Sosiaalityön eettiset kysymyksetLaajuus (5 op)
Tunnus: 7081166
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.
Sisältö
- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 27.04.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Ilkka Uusitalo
- Liisa Pirinen
Ryhmät
-
PSOSS21VSosionomi (AMK), Turku, verkko S21
Tavoitteet
Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.
Sisältö
- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio
Oppimateriaalit
Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Talentia 2017: Arki, arvot ja etiiikka -Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet :saatavilla https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf
Opetusmenetelmät
Ryhmätyöskentely
Yksintyöskentely
Luento-opetusperteinen
Keskusteluperusteinen
Kirjallisuusperusteinen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkko-oppiminen
Tutkiva oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä 4 op (Hyl./Täydennettävä, T1-K5).
Tehtävän palautus 1. palautus 26.5.2023 2. palautus 11.8. ja 3. palautus 27.10.2023.
Ennakkotehtävät ennen kontaktiopetusta sekä kontaktiverkko-opetus 1 op
Sisällön jaksotus
Opetus torstaisin klo 16.00-18.00, vko 17-21
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Ennakkotehtävät ennen jokaista kertaa
27.4. klo 16.00-18.00 Jakson aloitus ja oppimistehtävän ohjeistus. Mitä etiikalla tarkoitetaan? sosiaalialan etiikka, eettinen reflektioprosessi , IU
4.5. klo 16.00-18.00 Asiakastyötason eettisiä kysymyksiä, LP
11.5. klo 16.00-18.00 Työyhteisötason eettisiä kysymyksiä,LP
25.5. klo 17.00-19.00 Oppimistehtävän purku, (kahdessa ryhmässä) IU
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 4 op.
1. Palautus .2023 2. Palautus .2023, 3. Palautus .2023.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 17.03.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Ilkka Uusitalo
- Liisa Pirinen
Ryhmät
-
PSOSTS21Sosionomi (AMK), Turku, S21
Tavoitteet
Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.
Sisältö
- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio
Oppimateriaalit
Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Talentia 2017: Arki, arvot ja etiiikka -Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet :saatavilla https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf
Opetusmenetelmät
Ryhmätyöskentely
Yksintyöskentely
Luento-opetusperusteinen
Keskusteluperusteinen
Kirjallisuusperusteinen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tutkiva oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävän 1. palautus 14.4.2023
Toinen palautuskerta 19.5.2023
ja kolmas palautuskerta 15.9.2023
Sisällön jaksotus
Opetus tiistaisin vko 11-15
Ennakkotehtävät ennen jokaista kertaa
14.3.2023 klo 9.00-11.30 Jakson aloitus ja oppimistehtävän ohjeistus. Mitä etiikalla tarkoitetaan? IU
klo 12.30 -14.00 Reflektioprosessi, LP
21.3. klo 9.00-11.30 Asiakastyötason eettisiä kysymyksiä, LP, 12.30-14.00 Itsenäistä työskentelyä oppimistehtävän parissa
28.3. klo 9.00-11.30 Työyhteisötason eettisiä kysymyksiä LP, 12.30-14.00 Itsenäistä työskentelyä oppimistehtävän parissa
4.4. klo 9.00-11.30 Yhteiskuntatason eettisiä ongelmia; Itsenäistä työskentelyä oppimistehtävän parissa, 12.30-14.00 aamupäivän tehtävän purkua /IU
11.4. klo 9.00-14.00 Oppimistehtävän purku kolmessa ryhmässä IU, LP, KR
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 4 op.
Hyl/Täydennettävä, T1-K5.
1. Palautus 2. Palautus, 3. Palautus .
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
07.11.2022 - 25.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Ilkka Uusitalo
- Liisa Pirinen
Ryhmät
-
PSOSK21VSosionomi (AMK), Salo, verkko K21
Tavoitteet
Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.
Sisältö
- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio
Oppimateriaalit
Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Talentia 2017: Arki, arvot ja etiiikka -Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet :saatavilla https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf
Opetusmenetelmät
Verkkotyöskentely
Webinaarityöskentely
Itsenäinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkkopedagogiikka
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä 4 op (Hyl./Täydennettävä, T1-K5).
Ennakkotehtävät ennen kontaktiopetusta sekä kontaktiverkko-opetus 1 op
Sisällön jaksotus
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Ennakkotehtävät ennen jokaista kertaa
ma 7.11. klo 8.00-10.00 Jakson aloitus ja oppimistehtävän ohjeistus. Mitä etiikalla tarkoitetaan? sosiaalialan etiikka, eettinen reflektioprosessi , IU
ma 14.11. klo 8.00-10.00 Asiakastyötason eettisiä kysymyksiä, LP
ma 21.11 klo 8-10 Työyhteisötason eettisiä kysymyksiä,LP
ma 28.11.klo 8.00-10.00 Yhteiskuntatason eettisiä kysymyksiä, IU
ma 5.12. klo 8.00-10.00 Oppimistehtävän purku,IU, LP
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 4 op.
1. Palautus 16.12.2022 (2. Palautus 27.1.2023, 3. Palautus 3.3.2023).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
31.10.2022 - 25.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Ilkka Uusitalo
- Liisa Pirinen
Ryhmät
-
PSOSTK21Sosionomi (AMK), Turku, K21
Tavoitteet
Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.
Sisältö
- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio
Oppimateriaalit
Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. Jyväskylä: PS-kustannus.
Talentia 2017: Arki, arvot ja etiiikka -Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet, :saatavilla https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf
Opetusmenetelmät
Ryhmätyöskentely
Yksintyöskentely
Luento-opetusperteinen
Keskusteluperusteinen
Kirjallisuusperusteinen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op.
Oppimistehtävä 4 op.
Sisällön jaksotus
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
ti 8.11.klo 9.00-11.30 Jakson aloitus ja tehtävän ohjeistaminen, Mitä etiikka on? Sosiaalialan etiikasta, IU
klo 12.30-14.00 Eettinen reflektioprosessi, LP
ti 15.11. klo 9.00-14.00 Yhteiskuntatason eettisiä kysymyksiä, IU, (klo 9.00-11.30 itsenäistä työskentelyä), lähiopetus klo 12.30-14.00.
ti 22.11. klo 9.00-11.30 Asiakastyö- ja työyhteisötason eettisiä kysymyksiä, (klo 12.30-14.00 itsenäistä työskentelyä) LP
ti 29.11. klo 9.00-14.00 Oppimistehtävän purku, LP, IU
ti 13.12. klo 9.00-14.00 Oppimistehtävän purku, LP, IU
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 4 op.
Hyl/Täydennettävä, T1-K5.
1. Palautus 16.12.2022 (2.Palautus 27.1.2023, 3.Palautus 3.3.2023).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Ilmoittautumisaika
11.12.2021 - 26.04.2022
Ajoitus
26.04.2022 - 05.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Ilkka Uusitalo
- Anne Merta
Vastuuopettaja
Anne Merta
Ryhmät
-
PSOSS20VSosionomi (AMK), Turku, verkko S20
Tavoitteet
Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.
Sisältö
- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio
Oppimateriaalit
Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Opetusmenetelmät
Verkkotyöskentely
Webinaarityöskentely
Itsenäinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkkopedagogiikka
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jaksotehtävä 4 op (hyl., T1-K5), 1. palautus 24.5.2022. palautus 19.8.2022 3. palautus 23.9.2022
Ennakkotehtävät ennen kontaktiopetusta sekä kontaktiverkko-opetus 1 op
Sisällön jaksotus
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti. Toteutus tistaisin klo 16.00-18.00
Ennakkotehtävät ennen jokaista kertaa
26.4 2022 klo 16.00-18.00 Jakson aloitus, Eettinen reflektioprosessi, IU, AM
3.5. 2022 klo 16.00-18.00 Asiakastyö- ja työyhteisötason eettisiä kysymyksiä, AM
10.5. 2022 klo 16.00-18.00 Yhteiskuntatason eettisiä kysymyksiä, IU
17.5.2022 klo 16.00-18.00 Jaksotehtävän purku,, IU, AM
24.5.2022 klo 16.00-18.00 Jaksotehtävän purku, IU, AM
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava jaksotehtävä 4 op.
1. palautus 24.5.2022. palautus 19.8.2022 3. palautus 23.9.2022
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 28.03.2022
Ajoitus
21.03.2022 - 17.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Ilkka Uusitalo
- Anne Merta
Vastuuopettaja
Anne Merta
Ryhmät
-
MSOSSS20Sosionomi, monimuoto, Salo
-
PSOSTS20Sosionomi (AMK), Turku, S20
-
MSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
-
PSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, K20
Tavoitteet
Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.
Sisältö
- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio
Oppimateriaalit
Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävän I palautus 11.4.2022
Oppimistehtävän II palautus 11.5.2022
Oppimistehtävän III palautus 20.8.2022
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Yksilötehtävä
Seminaarityöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op
Oppimistehtävä 4 op
Sisällön jaksotus
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Kaikki opetus toteutuu maanantaisin viikoilla 12-15. Oppimisympäristönä Itslearning
21.3.2022 klo 8.15-11.30Opintojakson aloitus ja tehtävän anto . Eettinen reflektioprosessi. IU, AM 12.30-15-45 Itsemääräämisoikeuteen liittyvät eettiset kysymykset / SU
28.3.2022 klo 8.15-11.30 ( Zoomissa)Yhteiskuntatason eettiset kysymykset /IU ja 12.30-15.45 Eettinen kuormittuminen,työntekijä ja työyhteisötaso /AM
4.4.2022 klo 8-15-16 (Kupittaan kampuksella) Opintojakson oppimistehtävän purku, ryhmät 1-2, IU, AM
11.4.2022 klo 8.15-16 (Kupittaan kampuksella) Opintojakson oppimistehtävän purku, ryhmät 3-4, IU, AM
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä Hylätty- T1-K5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1-2= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä ja kykenee jossain määrin eettiseen reflektioon. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3-4= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee hyvin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon kiitettävästi. Opiskelija edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta