Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuusLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BF63
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää ympäristön merkityksen ihmisen toiminnalle,
• vaikuttaa ympäristöön asiakkaan toiminnan mahdollistamiseksi,
• ohjata ja neuvoa asiakasta asunnonmuutostyö- ja apuvälineasioissa,
• tunnistaa terveysteknologian mahdollisuuksia asiakkaan toiminnallisuuden tukemisessa.
Sisältö
Toiminnan konteksti
Saavutettavuus ja esteettömyys
Ympäristön esteettömyyden arviointimenetelmät
Asunnon muutostyöt ja asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet sekä niihin liittyvät palvelut
Apuvälineet ja niihin liittyvät palvelut
Terveysteknologia
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 15.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Kuikkaniemi
- Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
PTOIMS22Toimintaterapeutti (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää ympäristön merkityksen ihmisen toiminnalle,
• vaikuttaa ympäristöön asiakkaan toiminnan mahdollistamiseksi,
• ohjata ja neuvoa asiakasta asunnonmuutostyö- ja apuvälineasioissa,
• tunnistaa terveysteknologian mahdollisuuksia asiakkaan toiminnallisuuden tukemisessa.
Sisältö
Toiminnan konteksti
Saavutettavuus ja esteettömyys
Ympäristön esteettömyyden arviointimenetelmät
Asunnon muutostyöt ja asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet sekä niihin liittyvät palvelut
Apuvälineet ja niihin liittyvät palvelut
Terveysteknologia
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaalista löytyy itslearningista
Opetusmenetelmät
Osa 2 Opiskelu toteutuu itsenäisesti yksilö- ja tiimityöskentelynä Itslearningissä ja lähitoteutuksessa
Osa 3 digitaaliset menetelmät: Opiskelu toteutuu verkko-opintoina itsenäisesti sekä yhdessä tiimin kanssa, sisältää yhden lähipäivän, jolloin työskennellään tiimimuotoisesti
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Osa 2 Tiimioppinen toiminnan taustalla
Osa 3 digitaaliset menetelmät: Opiskelu toteutuu tiimioppimisen periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia toteutustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 2 Ks. its
Osa 3 digitaaliset menetelmät: Opiskelija valmistautuu lähipäivään työskentelemällä itsenäisesti Itslearning oppimisympäristössä olevien ohjeiden ja materiaaleiden mukaisesti. Lähipäivässä työskennellään itsenäisesti ja tiimin kanssa. Lähipäivän jälkeen tiimin kanssa yhteinen kiteytys.
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää kolme aihealuetta: esteettömyys, apuvälineet ja digitaaliset ratkaisut. Opiskelu koostuu kontaktitunneista, itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä ja projekteista. Oppiminen edellyttää opiskelijalta aihealueisiin perehtymista, aktiivista osallistumista ja sisällön tuottamista.
Osa 2: Apuvälineet. Itsenäinen työskentely ja työskentely Kunnonkodissa (2op, tarkempi sisältö Itsleaning)
Osa 3: digitaaliset ratkaisut (1op, tarkempi sisältö Itslearning)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan. Mikäli opiskelija joutuu olemaan opetuksesta pois, hän sopii opettajan kanssa miten osoittaa osaamisensa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien hyväksyttyä suoritusta ja osallistumista sovittuihin lähipäiviin.
Ilmoittautumisaika
14.06.2023 - 27.09.2023
Ajoitus
18.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Kuikkaniemi
- Tuija Suominen-Romberg
- Kirsi Karlsson
Vastuuopettaja
Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
MTOIMK22Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää ympäristön merkityksen ihmisen toiminnalle,
• vaikuttaa ympäristöön asiakkaan toiminnan mahdollistamiseksi,
• ohjata ja neuvoa asiakasta asunnonmuutostyö- ja apuvälineasioissa,
• tunnistaa terveysteknologian mahdollisuuksia asiakkaan toiminnallisuuden tukemisessa.
Sisältö
Toiminnan konteksti
Saavutettavuus ja esteettömyys
Ympäristön esteettömyyden arviointimenetelmät
Asunnon muutostyöt ja asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet sekä niihin liittyvät palvelut
Apuvälineet ja niihin liittyvät palvelut
Terveysteknologia
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaalista löytyy itslearningista
Opetusmenetelmät
Osa 2 Apuvälineet 2op: Opiskelu totetetaan Kunnonkotiympäristössä lähipäivänä tiimissä toimien, its työskentelynä ja Supersenioripäivissä.
Osa 3 digitaaliset menetelmät 1op: Opiskelu toteutuu verkko-opintoina itsenäisesti sekä yhdessä tiimin kanssa, sisältää yhden lähipäivän (4h), jolloin työskennellään tiimimuotoisesti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, kirjallisia tehtäviä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Osa 3 digitaaliset menetelmät: Opiskelu toteutuu tiimioppimisen periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 3 digitaaliset menetelmät: Opiskelija valmistautuu lähipäivään työskentelemällä itsenäisesti Itslearning oppimisympäristössä olevien ohjeiden ja materiaaleiden mukaisesti. Lähipäivässä työskennellään itsenäisesti ja tiimin kanssa. Lähipäivän jälkeen tiimin kanssa yhteinen kiteytys. Lähipäivä 4 h ja itsenäinen työskentely yksin ja tiimissä 23 tuntia. 1op on 27 tuntia opiskelijatyötä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää kolme aihealuetta: esteettömyys, apuvälineet ja digitaaliset mentelmät / ratkaisut. Opiskelu koostuu kontaktitunneista, itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä ja projekteista. Oppiminen edellyttää opiskelijalta aihealueisiin perehtymista, aktiivista osallistumista ja sisällön tuottamista.
Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan. Mikäli opiskelija joutuu olemaan opetuksesta pois, hän sopii opettajan kanssa miten osoittaa osaamisensa.
Osa 1 Esteettömyys
28.8 12-16 julkisen ympäristön esteettömyys (ESKEH-menetelmä
Itsenäisenä esteettömyyskartoituksen tekeminen ja siitä raportointi
28-29.9 Superseniori päivään osallistuminen ja sitä ennen päivien suunnittelu
Osa 2 Apuvälineet
Its työskentely
Kunnonkodin toimeksiantoja, varmistuu syksyllä
28-29.9 Supersenioripäivään osallistuminen ja sitä ennen päivien suunnittelu
Osa 3: digitaaliset menetelmät (1op, tarkempi sisältö Its)
Its työskentely
Lähipäivä kokeilut
Tiimikeskustelun yhteenvedon palautus 29.9. 2023 mennessä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien hyväksyttyä suoritusta ja osallistumista sovittuihin lähipäiviin.
Ilmoittautumisaika
10.12.2022 - 17.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Kuikkaniemi
- Tuija Suominen-Romberg
- Kirsi Karlsson
Ryhmät
-
PTOIMS21Toimintaterapeutti (AMK), S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää ympäristön merkityksen ihmisen toiminnalle,
• vaikuttaa ympäristöön asiakkaan toiminnan mahdollistamiseksi,
• ohjata ja neuvoa asiakasta asunnonmuutostyö- ja apuvälineasioissa,
• tunnistaa terveysteknologian mahdollisuuksia asiakkaan toiminnallisuuden tukemisessa.
Sisältö
Toiminnan konteksti
Saavutettavuus ja esteettömyys
Ympäristön esteettömyyden arviointimenetelmät
Asunnon muutostyöt ja asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet sekä niihin liittyvät palvelut
Apuvälineet ja niihin liittyvät palvelut
Terveysteknologia
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaalista löytyy itslearningista
Opetusmenetelmät
Osa 2 Opiskelu toteutuu tiimeissä ja osin moniammatillisena yhteistyönä ft. opiskelijoiden kanssa. Lisäksi pari/ yksilötehtäviä.
Osa 3 digitaaliset menetelmät: Opiskelu toteutuu verkko-opintoina itsenäisesti sekä yhdessä tiimin kanssa, sisältää yhden lähipäivän, jolloin työskennellään tiimimuotoisesti
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Osa 2 Tiimioppinen toiminnan taustalla
Osa 3 digitaaliset menetelmät: Opiskelu toteutuu tiimioppimisen periaatteiden mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 2 Ks. its
Osa 3 digitaaliset menetelmät: Opiskelija valmistautuu lähipäivään työskentelemällä itsenäisesti Itslearning oppimisympäristössä olevien ohjeiden ja materiaaleiden mukaisesti. Lähipäivässä työskennellään itsenäisesti ja tiimin kanssa. Lähipäivän jälkeen tiimin kanssa yhteinen kiteytys. Lähipäivä 8 h ja itsenäinen työskentely 21 tuntia. 1op on 27 tuntia opiskelijatyötä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää kolme aihealuetta: esteettömyys, apuvälineet ja digitaaliset ratkaisut. Opiskelu koostuu kontaktitunneista, itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä ja projekteista. Oppiminen edellyttää opiskelijalta aihealueisiin perehtymista, aktiivista osallistumista ja sisällön tuottamista.
Osa 2: Apuvälineet. Työskentely Kunnonkodissa ja its työskentely
Osa 3: digitaaliset ratkaisut (1op, tarkempi sisältö Its)
Its työskentely
Lähipäivä Peda XR kokeilu 20.1.2022
Yhteenveto keskustelun palautus 29.1.2022 mennessä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan. Mikäli opiskelija joutuu olemaan opetuksesta pois, hän sopii opettajan kanssa miten osoittaa osaamisensa.
Osa 3 digitaaliset menetelmät: opiskelija sopii opettajan kanssa milloin testaa PedaXR menetelmät itsenäisesti ja tuottaa kiteytyksen itsenäisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien hyväksyttyä suoritusta ja osallistumista sovittuihin lähipäiviin.
Ilmoittautumisaika
30.07.2022 - 28.10.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Kuikkaniemi
- Kirsi Karlsson
- Tuija Suominen-Romberg
Vastuuopettaja
Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
MTOIMK21Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää ympäristön merkityksen ihmisen toiminnalle,
• vaikuttaa ympäristöön asiakkaan toiminnan mahdollistamiseksi,
• ohjata ja neuvoa asiakasta asunnonmuutostyö- ja apuvälineasioissa,
• tunnistaa terveysteknologian mahdollisuuksia asiakkaan toiminnallisuuden tukemisessa.
Sisältö
Toiminnan konteksti
Saavutettavuus ja esteettömyys
Ympäristön esteettömyyden arviointimenetelmät
Asunnon muutostyöt ja asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet sekä niihin liittyvät palvelut
Apuvälineet ja niihin liittyvät palvelut
Terveysteknologia
Oppimateriaalit
Apuvälineet osion materiaali:
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910apuvalinepalvelunimikkeisto.pdf
http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalinepalvelut
Nevala, Nina 2014, Ikäteknologia, Julkaisija: Ympäristöministeriö 2019
www-sivut: Työterveyslaitoksen sivusto aiheeseen liittyen ja ErgocareBank
https://www.invalidiliitto.fi/liikkumisenapuvalineista
Esteettömyys
Esteettömyyskartoitusopas 2019. Invalidiliitto
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää kolme aihealuetta: esteettömyys, apuvälineet ja digitaaliset ratkaisut. Opiskelu koostuu kontaktitunneista, itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä ja projekteista. Oppiminen edellyttää opiskelijalta aihealueisiin perehtymista, aktiivista osallistumista ja sisällön tuottamista.
osa 1: Esteettömyys (Tarkempi sisältö ITSlearning)
Esteettömyyden ymmärtäminen
Erilaiset toimijat ympäristössä
Julkinenympäristö ja kotiympäristö
Oman kodin esteettömyys
Julkisen tilan esteettömyyskartoitusten esitykset
osa 2: Apuvälineet
Apuvälineet toiminnan tukena
Apuvälineprosessi ja saatavuusperusteet its työskentelynä
Lähipäivät Kunnonkodissa
Osa 3: digitaaliset ratkaisut (1op, tarkempi sisältö Its)
Its työskentely viikko 34-35
Lähipäivä viikko 35- käytännön kokeilut virtuaaliset ratkaisut
Yhteenveto keskustelun palautus viikko 36
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Opettaja
- Tuija Suominen-Romberg
- Kirsi Karlsson
Ryhmät
-
PTOIMS20BToimintaterapeutti, S20B
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää ympäristön merkityksen ihmisen toiminnalle,
• vaikuttaa ympäristöön asiakkaan toiminnan mahdollistamiseksi,
• ohjata ja neuvoa asiakasta asunnonmuutostyö- ja apuvälineasioissa,
• tunnistaa terveysteknologian mahdollisuuksia asiakkaan toiminnallisuuden tukemisessa.
Sisältö
Toiminnan konteksti
Saavutettavuus ja esteettömyys
Ympäristön esteettömyyden arviointimenetelmät
Asunnon muutostyöt ja asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet sekä niihin liittyvät palvelut
Apuvälineet ja niihin liittyvät palvelut
Terveysteknologia
Oppimateriaalit
Apuvälineet osion materiaali:
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910apuvalinepalvelunimikkeisto.pdf
http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalinepalvelut
Nevala, Nina 2014, Ikäteknologia, Julkaisija: Ympäristöministeriö 2019
www-sivut: Työterveyslaitoksen sivusto aiheeseen liittyen ja ErgocareBank
https://www.invalidiliitto.fi/liikkumisenapuvalineista
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää kaksi aihealuetta: esteettömyys ja apuvälineet. Opiskelu koostuu kontaktitunneista, itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä ja projekteista. Oppiminen edellyttää opiskelijalta molempiin aihealueisiin perehtymista, aktiivista osallistumista ja sisällön tuottamista.
osa 1: Eseettömyys (Tarkempi sisältö ITSlearning)
8.1 Esteettömyyden ymmärtäminen
11.1 Erilaiset toimijat ympäristössä
15.1 Julkinenympäristö ja kotiympäristö
1.2 Oman kodin esteettömyys
18.2 Julkisen tilan esteettömyyskartoitusten esitykset
osa 2: Apuvälineet
vi 6 Apuvälinepalvelut, etänä orientoiva keskusteleva luento, 3h
vi 7 Kunnonkodin apuvälineet, pienryhmätyöskentely, 6h
vi 10 RYHMÄ 1_ Siirron apuvälineet_Ft.opiskelijat ohjausvastuussa Kunnonkodissa, 3h.
klo 8-11
vi 10 RYHMÄ 2_Siirron apuvälineet_Ft.opiskelijat ohjausvastuussa Kunnonkodissa, 3h
klo 12-15
vi 19 Apuvälinemessut Tampere, pienryhmätyöskentely
vi 20 Apuvälinemessujen pienryhmätöiden purku, 8h
Pienryhmät selviävät kevään alussa. Apuvälinemessujen toteutuminen rippuvainen Koronatilanteesta, muutos mahdollista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty