Harjoittelu 6Laajuus (5 op)
Tunnus: 7062047
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida inhimillisiä ja turvallisia kuvantamis- tai hoitotapahtumia aidoissa kliinisen radiografian toimintaympäristöissä (natiivikuvantaminen, tietokonetomografia, magneettikuvantaminen, kuvantaohjatut toimenpiteet, isotooppikuvantaminen, sädehoito)
- perustella toimintansa näyttöön perustuen
- toimia kansallisissa kliinisen radiografian verkostoissa
Sisältö
Yksilöosaaminen:
-harjoitteluun valmistautuminen ja oman esittelyn ja tavoitteiden laatiminen
-oman oppimisen ja osaamisen arvioiminen
-oman toiminnan perusteleminen
-kuvantamis- tai sädehoitotapahtumaan sisältyvien ongelmien ratkaiseminen
Kuvantamis- tai sädehoito-osaaminen:
- lähetteen tai hoitosuunnitelman mukaisen kuvantamis- tai hoitotapahtuman suunnitteleminen
- kuvantamis- tai hoitolaitteiden ja -välineiden turvallinen käyttäminen
- kuvantamis- tai hoitolaitteiden asemoiminen
- kuvausparametrien tai -ohjelman valitseminen
- potilaan anatomisten yksityiskohtien tunnistaminen
- potilaan asetteleminen kuvaus- tai hoitoasentoihin
- potilasinformaation tuottaminen ja käsitteleminen
- potilasinformaation riittävyyden arvioiminen
- kuvaus- tai sädehoitotapahtuman kirjaaminen ja tallentaminen
- anatomisten yksityiskohtien nimeäminen kuvista tai hoitosuunnitelmista
- toimintaympäristölle tunnusomaisten tietojärjestelmien käyttäminen
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
- potilaan toiminnallisten, biofyysisten, tiedollisten, sosiaalisten ja ekonomisten voimavarojen arvioiminen ja tukeminen
- potilaan oikeuksien ja yksityisyyden tukeminen
- potilaan vuorovaikutteinen ohjaaminen suomeksi että ruotsiksi
- potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteiden toteuttaminen ja perusteleminen
- toimintaympäristölle tunnusomaisen turvallisen lääkehoidon toteuttaminen
- hätätilapotilaan hoitaminen
- potilaan hoidon jatkuvuuden takaaminen ja hoitotietojen kirjaaminen
- potilaan hoitoisuuden arvioiminen
Turvallisuusosaaminen:
- potilastietojen turvallinen käyttäminen
- potilaan turvallisuuden varmistaminen menetelmäkohtaisesti
- oman ja muiden turvallisuuden varmistaminen menetelmäkohtaisesti
- aseptisesti ja ergonomisesti työskenteleminen
- haittatapahtumien tunnistaminen ja raportoiminen
Laatuosaaminen:
- laitteistojen säännöllisiin laatumittauksiin osallistuminen
- kuvantamis- tai sädehoitotapahtuman sujuvuuden arvioiminen
- potilaan tai asiakkaan tyytyväisyyden arvioiminen
- toiminnan kustannusrakenteen kuvaaminen
- toimintaympäristökohtaisen laatukäsikirjaan perehtyminen
- kliinisen radiografian palveluprosessin kuvaaminen
Yhteisöosaaminen:
- yhteistyössä toimiminen oman ammattiryhmän sisällä ja eri ammattiryhmien välillä
- toimintaympäristön ominaispiirteiden kuvaaminen
- alan terminologian käyttäminen
- eettisen ongelmatilanteen tunnistaminen
- toimintaympäristökohtaisten eriasteisten ohjeistusten noudattaminen
Verkosto-osaaminen:
- yhteistyössä toimiminen, viestiminen sekä verkostoituminen työelämän ja/tai alan muiden toimijoiden kanssa sekä vieraskielisen terminologian käyttäminen
Tavoitteita ja sisältö
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus, suun terveydenhoito ja diagnostiset palvelut
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 60
Koulutus
- Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
- Petteri Aatsinki
Ryhmät
-
PRÖNTS23BRöntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
-
PRÖNTS23ARöntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida inhimillisiä ja turvallisia kuvantamis- tai hoitotapahtumia aidoissa kliinisen radiografian toimintaympäristöissä (natiivikuvantaminen, tietokonetomografia, magneettikuvantaminen, kuvantaohjatut toimenpiteet, isotooppikuvantaminen, sädehoito)
- perustella toimintansa näyttöön perustuen
- toimia kansallisissa kliinisen radiografian verkostoissa
Sisältö
Yksilöosaaminen:
-harjoitteluun valmistautuminen ja oman esittelyn ja tavoitteiden laatiminen
-oman oppimisen ja osaamisen arvioiminen
-oman toiminnan perusteleminen
-kuvantamis- tai sädehoitotapahtumaan sisältyvien ongelmien ratkaiseminen
Kuvantamis- tai sädehoito-osaaminen:
- lähetteen tai hoitosuunnitelman mukaisen kuvantamis- tai hoitotapahtuman suunnitteleminen
- kuvantamis- tai hoitolaitteiden ja -välineiden turvallinen käyttäminen
- kuvantamis- tai hoitolaitteiden asemoiminen
- kuvausparametrien tai -ohjelman valitseminen
- potilaan anatomisten yksityiskohtien tunnistaminen
- potilaan asetteleminen kuvaus- tai hoitoasentoihin
- potilasinformaation tuottaminen ja käsitteleminen
- potilasinformaation riittävyyden arvioiminen
- kuvaus- tai sädehoitotapahtuman kirjaaminen ja tallentaminen
- anatomisten yksityiskohtien nimeäminen kuvista tai hoitosuunnitelmista
- toimintaympäristölle tunnusomaisten tietojärjestelmien käyttäminen
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
- potilaan toiminnallisten, biofyysisten, tiedollisten, sosiaalisten ja ekonomisten voimavarojen arvioiminen ja tukeminen
- potilaan oikeuksien ja yksityisyyden tukeminen
- potilaan vuorovaikutteinen ohjaaminen suomeksi että ruotsiksi
- potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteiden toteuttaminen ja perusteleminen
- toimintaympäristölle tunnusomaisen turvallisen lääkehoidon toteuttaminen
- hätätilapotilaan hoitaminen
- potilaan hoidon jatkuvuuden takaaminen ja hoitotietojen kirjaaminen
- potilaan hoitoisuuden arvioiminen
Turvallisuusosaaminen:
- potilastietojen turvallinen käyttäminen
- potilaan turvallisuuden varmistaminen menetelmäkohtaisesti
- oman ja muiden turvallisuuden varmistaminen menetelmäkohtaisesti
- aseptisesti ja ergonomisesti työskenteleminen
- haittatapahtumien tunnistaminen ja raportoiminen
Laatuosaaminen:
- laitteistojen säännöllisiin laatumittauksiin osallistuminen
- kuvantamis- tai sädehoitotapahtuman sujuvuuden arvioiminen
- potilaan tai asiakkaan tyytyväisyyden arvioiminen
- toiminnan kustannusrakenteen kuvaaminen
- toimintaympäristökohtaisen laatukäsikirjaan perehtyminen
- kliinisen radiografian palveluprosessin kuvaaminen
Yhteisöosaaminen:
- yhteistyössä toimiminen oman ammattiryhmän sisällä ja eri ammattiryhmien välillä
- toimintaympäristön ominaispiirteiden kuvaaminen
- alan terminologian käyttäminen
- eettisen ongelmatilanteen tunnistaminen
- toimintaympäristökohtaisten eriasteisten ohjeistusten noudattaminen
Verkosto-osaaminen:
- yhteistyössä toimiminen, viestiminen sekä verkostoituminen työelämän ja/tai alan muiden toimijoiden kanssa sekä vieraskielisen terminologian käyttäminen
Tavoitteita ja sisältö
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan harjoittelussa
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävän
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 15 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa
Sisällön jaksotus
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Viikot 17-20. Harjoittelun kesto neljä viikkoa. Modaliteetit: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit, mri, toimenpiteet.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria opintojen hyväksytty suorittaminen. Harjoittelu 1-5 hyväksytty suorittaminen
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
- Petteri Aatsinki
Ryhmät
-
PRÖNTS22Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida inhimillisiä ja turvallisia kuvantamis- tai hoitotapahtumia aidoissa kliinisen radiografian toimintaympäristöissä (natiivikuvantaminen, tietokonetomografia, magneettikuvantaminen, kuvantaohjatut toimenpiteet, isotooppikuvantaminen, sädehoito)
- perustella toimintansa näyttöön perustuen
- toimia kansallisissa kliinisen radiografian verkostoissa
Sisältö
Yksilöosaaminen:
-harjoitteluun valmistautuminen ja oman esittelyn ja tavoitteiden laatiminen
-oman oppimisen ja osaamisen arvioiminen
-oman toiminnan perusteleminen
-kuvantamis- tai sädehoitotapahtumaan sisältyvien ongelmien ratkaiseminen
Kuvantamis- tai sädehoito-osaaminen:
- lähetteen tai hoitosuunnitelman mukaisen kuvantamis- tai hoitotapahtuman suunnitteleminen
- kuvantamis- tai hoitolaitteiden ja -välineiden turvallinen käyttäminen
- kuvantamis- tai hoitolaitteiden asemoiminen
- kuvausparametrien tai -ohjelman valitseminen
- potilaan anatomisten yksityiskohtien tunnistaminen
- potilaan asetteleminen kuvaus- tai hoitoasentoihin
- potilasinformaation tuottaminen ja käsitteleminen
- potilasinformaation riittävyyden arvioiminen
- kuvaus- tai sädehoitotapahtuman kirjaaminen ja tallentaminen
- anatomisten yksityiskohtien nimeäminen kuvista tai hoitosuunnitelmista
- toimintaympäristölle tunnusomaisten tietojärjestelmien käyttäminen
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
- potilaan toiminnallisten, biofyysisten, tiedollisten, sosiaalisten ja ekonomisten voimavarojen arvioiminen ja tukeminen
- potilaan oikeuksien ja yksityisyyden tukeminen
- potilaan vuorovaikutteinen ohjaaminen suomeksi että ruotsiksi
- potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteiden toteuttaminen ja perusteleminen
- toimintaympäristölle tunnusomaisen turvallisen lääkehoidon toteuttaminen
- hätätilapotilaan hoitaminen
- potilaan hoidon jatkuvuuden takaaminen ja hoitotietojen kirjaaminen
- potilaan hoitoisuuden arvioiminen
Turvallisuusosaaminen:
- potilastietojen turvallinen käyttäminen
- potilaan turvallisuuden varmistaminen menetelmäkohtaisesti
- oman ja muiden turvallisuuden varmistaminen menetelmäkohtaisesti
- aseptisesti ja ergonomisesti työskenteleminen
- haittatapahtumien tunnistaminen ja raportoiminen
Laatuosaaminen:
- laitteistojen säännöllisiin laatumittauksiin osallistuminen
- kuvantamis- tai sädehoitotapahtuman sujuvuuden arvioiminen
- potilaan tai asiakkaan tyytyväisyyden arvioiminen
- toiminnan kustannusrakenteen kuvaaminen
- toimintaympäristökohtaisen laatukäsikirjaan perehtyminen
- kliinisen radiografian palveluprosessin kuvaaminen
Yhteisöosaaminen:
- yhteistyössä toimiminen oman ammattiryhmän sisällä ja eri ammattiryhmien välillä
- toimintaympäristön ominaispiirteiden kuvaaminen
- alan terminologian käyttäminen
- eettisen ongelmatilanteen tunnistaminen
- toimintaympäristökohtaisten eriasteisten ohjeistusten noudattaminen
Verkosto-osaaminen:
- yhteistyössä toimiminen, viestiminen sekä verkostoituminen työelämän ja/tai alan muiden toimijoiden kanssa sekä vieraskielisen terminologian käyttäminen
Tavoitteita ja sisältö
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan harjoittelussa
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävän
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 15 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa
Sisällön jaksotus
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Viikot 17-20. Harjoittelun kesto neljä viikkoa. Modaliteetit: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit, mri, toimenpiteet.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria opintojen hyväksytty suorittaminen. Harjoittelu 1-5 hyväksytty suorittaminen
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
- Petteri Aatsinki
Ryhmät
-
PRÖNTS21Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida inhimillisiä ja turvallisia kuvantamis- tai hoitotapahtumia aidoissa kliinisen radiografian toimintaympäristöissä (natiivikuvantaminen, tietokonetomografia, magneettikuvantaminen, kuvantaohjatut toimenpiteet, isotooppikuvantaminen, sädehoito)
- perustella toimintansa näyttöön perustuen
- toimia kansallisissa kliinisen radiografian verkostoissa
Sisältö
Yksilöosaaminen:
-harjoitteluun valmistautuminen ja oman esittelyn ja tavoitteiden laatiminen
-oman oppimisen ja osaamisen arvioiminen
-oman toiminnan perusteleminen
-kuvantamis- tai sädehoitotapahtumaan sisältyvien ongelmien ratkaiseminen
Kuvantamis- tai sädehoito-osaaminen:
- lähetteen tai hoitosuunnitelman mukaisen kuvantamis- tai hoitotapahtuman suunnitteleminen
- kuvantamis- tai hoitolaitteiden ja -välineiden turvallinen käyttäminen
- kuvantamis- tai hoitolaitteiden asemoiminen
- kuvausparametrien tai -ohjelman valitseminen
- potilaan anatomisten yksityiskohtien tunnistaminen
- potilaan asetteleminen kuvaus- tai hoitoasentoihin
- potilasinformaation tuottaminen ja käsitteleminen
- potilasinformaation riittävyyden arvioiminen
- kuvaus- tai sädehoitotapahtuman kirjaaminen ja tallentaminen
- anatomisten yksityiskohtien nimeäminen kuvista tai hoitosuunnitelmista
- toimintaympäristölle tunnusomaisten tietojärjestelmien käyttäminen
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
- potilaan toiminnallisten, biofyysisten, tiedollisten, sosiaalisten ja ekonomisten voimavarojen arvioiminen ja tukeminen
- potilaan oikeuksien ja yksityisyyden tukeminen
- potilaan vuorovaikutteinen ohjaaminen suomeksi että ruotsiksi
- potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteiden toteuttaminen ja perusteleminen
- toimintaympäristölle tunnusomaisen turvallisen lääkehoidon toteuttaminen
- hätätilapotilaan hoitaminen
- potilaan hoidon jatkuvuuden takaaminen ja hoitotietojen kirjaaminen
- potilaan hoitoisuuden arvioiminen
Turvallisuusosaaminen:
- potilastietojen turvallinen käyttäminen
- potilaan turvallisuuden varmistaminen menetelmäkohtaisesti
- oman ja muiden turvallisuuden varmistaminen menetelmäkohtaisesti
- aseptisesti ja ergonomisesti työskenteleminen
- haittatapahtumien tunnistaminen ja raportoiminen
Laatuosaaminen:
- laitteistojen säännöllisiin laatumittauksiin osallistuminen
- kuvantamis- tai sädehoitotapahtuman sujuvuuden arvioiminen
- potilaan tai asiakkaan tyytyväisyyden arvioiminen
- toiminnan kustannusrakenteen kuvaaminen
- toimintaympäristökohtaisen laatukäsikirjaan perehtyminen
- kliinisen radiografian palveluprosessin kuvaaminen
Yhteisöosaaminen:
- yhteistyössä toimiminen oman ammattiryhmän sisällä ja eri ammattiryhmien välillä
- toimintaympäristön ominaispiirteiden kuvaaminen
- alan terminologian käyttäminen
- eettisen ongelmatilanteen tunnistaminen
- toimintaympäristökohtaisten eriasteisten ohjeistusten noudattaminen
Verkosto-osaaminen:
- yhteistyössä toimiminen, viestiminen sekä verkostoituminen työelämän ja/tai alan muiden toimijoiden kanssa sekä vieraskielisen terminologian käyttäminen
Tavoitteita ja sisältö
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävän
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 15 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa
Sisällön jaksotus
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Viikot 17-20. Harjoittelun kesto neljä viikkoa. Modaliteetit: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit, mri, toimenpiteet.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria opintojen hyväksytty suorittaminen. Harjoittelu 1-5 hyväksytty suorittaminen
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
- Petteri Aatsinki
Ryhmät
-
PRÖNTS20Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida inhimillisiä ja turvallisia kuvantamis- tai hoitotapahtumia aidoissa kliinisen radiografian toimintaympäristöissä (natiivikuvantaminen, tietokonetomografia, magneettikuvantaminen, kuvantaohjatut toimenpiteet, isotooppikuvantaminen, sädehoito)
- perustella toimintansa näyttöön perustuen
- toimia kansallisissa kliinisen radiografian verkostoissa
Sisältö
Yksilöosaaminen:
-harjoitteluun valmistautuminen ja oman esittelyn ja tavoitteiden laatiminen
-oman oppimisen ja osaamisen arvioiminen
-oman toiminnan perusteleminen
-kuvantamis- tai sädehoitotapahtumaan sisältyvien ongelmien ratkaiseminen
Kuvantamis- tai sädehoito-osaaminen:
- lähetteen tai hoitosuunnitelman mukaisen kuvantamis- tai hoitotapahtuman suunnitteleminen
- kuvantamis- tai hoitolaitteiden ja -välineiden turvallinen käyttäminen
- kuvantamis- tai hoitolaitteiden asemoiminen
- kuvausparametrien tai -ohjelman valitseminen
- potilaan anatomisten yksityiskohtien tunnistaminen
- potilaan asetteleminen kuvaus- tai hoitoasentoihin
- potilasinformaation tuottaminen ja käsitteleminen
- potilasinformaation riittävyyden arvioiminen
- kuvaus- tai sädehoitotapahtuman kirjaaminen ja tallentaminen
- anatomisten yksityiskohtien nimeäminen kuvista tai hoitosuunnitelmista
- toimintaympäristölle tunnusomaisten tietojärjestelmien käyttäminen
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
- potilaan toiminnallisten, biofyysisten, tiedollisten, sosiaalisten ja ekonomisten voimavarojen arvioiminen ja tukeminen
- potilaan oikeuksien ja yksityisyyden tukeminen
- potilaan vuorovaikutteinen ohjaaminen suomeksi että ruotsiksi
- potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteiden toteuttaminen ja perusteleminen
- toimintaympäristölle tunnusomaisen turvallisen lääkehoidon toteuttaminen
- hätätilapotilaan hoitaminen
- potilaan hoidon jatkuvuuden takaaminen ja hoitotietojen kirjaaminen
- potilaan hoitoisuuden arvioiminen
Turvallisuusosaaminen:
- potilastietojen turvallinen käyttäminen
- potilaan turvallisuuden varmistaminen menetelmäkohtaisesti
- oman ja muiden turvallisuuden varmistaminen menetelmäkohtaisesti
- aseptisesti ja ergonomisesti työskenteleminen
- haittatapahtumien tunnistaminen ja raportoiminen
Laatuosaaminen:
- laitteistojen säännöllisiin laatumittauksiin osallistuminen
- kuvantamis- tai sädehoitotapahtuman sujuvuuden arvioiminen
- potilaan tai asiakkaan tyytyväisyyden arvioiminen
- toiminnan kustannusrakenteen kuvaaminen
- toimintaympäristökohtaisen laatukäsikirjaan perehtyminen
- kliinisen radiografian palveluprosessin kuvaaminen
Yhteisöosaaminen:
- yhteistyössä toimiminen oman ammattiryhmän sisällä ja eri ammattiryhmien välillä
- toimintaympäristön ominaispiirteiden kuvaaminen
- alan terminologian käyttäminen
- eettisen ongelmatilanteen tunnistaminen
- toimintaympäristökohtaisten eriasteisten ohjeistusten noudattaminen
Verkosto-osaaminen:
- yhteistyössä toimiminen, viestiminen sekä verkostoituminen työelämän ja/tai alan muiden toimijoiden kanssa sekä vieraskielisen terminologian käyttäminen
Tavoitteita ja sisältö
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävän
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 15 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa
Sisällön jaksotus
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Viikot 17-20. Harjoittelun kesto neljä viikkoa. Modaliteetiti: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit, toimenpiteet.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria opintojen hyväksytty suorittaminen. Harjoittelu 1-5 hyväksytty suorittaminen