Toimintaterapian yrittäjyys ja projektitoimintaLaajuus (10 op)
Tunnus: TH00CJ43
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• suunnitella ja toteuttaa palvelu- ja projektitoimintaa kantaen roolinsa mukaisen vastuun,
• kehittää toimintaterapeutin roolia palvelu- ja projektitoiminnassa,
• hakea ohjausta ja raportoida työstään tarkoituksenmukaisesti palvelu- ja projektitoiminnassa
Sisältö
Palvelujen tuottaminen ja projektin hallinta
Palvelu- ja projektitoimintavoi koostua yhdestä tai useammasta osasta yhteistyössä eri alan ja opintojen vaiheessa olevien opiskelijoiden ja opettajien kanssa.
Toimintaa ohjaavat toimintaterapian teoria ja tutkittu tieto.
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 06.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Eetu Väre
- Anu Kuikkaniemi
- Heli Arokki
- Mary-Ann Kaukinen
Ryhmät
-
PTOIMS22Toimintaterapeutti (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
• suunnitella ja toteuttaa palvelu- ja projektitoimintaa kantaen roolinsa mukaisen vastuun,
• kehittää toimintaterapeutin roolia palvelu- ja projektitoiminnassa,
• hakea ohjausta ja raportoida työstään tarkoituksenmukaisesti palvelu- ja projektitoiminnassa
Sisältö
Palvelujen tuottaminen ja projektin hallinta
Palvelu- ja projektitoimintavoi koostua yhdestä tai useammasta osasta yhteistyössä eri alan ja opintojen vaiheessa olevien opiskelijoiden ja opettajien kanssa.
Toimintaa ohjaavat toimintaterapian teoria ja tutkittu tieto.
Oppimateriaalit
Löytyy Itslearningista Toimintaterapian harjoittelut-kansiosta ja teams-alustalta
Opetusmenetelmät
Lasten palvelutoiminnassa käytännön harjoittelua ja Projektitoiminnassa projektien suunnittelu, toteutus ja arviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Asiakas- ja projektityöskentelyä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
8op harjoittelua on 216h, josta 9h oppimispäiväkirjan tekoon ja 207h käytännönharjoittelua/projektityöskentelyä
1op eli 27h TKI-päivä ja siihen liittyvä kirjallinen työ
1op eli 27h teoriaopinnot ja siihen liittyvät tehtävät:
Yritystoiminta toimintaterapiassa => yritysidean kehittämistehtävä
Projektitoiminnan perusteet =>
Hyväksytty suoritus edellyttää
- harjoittelun aikaisten tehtävien suoritusta hyväksytysti, oppimispäiväkirjan pitämistä ja tiivistelmän tekemistä
- harjoittelun suorittamista käytännössä
Projektityöskentelyssä opiskelija tekee motorolan mukaisen reflektion (toimintaohje tähän tarkennetaan harjoittelun alkaessa)
Harjoittelutunnit merkitään Sun Harkka-sovellukseen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
suorittaa hyväksytysti teoriaopinnot
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa
työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Sisällön jaksotus
PTOIMS22
A-ryhmä, sukunimi: A-L tekee tämän harjoittelun syksyllä 2024
B-ryhmä, sukunimi: M-V tekee tämän harjoittelun keväällä 2025
Harjoittelun jakautuminen:
1op teoriaopinnot koko ryhmälle syksyllä 2024:
3.9. klo 13.15-15.45 3h Info ja yritystoiminta toimintaterapiassa, Ankku
4.9. klo 9.-15.00 6h Projektitoiminnan perusteet, Anu, (Heli) ja Eetu
19.9. 1op TKI-päivä koko ryhmälle syksyllä 2024, Anu ja Heli
10.10 simulaatioharjoitus (paikka ja aika selviää myöhemmin)
8op käytännönharjoittelua/projektityöskentelyä Lasten toimintaterapiapalveluissa tai Turun ammattikorkeakoulun projekteissa
A-ryhmä: 5.9.2025
8.15-15.00 Projektien käynnistys ja perehdytys, Kunnonkoti, Anu
11.-15.00 Lasten palvelutoiminnan perehdytys, B2050 Arviointitila (Eetun TEAMS -kutsu opiskelijoille)
B-ryhmä: 15.1.2025 Palvelutoiminnan ja projektien käynnistys/ perehdytys
Työskentelypäivät ke-to tammi-helmikuu ja maaliskuusta eteenpäin ti-ke
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija vastaa itse harjoitteluun liittyvistä matka- ja ruokailu ym. kustannuksista.
Sun harkka sovellukseen liitetään kaikki tarvittavat materiaalit ja liitteet
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelu vaatii kykyä itseohjatuvaan työskentelyyn: opiskelija pystyy ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, työskentelee tavoitteellisesti ja annettujen ohjeiden mukaisesti
Opiskelija pystyy tekemään annetut työtehtävät ja osaa pyytää lisäohjausta tarvittaessa
Projektityön tulee valmistua harjoittelun aikana (jos annetussa ajassa se ei ole valmistunut, opiskelija saattaa työn loppuun omalla ajallaan)
Hylätty (0)
ei suorita teoriaopintoja hyväksytysti
annettu projektityö ei ole valmistunut
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
Käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa
ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja
ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista
ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan
tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa
ei noudata dialogin perusperiaatteita
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei noudata ohjeita
ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista