Siirry suoraan sisältöön

Neuroanatomia ja -fysiologiaLaajuus (2 op)

Tunnus: TH00CL86

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää
• Solujen, kudosten ja elinjärjestelmien merkityksen elimistömme rakenteessa ja toiminnassa

Opiskelija osaa
• kuvata keskus- ja ääreishermoston rakenteen,
• kuvata hermosolun ja synapsin toimintaperiaatteen,
• kuvata hermoston toiminnan periaatteet liikkeen ja toiminnan tuot-tamisen ja säätelyn näkökulmasta.

Sisältö

Solu, kudokset, elimet, elinjärjestelmät (yleiskatsaus)
Keskus- ja ääreishermoston rakenteet, hermoston tukijärjestelmät, hermosolun rakenne ja toiminta, synapsin toimintaperiaate.
Toiminnan tuottamisen ja säätelyn kokonaisuus; aistit, aistiradat ja aistimuksen syntyminen sensorisilla aivokuorialueilla, motoriset aivokuorialueet, motoriset radat, säätely keskushermoston eri tasoilla ja lihaksen toimintaperiaate lyhyesti.
Hermoston plastisuus.

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 06.06.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Sanna Virtanen
Ryhmät
  • PTOIMS24
    Toimintaterapeutti (AMK), S24

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää
• Solujen, kudosten ja elinjärjestelmien merkityksen elimistömme rakenteessa ja toiminnassa

Opiskelija osaa
• kuvata keskus- ja ääreishermoston rakenteen,
• kuvata hermosolun ja synapsin toimintaperiaatteen,
• kuvata hermoston toiminnan periaatteet liikkeen ja toiminnan tuot-tamisen ja säätelyn näkökulmasta.

Sisältö

Solu, kudokset, elimet, elinjärjestelmät (yleiskatsaus)
Keskus- ja ääreishermoston rakenteet, hermoston tukijärjestelmät, hermosolun rakenne ja toiminta, synapsin toimintaperiaate.
Toiminnan tuottamisen ja säätelyn kokonaisuus; aistit, aistiradat ja aistimuksen syntyminen sensorisilla aivokuorialueilla, motoriset aivokuorialueet, motoriset radat, säätely keskushermoston eri tasoilla ja lihaksen toimintaperiaate lyhyesti.
Hermoston plastisuus.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit
Leppäluoto et al. : Anatomia ja fysiologia – Rakenteesta toimintaan (Sanoma Pro)
Holmström, P., Virtanen S.,: Patofysiologia (Sanoma Pro)
Hokkanen, M. ja Vierimaa, H.: Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia (Sanoma Pro)
Neurologia (Duodecim)

Opetusmenetelmät

Kurssi toteutuu luento-opetuksena, kurssin päätteeksi on verkkotentti it's learningissa, jonka arvio tulee kurssin arvioksi järjestelmään, kurssista voidaan pitää myös kotitentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin 3 tenttiä ovat tehtävissä it's learning-oppimisalustalla kurssin loputtua. Tentti on monivalintakysymyksistä rakentuva verkkotentti, jossa tekoaika määrittyy kysymysmäärän mukaan ja tekoaikaa on 0,5 minuuttia/kysymys. Tenttialueeseen kuuluvat kaikki luennoilla läpikäydyt asiat, luentomateriaalit sekä muu luennoilla ohjeistettu opiskelumateriaali ja kirjallisuus (vapaavalintaisesti).
Tentteihin ei tarvitse ilmoittautua erikseen ja ovat tehtävissä oppimisalustalla seuraavasti:
1. tentti on avoinna:
2. tentti (1.uusinta) on avoinna:
3. tentti (2. uusinta) on avoinna:

Kurssista voidaan järjestää myös soveltuvin osin kotitentti jonka palautuspäivä ja sisältö päätetään kurssin aikana, tarkemmat tiedot ITsissä. Viimeinen palautuspäivä 31.5.25, sähköpostilla opettajalle.

Tekoälyn käyttö tenteissä on kielletty!

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luento-opetus, itsenäiset tehtävät, välitentit, videoluennot, oppimisalustana It's learning

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssissa ei ole valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla ei ole arvioitavia oppimistehtäviä
Luento-opetusta, videoluennot
Opiskelijan itsenäinen opiskelu: 2 x 27 tuntia
Tentin suorittaminen ja siihen käytettävä aika

Sisällön jaksotus

NeuroANFY- kurssin sisältö (2 op):
Hermoston rakenne ja toiminta kokonaisuudessaan:
- Anatominen ja toiminnallinen jaottelu: Keskushermosto ja ääreishermosto
- Aivojen osat ja tehtävät, selkäytimen rakenne ja merkitys, hermoston suojarakenteet (aivoselkäydinkalvot, likvor, aivokammiot), verenkierto
- Ääreishermoston rakenne ja toiminta
- Hermosolun rakenne ja toiminta, hermokudoksen rakenne
- Hermoston toiminnallista jakoa, aistit, motoriset toiminnot, kognitiiviset toiminnat, muisti, oppiminen, tahdonalainen hermosto, autonominen hermosto
- Hermostosairauksien taustasyitä ja -tekijöitä

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITSlearning ja sähköposti
Ennen kurssin alkua itseopiskeltavaa materiaalia hermoston osalta riittävän lähtötason saavuttamiseksi:
Luut ja ytimet - ihmiselimistö lyhyesti : Nienstedt ja Kallio (WSOY) tai
Keho - Anatomia ja fysiologia: Vierimaa ja Laurila (SanomaPro)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi perustuu tentistä saatavaan pistemäärään ja siitä tulevaan arvioon.
Tenttiarvio 0-5
Tentin kokonaispistemäärä 80 pistettä.
Arviointi perustuu tentistä saatuun pistemääriin seuraavasti:
alle 40 pistettä= hylätty
40-49=1
50-58=2
59-68=3
69-76=4
77-80=5

Kotitentin arviointi hyväksytty/hylätty. Hyväksymiskriteerinä asiakokonaisuuksien ymmärtäminen ja aihealueen riittävä hallinta. Hylkäämiskriteerit: Sisältö ei vastaa kysymykseen tai käsitteiden käyttö on virheellistä.
Asiasisällön hallinta:

Hylkäämiskriteerit: Sisältö ei vastaa kysymykseen tai käsitteiden käyttö on virheellistä.

T 1 - 2: Sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen, mutta selvitys on niukkaa tai siinä on kysymyksen viereistä asiaa. Käsitteiden hallinnassa on puutteita.

H 3 - 4: Sisällön kattavuudessa tai rajauksessa on vielä pieniä puutteita, mutta osoittaa keskeisten käsitteiden hallintaa.


K 5:Sisältö osoittaa perusteellista asian hallintaa, joka on selkeästi rajattu tehtävänanto
huomioiden.Vastaus osoittaa monipuolista käsitteiden hallintaa.

Ilmaisu ja perustelut:

Hylkäämiskriteerit: Asioiden hallinta ja perustelut puuttuvat tai ovat virheelliset.

T 1 - 2: Asiat todetaan, mutta perustelut ovat puutteellisia.

H 3 - 4: Asioiden ilmaisu on melko täsmällistä ja asioita perustellaan jonkin verran.

K 5: Asiat ilmaistaan täsmällisesti ja perustellaan monipuolisesti.

Vastausten arvioinnissa voidaan käyttää myös pisteytystä, jolloin eri arvosanojen
määräytyminen tapahtuu etukäteen määriteltyjen pisterajojen mukaan

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 06.06.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Sanna Virtanen
Ryhmät
  • MTOIMK24
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää
• Solujen, kudosten ja elinjärjestelmien merkityksen elimistömme rakenteessa ja toiminnassa

Opiskelija osaa
• kuvata keskus- ja ääreishermoston rakenteen,
• kuvata hermosolun ja synapsin toimintaperiaatteen,
• kuvata hermoston toiminnan periaatteet liikkeen ja toiminnan tuot-tamisen ja säätelyn näkökulmasta.

Sisältö

Solu, kudokset, elimet, elinjärjestelmät (yleiskatsaus)
Keskus- ja ääreishermoston rakenteet, hermoston tukijärjestelmät, hermosolun rakenne ja toiminta, synapsin toimintaperiaate.
Toiminnan tuottamisen ja säätelyn kokonaisuus; aistit, aistiradat ja aistimuksen syntyminen sensorisilla aivokuorialueilla, motoriset aivokuorialueet, motoriset radat, säätely keskushermoston eri tasoilla ja lihaksen toimintaperiaate lyhyesti.
Hermoston plastisuus.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit
Leppäluoto et al. : Anatomia ja fysiologia – Rakenteesta toimintaan (Sanoma Pro)
Holmström, P., Virtanen S.,: Patofysiologia (Sanoma Pro)
Hokkanen, M. ja Vierimaa, H.: Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia (Sanoma Pro)
Neurologia (Duodecim)

Opetusmenetelmät

Kurssi toteutuu luento-opetuksena, kurssin päätteeksi on verkkotentti it's learningissa, jonka arvio tulee kurssin arvioksi järjestelmään, kurssista voidaan pitää myös kotitentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin 3 tenttiä ovat tehtävissä it's learning-oppimisalustalla kurssin loputtua. Tentti on monivalintakysymyksistä rakentuva verkkotentti, jossa tekoaika määrittyy kysymysmäärän mukaan ja tekoaikaa on 0,5 minuuttia/kysymys. Tenttialueeseen kuuluvat kaikki luennoilla läpikäydyt asiat, luentomateriaalit sekä muu luennoilla ohjeistettu opiskelumateriaali ja kirjallisuus (vapaavalintaisesti).
Tentteihin ei tarvitse ilmoittautua erikseen ja ovat tehtävissä oppimisalustalla seuraavasti:
1. tentti on avoinna:
2. tentti (1.uusinta) on avoinna:
3. tentti (2. uusinta) on avoinna:

Kurssista voidaan järjestää myös soveltuvin osin kotitentti jonka palautuspäivä ja sisältö päätetään kurssin aikana, tarkemmat tiedot ITsissä.
Kotitentin viimeinen palautuspäivä 31.5.25, sähköpostilla opettajalle, arvio hyv/hyl.

Tekoälyn käyttö tenteissä on kielletty!

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luento-opetus, itsenäiset tehtävät, välitentit, videoluennot, oppimisalustana It's learning

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssissa ei ole valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla ei ole arvioitavia oppimistehtäviä
Luento-opetusta, videoluennot
Opiskelijan itsenäinen opiskelu: 2 x 27 tuntia
Tentin suorittaminen ja siihen käytettävä aika

Sisällön jaksotus

NeuroANFY- kurssin sisältö (2 op):
Hermoston rakenne ja toiminta kokonaisuudessaan:
- Anatominen ja toiminnallinen jaottelu: Keskushermosto ja ääreishermosto
- Aivojen osat ja tehtävät, selkäytimen rakenne ja merkitys, hermoston suojarakenteet (aivoselkäydinkalvot, likvor, aivokammiot), verenkierto
- Ääreishermoston rakenne ja toiminta
- Hermosolun rakenne ja toiminta, hermokudoksen rakenne
- Hermoston toiminnallista jakoa, aistit, motoriset toiminnot, kognitiiviset toiminnat, muisti, oppiminen, tahdonalainen hermosto, autonominen hermosto
- Hermostosairauksien taustasyitä ja -tekijöitä

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITSlearning ja sähköposti
Ennen kurssin alkua itseopiskeltavaa materiaalia hermoston osalta riittävän lähtötason saavuttamiseksi:
Luut ja ytimet - ihmiselimistö lyhyesti : Nienstedt ja Kallio (WSOY) tai
Keho - Anatomia ja fysiologia: Vierimaa ja Laurila (SanomaPro)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi perustuu tentistä saatavaan pistemäärään ja siitä tulevaan arvioon.
Tenttiarvio 0-5
Tentin kokonaispistemäärä 80 pistettä.
Arviointi perustuu tentistä saatuun pistemääriin seuraavasti:
alle 40 pistettä= hylätty
40-49=1
50-58=2
59-68=3
69-76=4
77-80=5

Kotitentin arviointi hyväksytty/hylätty. Hyväksymiskriteerinä asiakokonaisuuksien ymmärtäminen ja aihealueen riittävä hallinta.
Asiasisällön hallinta:

Hylkäämiskriteerit: Sisältö ei vastaa kysymykseen tai käsitteiden käyttö on virheellistä.

T 1 - 2: Sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen, mutta selvitys on niukkaa tai siinä on kysymyksen viereistä asiaa. Käsitteiden hallinnassa on puutteita.

H 3 - 4: Sisällön kattavuudessa tai rajauksessa on vielä pieniä puutteita, mutta osoittaa keskeisten käsitteiden hallintaa.


K 5:Sisältö osoittaa perusteellista asian hallintaa, joka on selkeästi rajattu tehtävänanto
huomioiden.Vastaus osoittaa monipuolista käsitteiden hallintaa.

Ilmaisu ja perustelut:

Hylkäämiskriteerit: Asioiden hallinta ja perustelut puuttuvat tai ovat virheelliset.

T 1 - 2: Asiat todetaan, mutta perustelut ovat puutteellisia.

H 3 - 4: Asioiden ilmaisu on melko täsmällistä ja asioita perustellaan jonkin verran.

K 5: Asiat ilmaistaan täsmällisesti ja perustellaan monipuolisesti.

Vastausten arvioinnissa voidaan käyttää myös pisteytystä, jolloin eri arvosanojen
määräytyminen tapahtuu etukäteen määriteltyjen pisterajojen mukaan

Ilmoittautumisaika

01.01.2024 - 30.03.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Sanna Virtanen
Ryhmät
  • PTOIMS23
    Toimintaterapeutti (AMK), S23

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää
• Solujen, kudosten ja elinjärjestelmien merkityksen elimistömme rakenteessa ja toiminnassa

Opiskelija osaa
• kuvata keskus- ja ääreishermoston rakenteen,
• kuvata hermosolun ja synapsin toimintaperiaatteen,
• kuvata hermoston toiminnan periaatteet liikkeen ja toiminnan tuot-tamisen ja säätelyn näkökulmasta.

Sisältö

Solu, kudokset, elimet, elinjärjestelmät (yleiskatsaus)
Keskus- ja ääreishermoston rakenteet, hermoston tukijärjestelmät, hermosolun rakenne ja toiminta, synapsin toimintaperiaate.
Toiminnan tuottamisen ja säätelyn kokonaisuus; aistit, aistiradat ja aistimuksen syntyminen sensorisilla aivokuorialueilla, motoriset aivokuorialueet, motoriset radat, säätely keskushermoston eri tasoilla ja lihaksen toimintaperiaate lyhyesti.
Hermoston plastisuus.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit
Leppäluoto et al. : Anatomia ja fysiologia – Rakenteesta toimintaan (Sanoma Pro)
Holmström, P., Virtanen S.,: Patofysiologia (Sanoma Pro)
Hokkanen, M. ja Vierimaa, H.: Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia (Sanoma Pro)
Neurologia (Duodecim)

Opetusmenetelmät

Kurssi toteutuu luento-opetuksena, kurssin päätteeksi on verkkotentti it's learningissa, jonka arvio tulee kurssin arvioksi järjestelmään, kurssista voidaan pitää myös kotitentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin 3 tenttiä ovat tehtävissä it's learning-oppimisalustalla kurssin loputtua. Tentti on monivalintakysymyksistä rakentuva verkkotentti, jossa tekoaika määrittyy kysymysmäärän mukaan ja tekoaikaa on 1 minuutti/kysymys. Tenttialueeseen kuuluvat kaikki luennoilla läpikäydyt asiat, luentomateriaalit sekä muu luennoilla ohjeistettu opiskelumateriaali ja kirjallisuus (vapaavalintaisesti).
Tentteihin ei tarvitse ilmoittautua erikseen ja ovat tehtävissä oppimisalustalla seuraavasti:
1. tentti on avoinna:
2. tentti (1.uusinta) on avoinna:
3. tentti (2. uusinta) on avoinna:

Kurssista voidaan järjestää myös soveltuvin osin kotitentti jonka palautuspäivä ja sisältö päätetään kurssin aikana

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luento-opetus, itsenäiset tehtävät, välitentit, videoluennot, oppimisalustana It's learning

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssissa ei ole valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla ei ole arvioitavia oppimistehtäviä
Luento-opetusta, videoluennot
Opiskelijan itsenäinen opiskelu: 2 x 27 tuntia
Tentin suorittaminen ja siihen käytettävä aika

Sisällön jaksotus

NeuroANFY- kurssin sisältö (2 op):
Hermoston rakenne ja toiminta kokonaisuudessaan:
- Anatominen ja toiminnallinen jaottelu: Keskushermosto ja ääreishermosto
- Aivojen osat ja tehtävät, selkäytimen rakenne ja merkitys, hermoston suojarakenteet (aivoselkäydinkalvot, likvor, aivokammiot), verenkierto
- Ääreishermoston rakenne ja toiminta
- Hermosolun rakenne ja toiminta, hermokudoksen rakenne
- Hermoston toiminnallista jakoa, aistit, motoriset toiminnot, kognitiiviset toiminnat, muisti, oppiminen, tahdonalainen hermosto, autonominen hermosto
- Hermostosairauksien taustasyitä ja -tekijöitä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ennen kurssin alkua itseopiskeltavaa materiaalia hermoston osalta riittävän lähtötason saavuttamiseksi:
Luut ja ytimet - ihmiselimistö lyhyesti : Nienstedt ja Kallio (WSOY) tai
Keho - Anatomia ja fysiologia: Vierimaa ja Laurila (SanomaPro)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi perustuu tentistä saatavaan pistemäärään ja siitä tulevaan arvioon.
Tenttiarvio 0-5
Tentin kokonaispistemäärä 80 pistettä.
Arviointi perustuu tentistä saatuun pistemääriin seuraavasti:
alle 40 pistettä= hylätty
40-49=1
50-58=2
59-68=3
69-76=4
77-80=5

Kotitentin arviointi hyväksytty/hylätty. Hyväksymiskriteerinä asiakokonaisuuksien ymmärtäminen ja aihealueen riittävä hallinta.

Ilmoittautumisaika

23.07.2023 - 22.10.2023

Ajoitus

01.10.2023 - 17.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Sanna Virtanen
Ryhmät
  • MTOIMK23
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää
• Solujen, kudosten ja elinjärjestelmien merkityksen elimistömme rakenteessa ja toiminnassa

Opiskelija osaa
• kuvata keskus- ja ääreishermoston rakenteen,
• kuvata hermosolun ja synapsin toimintaperiaatteen,
• kuvata hermoston toiminnan periaatteet liikkeen ja toiminnan tuot-tamisen ja säätelyn näkökulmasta.

Sisältö

Solu, kudokset, elimet, elinjärjestelmät (yleiskatsaus)
Keskus- ja ääreishermoston rakenteet, hermoston tukijärjestelmät, hermosolun rakenne ja toiminta, synapsin toimintaperiaate.
Toiminnan tuottamisen ja säätelyn kokonaisuus; aistit, aistiradat ja aistimuksen syntyminen sensorisilla aivokuorialueilla, motoriset aivokuorialueet, motoriset radat, säätely keskushermoston eri tasoilla ja lihaksen toimintaperiaate lyhyesti.
Hermoston plastisuus.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit
Leppäluoto et al. : Anatomia ja fysiologia – Rakenteesta toimintaan (Sanoma Pro)
Holmström, P., Virtanen S.,: Patofysiologia (Sanoma Pro)
Hokkanen, M. ja Vierimaa, H.: Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia (Sanoma Pro)
Neurologia (Duodecim)

Opetusmenetelmät

Kurssi toteutuu luento-opetuksena, kurssin päätteeksi on verkkotentti it's learningissa, jonka arvio tulee kurssin arvioksi järjestelmään, kurssista voidaan pitää myös kotitentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin 3 tenttiä ovat tehtävissä it's learning-oppimisalustalla kurssin loputtua. Tentti on monivalintakysymyksistä rakentuva verkkotentti, jossa tekoaika määrittyy kysymysmäärän mukaan ja tekoaikaa on 1 minuutti/kysymys. Tenttialueeseen kuuluvat kaikki luennoilla läpikäydyt asiat, luentomateriaalit sekä muu luennoilla ohjeistettu opiskelumateriaali ja kirjallisuus (vapaavalintaisesti).
Tentteihin ei tarvitse ilmoittautua erikseen ja ovat tehtävissä oppimisalustalla seuraavasti:
1. tentti on avoinna:
2. tentti (1.uusinta) on avoinna:
3. tentti (2. uusinta) on avoinna:

Kurssista voidaan järjestää myös soveltuvin osin kotitentti jonka palautuspäivä ja sisältö päätetään kurssin aikana

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luento-opetus, itsenäiset tehtävät, välitentit, videoluennot, oppimisalustana It's learning

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssissa ei ole valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla ei ole arvioitavia oppimistehtäviä
Luento-opetusta, videoluennot
Opiskelijan itsenäinen opiskelu: 2 x 27 tuntia
Tentin suorittaminen ja siihen käytettävä aika

Sisällön jaksotus

NeuroANFY- kurssin sisältö (2 op):
Hermoston rakenne ja toiminta kokonaisuudessaan:
- Anatominen ja toiminnallinen jaottelu: Keskushermosto ja ääreishermosto
- Aivojen osat ja tehtävät, selkäytimen rakenne ja merkitys, hermoston suojarakenteet (aivoselkäydinkalvot, likvor, aivokammiot), verenkierto
- Ääreishermoston rakenne ja toiminta
- Hermosolun rakenne ja toiminta, hermokudoksen rakenne
- Hermoston toiminnallista jakoa, aistit, motoriset toiminnot, kognitiiviset toiminnat, muisti, oppiminen, tahdonalainen hermosto, autonominen hermosto
- Hermostosairauksien taustasyitä ja -tekijöitä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ennen kurssin alkua itseopiskeltavaa materiaalia hermoston osalta riittävän lähtötason saavuttamiseksi:
Luut ja ytimet - ihmiselimistö lyhyesti : Nienstedt ja Kallio (WSOY) tai
Keho - Anatomia ja fysiologia: Vierimaa ja Laurila (SanomaPro)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi perustuu tentistä saatavaan pistemäärään ja siitä tulevaan arvioon.
Tenttiarvio 0-5
Tentin kokonaispistemäärä 80 pistettä.
Arviointi perustuu tentistä saatuun pistemääriin seuraavasti:
alle 40 pistettä= hylätty
40-49=1
50-58=2
59-68=3
69-76=4
77-80=5

Kotitentin arviointi hyväksytty/hylätty. Hyväksymiskriteerinä asiakokonaisuuksien ymmärtäminen ja aihealueen riittävä hallinta.