Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointiLaajuus (1 op)
Tunnus: TH00CO37
Laajuus
1 op
Osaamistavoitteet
• ymmärrät puhetta tukevan ja korvaavan kommunikoinnin perusteet
• osaat edistää asiakkaan osallisuutta ja yhdenvertaisuutta eri kommunikaatiomenetelmillä
• osaat hyödyntää verkkomateriaalia haastavissa kommunikaatiotilanteissa
Sisältö
• puhekommunikaatiota tukevat ja korvaavat menetelmät
• selkokielen käytön muodot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
66 - 200
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Ulla Niittyinperä
Ryhmät
-
AVOSOSERK25VSosionomi (AMK), Salo, verkko K25
-
PSOSS24VSosionomi (AMK), Turku, verkko S24
-
PSOSTK25Sosionomi (AMK), Turku, K25
-
PSOSTS24Sosionomi (AMK), Turku, S24
Tavoitteet
• ymmärrät puhetta tukevan ja korvaavan kommunikoinnin perusteet
• osaat edistää asiakkaan osallisuutta ja yhdenvertaisuutta eri kommunikaatiomenetelmillä
• osaat hyödyntää verkkomateriaalia haastavissa kommunikaatiotilanteissa
Sisältö
• puhekommunikaatiota tukevat ja korvaavat menetelmät
• selkokielen käytön muodot
Oppimateriaalit
Opettajan materiaalit itslearningissä.
Tenttiä varten opiskelija voi lukea lisäksi aihetta tukevaa kirjallisuutta:
Viisi artikkelia selkoilmaisusta, sivut 9-38, jossa kolme artikkelia:
Sainio, Ari 2015. Selkokieli kirjoituksessa. eKirjassa Virtanen, H. (toim.) Selkeää ja saavutettavaa viestintää. Viisi artikkelia selkoilmaisusta. Kehitysvammaliitto.s. 9 -18
Leskelä, Leealaura 2015. Selkopuhe ja ääneen lukeminen. eKirjassa Virtanen, H. (toim.) Selkeää ja saavutettavaa viestintää. Viisi artikkelia selkoilmaisusta. Kehitysvammaliitto. s.19 - 26
Älli, Sami 2015. Saavutettavuus ja selkokieli verkkopalveluissa. eKirjassa Virtanen, H. (toim.) Selkeää ja saavutettavaa viestintää. Viisi artikkelia selkoilmaisusta. Kehitysvammaliitto. s. 27 - 38
Lisäksi aihetta tukevaa oheismateriaalia:
Huuhtanen, K. 2012. Mitä kommunikointi on. Teoksessa Huuhtanen, K. (toim.) Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät Suomessa vuosituhannen vaihteessa. Helsinki: Kehitysvammaliitto ry, 11–24. (kirjaa ei ole e-kirjana, voit hypätä yli sivut 32-47, 73-83)
Papunet-verkkosivut. Etenkin Tietoa-sivut ja Puhetta tukeva kommunikointi (AAC) -sivut.
Lisälukemistoa kiinnostuneille (ei kysytä tentissä):
Launonen, K. 1998. Kehitysvammaisuuteen liittyviä kielen ja kommunikoinnin piirteitä. Teoksessa Launonen K. & Korpijaakko Huuhka A-M. (toim.) Kommunikoinnin häiriöt: syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteita. Lahti: Helsingin yliopisto, 143–166.
Merikoski, H. 2001. Nopea piirroskuvakommunikointi (Quick Drawing Communication System). Teoksessa Huuhtanen, K. (toim.) Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät Suomessa vuosituhannen vaihteessa. Helsinki: Kehitysvammaliitto, 66– 75.
CP-vamman vaikutus puheeseen, kieleen ja kommunikaatioon. Teoksessa Launonen, K. & Korpijaakko-Huuhka, A-M. (toim.) Kommunikoinnin häiriöt: syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteita. Lahti: Helsingin yliopisto, 95–118.
Tetzchner, von, S. & Martinsen, H. 2000. Johdatus puhetta tukevaan ja korvaavaan kommunikointiin. 2.painos. Helsinki: Hakapaino Oy.
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot, videot, etäluento, itsenäiset harjoitukset, tentti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Nonstop. Tentin voi tehdä, kun olet opiskellut asiat.
Tenttiä voi yrittää uudestaan rajattomasti. Vastauksista pitää olla 80 % oikein, että saat hyväksytty merkinnän. Tentissä on neljä osiota.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssin pedagogisena tavoitteena on saada opiskelijat innostumaan aiheesta ja hakeutumaan aktiivisesti tiedon lähteille. Tästä aiheesta kaikkea ei pysty yhdellä kurssilla opettamaan, mutta kurssi ohjaa opiskelijat hakemaan tietoa luotettavista lähteistä sekä vinkkaa hyvää asennetta – kaikilla on oikeus kommunikoida ja siihen löytyy paljon konsteja.
Osaamiskompetenssit tällä kurssilla ovat:
Aloitekyky = opiskelija pystyy kertomaan harkka/työpaikassa erilaisista puhetta tukevista ja korvaavista menetelmistä, näyttämään mallia muille.
Luovuus = opiskelija osaa käyttää erilaisia menetelmiä luovasti yksilöllisten asiakkaiden kanssa, opiskelijalle kehittyy valmius ajatella toisin, opiskelijalla on hyvä asenne kokeilemiseen sekä rohkeus olla vuorovaikutuksessa.
Tiimityö = opiskelija osaa tehdä moniammatillista yhteistyötä tiimissä ja tietää sen merkityksen esimerkiksi kommunikaatio-ohjauksen hakemisessa.
Kriittinen ajattelu = opiskelija osaa asettua asiakkaan asemaan, opiskelija pystyy kyseenalaistamaan monia vallitsevia käytäntöjä, opiskelija ymmärtää kommunikaation ja vuorovaikutuksen tärkeyden kaikille, myös puhumattomille (olemuskieli) henkilöille.
Verkosto-osaaminen = opiskelija osaa hakea neuvoja moniammatillisista verkostoista ja järjestöistä, opiskelija tietää keihin voi ottaa yhteyttä, kun tarvitsee lisää tietoja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollinen AHOT: Hyväksilukua haetaan ja päätökset tehdään Pepissä. Katso ohjeet opiskelijan Peppi-ohjeesta (ohje löytyy Messistä). Opiskelija tekee ns. korvaavuushakemuksen. Hakemuksen käsittelijäksi merkitään koulutusvastaava (Olli Toivonen).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus on 1 op eli 27 h opiskelijan työtä.
(Vapaaehtoinen aloitus, Zoom, 1 h)
Startti: info, lukeminen, linkit, video (1 min), noin 1 h
Palvelut: lukeminen, linkit, video (6 min), tehtävä, noin 2 h
VaKoMe: video (3 min), havainnointi, tehtävä, pohdinta, noin 15 min
Selkokieli: lukeminen, tehtävät, artikkelit tenttiin, noin 8,5 h
Avusteinen: videot (useita, valitse muutama, 1 h), tehtävä, video (2 min), noin 1h
Apuvälineet: tehtävä, noin 1 h
Kuvat: lukeminen, linkit, tehtävä, noin 1,25 h
Kirjoitus: lukeminen, videot (2 min, 2 min), piirtäminen itse tehtävä, noin 15 min
Esineet: lukeminen, video (5 min), noin 30 min
Ei-avusteinen: lukeminen, tehtävät, noin 30 min
Tukiviittomat: video (2 min, 2 min, 14 min, 3 min, 4 min), tehtävä, video (6 min), noin 3 h
Haptiisit: lukeminen, tehtävä, noin 30 min
Olemuskieli: lukeminen, video (2 min), noin 15 min
Tentti: kesto 80 min, materiaalien luku, opitun omaksuminen, 7 h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
80 % vastauksista oikein
Sisällön jaksotus
Kurssi alkaa 15.1.2025. Kurssi päättyy 15.5.2025.
Opintojakso opiskellaan itsenäisesti 15.1-15.4.2025 välisenä aikana. Opiskelija merkitsee itslearning alustalla tehtävät suoritetuksi oman etenemisensä mukaisesti.
Opintojakson päättää sähköinen open book tentti, joka tulee suorittaa itslearning alustalla viimeistään 15.4.2025.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tavoitat opettajan itsin Startin keskustelupalstan kautta.
Kysy, jos tulee pulmia tai jokin ei toimi. Laita myös vinkkejä, jos löydät aiheeseen liittyvää uutta materiaalia, jonka ajattelet kiinnostavan muitakin opiskelijoita.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Hyväksytty opintosuoritus edellyttää kurssin sisältämien kaikkien testien suorittamista hyväksytysti. Arvioinnit kirjataan Peppiin viimeistään toukokuun lopussa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Päivi Myllymäki
Ryhmät
-
PSOSS24ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S24
Tavoitteet
• ymmärrät puhetta tukevan ja korvaavan kommunikoinnin perusteet
• osaat edistää asiakkaan osallisuutta ja yhdenvertaisuutta eri kommunikaatiomenetelmillä
• osaat hyödyntää verkkomateriaalia haastavissa kommunikaatiotilanteissa
Sisältö
• puhekommunikaatiota tukevat ja korvaavat menetelmät
• selkokielen käytön muodot
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 18.01.2024
Ajoitus
18.01.2024 - 07.06.2024
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Päivi Myllymäki
Ryhmät
-
PSOSS23ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23
Tavoitteet
• ymmärrät puhetta tukevan ja korvaavan kommunikoinnin perusteet
• osaat edistää asiakkaan osallisuutta ja yhdenvertaisuutta eri kommunikaatiomenetelmillä
• osaat hyödyntää verkkomateriaalia haastavissa kommunikaatiotilanteissa
Sisältö
• puhekommunikaatiota tukevat ja korvaavat menetelmät
• selkokielen käytön muodot
Oppimateriaalit
Reading materials for the exam:
NOTE! Choose one book!
Battaye Alison 2018. Who's Afraid of AAC? The UK Guide to Augmentative and Alternative Communication.
OR
Beukelman, David 2007. Augmentative and alternative communication: supporting children and adults with complex communication needs.
OR
Loncke, Filip 2014: Augmentative and alternatvie communciation : models and applications for educators, speech-language pathologists, psychologists, caregivers and users.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
online exams in > Choose your exam date (online in ITS)
29.2. at 17.00 - 18.00
26.3. at 17.00 - 18.00
24.4. at 17.00 - 18.00
Sisällön jaksotus
Objectives
- you understand the basics of alternative communication methods
• you know how to promote customer inclusion and equality with the help of different communication methods
• you know how to use online resources in challenging communication situations
Contents
• methods that support and replace oral communication
• forms of simplified language use
online exams in > Choose your exam date (online in ITS)
29.2. at 17.00 - 18.00
26.3. at 17.00 - 18.00
24.4. at 17.00 - 18.00
Enroll to exam you choose two weeks before by sending e-mail to teacher Päivi Myllymäki. Inform also which book you have read for the exam.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 29.02.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 15.05.2024
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
66 - 150
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Ulla Niittyinperä
Ryhmät
-
PSOSTK24Sosionomi (AMK), Turku, K24
-
AVOSOSERK24VSosionomi (AMK), Salo, verkko K24
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
-
PSOSS23VSosionomi (AMK), Turku, verkko S23
Tavoitteet
• ymmärrät puhetta tukevan ja korvaavan kommunikoinnin perusteet
• osaat edistää asiakkaan osallisuutta ja yhdenvertaisuutta eri kommunikaatiomenetelmillä
• osaat hyödyntää verkkomateriaalia haastavissa kommunikaatiotilanteissa
Sisältö
• puhekommunikaatiota tukevat ja korvaavat menetelmät
• selkokielen käytön muodot
Oppimateriaalit
Opettajan materiaalit itslearningissä.
Tenttiä varten opiskelija voi lukea lisäksi aihetta tukevaa kirjallisuutta:
Viisi artikkelia selkoilmaisusta, sivut 9-38, jossa kolme artikkelia:
Sainio, Ari 2015. Selkokieli kirjoituksessa. eKirjassa Virtanen, H. (toim.) Selkeää ja saavutettavaa viestintää. Viisi artikkelia selkoilmaisusta. Kehitysvammaliitto.s. 9 -18
Leskelä, Leealaura 2015. Selkopuhe ja ääneen lukeminen. eKirjassa Virtanen, H. (toim.) Selkeää ja saavutettavaa viestintää. Viisi artikkelia selkoilmaisusta. Kehitysvammaliitto. s.19 - 26
Älli, Sami 2015. Saavutettavuus ja selkokieli verkkopalveluissa. eKirjassa Virtanen, H. (toim.) Selkeää ja saavutettavaa viestintää. Viisi artikkelia selkoilmaisusta. Kehitysvammaliitto. s. 27 - 38
Lisäksi aihetta tukevaa oheismateriaalia:
Huuhtanen, K. 2012. Mitä kommunikointi on. Teoksessa Huuhtanen, K. (toim.) Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät Suomessa vuosituhannen vaihteessa. Helsinki: Kehitysvammaliitto ry, 11–24. (kirjaa ei ole e-kirjana, voit hypätä yli sivut 32-47, 73-83)
Papunet-verkkosivut. Etenkin Tietoa-sivut ja Puhetta tukeva kommunikointi (AAC) -sivut.
Lisälukemistoa kiinnostuneille (ei kysytä tentissä):
Launonen, K. 1998. Kehitysvammaisuuteen liittyviä kielen ja kommunikoinnin piirteitä. Teoksessa Launonen K. & Korpijaakko Huuhka A-M. (toim.) Kommunikoinnin häiriöt: syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteita. Lahti: Helsingin yliopisto, 143–166.
Merikoski, H. 2001. Nopea piirroskuvakommunikointi (Quick Drawing Communication System). Teoksessa Huuhtanen, K. (toim.) Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät Suomessa vuosituhannen vaihteessa. Helsinki: Kehitysvammaliitto, 66– 75.
CP-vamman vaikutus puheeseen, kieleen ja kommunikaatioon. Teoksessa Launonen, K. & Korpijaakko-Huuhka, A-M. (toim.) Kommunikoinnin häiriöt: syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteita. Lahti: Helsingin yliopisto, 95–118.
Tetzchner, von, S. & Martinsen, H. 2000. Johdatus puhetta tukevaan ja korvaavaan kommunikointiin. 2.painos. Helsinki: Hakapaino Oy.
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot, videot, etäluento, itsenäiset harjoitukset, tentti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on sähköinen open book-tentti ja siinä on neljä osiota. Tentin osiot aukeavat itsin “Resurssit ja aktiviteetit” -otsikon alta.
HUOM! Älä avaa tentin osioita alta ennen kuin olet tekemässä sitä. Avaaminen lasketaan yrityskerraksi. Tee kaikki neljä osiota. Voit suorittaa tentin, kun olet opiskellut kurssin asiat.
Tee tentti viimeistään 12.4.2024 mennessä, niin ehdit saada arvioinnin kevään 2024 aikana.
Tentin materiaalit ovat kurssin sisällöt ja linkkien takaa löytyvä oheislukemisto (etenkin Papunetin materiaalit).
Tentin jokaista osiota voi yrittää 2 kertaa ja materiaalit saa olla tentissä mukana. Tentin jokaisessa osiossa on 20 minuutin aikaraja. Tentin neljännessä osassa kysytään viittomia, joten valmistaudu ymmärtämistehtävään kurssimateriaalien avulla.
Odota rauhassa, että tentin palautus latautuu lopuksi.
Tentin arviointi on 1-5. Vastaa jokaiseen tentin tehtävään ohjeen mukaan. Monivalintatehtävissä valitaan yksi vaihtoehto.
Pisteytys, tentin kokonaismaksimipisteet ovat 63 pistettä. Hyväksyttyyn suoritukseen tarvitaan 30 pistettä.
Pisteasteikko itsissä.
Tentin lopuksi voit vastata palautekysymykseen koko kurssista. Se on vapaaehtoinen, nimetön, eikä siinä ole aikarajaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssin Innopedan mukaisena tavoitteena on saada opiskelijat innostumaan aiheesta ja hakeutumaan aktiivisesti tiedon lähteille. Tästä aiheesta kaikkea ei pysty yhdellä kurssilla opettamaan, mutta kurssi ohjaa opiskelijat hakemaan tietoa luotettavista lähteistä sekä vinkkaa hyvää asennetta – kaikilla on oikeus kommunikoida ja siihen löytyy paljon konsteja.
Innopedan mukaiset osaamiskompetenssit tällä kurssilla ovat:
Aloitekyky = opiskelija pystyy kertomaan harkka/työpaikassa erilaisista puhetta tukevista ja korvaavista menetelmistä, näyttämään mallia muille.
Luovuus = opiskelija osaa käyttää erilaisia menetelmiä luovasti yksilöllisten asiakkaiden kanssa, opiskelijalle kehittyy valmius ajatella toisin, opiskelijalla on hyvä asenne kokeilemiseen sekä rohkeus olla vuorovaikutuksessa.
Tiimityö = opiskelija osaa tehdä moniammatillista yhteistyötä tiimissä ja tietää sen merkityksen esimerkiksi kommunikaatio-ohjauksen hakemisessa.
Kriittinen ajattelu = opiskelija osaa asettua asiakkaan asemaan, opiskelija pystyy kyseenalaistamaan monia vallitsevia käytäntöjä, opiskelija ymmärtää kommunikaation ja vuorovaikutuksen tärkeyden kaikille, myös puhumattomille (olemuskieli) henkilöille.
Verkosto-osaaminen = opiskelija osaa hakea neuvoja moniammatillisista verkostoista ja järjestöistä, opiskelija tietää keihin voi ottaa yhteyttä, kun tarvitsee lisää tietoja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollinen AHOT: Hyväksilukua haetaan ja päätökset tehdään Pepissä. Katso ohjeet opiskelijan Peppi-ohjeesta (ohje löytyy Messistä hakusanalla). Opiskelija tekee ns. korvaavuushakemuksen, eli kohta 9.4. Hakemuksen käsittelijäksi merkitään koulutusvastaava (vuonna 2024: Olli Toivonen).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus on 1 op eli 27 h opiskelijan työtä.
(Vapaaehtoinen aloitus, Zoom, 1 h)
Startti: info, lukeminen, linkit, video (1 min), noin 1 h
Palvelut: lukeminen, linkit, video (6 min), tehtävä, noin 2 h
VaKoMe: video (3 min), havainnointi, tehtävä, pohdinta, noin 15 min
Selkokieli: lukeminen, tehtävät, artikkelit tenttiin, noin 8,5 h
Avusteinen: videot (useita, valitse muutama, 1 h), tehtävä, video (2 min), noin 1h
Apuvälineet: tehtävä, noin 1 h
Kuvat: lukeminen, linkit, tehtävä, noin 1,25 h
Kirjoitus: lukeminen, videot (2 min, 2 min), piirtäminen itse tehtävä, noin 15 min
Esineet: lukeminen, video (5 min), noin 30 min
Ei-avusteinen: lukeminen, tehtävät, noin 30 min
Tukiviittomat: video (2 min, 2 min, 14 min, 3 min, 4 min), tehtävä, video (6 min), noin 3 h
Haptiisit: lukeminen, tehtävä, noin 30 min
Olemuskieli: lukeminen, video (2 min), noin 15 min
Tentti: kesto 80 min, materiaalien luku, opitun omaksuminen, 7 h
Sisällön jaksotus
Kurssi alkaa 15.1.2024. Kurssi päättyy 15.5.2024.
Opintojakso opiskellaan itsenäisesti 15.1-15.4.2024 välisenä aikana. Opiskelija merkitsee itslearning alustalla tehtävät suoritetuksi oman etenemisensä mukaisesti.
Opintojakson päättää sähköinen open book tentti, joka tulee suorittaa itslearning alustalla viimeistään 12.4.2024.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tavoitat opettajan itsin Startin keskustelupalstan kautta.
Kysy, jos tulee pulmia tai jokin ei toimi. Laita myös vinkkejä, jos löydät aiheeseen liittyvää uutta materiaalia, jonka ajattelet kiinnostavan muitakin opiskelijoita.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi on 1-5 ja sama kuin tentissä.
Pisteytys tentin mukaan. Maksimipisteet ovat 63 pistettä. Hyväksyttyyn suoritukseen tarvitaan 30 pistettä.