Siirry suoraan sisältöön

Digitaalinen kruunu- ja siltaprotetiikka 1Laajuus (4 op)

Tunnus: TH00CJ88

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

-Kruunu ja täytesuunnittelu sekä scannaus
-leusiitti ja litiumdisilikaattityöt ja työkulku
-jyrsintä ja jyrsimen käyttö
-jyrsinnän jälkeiset prosessit

Esitietovaatimukset

Kruunu- ja silta 1 opinnot

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 17.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Hammasteknikon koulutus
Opettaja
  • Johannes Halttu

Tavoitteet

-Kruunu ja täytesuunnittelu sekä scannaus
-leusiitti ja litiumdisilikaattityöt ja työkulku
-jyrsintä ja jyrsimen käyttö
-jyrsinnän jälkeiset prosessit

Opetusmenetelmät

Harjoitellaan CAD-suunnittelun kiinteän protetiikan perusteita
Tutustutaan 3D-tulostimeen ja sliceriin

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Simulaatio-opetus
Luento-opetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija luo työlomakkeet suunnitteluohjelmassa
Suunnittelee työmallin (tavallinen/ositettu), täytteitä ja kruunuja (materiaalina vaha).
Opiskelija jäljentää digitaalisesti laboratorioscannerilla
Opiskelija tutustuu jyrsimeen ja vahan jyrsimiseen
Opiskelija tutustuu 3D-tulostimeen ja liittyvään ohjelmistoon

• ymmärtää erilaisia tietokoneavusteisia suunniteluohjelmia sekä skannaus- ja valmistusprotokollia
• tuntee CAD-suunnittelun periaatteet
• tuntee nykyisen hammashoidossa käytettävän CAD-ohjelmiston tekniikan

Sisällön jaksotus

Opiskelija
- ymmärtää erilaisia CAD-suunnittelun protokollia
- tietää CAD-suunnittelun pääperiaatteet
- syventää osaamistaan 3Shape -suunnitteluohjelmasta ja sen käytöstä
- ymmärtää 3D-tulostamisen periaatteet

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

-opiskelija ei ole tehnyt scannausta eikä suunnittelua

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-scannausta ja töitä tehty minimäärä, scannauksien/töiden laatu heikohko
opiskelijalla on hankaluutta saada opintojakson työt valmiiksi eikä osoita osaamistaan tehtävien,
kysymysten tai läsnäolon muodossa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-aktiivista läsnäoloa ja kiinnostusta löytyy
-työlomake, laboratorio scannaukset, 3D-tuloste sekä erilaisia cad- suunnittelutöitä tehty ajatuksella
-suunnitteluista löytyy yksilöllisen hammasteknisen laitteen suunnittelua ohjaavat lainalaisuudet ja
toimivuuden kannalta oleelliset ratkaisut
-joku suunnitelluista töistä on jyrsitty (ellei yllättäviä opiskelijasta riippumattomia esteitä ilmene)
-opiskelija tekee työtä tavoitellen laadukasta lopputulosta
-arvostaa kanssatoimijoitaan, laitteistoa, materiaalia sekä Lean-periaatteita työssään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä opiskelija
-työskentelee innovatiivisesti
-on positiivisesti oma-aloitteinen
-aktiivinen
-työlomake, laboratorio scannaukset, 3D-tuloste sekä erilaisia cad- suunnittelutyöt on tehty
ajatuksella
-suunnitteluista löytyy yksilöllisen hammasteknisen laitteen suunnittelua ohjaavat lainalaisuudet ja
toimivuuden kannalta oleelliset ratkaisut perustellusti
-joku suunnitelluista töistä on jyrsitty (ellei yllättäviä opiskelijasta riippumattomia esteitä ilmene) ja
työn laatu on erinomainen
-opiskelija tekee työtä tavoitellen laadukasta, viimeisteltyä lopputulosta
-arvostaa kanssatoimijoitaan, laitteistoa, materiaalia sekä Lean-periaatteita työssään

Esitietovaatimukset

Kruunu- ja silta 1 opinnot

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 18.03.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 19.04.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Hammasteknikon koulutus
Opettaja
  • Noora Laiho
  • Johannes Halttu
  • Sari Silmäri
Ryhmät
  • PHAMMS22
    Hammasteknikkokoulutus (AMK), S22

Tavoitteet

-Kruunu ja täytesuunnittelu sekä scannaus
-leusiitti ja litiumdisilikaattityöt ja työkulku
-jyrsintä ja jyrsimen käyttö
-jyrsinnän jälkeiset prosessit

Opetusmenetelmät

Harjoitellaan CAD-suunnittelun kiinteän protetiikan perusteita
Tutustutaan 3D-tulostimeen ja sliceriin

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Simulaatio-opetus
Luento-opetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija luo työlomakkeet suunnitteluohjelmassa
Suunnittelee työmallin (tavallinen/ositettu), täytteitä ja kruunuja (materiaalina vaha).
Opiskelija jäljentää digitaalisesti laboratorioscannerilla
Opiskelija tutustuu jyrsimeen ja vahan jyrsimiseen
Opiskelija tutustuu 3D-tulostimeen ja liittyvään ohjelmistoon

• ymmärtää erilaisia tietokoneavusteisia suunniteluohjelmia sekä skannaus- ja valmistusprotokollia
• tuntee CAD-suunnittelun periaatteet
• tuntee nykyisen hammashoidossa käytettävän CAD-ohjelmiston tekniikan

Sisällön jaksotus

Opiskelija
- ymmärtää erilaisia CAD-suunnittelun protokollia
- tietää CAD-suunnittelun pääperiaatteet
- syventää osaamistaan 3Shape -suunnitteluohjelmasta ja sen käytöstä
- ymmärtää 3D-tulostamisen periaatteet

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

-opiskelija ei ole tehnyt scannausta eikä suunnittelua

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-scannausta ja töitä tehty minimäärä, scannauksien/töiden laatu heikohko
opiskelijalla on hankaluutta saada opintojakson työt valmiiksi eikä osoita osaamistaan tehtävien,
kysymysten tai läsnäolon muodossa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-aktiivista läsnäoloa ja kiinnostusta löytyy
-työlomake, laboratorio scannaukset, 3D-tuloste sekä erilaisia cad- suunnittelutöitä tehty ajatuksella
-suunnitteluista löytyy yksilöllisen hammasteknisen laitteen suunnittelua ohjaavat lainalaisuudet ja
toimivuuden kannalta oleelliset ratkaisut
-joku suunnitelluista töistä on jyrsitty (ellei yllättäviä opiskelijasta riippumattomia esteitä ilmene)
-opiskelija tekee työtä tavoitellen laadukasta lopputulosta
-arvostaa kanssatoimijoitaan, laitteistoa, materiaalia sekä Lean-periaatteita työssään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä opiskelija
-työskentelee innovatiivisesti
-on positiivisesti oma-aloitteinen
-aktiivinen
-työlomake, laboratorio scannaukset, 3D-tuloste sekä erilaisia cad- suunnittelutyöt on tehty
ajatuksella
-suunnitteluista löytyy yksilöllisen hammasteknisen laitteen suunnittelua ohjaavat lainalaisuudet ja
toimivuuden kannalta oleelliset ratkaisut perustellusti
-joku suunnitelluista töistä on jyrsitty (ellei yllättäviä opiskelijasta riippumattomia esteitä ilmene) ja
työn laatu on erinomainen
-opiskelija tekee työtä tavoitellen laadukasta, viimeisteltyä lopputulosta
-arvostaa kanssatoimijoitaan, laitteistoa, materiaalia sekä Lean-periaatteita työssään

Esitietovaatimukset

Kruunu- ja silta 1 opinnot