Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurisensitiivinen ja yhteisöllinen työLaajuus (5 op)

Tunnus: 7081243

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti

Sisältö

Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 18.01.2023

Ajoitus

12.01.2023 - 08.08.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 65

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kaija Penttala
  • Marjo Vähäkangas
Ryhmät
  • MSOSSS20
    Sosionomi, monimuoto, Salo
  • PSOSTS20
    Sosionomi (AMK), Turku, S20

Tavoitteet

Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti

Sisältö

Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut

Oppimateriaalit

Materiaalit jakson oppimisalustalla. Myös itsenäistä tiedonhakua.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
oppimistehtäväperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti 9.2.2023 klo 12.30-15.00
1. Uusintatentti yksilötenttinä 9.3.2023 klo 9-10.30. Ilmoittaudu sähköpostilla kaksi viikkoa etukäteen: marjo.vahakangas@turkuamk.fi
2. Uusintatentti 11.5.2023 klo 9-10.30. Ilmoittaudu sähköpostilla kaksi viikkoa etukäteen: marjo.vahakangas@turkuamk.fi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ja luennot 2 op.
Alueanalyysitehtävä 1 op.
Ryhmätentti 2 op.

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä:
12.1.-18.1.2023 Tutustu Emma Nortion lyhyeen artikkeliin "Miksi minun pitäisi sopeutua?" https://www.sosiaalipsykologit.fi/miksi-minun-pitaisi-sopeutua-monikulttuurisuus-suomalaisten-puheessa/ ja pohdi omia näkemyksiäsi sen valossa.

Jakson muut tehtäväohjeistukset, materiaalit löytyvät Itslearningistä luentojen alkaessa.

19.1.23 LIVE/Kupittaan kampus klo 9.00 -11.30 Opintojakson aloitus. Alueanalyysitehtävän käynnistys. Aluetyö.
12.30-15.45 Ryhmätyöskentely alueanalyysitehtävän parissa.

26.1.23 VERKKO-OPETUS klo 9.00-11.30 Sosiokulttuurinen innostaminen ja sosiaalipedagogikka. Klo 12.30-15.00 Sukupuolen moninaisuus ja
sukupuolisensitiivinen työote.

2.2.23 VERKKO-OPETUS klo 12.30-15 Peruskäsitteet maahanmuutosta. Monikulttuurinen osaaminen ja ohjaaminen. Klo 14-15 NMKY maahanmuuttajapalveluista asiantuntija Markku Estala.

9.2.23 VERKKO-OPETUS klo 8.15-11.30 Alueanalyysitehtävien esitykset
9.2.2023 VERKKKOTENTTI klo 12.30 -15.00 Ryhmätentti

Oppimistehtävien materiaalit, ohjeistukset palautuspäivät Itslearningissa.

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät ja luennot 2 op (hyv./hyl.)
Alueanalyysitehtävä 1 op (hyv./hyl.).
Ryhmätentti 2 op (T1-K5/hyl.). Opintojakson kaikki materiaalit (luennot, artikkelit yms.) kuuluvat tenttimateriaaliin.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelija ei osaa analysoida ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ei ymmärrä aluetyön monialaisuutta ja merkitystä eikä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä joitakin seuraavista käsitteistä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille. Hän ei kaikin osin ymmärrä vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkitystä osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän tunnistaa ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän ymmärtää ympäristön (fyysinen, sosiaalinen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 28.09.2022

Ajoitus

21.09.2022 - 23.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Olli Toivonen
  • Sirppa Kinos
Ryhmät
  • PSOSS21V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21

Tavoitteet

Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti

Sisältö

Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut

Oppimateriaalit

Materiaalit jakson oppimisalustalla. Myös itsenäistä tiedonhakua.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
luento-opetusperusteinen, oppimistehtäväperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

1. uusintatentti 12.12.22 klo 16-18 (ilmoittautuminen Sirppa Kinokselle viim. 2 viikkoa ennen sähköpostitse).
2. uusintatentti 5.4.2023 klo 16-17.30. Yksilötentti itslearningsissa. Ilmoittautumiset 2 viikkoa ennen Olli Toivoselle

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ja verkkoluennot 3 op.
Ryhmätentti 2op. Tenttiin kuuluu kaikki jakson materiaali.

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä: Tutustu artikkeliin ennen ensimmäistä tapaamista ja tee itsellesi muistiinpanoja sen keskeisistä kohdista.
Pitzer, K.A. & Streeter, C.L. 2015. Mapping Community Capitals: A Potential Tool for Social Work.


Ensimmäisen tapaamisen linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/ollitoivonen

Jakson tehtäväohjeistukset ja istuntojen linkit itslearningissa.

Varatut työajat ja verkkotyöskentelyt:
29.9.22 klo 16.00-18.00 Opintojakson aloitus (Kinos, Toivonen). Aluetyö (Toivonen)
11.10.22 klo 16.00-18.00 Sukupuolen moninaisuus ja
sukupuolisensitiivinen työote. (Teija Ryhtä Seta ry,
Toivonen)?
13.10.22 klo 16.00-18.00 Sosiokulttuurinen innostaminen ja sosiaalipedagogikka (Kinos)
18.10.22 klo 16.00-18.00 Peruskäsitteet maahanmuutosta. Monikulttuurinen osaaminen ja ohjaaminen SK
20.10.22 klo 16.00-18.00 Valvottu ryhmätentti. SK

Oppimistehtävien palautuspäivät Itslearningissa.

Tehtävien ohjeistukset ja materiaalit Itslearningissa.

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät täydennettävä/hyväksytty
Ryhmätentti H/T1-K5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelija ei osaa analysoida ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ei ymmärrä aluetyön monialaisuutta ja merkitystä eikä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä joitakin seuraavista käsitteistä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille. Hän ei kaikin osin ymmärrä vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkitystä osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän tunnistaa ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän ymmärtää ympäristön (fyysinen, sosiaalinen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.

Ilmoittautumisaika

16.05.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

02.09.2022 - 25.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

5 - 15

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Olli Toivonen
  • Sirppa Kinos
Ryhmät
  • PSOSS21V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21

Tavoitteet

Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti

Sisältö

Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut

Oppimateriaalit

Materiaalit ovat oppimisalustalla. Myös itsenäistä tiedonhakua.

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely.
Pienryhmätyöskentely.
Oppimistehtäväperusteinen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Nakamura COIL -projekti 2 op
Oppimistehtävä 1 (Sosiaalinen pääoma ja verkostotyö) 1 op
Oppimistehtävä 2 (Sukupuolen moninaisuus ja sukupuolisensitiivinen työote) 1 op
Oppimispäiväkirja 1 op

Sisällön jaksotus

Verkkotapaamiset Nakamuran yliopiston opiskelijoiden ja opettajien kanssa perjantaisin
COIL project (Collaborative Online Internation Learning).

Aloitustapaaminen Turku AMK:n opiskelijaryhmän ja opettajien kanssa ennen aloitusta Nakamuran kanssa perjantaina 9.9. klo 8-10. https://turkuamk.zoom.us/my/ollitoivonen

23.9. 8-10 Zoom Kick-off meeting with Nakamura students and staff.
30.9. Finnish time 8-10, Japan time 14-16. Group work and discussions
7.10. Finnish time 8-10, Japan time 14-16. Group work and discussions
14.10. Finnish time 8-10, Japan time 14-16. Group work and discussions

4.11. Finnish time 8-12, Japan time 14-18. Final seminar with presentations.

Viestintäkanava ja lisätietoja

-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Nakamura COIL -projekti (hyväksytty/hylätty) 2 op
Oppimistehtävä 1 (hyväksytty/täydennettävä) 1 op
Oppimistehtävä 2 (hyväksytty/täydennettävä) 1 op
Oppimispäiväkirja (hylätty /T1-K5) 1 op

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
Opiskelija ei osaa analysoida ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ei ymmärrä aluetyön monialaisuutta ja merkitystä eikä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä joitakin seuraavista käsitteistä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille. Hän ei kaikin osin ymmärrä vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkitystä osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän tunnistaa ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän ymmärtää ympäristön (fyysinen, sosiaalinen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 30.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 30.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Olli Toivonen
  • Sirppa Kinos
  • Marjo Vähäkangas
Ryhmät
  • PSOSTS21
    Sosionomi (AMK), Turku, S21

Tavoitteet

Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti

Sisältö

Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut

Oppimateriaalit

Materiaalit jakson oppimisalustalla. Myös itsenäistä tiedonhakua.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
oppimistehtäväperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti 4.10.22 klo 9-11.30. Kannettava tietokone mukaan!
1. uusintatentti yksilötenttinä Itslearningissa 15.11.22 klo 16-17.30. Ilmoittautuminen sähköpostitse 2 viikkoa ennen Sirppa Kinokselle.
2. uusintatentti 5.4.2023 klo 16-17.30 yksilötenttinä itslearningissa. Ilmoittautuminen sähköpostitse Olli Toivoselle 2 viikkoa ennen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ja luennot 3 op.

Ryhmätentti 2 op.

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä:
Tutustu etukäteen Emma Nortion lyhyeen artikkeliin "Miksi minun pitäisi sopeutua?" https://www.sosiaalipsykologit.fi/miksi-minun-pitaisi-sopeutua-monikulttuurisuus-suomalaisten-puheessa/
ennen ensimmäistä tapaamista 6.9.22 ja pohdi omia näkemyksiäsi sen valossa.

Jakson muut tehtäväohjeistukset, materiaalit läytyvät Itslearningistä luentojen alkaessa.

6.9.22 klo 8.15-11.30 Opintojakson aloitus. Peruskäsitteet maahanmuutosta. Monikulttuurinen osaaminen ja ohjaaminen.SK. Markku Estala, NMKY maahanmuuttajapalvelut.
13.9.22 9-11.30 Aluetyö. (huom! Itsissä asiaan liittyvä artikkeli ennakkomateriaalina) OT. 12.30-14 . Sosiokulttuurinen innostaminen ja sosiaalipedagogiikka. SK
20.9.22 9-11.30 Sukupuolen moninaisuus ja sukupuolisensitiivinen työote. (Seta ry /, Toivonen). VERKOSSA
20.9.22 12.30-14.00 Aluekävely osana PedaXR-pilotointia, alustus VERKOSSA.
27.9. 9-14 Aluekävely. AR materiaalinen pilotointi. OT SK (Varissuo)
4.10.22 klo 9-11.30 Ryhmätentti. SK, OT

23.10. Sosiaalinen pääoma toinen palautuspäivä
13.11. Monikulttuurisen osaamisen tehtävän toinen palautuspäivä
30.4.2023 kurssi sulkeutuu

Oppimistehtävien materiaalit, ohjeistukset palautuspäivät Itslearningissa.

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät ja luennot 3 op (hyv./hyl.). Oppimistehtävien viimeinen palautuspäivä 15.3.23.

Ryhmätentti 2 op (T1-K5/hyl.). Opintojakson kaikki materiaalit (luennot, artikkelit yms.) kuuluvat tenttimateriaaliin.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelija ei osaa analysoida ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ei ymmärrä aluetyön monialaisuutta ja merkitystä eikä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä joitakin seuraavista käsitteistä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille. Hän ei kaikin osin ymmärrä vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkitystä osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän tunnistaa ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän ymmärtää ympäristön (fyysinen, sosiaalinen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.

Ilmoittautumisaika

11.12.2021 - 28.02.2022

Ajoitus

21.02.2022 - 29.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Olli Toivonen
  • Sirppa Kinos
Ryhmät
  • PSOSTK21
    Sosionomi (AMK), Turku, K21

Tavoitteet

Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti

Sisältö

Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut

Oppimateriaalit

Materiaalit jakson oppimisalustalla. Myös itsenäistä tiedonhakua.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
oppimistehtäväperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti 22.3.22 klo 12.30-15.00
Uusintatentti yksilötenttinä yleisenä tenttipäivänä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ja luennot 2 op.
Alueanalyysitehtävä 1 op.
Ryhmätentti 2 op.

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä:
Tutustu artikkeliin ennen ensimmäistä tapaamista 1.3.22 ja tee itsellesi muistiinpanoja sen keskeisistä kohdista. Pitzer, K.A. & Streeter, C.L. 2015. Mapping Community Capitals: A Potential Tool for Social Work.

Jakson muut tehtäväohjeistukset, materiaalit läytyvät Itslearningistä luentojen alkaessa.

1.3.22 LIVE klo 9.00 -11.30 Opintojakson aloitus. Alueanalyysitehtävän käynnistys. Aluetyö. (Toivonen, Kinos)
12.30-15.45 Ryhmätyöskentely alueanalyysitehtävän parissa.

8.3.22 ZOOM klo 9.00-11.30 Sosiokulttuurinen innostaminen ja sosiaalipedagogikka (Kinos).
Klo 12.30-15.00 Sukupuolen moninaisuus ja
sukupuolisensitiivinen työote (Teija Ryhtä Seta ry/Verkossa?). (Toivonen)

15.3.22 LIVE klo 9.00-11.30 Peruskäsitteet maahanmuutosta. Monikulttuurinen osaaminen (Kinos). Serene-toiminta vastaa maahan muuttaneiden mielenterveyden haasteisiin (Turun kriisikeskus, Katriina Väliaho).

22.3.22 LIVE klo 8.15-11.30 Alueanalyysitehtävien esitykset. (Toivonen, Kinos)
22.3.22 LIVE klo 12.30 -15.00 Ryhmätentti.

Oppimistehtävien materiaalit, ohjeistukset palautuspäivät Itslearningissa.

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät ja luennot 2 op (hyv./hyl.)
Alueanalyysitehtävä 1 op (hyv./hyl.).
Ryhmätentti 2 op (T1-K5/hyl.). Opintojakson kaikki materiaalit (luennot, artikkelit yms.) kuuluvat tenttimateriaaliin.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelija ei osaa analysoida ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ei ymmärrä aluetyön monialaisuutta ja merkitystä eikä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä joitakin seuraavista käsitteistä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille. Hän ei kaikin osin ymmärrä vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkitystä osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän tunnistaa ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän ymmärtää ympäristön (fyysinen, sosiaalinen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.

Ilmoittautumisaika

11.12.2021 - 25.02.2022

Ajoitus

18.02.2022 - 04.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

0 - 27

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Olli Toivonen
  • Sirppa Kinos
Ryhmät
  • PSOSK21V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K21

Tavoitteet

Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti

Sisältö

Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut

Oppimateriaalit

Materiaalit jakson oppimisalustalla. Myös itsenäistä tiedonhakua.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
luento-opetusperusteinen, oppimistehtäväperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimispäiväkirja

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ja verkkoluennot 3 op.
Teoreettinen oppimispäiväkirja 2op.

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä: Tutustu artikkeliin ennen ensimmäistä tapaamista ja tee itsellesi muistiinpanoja sen keskeisistä kohdista.
Pitzer, K.A. & Streeter, C.L. 2015. Mapping Community Capitals: A Potential Tool for Social Work.


Ensimmäisen tapaamisen linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/ollitoivonen

Jakson tehtäväohjeistukset ja istuntojen linkit itslearningissa.

Varatut työajat ja verkkotyöskentelyt:
28.2.22 klo 08.00-10.00 Opintojakson aloitus (Kinos, Toivonen). Aluetyö (Toivonen)
7.3.22 klo 08.00-10.00 Sosiokulttuurinen innostaminen ja sosiaalipedagogikka (Kinos)
14.3.22 klo 08.00-10.00 Sukupuolen moninaisuus ja
sukupuolisensitiivinen työote. (Teija Ryhtä Seta ry,
Toivonen)
21.3.22 klo 08.00-10.00 Peruskäsitteet maahanmuutosta. Monikulttuurinen osaaminen ja ohjaaminen (Kinos)

Oppimistehtävien palautuspäivät Itslearningissa.

Tehtävien ohjeistukset ja materiaalit Itslearningissa.

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkkoistuntoihin osallistuminen
Oppimistehtävät täydennettävä/hyväksytty
Teoreettinen oppimispäiväkirja H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelija ei osaa analysoida ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ei ymmärrä aluetyön monialaisuutta ja merkitystä eikä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä joitakin seuraavista käsitteistä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille. Hän ei kaikin osin ymmärrä vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkitystä osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän tunnistaa ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän ymmärtää ympäristön (fyysinen, sosiaalinen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 10.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 15.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

0 - 75

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Olli Toivonen
  • Sirppa Kinos
Ryhmät
  • PSOSTS19
    Sosionomi
  • MSOSSS19
    Sosionomi, monimuoto, Salo

Tavoitteet

Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti

Sisältö

Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut

Oppimateriaalit

Materiaalit jakson oppismisalustalla. Myös itsenäistä tiedonhakua.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
oppimistehtäväperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti Zoom 15.2.2022 klo 09-11.30
Uusintatentti yksilötenttinä yleisenä tenttipäivänä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ja verkkoluennot 2 op.
Alueanalyysitehtävä 1 op.
Ryhmätentti 2 op.

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä: Tutustu artikkeliin ennen ensimmäistä tapaamista ja tee itsellesi muistiinpanoja sen keskeisistä kohdista.
Pitzer, K.A. & Streeter, C.L. 2015. Mapping Community Capitals: A Potential Tool for Social Work.
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.

Opintojakso toteutuu verkkototeutuksena. Jakso toteutuu yhteistoteutuksena PSOSTS19 ja MSOSSS19 ryhmille.

Ensimmäisen tapaamisen linkki:
https://turkuamk.zoom.us/j/68959581581

Jakson tehtäväohjeistukset, materiaalit ja muiden verkkoistuntojen linkit Itslearningissa.

11.01.22 klo 12.30-15.00 Opintojakson aloitus. Alueanalyysitehtävän käynnistys. Aluetyö.(Toivonen, Kinos)
18.01.22 klo 9.00-11.30 Yhteisöllinen työ: Sosiokulttuurinen innostaminen ja sosiaalipedagogikka (Kinos)
25.01.22 klo 9.00-11.30 Sukupuolen moninaisuus ja
sukupuolisensitiivinen työote (Teija Ryhtä Seta ry). (Toivonen)
1.02.22 klo 9.00-11.30 Peruskäsitteet maahanmuutosta. Monikulttuurinen osaaminen ja ohjaaminen (Kinos)
8.02.22 klo 8.15-11.30 Alueanalyysitehtävien esitykset
15.2.22 klo 9-11.30 Ryhmätentti verkossa.

Oppimistehtävien materiaalit, ohjeistukset palautuspäivät Itslearningissa.
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät ja verkkoluennot 2 op (hyv./hyl.)
Alueanalyysitehtävä 1 op (hyv./hyl.).
Ryhmätentti 2 op (T1-K5/hyl.). Opintojakson kaikki materiaalit (luennot, artikkelit yms.) kuuluvat tenttimateriaaliin.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelija ei osaa analysoida ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ei ymmärrä aluetyön monialaisuutta ja merkitystä eikä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä joitakin seuraavista käsitteistä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille. Hän ei kaikin osin ymmärrä vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkitystä osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän tunnistaa ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän ymmärtää ympäristön (fyysinen, sosiaalinen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.