Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminenLaajuus (7 op)
Tunnus: TH00BF58
Laajuus
7 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.
Sisältö
Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointimenetelmiä
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Lapsi ja perhe asiakkaana
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiiviseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
Lapsen toimintaterapian dokumentaatio
Ilmoittautumisaika
11.05.2023 - 27.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 12.11.2023
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Arokki
Ryhmät
-
PTOIMS22Toimintaterapeutti (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.
Sisältö
Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointimenetelmiä
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Lapsi ja perhe asiakkaana
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiiviseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
Lapsen toimintaterapian dokumentaatio
Oppimateriaalit
Kirja: Aistimusten Aallokossa - A. Jean Ayres
Occupational Therapy for Children and Adolescents – Case-Smith, Jane. 2015 (e-kirja koulun kirjastossa https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995730191205970?sid=3085176633 )
Lapsen ensimmäinen vuosi: kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? – Autti-Rämö & Salpa 2010 (osittain kopioituna)
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä sekä tiimiopiskelua verkkoympäristössä. Poissaolot lähiopetuksesta (sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi ja leikin ilo) osoitetaan osaamisen näyttöinä.
Opintojaksoon sisältyy Toiminnallisuuden edistäminen 1: Arviointimenetelmien käytännönharjoittelu: VMI- sekä leikin ilo.
Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin sekä leikin arvioinnin. Asiakkaan opiskelija etsii itse. Voit etsiä sopivaa asiakasta lähipiiristäsi tai soittaa päiväkoteihin ja tehdä arvioinnit siellä.
Ennakkotietona: sopivan ikäinen lapsi sensomot. perusvalmiuksien havainnointiin on 4-7-vuotias, mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Leikin arvioinnissa 2-5v lapsi on optimaalisin. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein sekä sisältää itsenäistä, että tiimissä tapahtuvaa verkko-opiskelua. Lisäksi käytännönharjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op
27hx7op=189h, joista lähiopetusta 47h ja 2h info
Opintojaksolla tehtävät työt:
Portfolio:
Lapsen normaalikehitys sensorisen integraation näkökulmasta
Leikin teoriaa (leikin hierarkkinen malli & leikin ilo)
Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin sekä leikin arvioinnin kooste.
Pohdinta/reflektio
Muut oppimistehtävät ja verkkotehtävät itsenäisesti ja tiimityöskentelynä. Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtäviin sekä materiaalit itslearningista!
Sisällön jaksotus
22.9 2h Info TEAMS
2.10 2h Mitä on lasten toimintaterapia, toimintaterapiaprosessi
3.10 6h Normaalikehitys, Sensomotoriset perusvalmiudet, Si-viitekehys
10.10 7h Sensomot. perusvalmiuksien havainnointi, käytännönharjoitus
13.10 7h Leikin teoriaa, leikin arviointi ja leikin mahdollistaminen (toim. edistäminen I)
23.10 8hTt-arvioinnista, Arviointimenetelmät, käytännönharjoitus
26.10 4h Terapian tavoitteet ja DDDM
27.10 itsenäisenopiskelun päivä (toim.edistäminen I)
30.10 8h Purku (joista 2h toim.edistämistä) ja terapian toteutus, asiakasryhmät
31.10 7h Terapian toteutus
3.11 7h Näyttö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Portfolio hyv/hyl, +1/-1
Aktiivisuus lähipäivissä, näytössä sekä tiimityöskenteyissä (arvosanaan vaikuttaa tuntiaktiivisuuden lisäksi, palautuuko työt sovittuna aikana) +1/-1
Kirjalliset työt tulee tehdä hyväksytysti
Näyttö
Itse- ja vertaisarviointi
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttyä suoritustasoa.
Arviointikehikko löytyy kote-kansiosta
Ilmoittautumisaika
10.12.2022 - 08.02.2023
Ajoitus
05.01.2023 - 17.03.2023
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
86 % Lähiopetus, 14 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 20
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Arokki
Ryhmät
-
MTOIMK22Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.
Sisältö
Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointimenetelmiä
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Lapsi ja perhe asiakkaana
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiiviseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
Lapsen toimintaterapian dokumentaatio
Oppimateriaalit
Kirja: Aistimusten Aallokossa - A. Jean Ayres
Case-Smith´s Occupational Therapy for Children and Adolescent - Jane Clifford O´brien, Heather Kuhaneck (tulossa koulun kirjastoon, ei tarvitse ostaa itselle)
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä sekä tiimiopiskelua verkkoympäristössä. Poissaolot lähiopetuksesta (sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi ja leikin ilo) osoitetaan osaamisen näyttöinä.
Opintojaksoon sisältyy Toiminnallisuuden edistäminen 1: Arviointimenetelmien käytännönharjoittelu: VMI- sekä leikin ilo.
Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin sekä leikin arvioinnin. Asiakkaan opiskelija etsii itse. Voit etsiä sopivaa asiakasta lähipiiristäsi tai soittaa päiväkoteihin ja tehdä arvioinnit siellä.
Ennakkotietona: sopivan ikäinen lapsi sensomot. perusvalmiuksien havainnointiin on 4-7-vuotias, mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Leikin arvioinnissa 2-5v lapsi on optimaalisin. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein sekä sisältää itsenäistä, että tiimissä tapahtuvaa verkko-opiskelua. Lisäksi verkossa ja livenä tapahtuvia luentoja sekä käytännönharjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op
27hx7op=189h, joista verkko-opintoja 15h, kampuksella lähiopetusta 27h ja info 2h.
Itsenäistä opiskelua 145h
Portfolio:
Lapsen normaalikehitys sensorisen integraation näkökulmasta
Leikin teoriaa (leikin hierarkkinen malli & leikin ilo)
Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin sekä leikin arvioinnin kooste.
Pohdinta/reflektio
Verkkotehtävät itsenäisesti ja tiimityöskentelynä. Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtäviin sekä materiaalit itslearningista!
Sisällön jaksotus
Info-nauhoite, nähtävissä 6.1
Vk 2 itsenäinen ja tiimityöskentely tehtävä pe 13.1 mennessä.
4h Lapsen normaalikehityksen teoriaa, sensorinen integraatio, TT-prosessi- nauhoite
6h Leikin hierarkkinen malli tiimityöskentelynä TEAMS tai oman valinnan mukaan lähityöskentely
13.1 klo 8.00-8.45 open kyselytuokio
16.1 4h Sensomot. perusvalmiudet ja leikin ilo -käytännönharjoitus lähiopetuksena
Etäviikkojen aikana:
4h Tt-arvioinnista ja DDDM, terapian tavoitteet -nauhoite, tiimityöskentelyä TEAMS
Vk 6:
6.2 7h Arviointimenetelmät, käytännönharjoitus
9.2 4h Purku
10.2 8h Terapian toteutus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Portfolio hyv/hyl, +1/-1
Aktiivisuus (arvosanaan vaikuttaa tuntiaktiivisuuden lisäksi, palautuuko työt sovittuna aikana)
Kirjalliset työt tulee tehdä hyväksytysti
Lopputyö
Itse- ja vertaisarviointi
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttyä suoritustasoa.
Arviointikehikko löytyy kote-kansiosta.
Ilmoittautumisaika
30.07.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Arokki
Vastuuopettaja
Heli Arokki
Ryhmät
-
PTOIMS21Toimintaterapeutti (AMK), S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.
Sisältö
Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointimenetelmiä
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Lapsi ja perhe asiakkaana
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiiviseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
Lapsen toimintaterapian dokumentaatio
Oppimateriaalit
Kirja: Aistimusten aallokossa - sensorisen integraation häiriö ja terapia
A.Jean Ayres
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä sekä tiimiopiskelua verkkoympäristössä. Lisäksi päiväkotiharjoittelu vk 37, joka kuuluu toiminnallisuuden edistämien 1 kokonaisuuteen. Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin sekä leikin arvioinnin. Päiväkodin (tai muun vastaavan paikan) opiskelija etsii itse. Ennakkotietona: sopivan ikäinen lapsi on 4-7-vuotias, mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op.
27hx7op= 189h, joista lähiopetusta on 44h. (huom! Leikin ilon-teoria n.4h, VMI, harjoittelut ja purusta 2h kuuluvat toiminnallisuuden edistämien 1 kokonaisuuteen)
Tiiminäyttö 4h
Portfolio:
Lapsen normaalikehitys si-viitekehyksessä
Leikin teoria.
Leikin arviointi ja sensomot.perusvalmiuksien havainnointi (opiskelija tekee itsenäisesti päiväkodissa tms. ympäristössä sopivan ikäiselle lapselle)
Pohdinta
Ennakkotehtävät
Jälkitehtävänä: näkö-, kuulo- ja liikuntavammaisen lapsen leikki
VMI- testin toteutus
Kognitiiviset teoriat ryhmätyö ja itsenäisenä työnä referaatti kognitiivisten teorioiden tai strategioiden käytöstä lasten/kouluikäisten terapiassa.
Terapiamenetelmä-ryhmätyö
Materiaalit ja tehtävänannot tarkemmin itslearningistä!
Sisällön jaksotus
29.8 4h Info ja Mitä on lasten toimintaterapia, toimintaterapiaprosessi
2.9 6h Normaalikehitys, Sensomotoriset perusvalmiudet, Si-viitekehys
5.9 7h Sensomot. perusvalmiuksien havainnointi, käytännönharjoitus
9.9 7h Leikin teoriaa, leikin arviointi ja leikin mahdollistaminen
vk 37 Tt-arvioinnista ja DDDM Verkko-opiskeluna ja harjoittelut
(harjoittelut liittyvät toiminnallisuuden edistäminen1 kokonaisuuteen)
19.9 7h Arviointimenetelmät, käytännönharjoitus
23.9 8h Terapian tavoitteet ja terapian toteutus
27.9 4h Purku
30.9 7h Terapian toteutus
6.10 7h Näyttö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Portfolio hyv/hyl, +/-1
Tuntiaktiivisuus +/-1
Kirjalliset työt tulee tehdä hyväksytysti
Näyttö
Itse- ja vertaisarviointi
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Arokki
Ryhmät
-
MTOIMK21Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.
Sisältö
Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointimenetelmiä
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Lapsi ja perhe asiakkaana
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiiviseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
Lapsen toimintaterapian dokumentaatio
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä sekä tiimiopiskelua verkkoympäristössä. Poissaolot lähiopetuksesta osoitetaan osaamisen näyttöinä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op.
27hx7op= 189h, joista lähiopetusta on 42h.
Portfolio:
Lapsen normaalikehitys si-viitekehyksessä
Leikin teoria.
Leikin arviointi, sensomot.perusvalmiuksien havainnointi (opiskelija tekee itsenäisesti päiväkodissa tms. ympäristössä sopivan ikäiselle lapselle)
Pohdinta
Ennakkotehtävät: sensomot. valmiuksista, leikistä, arvioinnista
Jälkitehtävänä: näkö-, kuulo- ja liikuntavammaisen lapsen leikki
VMI- testin toteutus
Kognitiiviset teoriat ryhmätyö ja itsenäisenä työnä referaatti kognitiivisten teorioiden tai strategioiden käytöstä lasten/kouluikäisten terapiassa.
Terapiamenetelmä-ryhmätyö
Materiaalit ja tehtävänannot tarkemmin itslearningistä!
Sisällön jaksotus
10.1 4h Info ja lapsen normaalikehityksen teoriaa, TT-prosessi TEAMS
13.1 6h Sensomot. perusvalmiudet ja leikin teoriaa
14.1 4h Tt-arvioinnista ja DDDM TEAMS
7.2 7h Sensomot. perusvalmiuksien havainnointi, käytännönharjoitus
11.2 7h Arviointimenetelmät, käytännönharjoitus
10.3 7h purku/ Terapian tavoitteet
11.3 7h Terapian toteutus
2h Etätentti ma 28.3. klo 14-16
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Portfolio hyv/hyl, +/-1
Tentti 1-5
Tuntiaktiivisuudella voit vaikuttaa arvosanaasi
Kirjalliset työt tulee tehdä hyväksytysti