Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutusLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BF49
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää terapeuttisen vuorovaikutuksen menetelmiä ja strategioita,
• tunnistaa asiakkaan kulttuuriseen kohtaamiseen liittyviä tekijöitä,
• tunnistaa omia terapeuttisia vuorovaikutustaitojaan ja voimavarojaan sekä kehittymisen tarpeensa,
• tunnistaa terapiatyössä esiintyviä eettisiä ongelmia ja tarkoituksen-mukaisia toimintatapoja asian ratkaisemiseksi,
• kuvailla asiakkaan seksuaalisuutta osana asiakkaan toiminnallisuut-ta ja tunnistaa keinoja sen tukemiseksi.
Sisältö
Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat
Oma persoona käyttö työvälineenä
Kulttuurisesti pätevä toimintaterapia
Eettinen ongelma ja sen ratkaisumallit
Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä
Ilmoittautumisaika
08.12.2022 - 01.02.2023
Ajoitus
31.01.2023 - 27.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
-
PTOIMS22Toimintaterapeutti (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää terapeuttisen vuorovaikutuksen menetelmiä ja strategioita,
• tunnistaa asiakkaan kulttuuriseen kohtaamiseen liittyviä tekijöitä,
• tunnistaa omia terapeuttisia vuorovaikutustaitojaan ja voimavarojaan sekä kehittymisen tarpeensa,
• tunnistaa terapiatyössä esiintyviä eettisiä ongelmia ja tarkoituksen-mukaisia toimintatapoja asian ratkaisemiseksi,
• kuvailla asiakkaan seksuaalisuutta osana asiakkaan toiminnallisuut-ta ja tunnistaa keinoja sen tukemiseksi.
Sisältö
Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat
Oma persoona käyttö työvälineenä
Kulttuurisesti pätevä toimintaterapia
Eettinen ongelma ja sen ratkaisumallit
Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning -verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä (lähipäivät).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosta tehdään videoreflektio, vain hylätyn videoreflektion voi uusia, hyväksyttyä videoreflektiota ei voi korottaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op; 5x27t =135
lähipäivät
MONIA päivä
tsenäistä työskentelyä esseiden/muistiinpanojen työstämiseen ja reflektioon
Esseet/ muistiinpanot ennen lähipäivän tiimitreenejä.
Videoreflektio kokonaisuudesta.
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson info 31.1.2023 Teams PTOIMS22 general kanava
Teema: Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat
Teema: Oma persoona - käyttö työvälineenä
Teema: Eettinen ongelma ja sen ratkaisumallit (eettisyys, kulttuurisuus ja seksuaalisuus käsitellään 2.-3.2.2022)
Teema: Kulttuurisesti pätevä toimintaterapeutti (eettisyys, kulttuurisuus ja seksuaalisuus käsitellään 2.-3.2.2022)
Teema: Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä (eettisyys, kulttuurisuus ja seksuaalisuus käsitellään 2.-3.2.2022)
MONIA päivä 9.3.2023 (työskentely tapahtuu yleiset luennot Zoom, pienryhmä työskentely Teams (molempiin ohjeistus ja Teams pienryhmäkutsut sosionomi opiskelijoiden kautta). Tarkemmat tiedot Itslearningissä.
Videoreflektion palautus 27.3.23 mennessä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä Itslearningin kautta, josta löytyy ohjeistus Opintojaksoon perehtyminen suunnitelmasivulta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Ajallaan paalutetut tehtävät, tiimityöhön valmistautuminen. Aktiivisuus lähipäivissä, motorola, itse- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Videoreflektio arvioidaan asteikolla 0-5.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Arviointikehikko löytyy Itslearningistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
TASO 1 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/ tai odottaa/kysyy lisäohjeita.
- dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- arvioida omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
TASO 3 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- etsiä tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
Ammattitaito
- työskennellä ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- organisoida omaa toimintaa
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- huomioi dialoogisuuden
- arvioida omaa osaamistaan kriittisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TASO 5 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- etsiä tietoa asiantuntevasti
- käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- organisoida ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- olla dialogissa
- raportoi rutiininomaisesti tekemäänsä sovitussa aikataulussa
- arvioida omaa osaamistaan realistisesti
Ilmoittautumisaika
01.05.2022 - 27.10.2022
Ajoitus
26.10.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Irina Katajisto-Korhonen
- Anu Kuikkaniemi
Vastuuopettaja
Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
-
MTOIMK22Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää terapeuttisen vuorovaikutuksen menetelmiä ja strategioita,
• tunnistaa asiakkaan kulttuuriseen kohtaamiseen liittyviä tekijöitä,
• tunnistaa omia terapeuttisia vuorovaikutustaitojaan ja voimavarojaan sekä kehittymisen tarpeensa,
• tunnistaa terapiatyössä esiintyviä eettisiä ongelmia ja tarkoituksen-mukaisia toimintatapoja asian ratkaisemiseksi,
• kuvailla asiakkaan seksuaalisuutta osana asiakkaan toiminnallisuut-ta ja tunnistaa keinoja sen tukemiseksi.
Sisältö
Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat
Oma persoona käyttö työvälineenä
Kulttuurisesti pätevä toimintaterapia
Eettinen ongelma ja sen ratkaisumallit
Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning -verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivissä.
Poissaolot ja niihin liittyvä osaamisen näyttö suunnitellaan yksilöllisesti vastuuopettajien kanssa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op; 5x27t =135t
Itsenäistä työskentelyä verkkotehtävien, kirjallisten tuotosten tekemiseen ja videoreflektion kokoamiseen
Kirjalliset tuotokset ennen lähiopiskelupäivää
Parin kanssa videoreflektio kokonaisuudesta.
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä.
Sisällön jaksotus
Vk 43 26.10 Info (etä, Teams MTOIMK22 general)
Vk 44-46 Verkkotehtävät / muistiinpanot
Teema 1. Muistiinpanot: Eettiset ongelmat toimintaterapiassa (jatkokäsittely 23.11 lähipäivässä)
Teema 2. Muistiinpanot: Kulttuurisesti pätevä toimintaterapia (jatkokäsittely 23.11 lähipäivässä)
Teema 3. Muistiinpanot: Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä (jatkokäsittely 23.11 lähipäivässä)
Teema 4. Verkkotehtävä ja tiimikeskustelu (verkossa) Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat (21.11 mennessä)
Vk 47 22.11 Teema 5. Tiimipäivä (lähi) Oma persoona - käyttö työvälineenä
Vk 47 23.11Teema 6. Lähipäivä / PEDA XR pelipäivä: Eettisyys + kulttuurisuus + seksuaalisuus
Vk 47 25.11 Näyttöpäivä (lähi)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet:
Verkkotehtävät ja kirjalliset tuotokset=> hyväksytty/ hylätty
Aktiivisuus (läsnäolo, osallistumisen aktiivisuus lähipäivissä) osaamisen osoittaminen arviointikehikon mukaisesti työskentelyssä sekä itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Videoreflektio pareittain skaalalla 0-5
Näyttö +/- 1 numero
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Arviointikehikko löytyy Itslearningistä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Irina Katajisto-Korhonen
- Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
-
PTOIMS21Toimintaterapeutti (AMK), S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää terapeuttisen vuorovaikutuksen menetelmiä ja strategioita,
• tunnistaa asiakkaan kulttuuriseen kohtaamiseen liittyviä tekijöitä,
• tunnistaa omia terapeuttisia vuorovaikutustaitojaan ja voimavarojaan sekä kehittymisen tarpeensa,
• tunnistaa terapiatyössä esiintyviä eettisiä ongelmia ja tarkoituksen-mukaisia toimintatapoja asian ratkaisemiseksi,
• kuvailla asiakkaan seksuaalisuutta osana asiakkaan toiminnallisuut-ta ja tunnistaa keinoja sen tukemiseksi.
Sisältö
Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat
Oma persoona käyttö työvälineenä
Kulttuurisesti pätevä toimintaterapia
Eettinen ongelma ja sen ratkaisumallit
Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning -verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä treeneissä(lähipäivät). Poissaolot tiimitreeneistä osoitetaan osaamisen näyttöinä ja suunnitellaan yksilöllisesti vastuuopettajien kanssa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op; 5x27t =135t, josta lähiopetusta 35t + MONIA päivä 8t eli yhteensä 43t. Itsenäistä työskentelyä esseiden/muistiinpanojen työstämiseen ja reflektioon 92t.
Esseet/ muistiinpanot ennen tiimitreenejä.
Videoreflektio kokonaisuudesta.
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä.
Sisällön jaksotus
17.1.2022 Opintojakson info klo 10-11.30, etä (Anu ja Irina)
8.2.2022 Teema 1. Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja strategiat (Irina)
10.2.2022 Teema 2. Eettinen ongelma ja sen ratkaisumallit, (Anu)
15.2.2022 Teema 3. Oma persoona - käyttö työvälineenä (Anu ja Irina)
17.2.2022 Teema 4. Kulttuurisesti pätevä toimintaterapeutti, (Anu)
1.3.2022 Teema 5. Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä (Irina)
8.3. MONIA päivä, Anu (toimii näyttöpäivänä)
Videoreflektion palautus 15.3.2022
(15.3 varattu klo 8-10 kalenteriin aikaa motorolaa ym. varten, mutta tiimi voi tehdä tämän tätä ennen muunakin haluamanaan ajankohtana.)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet:
Esseet/ muistiinpanot / muistikartta (palautus) => hyväksytty/ hylätty
Aktiivisuus tiimitreeneissä sekä itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Videoreflektio pareittain skaalalla 0-5, palautus 15.3
Näyttö +/- 1 numero
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Arviointikehikko löytyy Itslearningistä.