Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: 3011631

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää yrityksen toiminnot ja keskeiset liiketoimintaprosessit
- osaa liiketoimintaprosessien kuvaamisen ja hallinnan periaatteet
- osaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja keskeiset tunnusluvut
- tunnistaa erilaisia tiedonhallinnan tarpeita liiketoiminnassa

Sisältö

- liiketoiminnan suunnittelu
- yrityksen materiaali-, tieto- ja talousprosessit
- liiketoimintaprosessien hallinta
- liiketoiminnan kehittäminen

Ilmoittautumisaika

04.12.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Opettaja
  • Kimmo Tarkkanen
Ryhmät
  • PTIETS24A
    PTIETS24A
  • PTIETS24B
    PTIETS24B

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää yrityksen toiminnot ja keskeiset liiketoimintaprosessit
- osaa liiketoimintaprosessien kuvaamisen ja hallinnan periaatteet
- osaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja keskeiset tunnusluvut
- tunnistaa erilaisia tiedonhallinnan tarpeita liiketoiminnassa

Sisältö

- liiketoiminnan suunnittelu
- yrityksen materiaali-, tieto- ja talousprosessit
- liiketoimintaprosessien hallinta
- liiketoiminnan kehittäminen

Oppimateriaalit

Opettajan laatima luentomateriaali.
Omavalintainen liiketoimintaan liittyvä kirja.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus viikoittain. Lähiopetus toteutetaan alun tietoiskuina ja workshop-työskentelynä pienryhmissä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin viimeisellä tapaamiskerralla järjestetään tentti perustuen kurssin teemoihin, luentomateriaaliin ja muuhun jaettuun materiaaliin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksen tietoiskut, ryhmätyön tekeminen, henkilökohtainen lukemisto josta kirjoitetaan essee sekä tentti luentotemoista.
Kestävän kehityksen näkökulma huomioidaan kurssin sisällössä, materiaalissa ja yrityskehityksen ohjauksessa. .

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Aikaisemman yrittäjyyden / liiketoimintasuunnitelman perusteella voidaan käynnistää AHOT-prosessi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus: 42 tuntia
Ryhmätyö: 50 tuntia
Henkilökohtainen lukupaketti: 30 tuntia
Tentti: 10 tuntia

Sisällön jaksotus

Kurssin tavoitteena on perehdyttää opiskelija liiketoiminnan perusteisiin yrityskehityksen avulla. Työssä kehitetään liikeideaa, yritystä ja sen toimintoja monipuolisesti strategisesta ja operatiivisesta näkökulmasta. Yrityskehitystä tehdään pienryhmässä ja sen tuotos liiketoimintasuunnitelman muodossa palautetaan, esitellään ja arvioidaan. Opiskelija suuntaa omia oppimistavoitteitaan valitsemalla itseään kiinnostavan liiketoimintaan liittyvän kirjan tai lukemiston. Tentin tavoitteena on tukea liiketoiminnan peruskäsitteiden tuntemusta ja ymmärtämistä.

Lähiopetuksessa käsitellään teemoja mm. tuote, asiakassegmentit, markkinointiviestintä, asiakkuuden hallinta, tieto- ja tavaravirrat, laadun käsite, liiketoimintamallit, talous ja siihen liittyvät käsitteet.
Jokaisella viikolla uusi teema.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Materiaalit ja tehtäväpalautukset: It's Learning
Muut yhteydenotot: Tapaamiskerralla ja sähköpostitse

Läsnäoloa seurataan ja sillä on vaikutusta arvosanaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvosana määräytyy seuraavin painoarvoin:
- 50% ryhmätyön yrityskehityksen esitykset ja loppuraportti (liiketoimintasuunnitelma). Liiketoimintasuunnitelma on pakollinen ja edellyttää ryhmässä opiskelijalta henkilökohtaista aktiivisuutta, jota seurataan läsnäololla ja jonka arvioinnissa voidaan hyödyntää vertaispalautetta. Alle 50% läsnäolo heikentää lineaarisesti henkilökohtaista arvosanaa ryhmätyöstä.
- 25% henkilökohtainen lukupaketti/essee
- 25% monivalintatentti

Hylätty (0)

Ryhmätyön loppuraportti palauttamatta.
Alle 50% kokonaispisteistä kerätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä pohdintaa tai oivalluksia. Opiskelija osallistuu ryhmän keskusteluihin.

Ryhmän yritysidean suunnittelussa on tarvittu paljon ohjausta ja tukea. Yhteistyö ryhmän kesken ei toimi tai se on hankalaa. Palautetta ei ole pystytty hyödyntämään ryhmässä. Liiketoimintasuunnitelmassa on epäjohdonmukaisuuksia ja sen avulla idean myynti ei onnistu toivotulla tavalla. Kurssin materiaalia ja muita lähteitä on käytetty suppeasti. Kurssilla esillä olleita käsitteitä ei ole hyödynnetty suunnitelmassa. Suunnitelma on vain vähäisiltä osin toteuttamiskelpoinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia omassa ja ryhmän työssä. Osallistuu ryhmän keskusteluihin, on aktiivinen liiketoimintasuunnitelman laatimisessa ja ottaa vastuuta ryhmän tehtävistä.

Ryhmän yritysidea on melko luova. Sitä on suunnittelu itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko ryhmän kanssa. Liiketoimintasuunnitelma on selkeä ja johdonmukainen kokonaisuus. Kurssin käsitteiden soveltaminen omaan liiketoimintasuunnitelmaan osoittaa asiantuntemusta. Suunnitelma on monelta osin toteuttamiskelpoinen. Esitys on selkeä, ymmärrettävä ja myyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija näkee alalle ja yritykselle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teoriaa ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraus suhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu ja löydetty itsenäisesti ja sen käyttö on perusteltua. Opiskelija osallistuu ryhmän keskusteluihin aktiivisesti, aloitteellisesti ja vastuullisesti, sekä vie ryhmää asiatiedossa syvemmälle.

Ryhmän yritysidea on innovatiivinen ja luova. Sitä on suunnittelu innostavasti, vastuullisesti, ja yhteisymmärryksessä koko ryhmän kanssa. Lähteitä ja kurssimateriaalia on käytetty monipuolisesti.
Liiketoimintasuunnitelma ja esitys ovat selkeitä, ymmärrettäviä, johdonmukaisia, myyviä ja luovia. Suunnitelma on suurelta osin toteuttamiskelpoinen.

Ilmoittautumisaika

05.10.2023 - 21.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Kimmo Tarkkanen
  • Monica Tamminen
Ryhmät
  • PTIETS23A
    PTIETS23A
  • PTIETS23B
    PTIETS23B

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää yrityksen toiminnot ja keskeiset liiketoimintaprosessit
- osaa liiketoimintaprosessien kuvaamisen ja hallinnan periaatteet
- osaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja keskeiset tunnusluvut
- tunnistaa erilaisia tiedonhallinnan tarpeita liiketoiminnassa

Sisältö

- liiketoiminnan suunnittelu
- yrityksen materiaali-, tieto- ja talousprosessit
- liiketoimintaprosessien hallinta
- liiketoiminnan kehittäminen

Oppimateriaalit

Opettajan laatima materiaali sekä omavalintainen kirja/lukupaketti

Opetusmenetelmät

Lähiopetuksen tietoiskut, ryhmätyö, henkilökohtainen lukemisto, tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin aikana järjestetään tentti perustuen tietoiskuihin ja muuhun jaettuun materiaaliin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kurssin tavoitteena on perehdyttää opiskelija liiketoiminnan perusteisiin yrityskehityksen avulla. Työssä kehitetään liikeideaa, yritystä ja sen toimintoja monipuolisesti strategisesta ja operaatiivisesta näkökulmasta. Yrityskehitystä tehdään pienryhmässä ja sen tuotos liiketoimintasuunnitelman muodossa palautetaan, esitellään ja arvioidaan. Opiskelija suuntaa omia oppimistavoitteitaan valitsemalla itseään kiinnostavan liiketoimintaan liittyvän kirjan tai lukemiston. Tentin tavoitteena on tukea liiketoiminnan peruskäsitteiden tuntemusta ja ymmärtämistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus: 42 tuntia
Ryhmätyö: 50 tuntia
Henkilökohtainen lukupaketti: 30 tuntia
Tentti: 10 tuntia

Sisällön jaksotus

Lähiopetus viikoittain. Lähiopetus toteutetaan alun tietoiskuina ja workshop-työskentelynä pienryhmissä. Lähiopetuksessa käsitellään teemoja mm. tuote, asiakassegmentit, markkinointiviestintä, asiakkuuden hallinta, tieto- ja tavaravirrat, laadun käsite, liiketoimintamallit, talous ja siihen liittyvät käsitteet.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvosana määräytyy seuraavin painoarvoin:
50% ryhmätyön yrityskehityksen esitykset ja loppuraportti (liiketoimintasuunnitelma)
25% henkilökohtainen lukupaketti
25% henkilökohtainen tentti
Liiketoimintasuunnitelma on pakollinen ja edellyttää ryhmässä opiskelijalta henkilökohtaista aktiivisuutta, jonka arvioinnissa voidaan hyödyntää vertaispalautetta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä pohdintaa tai oivalluksia. Opiskelija osallistuu ryhmän keskusteluihin.

Ryhmän yritysidean suunnittelussa on tarvittu paljon ohjausta ja tukea. Yhteistyö ryhmän kesken ei toimi tai se on hankalaa. Palautetta ei ole pystytty hyödyntämään ryhmässä. Liiketoimintasuunnitelmassa on epäjohdonmukaisuuksia ja sen avulla idean myynti ei onnistu toivotulla tavalla. Kurssin materiaalia ja muita lähteitä on käytetty suppeasti. Kurssilla esillä olleita käsitteitä ei ole hyödynnetty suunnitelmassa. Suunnitelma on vain vähäisiltä osin toteuttamiskelpoinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia omassa ja ryhmän työssä. Osallistuu ryhmän keskusteluihin, on aktiivinen liiketoimintasuunnitelman laatimisessa ja ottaa vastuuta ryhmän tehtävistä.

Ryhmän yritysidea on melko luova. Sitä on suunnittelu itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko ryhmän kanssa. Liiketoimintasuunnitelma on selkeä ja johdonmukainen kokonaisuus. Kurssin käsitteiden soveltaminen omaan liiketoimintasuunnitelmaan osoittaa asiantuntemusta. Suunnitelma on monelta osin toteuttamiskelpoinen. Esitys on selkeä, ymmärrettävä ja myyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija näkee alalle ja yritykselle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teoriaa ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraus suhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu ja löydetty itsenäisesti ja sen käyttö on perusteltua. Opiskelija osallistuu ryhmän keskusteluihin aktiivisesti, aloitteellisesti ja vastuullisesti, sekä vie ryhmää asiatiedossa syvemmälle.

Ryhmän yritysidea on innovatiivinen ja luova. Sitä on suunnittelu innostavasti, vastuullisesti, ja yhteisymmärryksessä koko ryhmän kanssa. Lähteitä ja kurssimateriaalia on käytetty monipuolisesti.
Liiketoimintasuunnitelma ja esitys ovat selkeitä, ymmärrettäviä, johdonmukaisia, myyviä ja luovia. Suunnitelma on suurelta osin toteuttamiskelpoinen.

Ilmoittautumisaika

30.11.2022 - 19.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

70 - 80

Opettaja
  • Kimmo Tarkkanen
  • Otieno Mbare
Ryhmät
  • PTIETS22R1
    PTIETS22, R1
  • PTIETS22R2
    PTIETS22, R2

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää yrityksen toiminnot ja keskeiset liiketoimintaprosessit
- osaa liiketoimintaprosessien kuvaamisen ja hallinnan periaatteet
- osaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja keskeiset tunnusluvut
- tunnistaa erilaisia tiedonhallinnan tarpeita liiketoiminnassa

Sisältö

- liiketoiminnan suunnittelu
- yrityksen materiaali-, tieto- ja talousprosessit
- liiketoimintaprosessien hallinta
- liiketoiminnan kehittäminen

Oppimateriaalit

Opettajan laatima materiaali sekä omavalintainen kirja/lukupaketti

Opetusmenetelmät

Lähiopetuksen tietoiskut, ryhmätyö, henkilökohtainen lukemisto, tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin aikana järjestetään tentti perustuen tietoiskuihin ja muuhun jaettuun materiaaliin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kurssin tavoitteena on perehdyttää opiskelija liiketoiminnan perusteisiin yrityskehityksen avulla. Työssä kehitetään liikeideaa, yritystä ja sen toimintoja monipuolisesti strategisesta ja operaatiivisesta näkökulmasta. Yrityskehitystä tehdään pienryhmässä ja sen tuotos liiketoimintasuunnitelman muodossa palautetaan, esitellään ja arvioidaan. Opiskelija suuntaa omia oppimistavoitteitaan valitsemalla itseään kiinnostavan liiketoimintaan liittyvän kirjan tai lukemiston. Tentin tavoitteena on tukea liiketoiminnan peruskäsitteiden tuntemusta ja ymmärtämistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus: 24 tuntia
Ryhmätyö: 50 tuntia
Henkilökohtainen lukupaketti: 30 tuntia
Tentti: 20 tuntia
Yht. 130 tuntia

Sisällön jaksotus

Lähiopetus viikoittain. Lähiopetus toteutetaan alun tietoiskuina ja workshop-työskentelynä pienryhmissä. Lähiopetuksessa käsitellään teemoja mm. tuote, asiakassegmentit, markkinointiviestintä, asiakkuuden hallinta, tieto- ja tavaravirrat, laadun käsite, liiketoimintamallit, talous ja siihen liittyvät käsitteet.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvosana määräytyy seuraavin painoarvoin:
50% ryhmätyön yrityskehityksen loppuraportti (liiketoimintasuunnitelma)
25% henkilökohtainen lukupaketti
25% henkilökohtaiset tentit
Ryhmätyö edellyttää opiskelijalta henkilökohtaista aktiivisuutta, jonka arvioinnissa voidaan hyödyntää vertaispalautetta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä pohdintaa tai oivalluksia. Opiskelija osallistuu ryhmän keskusteluihin.

Ryhmän yritysidean suunnittelussa on tarvittu paljon ohjausta ja tukea. Yhteistyö ryhmän kesken ei toimi tai se on hankalaa. Palautetta ei ole pystytty hyödyntämään ryhmässä. Liiketoimintasuunnitelmassa on epäjohdonmukaisuuksia ja sen avulla idean myynti ei onnistu toivotulla tavalla. Kurssin materiaalia ja muita lähteitä on käytetty suppeasti. Kurssilla esillä olleita käsitteitä ei ole hyödynnetty suunnitelmassa. Suunnitelma on vain vähäisiltä osin toteuttamiskelpoinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia omassa ja ryhmän työssä. Osallistuu ryhmän keskusteluihin, on aktiivinen liiketoimintasuunnitelman laatimisessa ja ottaa vastuuta ryhmän tehtävistä.

Ryhmän yritysidea on melko luova. Sitä on suunnittelu itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko ryhmän kanssa. Liiketoimintasuunnitelma on selkeä ja johdonmukainen kokonaisuus. Kurssin käsitteiden soveltaminen omaan liiketoimintasuunnitelmaan osoittaa asiantuntemusta. Suunnitelma on monelta osin toteuttamiskelpoinen. Esitys on selkeä, ymmärrettävä ja myyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija näkee alalle ja yritykselle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teoriaa ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraus suhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu ja löydetty itsenäisesti ja sen käyttö on perusteltua. Opiskelija osallistuu ryhmän keskusteluihin aktiivisesti, aloitteellisesti ja vastuullisesti, sekä vie ryhmää asiatiedossa syvemmälle.

Ryhmän yritysidea on innovatiivinen ja luova. Sitä on suunnittelu innostavasti, vastuullisesti, ja yhteisymmärryksessä koko ryhmän kanssa. Lähteitä ja kurssimateriaalia on käytetty monipuolisesti.
Liiketoimintasuunnitelma ja esitys ovat selkeitä, ymmärrettäviä, johdonmukaisia, myyviä ja luovia. Suunnitelma on suurelta osin toteuttamiskelpoinen.

Ilmoittautumisaika

11.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 29.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 75

Opettaja
  • Kimmo Tarkkanen
  • Monica Tamminen
Ryhmät
  • PTIETS21R2
    PTIETS21, R2
  • PTIETS21R1
    PTIETS21, R1

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää yrityksen toiminnot ja keskeiset liiketoimintaprosessit
- osaa liiketoimintaprosessien kuvaamisen ja hallinnan periaatteet
- osaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja keskeiset tunnusluvut
- tunnistaa erilaisia tiedonhallinnan tarpeita liiketoiminnassa

Sisältö

- liiketoiminnan suunnittelu
- yrityksen materiaali-, tieto- ja talousprosessit
- liiketoimintaprosessien hallinta
- liiketoiminnan kehittäminen

Oppimateriaalit

Opettajan laatima materiaali sekä omavalintainen kirja/lukupaketti

Opetusmenetelmät

Lähiopetuksen tietoiskut, ryhmätyö, henkilökohtainen lukemisto, tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin aikana järjestetään tentti ja/tai välitenttejä perustuen tietoiskuihin ja muuhun jaettuun materiaaliin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kurssin tavoitteena on perehdyttää opiskelija liiketoiminnan perusteisiin yrityskehityksen avulla. Työssä kehitetään liikeideaa, yritystä ja sen toimintoja monipuolisesti strategisesta ja operaatiivisesta näkökulmasta. Yrityskehitystä tehdään pienryhmässä ja sen tuotos palautetaan, esitellään ja arvioidaan. Opiskelija suuntaa omia oppimistavoitteitaan valitsemalla itseään kiinnostavan liiketoimintaan liittyvän kirjan tai lukemiston. Tentin tavoitteena on tukea liiketoiminnan peruskäsitteiden tuntemusta ja ymmärtämistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus: 30 tuntia
Ryhmätyö: 50 tuntia
Henkilökohtainen lukupaketti: 30 tuntia
Tentti: 20 tuntia
Yht. 130 tuntia

Sisällön jaksotus

Lähiopetus viikoittain tai joka toinen viikko noin 3 tuntia. Lähiopetuksessa käsitellään teemoja mm. tuotteen käsite, markkinointiviestintä, asiakkuuden hallinta, tieto- ja tavaravirrat, laadun käsite, liiketoimintamallit, talous ja siihen liittyvät käsitteet. Lähiopetus toteutetaan alun tietoiskuina ja workshop-työskentelynä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvosana määräytyy seuraavin painoarvoin:
50% ryhmätyön yrityskehityksen loppuraportti
25% henkilökohtainen lukupaketti
25% henkilökohtaiset tentit
Alla mainittujen arviointikriteerien lisäksi ryhmätyö edellyttää opiskelijalta henkilökohtaista aktiivisuutta, jonka arvioinnissa voidaan hyödyntää vertaispalautetta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä pohdintaa tai oivalluksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija näkee alalle ja yritykselle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teoriaa ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraus suhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.