- tai hoitotapahtumia sekä palveluja aidoissa  kliinisen radiografian toimintaympäristöissä (natiivikuvantaminen, tietokonetomografia, magneettikuvantaminen, kuvantaohjatut toimenpiteet, isotooppikuvantaminen, sädehoito; radiografian asiantuntijatehtävät; Clinical placement of Erasmus Radiography Group Exchange program)
- perustella oman toimintansa näyttöön perustuen
- toimia kansallisissa ja kansainvälisissä terveysalan verkostoissa

Sisältö

Yksilöosaaminen:
-harjoitteluun valmistautuminen ja oman esittelyn ja  tavoitteiden laatiminen
-oman oppimisen, opiskelun sekä osaaminen arvioiminen
-oman toiminnan perusteleminen näyttöön perustuen
-kliinisen radiografian kehittämiskohteiden osoittaminen ja kehittämisideoiden esitteleminen
- työelämään valmistautuminen ja oman työuran suunnitteleminen
 
Kuvantamis- tai sädehoito-osaaminen:
- lähetteen tai hoitosuunnitelman mukaisen kuvantamis- tai hoitotapahtuman suunnitteleminen
- kuvantamis- tai hoitolaitteiden ja -välineiden turvallinen käyttäminen
- kuvausparametrien tai kuvausohjelman valitseminen
- potilaan anatomisten yksityiskohtien tunnistaminen
- potilaan asetteleminen kuvaus- tai hoitoasentoihin
- potilasinformaation tuottaminen ja käsitteleminen
- potilasinformaation riittävyyden arvioiminen
- kuvaus- tai sädehoitotapahtuman kirjaaminen ja tallentaminen
- anatomisten yksityiskohtien nimeäminen kuvista tai hoitosuunnitelmista
- toimintaympäristölle tunnusomaisten tietojärjestelmien käyttäminen
 
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
- potilaan toiminnallisten, biofyysisten, tiedollisten,  sosiaalisten ja ekonomisten voimavarojen arvioiminen ja tukeminen
- potilaan oikeuksien ja yksityisyyden tukeminen
- potilaan vuorovaikutteinen ohjaaminen
- potilasohjauksen ja –ohjeiden arvioiminen
- potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteiden toteuttaminen ja perusteleminen potilaalle
-  toimintaympäristölle tunnusomaisen turvallisen lääkehoidon toteuttaminen
- hätätilapotilaan hoitaminen
- potilaan hoidon jatkuvuuden takaaminen ja hoitotietojen kirjaaminen
- potilaan hoitoisuuden arvioiminen
 
Turvallisuusosaaminen:
- toimintaympäristön turvallisuuskulttuurin kuvaaminen ja arvioiminen
- potilaan turvallisuuden varmistaminen menetelmäkohtaisesti
- oman ja muiden turvallisuuden varmistaminen
 
Laatuosaaminen:
- toimintaympäristön laatukulttuurin kuvaaminen
- kliinisen auditoinnin prosessin kuvaaminen
- toiminnan kustannusrakenteen arvioiminen
- kliinisen radiografian palveluprosessin kuvaaminen ja arvioiminen osana liiketoimintaa
 
Yhteisöosaaminen:
- yhteistyössä toimiminen oman ammattiryhmän sisällä ja eri ammattiryhmien välillä ja työryhmän toiminnasta vastaaminen
- toimintaympäristölle tunnusomaisen terminologian käyttäminen
- eettisen ongelmatilanteen tunnistaminen ja ratkaiseminen
 
Verkosto-osaaminen:
-suomalaisen kliinisen radiografian ja terveydenhuoltojärjestelmän kuvaaminen kansainvälisestä näkökulmasta
- yhteistyössä toimiminen, viestiminen sekä verkostoituminen työelämän ja/tai alan kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa
- oman opinnäytetyön tulosten esitteleminen
 
Tavoitteita ja sisältöjä tukevat tehtävät kuvataan toteutussuunnitelmissa.

Oppimateriaalit

Harjoittelupaikassa osoitettu materiaali

Opetusmenetelmät

Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävän

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 45 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa.

Sisällön jaksotus

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Modaliteetiti: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit, toimenpiteet, mri.
Ajoitus: 2025

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Edeltävyys ehdot:
- Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teorian hyväksytty suorittaminen
- Ammattitaitoa edistävän harjoittelujen 1-10 hyväksytty suorittaminen

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Petteri Aatsinki
Ryhmät
  • PRÖNTS21
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija  osaa
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida inhimillisiä ja turvallisia kuvantamis- tai hoitotapahtumia sekä palveluja aidoissa  kliinisen radiografian toimintaympäristöissä (natiivikuvantaminen, tietokonetomografia, magneettikuvantaminen, kuvantaohjatut toimenpiteet, isotooppikuvantaminen, sädehoito; radiografian asiantuntijatehtävät; Clinical placement of Erasmus Radiography Group Exchange program)
- perustella oman toimintansa näyttöön perustuen
- toimia kansallisissa ja kansainvälisissä terveysalan verkostoissa

Sisältö

Yksilöosaaminen:
-harjoitteluun valmistautuminen ja oman esittelyn ja  tavoitteiden laatiminen
-oman oppimisen, opiskelun sekä osaaminen arvioiminen
-oman toiminnan perusteleminen näyttöön perustuen
-kliinisen radiografian kehittämiskohteiden osoittaminen ja kehittämisideoiden esitteleminen
- työelämään valmistautuminen ja oman työuran suunnitteleminen
 
Kuvantamis- tai sädehoito-osaaminen:
- lähetteen tai hoitosuunnitelman mukaisen kuvantamis- tai hoitotapahtuman suunnitteleminen
- kuvantamis- tai hoitolaitteiden ja -välineiden turvallinen käyttäminen
- kuvausparametrien tai kuvausohjelman valitseminen
- potilaan anatomisten yksityiskohtien tunnistaminen
- potilaan asetteleminen kuvaus- tai hoitoasentoihin
- potilasinformaation tuottaminen ja käsitteleminen
- potilasinformaation riittävyyden arvioiminen
- kuvaus- tai sädehoitotapahtuman kirjaaminen ja tallentaminen
- anatomisten yksityiskohtien nimeäminen kuvista tai hoitosuunnitelmista
- toimintaympäristölle tunnusomaisten tietojärjestelmien käyttäminen
 
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
- potilaan toiminnallisten, biofyysisten, tiedollisten,  sosiaalisten ja ekonomisten voimavarojen arvioiminen ja tukeminen
- potilaan oikeuksien ja yksityisyyden tukeminen
- potilaan vuorovaikutteinen ohjaaminen
- potilasohjauksen ja –ohjeiden arvioiminen
- potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteiden toteuttaminen ja perusteleminen potilaalle
-  toimintaympäristölle tunnusomaisen turvallisen lääkehoidon toteuttaminen
- hätätilapotilaan hoitaminen
- potilaan hoidon jatkuvuuden takaaminen ja hoitotietojen kirjaaminen
- potilaan hoitoisuuden arvioiminen
 
Turvallisuusosaaminen:
- toimintaympäristön turvallisuuskulttuurin kuvaaminen ja arvioiminen
- potilaan turvallisuuden varmistaminen menetelmäkohtaisesti
- oman ja muiden turvallisuuden varmistaminen
 
Laatuosaaminen:
- toimintaympäristön laatukulttuurin kuvaaminen
- kliinisen auditoinnin prosessin kuvaaminen
- toiminnan kustannusrakenteen arvioiminen
- kliinisen radiografian palveluprosessin kuvaaminen ja arvioiminen osana liiketoimintaa
 
Yhteisöosaaminen:
- yhteistyössä toimiminen oman ammattiryhmän sisällä ja eri ammattiryhmien välillä ja työryhmän toiminnasta vastaaminen
- toimintaympäristölle tunnusomaisen terminologian käyttäminen
- eettisen ongelmatilanteen tunnistaminen ja ratkaiseminen
 
Verkosto-osaaminen:
-suomalaisen kliinisen radiografian ja terveydenhuoltojärjestelmän kuvaaminen kansainvälisestä näkökulmasta
- yhteistyössä toimiminen, viestiminen sekä verkostoituminen työelämän ja/tai alan kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa
- oman opinnäytetyön tulosten esitteleminen
 
Tavoitteita ja sisältöjä tukevat tehtävät kuvataan toteutussuunnitelmissa.

Oppimateriaalit

Harjoittelupaikassa osoitettu materiaali

Opetusmenetelmät

Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävän

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Edeltävyys ehdot:
- Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teorian hyväksytty suorittaminen
- Ammattitaitoa edistävän harjoittelujen 1-10 hyväksytty suorittaminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 45 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa.

Sisällön jaksotus

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Modaliteetiti: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit, toimenpiteet, mri.
Ajoitus: 2024

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 30.12.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Petteri Aatsinki
Ryhmät
  • PRÖNTS20
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija  osaa
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida inhimillisiä ja turvallisia kuvantamis- tai hoitotapahtumia sekä palveluja aidoissa  kliinisen radiografian toimintaympäristöissä (natiivikuvantaminen, tietokonetomografia, magneettikuvantaminen, kuvantaohjatut toimenpiteet, isotooppikuvantaminen, sädehoito; radiografian asiantuntijatehtävät; Clinical placement of Erasmus Radiography Group Exchange program)
- perustella oman toimintansa näyttöön perustuen
- toimia kansallisissa ja kansainvälisissä terveysalan verkostoissa

Sisältö

Yksilöosaaminen:
-harjoitteluun valmistautuminen ja oman esittelyn ja  tavoitteiden laatiminen
-oman oppimisen, opiskelun sekä osaaminen arvioiminen
-oman toiminnan perusteleminen näyttöön perustuen
-kliinisen radiografian kehittämiskohteiden osoittaminen ja kehittämisideoiden esitteleminen
- työelämään valmistautuminen ja oman työuran suunnitteleminen
 
Kuvantamis- tai sädehoito-osaaminen:
- lähetteen tai hoitosuunnitelman mukaisen kuvantamis- tai hoitotapahtuman suunnitteleminen
- kuvantamis- tai hoitolaitteiden ja -välineiden turvallinen käyttäminen
- kuvausparametrien tai kuvausohjelman valitseminen
- potilaan anatomisten yksityiskohtien tunnistaminen
- potilaan asetteleminen kuvaus- tai hoitoasentoihin
- potilasinformaation tuottaminen ja käsitteleminen
- potilasinformaation riittävyyden arvioiminen
- kuvaus- tai sädehoitotapahtuman kirjaaminen ja tallentaminen
- anatomisten yksityiskohtien nimeäminen kuvista tai hoitosuunnitelmista
- toimintaympäristölle tunnusomaisten tietojärjestelmien käyttäminen
 
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
- potilaan toiminnallisten, biofyysisten, tiedollisten,  sosiaalisten ja ekonomisten voimavarojen arvioiminen ja tukeminen
- potilaan oikeuksien ja yksityisyyden tukeminen
- potilaan vuorovaikutteinen ohjaaminen
- potilasohjauksen ja –ohjeiden arvioiminen
- potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteiden toteuttaminen ja perusteleminen potilaalle
-  toimintaympäristölle tunnusomaisen turvallisen lääkehoidon toteuttaminen
- hätätilapotilaan hoitaminen
- potilaan hoidon jatkuvuuden takaaminen ja hoitotietojen kirjaaminen
- potilaan hoitoisuuden arvioiminen
 
Turvallisuusosaaminen:
- toimintaympäristön turvallisuuskulttuurin kuvaaminen ja arvioiminen
- potilaan turvallisuuden varmistaminen menetelmäkohtaisesti
- oman ja muiden turvallisuuden varmistaminen
 
Laatuosaaminen:
- toimintaympäristön laatukulttuurin kuvaaminen
- kliinisen auditoinnin prosessin kuvaaminen
- toiminnan kustannusrakenteen arvioiminen
- kliinisen radiografian palveluprosessin kuvaaminen ja arvioiminen osana liiketoimintaa
 
Yhteisöosaaminen:
- yhteistyössä toimiminen oman ammattiryhmän sisällä ja eri ammattiryhmien välillä ja työryhmän toiminnasta vastaaminen
- toimintaympäristölle tunnusomaisen terminologian käyttäminen
- eettisen ongelmatilanteen tunnistaminen ja ratkaiseminen
 
Verkosto-osaaminen:
-suomalaisen kliinisen radiografian ja terveydenhuoltojärjestelmän kuvaaminen kansainvälisestä näkökulmasta
- yhteistyössä toimiminen, viestiminen sekä verkostoituminen työelämän ja/tai alan kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa
- oman opinnäytetyön tulosten esitteleminen
 
Tavoitteita ja sisältöjä tukevat tehtävät kuvataan toteutussuunnitelmissa.

Oppimateriaalit

Harjoittelupaikassa osoitettu materiaali

Opetusmenetelmät

Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävän

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 45 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa.

Sisällön jaksotus

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Modaliteetiti: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit, toimenpiteet, mri.
Ajoitus: 2023

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Opettaja
  • Petteri Aatsinki
Ryhmät
  • PRÖNTS19
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija  osaa
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida inhimillisiä ja turvallisia kuvantamis- tai hoitotapahtumia sekä palveluja aidoissa  kliinisen radiografian toimintaympäristöissä (natiivikuvantaminen, tietokonetomografia, magneettikuvantaminen, kuvantaohjatut toimenpiteet, isotooppikuvantaminen, sädehoito; radiografian asiantuntijatehtävät; Clinical placement of Erasmus Radiography Group Exchange program)
- perustella oman toimintansa näyttöön perustuen
- toimia kansallisissa ja kansainvälisissä terveysalan verkostoissa

Sisältö

Yksilöosaaminen:
-harjoitteluun valmistautuminen ja oman esittelyn ja  tavoitteiden laatiminen
-oman oppimisen, opiskelun sekä osaaminen arvioiminen
-oman toiminnan perusteleminen näyttöön perustuen
-kliinisen radiografian kehittämiskohteiden osoittaminen ja kehittämisideoiden esitteleminen
- työelämään valmistautuminen ja oman työuran suunnitteleminen
 
Kuvantamis- tai sädehoito-osaaminen:
- lähetteen tai hoitosuunnitelman mukaisen kuvantamis- tai hoitotapahtuman suunnitteleminen
- kuvantamis- tai hoitolaitteiden ja -välineiden turvallinen käyttäminen
- kuvausparametrien tai kuvausohjelman valitseminen
- potilaan anatomisten yksityiskohtien tunnistaminen
- potilaan asetteleminen kuvaus- tai hoitoasentoihin
- potilasinformaation tuottaminen ja käsitteleminen
- potilasinformaation riittävyyden arvioiminen
- kuvaus- tai sädehoitotapahtuman kirjaaminen ja tallentaminen
- anatomisten yksityiskohtien nimeäminen kuvista tai hoitosuunnitelmista
- toimintaympäristölle tunnusomaisten tietojärjestelmien käyttäminen
 
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
- potilaan toiminnallisten, biofyysisten, tiedollisten,  sosiaalisten ja ekonomisten voimavarojen arvioiminen ja tukeminen
- potilaan oikeuksien ja yksityisyyden tukeminen
- potilaan vuorovaikutteinen ohjaaminen
- potilasohjauksen ja –ohjeiden arvioiminen
- potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteiden toteuttaminen ja perusteleminen potilaalle
-  toimintaympäristölle tunnusomaisen turvallisen lääkehoidon toteuttaminen
- hätätilapotilaan hoitaminen
- potilaan hoidon jatkuvuuden takaaminen ja hoitotietojen kirjaaminen
- potilaan hoitoisuuden arvioiminen
 
Turvallisuusosaaminen:
- toimintaympäristön turvallisuuskulttuurin kuvaaminen ja arvioiminen
- potilaan turvallisuuden varmistaminen menetelmäkohtaisesti
- oman ja muiden turvallisuuden varmistaminen
 
Laatuosaaminen:
- toimintaympäristön laatukulttuurin kuvaaminen
- kliinisen auditoinnin prosessin kuvaaminen
- toiminnan kustannusrakenteen arvioiminen
- kliinisen radiografian palveluprosessin kuvaaminen ja arvioiminen osana liiketoimintaa
 
Yhteisöosaaminen:
- yhteistyössä toimiminen oman ammattiryhmän sisällä ja eri ammattiryhmien välillä ja työryhmän toiminnasta vastaaminen
- toimintaympäristölle tunnusomaisen terminologian käyttäminen
- eettisen ongelmatilanteen tunnistaminen ja ratkaiseminen
 
Verkosto-osaaminen:
-suomalaisen kliinisen radiografian ja terveydenhuoltojärjestelmän kuvaaminen kansainvälisestä näkökulmasta
- yhteistyössä toimiminen, viestiminen sekä verkostoituminen työelämän ja/tai alan kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa
- oman opinnäytetyön tulosten esitteleminen
 
Tavoitteita ja sisältöjä tukevat tehtävät kuvataan toteutussuunnitelmissa.

Oppimateriaalit

Harjoittelupaikassa osoitettu materiaali

Opetusmenetelmät

Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävän

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 45 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa

Sisällön jaksotus

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. 2022. Modaliteetiti: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit, toimenpiteet, mri

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin-
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria opintojen hyväksytty suorittaminen. Harjoittelu 1-10 hyväksytty suorittaminen