Siirry suoraan sisältöön

Suunnitelmallinen asiakastyö ja palveluohjausLaajuus (5 op)

Tunnus: 7081239

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen ja kuntoutuksen palvelujärjestelmän perusteet

Sisältö

Sisältö:
- palveluohjauksen perusteet, prosessi ja eri mallit
- asiakastyön prosessi: työ ja toimintakykyisyyden arviointi, kuntoutussuunnitelma, toteutus, arviointi ja dokumentointi
- tietoturva
- vammaistyö ja kuntoutuksen palvelujärjestelmä

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 22.02.2022

Ajoitus

14.02.2022 - 22.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Juha Knuuttila
Ryhmät
  • PSOSS21V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen ja kuntoutuksen palvelujärjestelmän perusteet

Sisältö

Sisältö:
- palveluohjauksen perusteet, prosessi ja eri mallit
- asiakastyön prosessi: työ ja toimintakykyisyyden arviointi, kuntoutussuunnitelma, toteutus, arviointi ja dokumentointi
- tietoturva
- vammaistyö ja kuntoutuksen palvelujärjestelmä

Oppimateriaalit

Kaikki opintojakson oppimateriaalit ovat verkko-oppimateriaaleja.

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti: 22.3.2022 klo 16-16.30
----
1.Uusintatentti verkossa xx
2.Uusintatentti verkossa: xx
----

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Viikkotehtävien (3) tekeminen: Yksilö- ja tiimiopiskelu sekä vertaisopiskelutapaaminen / opettajaohjaus
Yksilötehtävän tekeminen
Tenttiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viikkotehtävät: 24t/tehtävä = yht. 81t
Kirjaamistehtävän tekeminen opiskelijatiimissä: 40t
Kertaus ja tenttiminen 12t

Sisällön jaksotus

Ti 15.2.2022 klo 16-18 Opintojakson aloitus: Opiskelun tavoitteet, tiimijaot, opiskelutapa, ohjaus.
----
Ti-Ti 15.2.-1.3.2022 Viikkotehtävän 1. Asiakastyön suunnittelu ja toimintakyvyn arviointi. Yksilö- ja tiimityöskentely.
Ti 1.3.2022 klo 16-18 Viikkotehtävän 1. käsittely
----
Ti-Ti 1.- 8.3.2022 Viikkotehtävän 2.Vammaistyön ja kuntoutuksen palvelujärjestelmä. Yksilö- ja tiimityöskentely
Opettajapalaute
----
Ti-Ti 8.-15.3.2022 Viikkotehtävän 3.Palveluohjauksen perusteet ja tietoturva. Yksilö- ja tiimityöskentely
Ti 15.3.2022 klo 16-18 Viikkotehtävien 2. ja 3. käsittely
----
Ti 22.3.2022 klo 16-16.30 TENTTI / Juha (uusinta-ajat löydät toteutussuunnitelman alaosasta)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimisympäristönä toimii Itslearning. Oppimisympäristöstä löytyvät myös Zoom-tapaamislinkit.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain välttävästi kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tunnista erilaisia asiakassuunnitelmia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain pintapuolisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tunnistaa vain pintapuolisesti erilaisia asiakassuunnitelmia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- tuntee kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- tuntee laaja-alaisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä
- tuntee erilaisia asiakassuunnitelmia ja niiden käyttöä
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja tuntee niiden haasteita

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 11.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 20.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Liisa Pirinen
  • Sirppa Kinos
Ryhmät
  • PSOSTS21
    Sosionomi (AMK), Turku, S21

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen ja kuntoutuksen palvelujärjestelmän perusteet

Sisältö

Sisältö:
- palveluohjauksen perusteet, prosessi ja eri mallit
- asiakastyön prosessi: työ ja toimintakykyisyyden arviointi, kuntoutussuunnitelma, toteutus, arviointi ja dokumentointi
- tietoturva
- vammaistyö ja kuntoutuksen palvelujärjestelmä

Oppimateriaalit

Oppimateriaali julkaistaan jakson aloituksessa.

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely
Tiimityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

14.2.2021 klo 10-10.20.
Maaliskuun ja toukokuun koulutusohjelman uuusintatenttipäivät 2022.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä 1 op.
Its tentti 1 op. Tenttimateriaalina on kaikki viikkotehtävien materiaali.
Lähiopetus ja viikkotehtävät 3 op.

Sisällön jaksotus

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Opetus toteutetaan lähiopetuksena, 100 % läsnäolo välttämätön. MUUTOS 5.1.22 KORONAOHJEIDEN MUKAISESTI SIIRRETÄÄN VERKKO-OPETUKSEKSI!

Viikot 2-7
lähipäivä on maanantai ja tiistai,
tiistai on itsenäisen työskentelyn/tiimityöskentelyn päivä

Viikko 2 ma 10.1. klo 10 -11.30 koko ryhmälle jakson aloitus: ryhmien ja tiimien jako, orientaatio työskentelyyn, kirjallisen tehtävän ja ensimmäisen viikkotehtävän aloitus. https://turkuamk.zoom.us/j/62085081803?from=addon
Klo 12.30-15.45 alkaa tiimien oma työskentely
Viikko 3 ma 17.1. Viikkotehtävän 1. purku a-ryhmä klo 9 -11.30 ja b-ryhmä klo 12.30-15.00
Viikko 4 ma 24.1. Viikkotehtävän 2. purku: a-ryhmä klo 9 -11.30 ja b-ryhmä klo 12.30-15.00
Viikko 5 ma 31.1. Viikkotehtävän 3. purku: a-ryhmä klo 9 -11.30 ja b-ryhmä klo 12.30-15.00
Viikko 7 ma 14.2. Its- tentti klo 10-10.20 (edellytys osallistumiseen on, että yksilötyönä laadittu oppimistehtävä on palautettu 13.2.)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimistehtävän palautus siis 13.2 mennessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti (1 op) T1-K5.
Oppimistehtävä (1 op) Hyväksytty-Täydennettävä.
Tiimityöskentely ja lähiopetuspäivät osallistuminen 100% (3 op).

Hylätty (0)

Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain välttävästi kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tunnista erilaisia asiakassuunnitelmia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain pintapuolisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tunnistaa vain pintapuolisesti erilaisia asiakassuunnitelmia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- tuntee kuntoutuksen palvelujärjestelmän
-tuntee palveluohjauksen prosessin
-tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
-ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- tuntee laaja-alaisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmän
-tuntee palveluohjauksen prosessin
-tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä
- tuntee erilaisia asiakassuunnitelmia ja niiden käyttöä
-ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja tuntee niiden haasteita

Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 06.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 01.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Juha Knuuttila
Ryhmät
  • PSOSK21V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K21

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen ja kuntoutuksen palvelujärjestelmän perusteet

Sisältö

Sisältö:
- palveluohjauksen perusteet, prosessi ja eri mallit
- asiakastyön prosessi: työ ja toimintakykyisyyden arviointi, kuntoutussuunnitelma, toteutus, arviointi ja dokumentointi
- tietoturva
- vammaistyö ja kuntoutuksen palvelujärjestelmä

Oppimateriaalit

Kaikki opintojakson oppimateriaalit ovat verkko-oppimateriaaleja.

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti: 4.10 klo 8-8.30
----
1.Uusintatentti verkossa 3.11 klo 16-16.20
2.Uusintatentti verkossa: Kevätlukukausi 2022 (tarkempi ajankohta ilmoitetaan loppusyksyllä 2021)
----

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Viikkotehtävien (3) tekeminen: Yksilö- ja tiimiopiskelu sekä vertaisopiskelutapaaminen / opettajaohjaus
Yksilötehtävän tekeminen
Tenttiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viikkotehtävät: 24t/tehtävä = yht. 81t
Yksilötehtävän tekeminen 40t
Kertaus ja tenttiminen 12t

Sisällön jaksotus

Ma 30.8.2021 klo 8-10 Opintojakson aloitus: Opiskelun tavoitteet, tiimijaot, opiskelutapa, ohjaus.
----
Ma-Ma 30.8-.6.9.2021 Viikkotehtävän 1. Asiakastyön suunnittelu ja toimintakyvyn arviointi. Yksilö- ja tiimityöskentely.
Ma 6.9.2021 klo 8-10 Viikkotehtävä 1. käsittely
----
Ma-Ma 6.-.20.9.2021 Viikkotehtävän 2.Vammaistyön ja kuntoutuksen palvelujärjestelmä. Yksilö- ja tiimityöskentely
Ma 20.9.2021 klo 8-10 Viikkotehtävä 2. käsittely
----
Ma-Ma 20.-27.1.2021 Viikkotehtävän 3.Palveluohjauksen perusteet ja tietoturva. Yksilö- ja tiimityöskentely
Ma 27.10.2021 klo 8-10 Viikkotehtävä 3. käsittely
----
4.10 klo 8-8.20 Verkkotentti / Juha (uusinta-ajat löydät toteutussuunnitelman alaosasta)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimisympäristönä toimii Itslearning. Oppimisympäristöstä löytyvät myös Zoom-tapaamislinkit.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain välttävästi kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tunnista erilaisia asiakassuunnitelmia

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain pintapuolisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tunnistaa vain pintapuolisesti erilaisia asiakassuunnitelmia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- tuntee kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- tuntee laaja-alaisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä
- tuntee erilaisia asiakassuunnitelmia ja niiden käyttöä
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja tuntee niiden haasteita

Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 23.02.2021

Ajoitus

16.02.2021 - 01.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 27

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Juha Knuuttila
Ryhmät
  • PSOSS20V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S20

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen ja kuntoutuksen palvelujärjestelmän perusteet

Sisältö

Sisältö:
- palveluohjauksen perusteet, prosessi ja eri mallit
- asiakastyön prosessi: työ ja toimintakykyisyyden arviointi, kuntoutussuunnitelma, toteutus, arviointi ja dokumentointi
- tietoturva
- vammaistyö ja kuntoutuksen palvelujärjestelmä

Oppimateriaalit

Kaikki oppimateriaali on digitaalista. Oppimateriaali julkaistaa opintojakson aloituspäivänä.

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

16.03.2020 klo 18.00 Verkkotentti
Uusintatentti 1. 21.4.2021 klo 16-16.20
Uusintatentti 2. Syyskuu 2021. Tarkempi päivä ilmoitetaan kevään aikana.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opettaja-alustukset
Itsenäinen työskentely
Tiimityöskentely
Opintojakson opiskelijoiden vertaistukitapaamiset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Verkkototeutus on pakollinen suoritustapa Sosionomi (AMK) verkkotutkintoa suorittavalle opiskelijalle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Henkilökohtainen kirjaamistehtävä
Viikkotehtävien opiskelu ja suorittaminen tiimissä

Sisällön jaksotus

1) Tiistai 16.02 klo 16.30-18.30: opintojakson aloitus: tavoitteet, sisällys, viikkotehtävä 1. luento
2) 16.02.-02.03: itsenäinen ja tiimiopiskelu
3) Tiistai 02.03 klo 16.30-18.30 Zoom-tapaaminen: viikkotehtävän 2. käsittely
4) 02.03.-09.03: itsenäinen ja tiimiopiskelu
5) Tiistai 09.03 klo 16.30-18.30 Zoom-tapaaminen: viikkotehtävän 3. käsittely
6) 02.03.-09.03: itsenäinen ja tiimiopiskelu
7) Tiistai 16.03 klo 16.30-18.30 Zoom-tapaaminen: opintojakson opiskeluteemojen yhteenveto; tentti

Arviointiasteikko

H-5