Terapian toteutuksen perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BF48
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää asiakaslähtöisen toimintaterapiaprosessin sisältöjä,
• kuvata, miten asetetaan asiakkaan kanssa tavoitteita toiminnallisuu-den edistämiseksi tai ylläpitämiseksi,
• tunnistaa näyttöön perustuvan työskentelyn periaatteita osana toimin-taterapiaprosessia,
• selittää terapiaprosessin dokumentoinnin periaatteita.
Sisältö
Asiakaslähtöiset toimintaterapiaprosessit
Tavoitteiden asettaminen
Näyttöön perustuvan käytännön perusteet
Terapiaprosessin dokumentointi
Ilmoittautumisaika
14.12.2022 - 05.03.2023
Ajoitus
06.03.2023 - 26.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Arokki
- Mary-Ann Kaukinen
Ryhmät
-
PTOIMS22Toimintaterapeutti (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää asiakaslähtöisen toimintaterapiaprosessin sisältöjä,
• kuvata, miten asetetaan asiakkaan kanssa tavoitteita toiminnallisuu-den edistämiseksi tai ylläpitämiseksi,
• tunnistaa näyttöön perustuvan työskentelyn periaatteita osana toimin-taterapiaprosessia,
• selittää terapiaprosessin dokumentoinnin periaatteita.
Sisältö
Asiakaslähtöiset toimintaterapiaprosessit
Tavoitteiden asettaminen
Näyttöön perustuvan käytännön perusteet
Terapiaprosessin dokumentointi
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itsistä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivinä. Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttöinä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op
5opx27t= 135t, josta lähi-/etäpäivät on 35t sekä itsenäistä työskentelyä 99t. Itsenäinen työskentely käsittää esseet/muistiinpanot ennen tiimityöskentelyä ja tiimireflektion tekemisen
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä
Sisällön jaksotus
2t Info, etänä
6t Teema 1: Toimintaterapiaprosessi CPPF:n mukaan, Ankku
6t Teema 2: Tavoitteen asettaminen GAS:n avulla, Ankku
6t Teema 3: Terapeuttinen harkintaprosessi MOHO:n mukaan, Heli
4t Teema 4: Näyttöön perustuva käytäntö, Ankku
4t Teema 5: Toimintaterapiaprosessin dokumentaatio, Heli
7t Näyttöpäivä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Arvioinnin kohteet:
Muistiinpanot ennen tiimipäiviä => hyväksytty/ hylätty
Tiimireflektio skaalalla 0-5 ja siihen liittyvä itse- ja vertaisarviointi (vaikutus +/- 1 numero)
Aktiivisuus tiimipäivissä +/- 1 numero
Itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero
Näyttö +/- 1 numero
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Arviointikehikko löytyy KOTE-kansiosta
Ilmoittautumisaika
10.12.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 26.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Arokki
- Mary-Ann Kaukinen
Ryhmät
-
MTOIMK23Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää asiakaslähtöisen toimintaterapiaprosessin sisältöjä,
• kuvata, miten asetetaan asiakkaan kanssa tavoitteita toiminnallisuu-den edistämiseksi tai ylläpitämiseksi,
• tunnistaa näyttöön perustuvan työskentelyn periaatteita osana toimin-taterapiaprosessia,
• selittää terapiaprosessin dokumentoinnin periaatteita.
Sisältö
Asiakaslähtöiset toimintaterapiaprosessit
Tavoitteiden asettaminen
Näyttöön perustuvan käytännön perusteet
Terapiaprosessin dokumentointi
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy ITSLearningista
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ITSLearning-verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä treeneissä(lähipäivät). Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttöinä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy ITSLearning tiimioppijan käsikirjasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op. 5op= 135h, josta
Lähipäivät 18h ja itsenäinen työskentely 117h.
Itsenäinen työskentely käsittää:
Esseet/muistiinpanot kaikista teemoista ennen tiimipäiviä.
Tiimireflektion tekeminen koko opintojakson sisällöstä ja siihen liittyvä itse- ja vertaisarviointi
Motorola tiimeittäin.
Itse- ja vertaisarviointi opintojakson aktiivisuudesta.
Tarkempi ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä
Sisällön jaksotus
Opintojakson teemat ja ajoitus:
2t Info, etänä
4t Teema 1. Kanadalainen terapiaprosessin kehys CPPF ja terapeuttinen harkintaprosessi MOHO:n mukaan, Ankku ja Heli
4t Teema 2. Tavoitteen asettaminen GAS:n avulla, Ankku
4t Teema 3. Näyttöön perustuva käytäntö, Ankku
4t Teema 4. Toimintaterapiaprosessin dokumentaatio, Heli
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn. Arvioinnin kohteet ovat:
Muistiinpanot ennen tiimipäiviä => hyväksytty/ hylätty
Tiimireflektion arviointi skaalalla 0-5 ja siihen liittyvä itse- ja vertaisarviointi (vaikutus +/- 1numero)
Aktiivisuus lähiipäivissä +/- 1 numero
Itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero.
Arvionti tapahtuu arviointikehikon mukaisesti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 14.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Heli Arokki
- Mary-Ann Kaukinen
Ryhmät
-
PTOIMS21Toimintaterapeutti (AMK), S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää asiakaslähtöisen toimintaterapiaprosessin sisältöjä,
• kuvata, miten asetetaan asiakkaan kanssa tavoitteita toiminnallisuu-den edistämiseksi tai ylläpitämiseksi,
• tunnistaa näyttöön perustuvan työskentelyn periaatteita osana toimin-taterapiaprosessia,
• selittää terapiaprosessin dokumentoinnin periaatteita.
Sisältö
Asiakaslähtöiset toimintaterapiaprosessit
Tavoitteiden asettaminen
Näyttöön perustuvan käytännön perusteet
Terapiaprosessin dokumentointi
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itsistä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivinä. Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttöinä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op
5opx27t= 135t, josta lähi-/etäpäivät on 5x 6t= 30t ja näyttöpäivä 7t sekä itsenäistä työskentelyä 99t. Itsenäinen työskentely käsittää muistiinpanot ennen tiimityöskentelyä ja reflektion tekemisen
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä
Sisällön jaksotus
10.1. 2t Info
13.1. 6t Teema 1: Toimintaterapiaprosessi CPPF:n mukaan, Ankku
18.1. 6t Teema 2: Tavoitteen asettaminen GAS:n avulla, Ankku
20.1. Teema 3: Terapeuttinen harkintaprosessi MOHO:n mukaan, Ankku ja Heli
25.1. Teema 4: Näyttöön perustuva käytäntö, Ankku
27.1. Teema 5: Toimintaterapiaprosessin dokumentaatio, Heli
3.2. Näyttöpäivä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Arvioinnin kohteet:
Muistiinpanot ennen tiimipäiviä => hyväksytty/ hylätty
Reflektio skaalalla 0-5
Aktiivisuus tiimipäivissä +/- 1 numero
Itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero
Näyttö +/- 1 numero
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Arviointikehikko löytyy KOTE-kansiosta
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 14.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Heli Arokki
- Mary-Ann Kaukinen
Ryhmät
-
MTOIMK22Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää asiakaslähtöisen toimintaterapiaprosessin sisältöjä,
• kuvata, miten asetetaan asiakkaan kanssa tavoitteita toiminnallisuu-den edistämiseksi tai ylläpitämiseksi,
• tunnistaa näyttöön perustuvan työskentelyn periaatteita osana toimin-taterapiaprosessia,
• selittää terapiaprosessin dokumentoinnin periaatteita.
Sisältö
Asiakaslähtöiset toimintaterapiaprosessit
Tavoitteiden asettaminen
Näyttöön perustuvan käytännön perusteet
Terapiaprosessin dokumentointi
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy ITSLearningista
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ITSLearning-verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä treeneissä(lähipäivät). Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttöinä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy ITSLearning tiimioppijan käsikirjasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op. 5op= 135h, josta
Lähipäivät 20h ja itsenäinen työskentely 115h.
Itsenäinen työskentely käsittää:
Esseet/muistiinpanot ennen tiimipäiviä.
Reflektiopaperin teko ja siihen liittyvä itse- ja vertaisarviointi
Motorola tiimeittäin
Itse- ja vertaisarviointi opintojakson aktiivisuudesta.
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy ITSLearningista
Sisällön jaksotus
Opintojakson teemat ja ajoitus:
Info etänä
28.4 Teema 1. Kanadalainen terapiaprosessin kehys CPPF ja terapeuttinen harkintaprosessi MOHO:n mukaan, Ankku ja Heli
23.5. Teema 2. Tavoitteen asettaminen GAS:n avulla, Ankku
23.5. Teema 3. Näyttöön perustuva käytäntö, Ankku
24.5 Teema 4. Toimintaterapiaprosessin dokumentaatio, Heli
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet:
Esseet/muistiinpanot=> hyväksytty/ hylätty
Aktiivisuus tiimipäivissä +/- 1 numero
Itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero
Reflektiopaperi H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.