Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BZ36
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija- tuntee varhaiskasvatuksen perusteet ja tietää miten tavoitteellista toimintaa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan.-tietää miten luodaan lapsen kehitystä tukeva oppimis- ja kasvuympäristö.-osaa huomioida hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa.-osaa ryhmän ohjauksen perusteet.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen työ- ja toimintatavat: lapsen osallisuus, varhaiskasvatuksen pedagogiikka
- oppimisen alueet
- pedagoginen suunnittelu ja dokumentointi
- kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus
- lapsiryhmän toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 06.04.2023
Ajoitus
30.03.2023 - 27.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 19
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Marika Kouki
Ryhmät
-
PSOSS21VSosionomi (AMK), Turku, verkko S21
Tavoitteet
Opiskelija- tuntee varhaiskasvatuksen perusteet ja tietää miten tavoitteellista toimintaa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan.-tietää miten luodaan lapsen kehitystä tukeva oppimis- ja kasvuympäristö.-osaa huomioida hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa.-osaa ryhmän ohjauksen perusteet.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen työ- ja toimintatavat: lapsen osallisuus, varhaiskasvatuksen pedagogiikka
- oppimisen alueet
- pedagoginen suunnittelu ja dokumentointi
- kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus
- lapsiryhmän toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Oppimateriaalit
Raportissa käytettäviä lähteitä mm:
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus. Myös uudempi painos käy.
- Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino Oy.
- Koivula M., Siippanen A. & Eerola-Pennanen P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino Oy. Tai uudempi.
- Opetushallitus. 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022.
- Lisäksi opiskelijat käyttävät raportissa omaan ohjaustuokioon liittyvää tietoperustaa lapsen kehityksestä ja materiaalia, mihin ohjattu toiminta perustuu ja miksi (vähintään kaksi itse valittua lähdettä).
Opetusmenetelmät
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Oppimistehtäviin perustuva oppiminen
Opettajajohtoinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus, ohjaustilanteen suunnittelu ja toteutus lapsiryhmälle ja siihen liittyvä kirjallinen raportti 4 op
Ennakkotehtävä 1 op
Sisällön jaksotus
Jakson lähiopetus on torstaisin klo 16 -18
to 30.3. klo 16 -18
Jakson aloitus; Jakson tavoitteet ja tehtävät, ennakkotehtävän purku (palauta tehtävä 29.3. mennessä Itsiin)
- Varhaiskasvatussuunitelman perusteisiin 2022 ja Sosiaalipedagoginen työote-materiaaliin perehtyminen ennen verkko-opetusta. Tarkastelun alla oppimiskäsitys, oppimisympäristön ulottuvuudet, lasten osallisuus, vuorovaikutuksen merkitys ja sosiaalipedagoginen työote
*************************************************
to 6.4. klo 16 -18
Oppimisen alueet tutuiksi, (toiminnallisia harjoituksia, lauluja, leikkejä, loruja). Käydään läpi tavoitteellisen toiminnan suunnittelua, pari käynnistää oman ohjauksensa suunnittelun.
************************************************
to 13.4. klo 16- 18
Lapsiryhmän ohjaaminen, kokopäiväpedagogiikka (EDUcare-malli) ja toiminnan ped. dokumentointi.
***************************************************
to 20.4. klo 16 -18
Ei verkko-opetusta, sillä opiskelijat tekevät tällä viikolla lapsiryhmän ohjaamisen päiväkodissa
*****************************************************
to 27.4. klo 16 -18
Ohjaustuokioiden purku (videoiden kartseleminen) kahdessa ryhmässä ja vertaispalaute, opettajan palaute
- Opetuksessa 100% läsnäolo.
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arvosana muodostuu paritehtävänä työstetystä raportista T1-K5.
Opiskelijapari antaa suullista palautetta toiselle parille ohjaustuokiosta, jota katsotaan yhdessä videoilta.
Raportin 1. palautuspäivä on 4.5.2023
Raportin 2. palautuspäivä on 18.5.2023
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja harjoittelee tavoitteellisen toiminnan suunnittelua ja toteutusta lapsiryhmälle.
- Opiskelijalla on lapsiryhmän ohjaamisessa ja ohjausvuorovaikutuksessa kehitettävää. Lasten osallisuus ja oppimisen alueiden hyödyntäminen näkyy osittain hänen toiminnassaan.
- Opiskelijan työskentelyssä toiminnan arviointi ja sen pedagoginen dokumentointi lasten kanssa ei vielä toteudu
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa, vaikkei lasten osallisuus ja oppimisen alueet lapsiryhmän ohjauksessa vielä täysin kohtaa.
- Opiskelijan ohjausvuorovaikutus on hyvää ja hän ottaa toiminnassa huomioon lasten aloitteet.
- Opiskelija onnistuu toiminnan arvioinnissa ja dokumentoinnissa yhdessä lasten kanssa ja tukee lasten oppimaan oppimista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa.
- Opiskelija soveltaa eri oppimisen alueita ja ohjausvuorovaikutuksessa korostuu lasten osallisuus ja lapsilähtöinen työskentelyote.
- Opiskelija arvioi lasten kanssa toimintaa monipuolisesti dokumentoiden ja tukien lasten oppimaan oppimista
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 17.02.2023
Ajoitus
10.02.2023 - 10.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Marika Kouki
Ryhmät
-
PSOSTK21Sosionomi (AMK), Turku, K21
-
PSOSTS21Sosionomi (AMK), Turku, S21
Tavoitteet
Opiskelija- tuntee varhaiskasvatuksen perusteet ja tietää miten tavoitteellista toimintaa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan.-tietää miten luodaan lapsen kehitystä tukeva oppimis- ja kasvuympäristö.-osaa huomioida hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa.-osaa ryhmän ohjauksen perusteet.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen työ- ja toimintatavat: lapsen osallisuus, varhaiskasvatuksen pedagogiikka
- oppimisen alueet
- pedagoginen suunnittelu ja dokumentointi
- kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus
- lapsiryhmän toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Oppimateriaalit
Raportissa käytettäviä lähteitä mm:
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus. Myös uudempi painos käy.
- Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino Oy.
- Koivula M., Siippanen A. & Eerola-Pennanen P. (toim.) 2017 tai 2022. Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino Oy.
- Opetushallitus. 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022.
- Lisäksi opiskelijat käyttävät raportissa omaan ohjaustuokioon liittyvää tietoperustaa lapsen kehityksestä ja materiaalia, mihin ohjattu toiminta perustuu ja miksi (vähintään kaksi itse valittua lähdettä).
Opetusmenetelmät
Pari- ja ryhmätyöskentely
Oppimistehtäviin perustuva oppiminen
Opettajajohtoinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op
Ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi lapsiryhmälle ja siihen liittyvä kirjallinen raportti 3 op
Ennakkotehtävä 1 op
Sisällön jaksotus
Jakson lähipäivä on perjantaisin kampuksella
pe 10.2.2023 kampuksella
Jakson aloitus klo 12:30 - 13:15 (MK, TS)
Lapsiryhmän ohjaaminen klo 13:15 - 14:30 (TS)
Vasun oppimisen alueet klo 14:45 - 16:00 (MK)
*****************************************************************************************
pe 17.2.2023 kampuksella
klo 9:00-12:00 Työpajatyöskentelyä kahdessa ryhmässä: musiikki ja liikunta, kieli ja draama (MK,TS); klo 13:00-15:00 Omien toimintasuunnitelmien valmistelu ohjaustuokiota varten käynnistyy (MK, TS) Opettajat mukana klo 13:00 - 13:30 (käydään suunnittelulomake läpi) Sen jälkeen työparit aloittavat työskentelynsä mukana tuomiensa ja luokan materiaaleja hyödyntäen. Tunnin lopussa opiskelijat esittelevät alustavan suunnitelmansa toisilleen ja palauttavat alustavan ohjaussuunnitelman Itsiin.
****************************************************************************************
viikolla 8 itsenäisen työskentelyn viikko parin kanssa: ohjausharjoitukset lapsiryhmissä kentällä
*****************************************************************************************
pe 3.3. kampuksella
klo 9:00-11:30 Vasuun liittyvän ennakkotehtävän purku (MK,TS)
klo 12:30 - 15:00 Työpajatoimintaa: oman luovan ilmaisun vahvistamista (MK,TS)
*****************************************************************************************
10.3.2022 kampuksella
klo 9:00 - 12:00 Ohjaustuokioiden purku kahdessa ryhmässä (MK, TS)
klo 13:00 - 13:45 vierailijat Raision varhaiskasvatuksesta ja 14:00 - 15:00 loppukeskustelu ja jakson arviointi
****************************************************************************************
- Opetuksessa 100% läsnäolo. Korvaustehtäviä voi tehdä vain kahdelta (sairauden takia) opetuspäivältä. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arvosana muodostuu paritehtävänä työstetystä raportista T1-K5. Tehtävän ohjeistus Itsissä.
Opiskelija antaa suullista palautetta toisille opiskelijoille ohjatuista toimintahetkistä, joita katsotaan yhdessä videoilta.
Raportin 1. palautuspäivä on 13.3.2023
Raportin 2. palautuspäivä on 27.3.2023
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja harjoittelee tavoitteellisen toiminnan suunnittelua ja toteutusta lapsiryhmälle.
- Opiskelijalla on lapsiryhmän ohjaamisessa ja ohjausvuorovaikutuksessa kehitettävää. Lasten osallisuus ja oppimisen alueiden hyödyntäminen näkyy osittain hänen toiminnassaan.
- Opiskelijan työskentelyssä toiminnan arviointi ja sen pedagoginen dokumentointi lasten kanssa ei vielä toteudu
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa, vaikkei lasten osallisuus ja oppimisen alueet lapsiryhmän ohjauksessa vielä täysin kohtaa.
- Opiskelijan ohjausvuorovaikutus on hyvää ja hän ottaa toiminnassa huomioon lasten aloitteet.
- Opiskelija onnistuu toiminnan arvioinnissa ja dokumentoinnissa yhdessä lasten kanssa ja tukee lasten oppimaan oppimista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa.
- Opiskelija soveltaa eri oppimisen alueita ja ohjausvuorovaikutuksessa korostuu lasten osallisuus ja lapsilähtöinen työskentelyote.
- Opiskelija arvioi lasten kanssa toimintaa monipuolisesti dokumentoiden ja tukien lasten oppimaan oppimista
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 17.02.2022
Ajoitus
10.02.2022 - 10.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Kouki
- Heli Virjonen
Ryhmät
-
MSOSSS20Sosionomi, monimuoto, Salo
-
PSOSTS20Sosionomi (AMK), Turku, S20
-
MSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
-
PSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, K20
Tavoitteet
Opiskelija- tuntee varhaiskasvatuksen perusteet ja tietää miten tavoitteellista toimintaa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan.-tietää miten luodaan lapsen kehitystä tukeva oppimis- ja kasvuympäristö.-osaa huomioida hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa.-osaa ryhmän ohjauksen perusteet.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen työ- ja toimintatavat: lapsen osallisuus, varhaiskasvatuksen pedagogiikka
- oppimisen alueet
- pedagoginen suunnittelu ja dokumentointi
- kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus
- lapsiryhmän toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Oppimateriaalit
Raportissa käytettäviä lähteitä mm:
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus. Myös uudempi painos käy.
- Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino Oy.
- Koivula M., Siippanen A. & Eerola-Pennanen P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino Oy.
- Opetushallitus. 2018. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Lisäksi opiskelijat käyttävät raportissa omaan ohjaustuokioon liittyvää tietoperustaa lapsen kehityksestä ja materiaalia, mihin ohjattu toiminta perustuu ja miksi (vähintään kaksi itse valittua lähdettä).
Opetusmenetelmät
Pari- ja ryhmätyöskentely
Oppimistehtäviin perustuva oppiminen
Opettajajohtoinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op
Ohjaustilanteen suunnittelu ja toteutus lapsiryhmälle ja siihen liittyvä kirjallinen raportti 3 op
Ennakkotehtävä 1 op
Sisällön jaksotus
10.2.2022 Kampuksella
Jakson aloitus klo 9:00-10:00 (MK, HV); Vasun oppimisen alueet klo 10:15 - 12:00 (MK) klo 13:00-15:00 Lapsiryhmän ohjaaminen (HV)
*****************************************************************************************
17.2.2022 Kampuksella
klo 9:00-12:00 Työpajatyöskentelyä kahdessa ryhmässä: musiikki ja liikunta, sadut ja tarinat (MK,HV); klo 13:00-15:00 Omien toimintasuunnitelmien valmistelua ohjaustuokiota varten (MK, HV) Opettajat mukana klo 13:00 - 13:30 (käydään suunnittelulomake läpi) Sen jälkeen työparit aloittavat työskentelynsä mukana tuomiensa ja luokan materiaaleja hyödyntäen. Tunnin lopussa opiskelijat esittelevät alustavan suunnitelmansa toisilleen ja opettajille.
****************************************************************************************
viikolla 8 itsenäisen työskentelyn viikko: ohjausharjoitukset lapsiryhmissä kentällä
*****************************************************************************************
POIKKEUS! Lähipäivä on vaihdettu lasun kanssa.
Vaka on ti 1.3.2022 Kampuksella (lasu to 3.3.)
klo 9:00-11:00 Vasuun liittyvän ennakkotehtävän purku (MK,HV)
klo 12:00 - 14:00 Työpajatoimintaa: oman luovan ilmaisun vahvistamista (MK,HV)
*****************************************************************************************
10.3.2022 Zoomissa
klo 9:30 - 12:00 Ohjaustuokioiden purku kahdessa ryhmässä (MK/ HV) klo 13:00 - 13:45 vierailija kentältä ja 14:00 - 14:30 loppukeskustelu ja jakson arviointi
- Opetuksessa 100% läsnäolo. Korvaustehtäviä voi tehdä vain kahdelta (sairauden takia) opetuspäivältä. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arvosana muodostuu paritehtävänä työstetystä raportista T1-K5.
Opiskelija antaa suullista palautetta toisille opiskelijoille ohjatuista toimintahetkistä, joita katsotaan yhdessä videoilta.
Raportin 1. palautuspäivä on 11.3.2022
Raportin 2. palautuspäivä on 25.3.2022
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja harjoittelee tavoitteellisen toiminnan suunnittelua ja toteutusta lapsiryhmälle.
- Opiskelijalla on lapsiryhmän ohjaamisessa ja ohjausvuorovaikutuksessa kehitettävää. Lasten osallisuus ja oppimisen alueiden hyödyntäminen näkyy osittain hänen toiminnassaan.
- Opiskelijan työskentelyssä toiminnan arviointi ja sen pedagoginen dokumentointi lasten kanssa ei vielä toteudu
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa, vaikkei lasten osallisuus ja oppimisen alueet lapsiryhmän ohjauksessa vielä täysin kohtaa.
- Opiskelijan ohjausvuorovaikutus on hyvää ja hän ottaa toiminnassa huomioon lasten aloitteet.
- Opiskelija onnistuu toiminnan arvioinnissa ja dokumentoinnissa yhdessä lasten kanssa ja tukee lasten oppimaan oppimista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa.
- Opiskelija soveltaa eri oppimisen alueita ja ohjausvuorovaikutuksessa korostuu lasten osallisuus ja lapsilähtöinen työskentelyote.
- Opiskelija arvioi lasten kanssa toimintaa monipuolisesti dokumentoiden ja tukien lasten oppimaan oppimista