Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössäLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CA65
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
· osaat luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen
· osaat ohjata ja tukea tavoitteellisesti ja eettisesti erilaisia asiakkaita heidän arjessaan
· osaat kuvata ja arvioida asiakasprosessin vaiheita ja kehittää työtäsi sen pohjalta
· kykenet ottamaan huomioon yksilön ainutkertaisuuden ja kykenet toimimaan oikein arvoristiriitoja sisältävissä asiakastilanteissa
Sisältö
· oman asiakastyön ohjausprosessin toteuttaminen ja reflektointi
· lähestymistavan, työmenetelmien ja -välineiden soveltaminen ohjaustyössä
· työnohjaus oman ohjaustyönprosessin ja eettisen reflektion tukena
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 13.09.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 12.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Essi Teuri
- Sirppa Kinos
- Tiina Laakso
- Anssi Lähde
Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
Tavoitteet
· osaat luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen
· osaat ohjata ja tukea tavoitteellisesti ja eettisesti erilaisia asiakkaita heidän arjessaan
· osaat kuvata ja arvioida asiakasprosessin vaiheita ja kehittää työtäsi sen pohjalta
· kykenet ottamaan huomioon yksilön ainutkertaisuuden ja kykenet toimimaan oikein arvoristiriitoja sisältävissä asiakastilanteissa
Sisältö
· oman asiakastyön ohjausprosessin toteuttaminen ja reflektointi
· lähestymistavan, työmenetelmien ja -välineiden soveltaminen ohjaustyössä
· työnohjaus oman ohjaustyönprosessin ja eettisen reflektion tukena
Oppimateriaalit
Seuraavassa muutama suositeltava video ohjauksesta. Voit hyödyntää niitä molemmissa Aikuistyön II moduulin jaksoissa. Kopioi linkki selaimeen jos linkki ei mene suoraan.
Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen: https://www.youtube.com/watch?v=9rY4tjXx8Os
Pienryhmäohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=BVNcr-7GowY?
Minä monialaisena verkko-ohjaajana?https://www.youtube.com/watch?v=gXMdlouMnQE
Monialainen ohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=av7nv6XoWF0.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksosta voi saada sisäisen hyväksiluvun, jos on tehnyt vähintään vuoden opiskeluaikana työtä sosiaaliohjauksen tehtävissä (aikuisasiakkaat). Työkokemuksen on oltava yhteensä vähintään 1600 tuntia. Tästä tulee olla työtodistus.
Sisäistä hyväksilukua haetaan jakson opettajilta sähköpostitse (Osaamisen näyttölomake messissä).
Saatuaan sisäisen hyväksiluvun opiskelija tekee jakson oppimistehtävän ja palauttaa sen opintojakson aikataulujen puitteissa. Opiskelijan ei tarvitse osallistua lähiopetukseen eikä työnohjauksiin eikä ohjauksista tarvitse esittää videoita.
Sisällön jaksotus
Opetus torstaisin, viikot 40-50.
Opiskelija toteuttaa opintojakson aikana oman yksilöohjausprosessin (vähintään 6 ohjaustapaamista) joko AMK:n tai vaihtoehtoisesti opiskelija voi hankkia itse ohjattavan aikuistyön asiakkaan.
Ohjauksen tukena toteutuvat pienryhmäohjaukset. Lukujärjestykseen on aikataulutettu ohjeellisesti 4 tapaamista ohjattavan kanssa. Niiden lisäksi opiskelija toteuttaa 2 ohjausta muuna aikana.
3.10.24 klo 8-10 (ET) Jakson aloitus ja orientaatioluento. Jakautuminen pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja ryhmäkohtaisista ohjaustapaamisista. Ryhmäjako, aikataulu ja tapaamispaikat tulevat näkyville Itsiin jakson aloituksen jälkeen. Opiskelijan tulee osallistua kaikkiin pienryhmätapaamisiin.
17.10.24 Itsenäistä työskentelyä: Valmistautumista omaan ohjausprosessiin, tapaaminen ohjattavan kanssa (tutustuminen ja tavoitteiden asettaminen)
24.10.24 Työnohjaus pienryhmissä (A) 8.15-9.45, (B) 10-11.30, (C) 10-11.30, (D) 10-11.30, (E) 12.30-14 ja (F) 12.30-14. (TL, SK, ET)
31.10.24 Itsenäistä työskentelyä: Tapaaminen ohjattavan kanssa (tavoitteiden mukainen ohjaustapaaminen).
7.11.24 Työnohjaus pienryhmissä (A) 8.15-9.45, (B) 8.15-9.45, (C) 8.15-9.45, (D) 10-11.30, (E) 10-11.30 ja (F) 10-11.30. (TL, SK, ET)
14.11.24 Itsenäistä työskentelyä: Tapaaminen ohjattavan kanssa (tavoitteiden mukainen ohjaustapaaminen).
21.11.24 Työnohjaus pienryhmissä (A) 8.15-9.45, (B) 9-10.30, (C) 9-10.30, (D) 10-11.30, (E) 10.45-12.15 ja (F) 10.45-12.15. (TL, SK, ET)
28.11.24 Itsenäistä työskentelyä: Tapaaminen ohjattavan kanssa (tavoitteiden mukainen ohjaustapaaminen, ohjausprosessin arviointi).
5.12.24 Työnohjaus pienryhmissä (A) 8.15-9.45, (B) 9-10.30, (C) 9-10.30, (D) 10-11.30, (E) 10.45-12.15 ja (F) 10.45-12.15. (TL, SK, ET)
12.12.24 Opintojakson purku (TL, SK, ET) klo 9-12 (LEM_A308).
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opintojakso on hylätty, kun:
- Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti työnohjauksen prosessiin tai
- opiskelija ei ole toteuttanut yksilöohjausprosessia sovitussa laajuudessa ja
- raportissa ohjausprosessin toteutusta ja reflektiota ei ole perusteltu teoreettisesti tai perustelu on hyvin niukkaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja tietää, miten ammatillinen vuorovaikutussuhde luodaan ja
- osaa kertoa työnohjauksissa ja raportissa toteuttamastaan ohjausprosessista ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa perustella ja kuvata jonkin verran toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti ja
- osaa jonkin verran arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja nimetä ohjauksessaan jonkin kehittämiskohteen ja
- on osallistunut työnohjauksiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja tietää, mistä asiakkaan osallisuus, ammatillisuus ja luottamus syntyvät ja
- osaa kuvata ja analysoida toteuttamaansa vuorovaikutusta työnohjauksissa ja raportissa hyvin ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä ja tapaansa käyttää menetelmiä ohjauksessaan teoreettisesti työnohjauksissa ja raportissa ja
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita selkeästi ja loogisesti
- osaa kehittää työtään reflektointinsa pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa ja
- on osallistunut aktiivisesti työnohjauksiin ja tukenut muita opiskelijoita heidän ohjausprosesseissaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta konkreettisesti ja kriittisesti työnohjauksissa ja raportissa ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä ja työvälineitä sekä perustella niitä teoreettisesti laajasti ja monipuolisesti raportissa ja työnohjauksissa ja
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta sekä tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa moniulotteisesti ja
- on osallistunut työnohjauksiin aktiivisesti ja rakentavasti ja tukenut muita opiskelijoita heidän ohjausprosesseissaan.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 01.10.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 10.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
46 - 55
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Essi Teuri
- Sirppa Kinos
- Tiina Laakso
Vastuuopettaja
Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSK22VSosionomi (AMK), Salo, verkko K22
-
PSOSS22VSosionomi (AMK), Turku, verkko S22
Tavoitteet
· osaat luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen
· osaat ohjata ja tukea tavoitteellisesti ja eettisesti erilaisia asiakkaita heidän arjessaan
· osaat kuvata ja arvioida asiakasprosessin vaiheita ja kehittää työtäsi sen pohjalta
· kykenet ottamaan huomioon yksilön ainutkertaisuuden ja kykenet toimimaan oikein arvoristiriitoja sisältävissä asiakastilanteissa
Sisältö
· oman asiakastyön ohjausprosessin toteuttaminen ja reflektointi
· lähestymistavan, työmenetelmien ja -välineiden soveltaminen ohjaustyössä
· työnohjaus oman ohjaustyönprosessin ja eettisen reflektion tukena
Oppimateriaalit
Suomeksi
Oppimateriaali itslearningissa.
Seuraavassa muutama suositeltava video ohjauksesta. Voit hyödyntää niitä molemmissa Aikuistyön II moduulin jaksoissa. Kopioi linkki selaimeen jos linkki ei mene suoraan.
Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen: https://www.youtube.com/watch?v=9rY4tjXx8Os
Pienryhmäohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=BVNcr-7GowY?
Minä monialaisena verkko-ohjaajana?https://www.youtube.com/watch?v=gXMdlouMnQE
Monialainen ohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=av7nv6XoWF0
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksosta voi saada sisäisen hyväksiluvun, jos on tehnyt vähintään vuoden opiskeluaikana työtä sosiaaliohjauksen tehtävissä (aikuisasiakkaat). Työkokemuksen on oltava yhteensä vähintään 1600 tuntia. Tästä tulee olla työtodistus.
Sisäistä hyväksilukua haetaan jakson opettajilta sähköpostitse (Osaamisen näyttölomake messissä).
Saatuaan sisäisen hyväksiluvun opiskelija tekee jakson oppimistehtävän ja palauttaa sen opintojakson aikataulujen puitteissa. Opiskelijan ei tarvitse osallistua lähiopetukseen eikä työnohjauksiin eikä ohjauksista tarvitse esittää videoita.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Raportti yksilöohjauksen toteuttamisprosessista, omaa ohjausta tulee perustella teoreettisesti 3 op.
Ohjauksen suunnittelu ja toteuttaminen sekä ohjausprosessin reflektointi lähiopetuksessa ja työnohjauksissa 2 op.
Sisällön jaksotus
Opetus tiistaisin klo 16-18, viikot 40-50
1.10.24 16-18 Opintojakson aloitus ET
https://turkuamk.zoom.us/j/61322273713
15.10.24 16-18 Työnohjaus ryhmissä (ET:n ryhmä 2) / Itsenäinen työskentely: ohjaustapaaminen
22.10.24 16-18 Työnohjaus ryhmissä TL, SK, ET
5.11.24 16-18 Työnohjaus ryhmissä TL, SK, ET (1 ja 2)
12.11.24 16-18 Työnohjaus ryhmissä (ET:n ryhmä 2)
19.11.24 16-18 Työnohjaus ryhmissä TL, SK, ET
26.11.24 16-18 Työnohjaus ryhmissä (ET:n ryhmä 2)
3.12.24 16-18 Työnohjaus ryhmissä TL, SK, ET
10.12.24 16-18 Opintojakson päätös TL, SK, ET
Opiskelija toteuttaa opintojakson aikana oman yksilöohjausprosessin (vähintään 6 ohjaustapaamista) joko AMK:n tai vaihtoehtoisesti opiskelija voi hankkia itse ohjattavan aikuistyön asiakkaan.
Ohjauksen tukena toteutuvat pienryhmäohjaukset. Lukujärjestykseen on aikataulutettu ohjeellisesti 4 tapaamista ohjattavan kanssa. Niiden lisäksi opiskelija toteuttaa 2 ohjausta muuna aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu kirjalliseen raporttiin, raportin palautus viimeistään 13.12.2024.
Hylätty (0)
Opintojakso on hylätty, kun:
- Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti työnohjauksen prosessiin tai
- opiskelija ei ole toteuttanut yksilöohjausprosessia sovitussa laajuudessa ja
- raportissa ohjausprosessin toteutusta ja reflektiota ei ole perusteltu teoreettisesti tai perustelu on hyvin niukkaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja tietää, miten ammatillinen vuorovaikutussuhde luodaan ja
- osaa kertoa työnohjauksissa ja raportissa toteuttamastaan ohjausprosessista ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa perustella ja kuvata jonkin verran toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti ja
- osaa jonkin verran arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja nimetä ohjauksessaan jonkin kehittämiskohteen ja
- on osallistunut työnohjauksiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja tietää, mistä asiakkaan osallisuus, ammatillisuus ja luottamus syntyvät ja
- osaa kuvata ja analysoida toteuttamaansa vuorovaikutusta työnohjauksissa ja raportissa hyvin ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä ja tapaansa käyttää menetelmiä ohjauksessaan teoreettisesti työnohjauksissa ja raportissa ja
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita selkeästi ja loogisesti
- osaa kehittää työtään reflektointinsa pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa ja
- on osallistunut aktiivisesti työnohjauksiin ja tukenut muita opiskelijoita heidän ohjausprosesseissaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta konkreettisesti ja kriittisesti työnohjauksissa ja raportissa ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä ja työvälineitä sekä perustella niitä teoreettisesti laajasti ja monipuolisesti raportissa ja työnohjauksissa ja
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta sekä tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa moniulotteisesti ja
- on osallistunut työnohjauksiin aktiivisesti ja rakentavasti ja tukenut muita opiskelijoita heidän ohjausprosesseissaan.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.